Wassen met hogedrukspuit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Wassen met hogedrukspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:00

Ik zou een hogedrukspuit nou toch echt niet gebruiken om mijn paard te wassen.
Filmpje van de carwash is lachen...:D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:20

Wel apart, dat veel mensen gewoon niet lezen, of gewoon eigenwijs zijn en eigenlijk denken dat andere mensen liegen.

Er zijn hogedrukreinigers die je gewoon zachter kan zetten mensen, het is niet te vergelijken met de straal waar je je huisgevel of de straat mee reinigt! Mensen hier zeggen het regelmatig te doen, paarden vinden het zelfs lekker, er wordt echt geen huid kapotgespoten ofzo. LEZEN!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:07

je neemt toch een risico, je kan misschien de hogedrukspuit zachter zetten, en stel dat het ding nu kapot is of dat je je een keer vergist en de spuit nog op de harde stand staat. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zoveel haast heeft dat het niet met de gewone slang kan diegene dan wel tijd heeft het dier droog te stappen of af te drogen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:51

GamblersCup schreef:
Wel apart, dat veel mensen gewoon niet lezen, of gewoon eigenwijs zijn en eigenlijk denken dat andere mensen liegen.

Er zijn hogedrukreinigers die je gewoon zachter kan zetten mensen, het is niet te vergelijken met de straal waar je je huisgevel of de straat mee reinigt! Mensen hier zeggen het regelmatig te doen, paarden vinden het zelfs lekker, er wordt echt geen huid kapotgespoten ofzo. LEZEN!

Ik heb het gelezen, maar ben het gewoon niet met je eens.
Elk paard heeft wel eens wondjes aan de benen, soms zie je die niet eens.
Je moet er ook niet aandenken als je per ongeluk ogen raakt met zo'n ding.
Je blaast met een hoge druk makkelijk het netvlies los.
Een druk hoger dan die van een waterleiding is absoluut niet nodig.
En wat al eerder gezegd is: Je -of iemand anders- vergist je makkelijk met instellen van de druk.
Gewoon een goed spuitpistool is het beste en het veiligst.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 02:47

Druk instellen gaat hetzelfde als gas geven met de brommer. Daar kan je je niet in vergissen. En als je zeer regelmatig de hogedrukspuit gebruikt kan je er ook mee overweg. :+ Ik gebruik hem in de zomer ook weleens om mijn eigen benen schoon te spuiten. Aangezien mijn velletje nog wat dunner is dan dat van een paard en ik er geen moeite mee heb kan een paard daar dus ook prima tegen. Dat is overigens ook zo, ze vinden het prima om met de hogedruk gewassen te worden.

Op de hardste stand blaas je idd de lak van de auto als je dichtbij staat. Veraf kan je op de hoogste stand 5 koeien tegelijk "inweken" door er een mooi regenscherm van te maken.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 04:43

Een vriendin van mij had vroeger een pony die ermee bewerkt is die heeft er littekens overhaar hele lichaam aan over gehouden!!!

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:14

Je kunt op een tuinslang toch ook een stuk zetten waardoor je de straal kunt regelen? Die gaat lang niet zo hard als van een hoge druk spuit... :\ En paard heeft toch ook een bepaarde vettige beschermlaag? Lijkt me dat je daar weinig van overlaat met z'n harde straal...
Nu eerst je baas overtuigen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:16

Heeft de TS het echt over een hogedrukspuit of over een gewone waterslang met daarop een hogedruktuit? Met de laatste doe ik het ook en die zet ik dan op z'n hardst, anders krijg ik de benen niet schoon

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:44

rensie_ schreef:
Nu eerst je baas overtuigen :)

Waarom, omdat jij dat vindt? Er zijn hier genoeg opmerkingen van mensen die dit altijd doen, ermee overweg kunnen, 10 x proberen uit te leggen dat je je paard natuurlijk niet met de druk schoonspuit die je gebruikt om straat, auto of gevel te reinigen.

Die vetlaag spuit je er niet zomaar af, als je je eigen benen ermee kunt spuiten is dat zacht genoeg voor een paard. Degene die zijn pony ermee afspuit op de stand "van de gevel" is gewoon niet goed wijs geweest.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:47

Als je er vanuit gaat dat haar baas het te lang vind duren met een gewone waterslang dan zal hij ongetwijfeld ook de hoge drukspuit om de laagste stand te lang vinden duren!!!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:01

Waarom? De laagste stand van een hogedruk is gewoon wat meer dan de gewone druk op een gewone kraan. Alsof je er zo'n spuitkop op hebt zitten. Alleen met een spuitkop ben je afhankelijk van de lengte van de slang, met een hogedrukreiniger heb je meer speling.
Ik ga er vanuit dat een handelaar in die zin zuinig op z'n paarden is dat ie ze niet kapot maakt, het is wel z'n brood.
Maar dat kan alleen de TS beoordelen.

Genoeg mensen die, zonder iets kapot te maken, een hogedruk gebruiken bij paard en hunzelf. Zegt toch genoeg? Ermee om kunnen gaan en weten hoe het werkt, that's all. Als je je eigen vingers er zowat afspuit doe je gewoon wat fout.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:09

ik dacht eerst dat het ging om met de hoge druk de dekens schoon te maken.
dat doe ik zelf nl wel....

maar ik heb laatst een verhaaltje gehoord, en daar gingen mensen met hun paard na het tankstation om ze daar te wassen(ja de auto wasstraat in)
dat vond ik erg vreemd om te horen. zelf gebruik ik liever gewoon de tuinslang met een opzetstukje.
of het nou direct verkeerd is ik denk alleen wanneer het echt te hard staat.
voor bijv, de hoeven zou het wel handig zijn niet meer gevaarlijk bij onbekende handelspaarden met een borsteltje op je knieën zitten bijv....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:18

Weet je zeker dat hij gebruik maakt van en echte hogedrukspuit? Zo'n apparaat waarvan je een stekker in het stopcontact moet steken en waar de nodige waarschuwingen bij staan aangegeven? Het lijkt me namelijk erg sterk dat hij regelmatig paarden hiermee afspuit zonder dat er ooit kneuzingen en bloedingen zijn opgetreden... :?

Er zijn wel opzetstukken voor de tuinslang te koop (welkoop, gamma) waar je de straal van de tuinslang kan omzetten in een bredere straal met wat meer kracht. Die heb ik zelf weleens op de paarden gebruikt voor de body, en daar is niets ergs aan. Als ze gewend zijn vinden de meeste dat wel lekker, net een massage, en je krijgt ze er beter mee schoon. Maar dat is een straal die je ook heel prima op de eigen huid kan zetten zonder vleeswonden en kneuzingen ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:22

Idd dat bedoel ik MLoeser

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:24

MLoeser schreef:
Weet je zeker dat hij gebruik maakt van en echte hogedrukspuit? Zo'n apparaat waarvan je een stekker in het stopcontact moet steken en waar de nodige waarschuwingen bij staan aangegeven? Het lijkt me namelijk erg sterk dat hij regelmatig paarden hiermee afspuit zonder dat er ooit kneuzingen en bloedingen zijn opgetreden... :?

Hoezo? Zoveel mensen gebruiken dat, er is niet "maar 1 stand" op zo'n ding ;)

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:29

MLoeser schreef:

Ik gebruik er eentje op 380 (krachtstroom, dus nog sterker dan je normale stopcontactje) en met een dieselmotor die voor de verwarming van het water zorgt.. En kan hem er elke week mee wassen, in de zomer zelfs wel vaker, en hij heeft er nog nooit 1 wondje/kneuzing/bloeding van gekregen..

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:30

Hogedrukreiniger op lage stand kan geen kwaad.
Wij gebruikten hem om de sokken van onze trekpaarden schoon te maken en vervolgens met product tegen de mijten te behandelen. Dieren vonden dit zelfs aangenaam en gingen er naar staan. Soort van hydromassage!
Uiteraard wel STEEDS testen! maar een beetje gedoseerde kracht mag er wel achter zitten.
Goed roskammen is ook niet bepaald zacht strelen en daar doet mijn rijpaard bijna een moord voor.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:51

GamblersCup schreef:
Waarom? De laagste stand van een hogedruk is gewoon wat meer dan de gewone druk op een gewone kraan. Alsof je er zo'n spuitkop op hebt zitten. Alleen met een spuitkop ben je afhankelijk van de lengte van de slang, met een hogedrukreiniger heb je meer speling.
Ik ga er vanuit dat een handelaar in die zin zuinig op z'n paarden is dat ie ze niet kapot maakt, het is wel z'n brood.
Maar dat kan alleen de TS beoordelen.

Genoeg mensen die, zonder iets kapot te maken, een hogedruk gebruiken bij paard en hunzelf. Zegt toch genoeg? Ermee om kunnen gaan en weten hoe het werkt, that's all. Als je je eigen vingers er zowat afspuit doe je gewoon wat fout.

Ach je heb handelaren die zuinig zijn op hun brood en je hebt handelaren die heet aan hun reet kan roesten of hij pijn doet bij zo'n dier. Als ik er vanuit ga dat deze handelaar het al nodeloze tijd vind als de paarden met een gewone slang gewassen worden dan ga ik er ook vanuit dat deze meneer niet zo zachtzinnig met zijn beesten omspringt.

Wij gaan allemaal iets anders om met onze paarden als de gemiddelde handelaar dus ja wij zetten de hoge drukspuit op de laagste stand als we hem al gebruiken maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet!!!.

Zoals ik al zei heeft een vriendin van mij een pony gehad die werkelijke een groot aantal littekens over haar hele lijf heeft omdat ze ooit "gewassen" is met een hoge drukspuit.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:14

easygoing schreef:
Ach je heb handelaren die zuinig zijn op hun brood en je hebt handelaren die heet aan hun reet kan roesten of hij pijn doet bij zo'n dier. Als ik er vanuit ga dat deze handelaar het al nodeloze tijd vind als de paarden met een gewone slang gewassen worden dan ga ik er ook vanuit dat deze meneer niet zo zachtzinnig met zijn beesten omspringt.

Waarom ga je daar van uit? Ik weet niet hoeveel paarden hij heeft staan, en een paard wassen op de langzame manier duurt lang... als je er meer dan 10 hebt staan kan ik me voorstellen dat je niet per paard met een tuinslang aan de gang gaat. Zou ik ook niet doen, dat duurt me echt te lang. Maar ik maak mijn paarden ook niet kapot, daar ben ik voorzichtig mee.

easygoing schreef:
Wij gaan allemaal iets anders om met onze paarden als de gemiddelde handelaar dus ja wij zetten de hoge drukspuit op de laagste stand als we hem al gebruiken maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet!!!.

Het wil ook niet zomaar zeggen dat de gemiddelde handelaar de hogedruk te hard zet.

easygoing schreef:
Zoals ik al zei heeft een vriendin van mij een pony gehad die werkelijke een groot aantal littekens over haar hele lijf heeft omdat ze ooit "gewassen" is met een hoge drukspuit.

Dan is die vriendin (of een vorige eigenaar, degene die de hogedruk gebruikt heeft) stom bezig geweest. Dom. Idioot wil ik zelfs zeggen. Was er iemand van jullie bij toen de persoon dat deed?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:30

Schimpje schreef:
MLoeser schreef:

Ik gebruik er eentje op 380 (krachtstroom, dus nog sterker dan je normale stopcontactje) en met een dieselmotor die voor de verwarming van het water zorgt.. En kan hem er elke week mee wassen, in de zomer zelfs wel vaker, en hij heeft er nog nooit 1 wondje/kneuzing/bloeding van gekregen..

_/-\o_ Oeh, die wil ik ook... Die van ons loopt wel op krachtstroom maar geen warm water :7

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:43

Een hogedrukreiniger lijkt me overdreven.. maar wat ik wel gebruik is zo'n sproeikop die je kan bevestigen op de tuinslang en dan regel ik het zo dat het net tussen de zachte en de harde straal is.
Dat vind ze heerlijk! (en dat gaat ook snel, misschien moet je dat eens voorstellen?)

Ik heb hier gelezen dat je het eerst op jezelf moet uitproberen en dan pas op je paard, maar dat is appelen met peren vergelijken.. een paard heeft een veel dikkere vet- én spierlaag en kan daardoor veel meer verdragen dan een mens!
Die straal die ik gebruik, zou ik nooit voor mezelf gebruiken, maar mijn paardje vindt het geweldig!
En een mens loopt toch ook niet een uur aan een stuk met een zware rugzak op zijn rug? Dus waarom een paard dan wel? Omdat een paard juist zo gemaakt is, dat ze dat wel aankunnen. ;)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:16

ik zou het niet doen en lijkt me ook pijnlijk.
je gaat er toch zelf ook niet onder staan ook niet op het zachtste.
we waren mijn nieuwe trailer er mee aan het schoonmaken,
heb ik de beschermlak van me trailer er afgespoten :o
dat was wel op de harde stand maar zou het zelf niet bij een paard doen,
dan maar gewoon de harde straal van de slang/sproeikop maar die gebruik ik al bijna nooit.

edit : bijv. met slipjachten hebben ze vaak een waterton in de auto met een slang,
dat gaat ook op druk maar net zo hard als een tuinslang ongeveer.
bedoel je dat niet.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:33

Als het zo'n fijne boer is denk ik niet dat het op het allerzachts staat.. die denken vaak "paard niet zeuren, zo gebeurd"

Als die paarden zo vies zijn dat ze helemaal onder de aangekoekte stront zitten vraag ik me af waarom hij die beesten zowiezo heeft!!! (schandalig!!!)

Mijn paard is schoon, gebruik gewoon de tuinslang, babyshampoo en een rubbere rosborstel om het in te wrijven en hij is daarna schoon..
heb geen hoge druk nodig om mijn paard schoon te houden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:09

Don_Zhivago schreef:
Als het zo'n fijne boer is denk ik niet dat het op het allerzachts staat.. die denken vaak "paard niet zeuren, zo gebeurd"

Als die paarden zo vies zijn dat ze helemaal onder de aangekoekte stront zitten vraag ik me af waarom hij die beesten zowiezo heeft!!! (schandalig!!!)

Mijn paard is schoon, gebruik gewoon de tuinslang, babyshampoo en een rubbere rosborstel om het in te wrijven en hij is daarna schoon..
heb geen hoge druk nodig om mijn paard schoon te houden.

Denk dat wij er hetzelfde over denken ;).

Met gewoon een normale tuinslang en een goede borstel een paard wassen zal ook heus niet zo vreselijk veel langer duren dan met de hoge druk tenzij het paard natuurlijk dusdanig lang niet gepoetst is en hij zo vreselijk vuil is dat het idd vast gekookt zit.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:10

Ik was mijn pony swinters ook hoor met de hoge druk. Dan krijg ik in ieder geval warm water en de zachtste stand gaat prima! Pony vind het ook erg fijn.