Mijn beide paardjes staan in een kudde van 10 paarden. Grote schuur ter beschikking en onbeperkt hooi, jaarrond op de wei, als het te nat is dan mogen ze niet erop, dan delen ze een grote zandpaddock. Dit is hooguit 20 dagen per jaar! Ik neem aan dat ze allemaal behoorlijk happy zijn.
Hoe ik dat weet? Omdat ze dat eerst niet was. Ze heeft toen ik haar net had veel moeite gehad met wennen aan haar nieuwe omgeving, wennen aan mij, wennen aan iedere dag uit de wei gehaald worden enz. Toen ik haar net had heb ik me meerdere keren afgevraagd of ik er wel goed aan deed haar te houden, maar alles is op zijn pootjes terecht gekomen.
Als ik op stal kom staat ze lekker gras te eten of met haar beste vriendinnetje te knuffelen in de wei, als ik haar dan roep komt ze vaak naar het hek. Ze is heel knuffelig geworden, daar moest ze eerst niets van hebben. Ze is mooi gespierd en gezond en haar vacht glanst. Ze is heel fit geworden en doet alles graag. Ze mag iedere dag van ongeveer 7:00u of 7:30u tot 18:30 naar buiten en slaapt in een box van 4,5x5 m. waar ze graag in staat. Waar ze vandaan kwam stond ze 24/7 buiten en hoewel ik daar zeker een voorstander van ben, blijkt ze heel graag naar binnen te gaan. Logisch eigenlijk, zo'n groot schoon bed met voldoende hooi om je heel de nacht te vermaken klinkt eigenlijk niet eens zo gek Ze kijkt nooit in gedachten verzonken voor zich uit, ze is eigenlijk altijd lekker bezig haar eigen ding te doen.
En we hebben hier prachtige uitrij mogelijkheden, en laat ze nou net gek zijn op buitenritjes maken
Ik denk het niet... en daarom ga ik haar verhuizen in juli naar een andere stalling. Het probleem is dat ze bijna nooit op de wei komt, terwijl ze dat vroeger wel gewoon was, en als ik ze er dan toch op zwier, dan krijg ik op mijn oren van de eigenaar (van de stalling) omdat de wei dan kapot gaat of omdat er juist gemest is geweest dus dan mag het ook niet enz. Ook worden de stallen veel te weinig uitgemest en aangezien ze bijna altijd binnen staat voel ik mezelf ook niet gelukkig bij deze hele situatie!
Maar haar nieuwe stalling gaat haar zeker bevallen! Daar kan ze elke dag buiten en als het niet op de wei is, kan het op een binnenbak of buitenbak, er zijn daar veel meer paarden en we zijn er al eens naartoe geweest met haar enja ze voelde zich daar veel meer op haar gemak! (ik wou dat het al juli was...)
ik hoop dat ze tevreden zijn met hun leventje. zo goed als onbeperkt ruwvoer, buiten en binnen. omdat we op het moment niet genoeg plaats hebben om ze allemaal tegelijk naar buiten te doen gaan ze in ploegjes. eerst de 2 grootste en dan kan mn shetlander ook mee. ongeveer een uurtje of 5 buiten. dan die andere 2 naar buiten toe uurtje of 2 omdat je erbij moet blijven bij die 2. en dan kan ik bij de buurvrouw mn hengst ook ongeveer een uurtje a anderhalf na buiten doen. weer of geen weer ze moeten van mij naar buiten dan ma iets korter maar altijd op stal is niks. we hebben 1 miep aan wie we kunnen merken of we t goed doen. als haar stal niet goed genoeg is dan gaat ze er gewoon niet in dus dan wil ze buiten blijven. heel fijn zoown paardje;)
Ik denk dat de pony die ik 2 jaar geleden verkocht heb, het nu beter heeft dan bij mij op de stalling. Nu staat hij elke winter overdag in de paddock, 's avonds op stal. In de zomer mag hij de hele dag op de wei en 's avonds ook op stal. Hij heeft hele lieve baasjes die gek op hem zijn en hem elke dag heel veel aandacht geven en vollop met hem bezig zijn. Bij mij mocht hij alleen in de zomer in de wei een aantal uren per dag, de rest op stal. In de winter kwam hij nauwelijks buiten, alleen als ik hem losliet in de binnenbak (waar hij dan geen uren in kon staan omdat er mensen moesten rijden). De buitenbak en paddock waren dan te hard om in los te zetten. Verder kon ik hem op het einde niet veel aandacht meer geven (de laatste paar maanden), het was vaak even snel pony doen en weer weg, omdat ik het heel druk had met school. Ik vroeg de staleigenaar hem wel buiten te zetten, maar 'persoonlijke' aandacht kreeg hij dan niet super veel meer. Dat is ook de reden geweest om hem te verkopen, hij verdiende beter en dat heb ik hem zeker kunnen geven door hem te verkopen aan zijn huidige baasjes. Maar al met al, hij heeft wel topjaren bij mij gehad, al had ik liever gezien dat hij vaker en langer naar buiten kon.
Lotje02
Geplaatst: 25-03-11 11:31
Ik denk wel dat mijn paard het naar haar zin heeft op haar stal. Ze staat lekker de hele dag buiten in een groep van 8 en ze kunnen het goed samen vinden, 's avonds gaat ze naar stal waar ze door de tralies wel de andere paarden kan zien, ze krijgt op tijd haar eten...Ze krijgt elke dag aandacht en gaat zo'n 2x per week met haar beste vriendinnetje naar de Loonse Duinen. Ze maakt in ieder geval een tevreden indruk, ze is vrolijk en haar vacht glanst.
quater
Geplaatst: 25-03-11 11:31
Mijn paardje is gelukkig waar ze nu staat. Ze staat met nog een shetlander en een haflinger op een kinderboerderij 24/7 buiten grote inloopstal, En nog heel wat andere diertjes.Elke dag genoeg aandacht en liefde.
Als ik met haar op pad ga en kom terug en haal haar weer uit de trailer, dan kijkt ze om zich heen ontspant zich en loopt direct door naar haar vriendjes. Ondertussen begroet ze de kipjes en de varkens daarna haar vriendjes die haar luidkeels begroeten en gaat dan heerlijk met zijn drieen naar de hooiruif.
Dus ja durf wel te zeggen dat ze het fijn vind waar ze nu staat!
MelanieB
Geplaatst: 25-03-11 11:34
Ik denk zeker dat mijn paarden hier blij zijn. Mijn paard bokt en rent lekker in het rond met zn vriendje, en mijn tinker eet zich tevreden vol aan de hooiruif en weide
Hebben hier 2 stallen die ook dienen als schuilstal als het bijv gaat regenen, en 2 lange weides (en 1 vd twee open zodat ze lekker kunnen rennen languit) en vanuit de stal een breed stuk weide waar ook hooiruif staan. Wat willen ze nog meer. (staan overigens 1 paard, 1 minipaard en een pony, dus erg veel voor die 3 )
LOLLYYwood
Geplaatst: 25-03-11 14:58
ik hoop van wel ze staan iedere dag buiten (en 's zomers en in de lente als het nog niet te koud is 's nachts ook de nacht) met een kudde van 6 paarden & 2 pony's. er zijn hele ruime weides en recht over ons staan er ook nog paarden. ik zie ze vaak 'spelen' en rondrennen in de weide al springend en bokkend, dus ik denk dat ze het wel naar hun zin hebben. Bij het rijden hebben ze ook wel een fijn gevoel, ik probeer zo vaak mogelijk voor afwisseling te zorgen. en ik ben van plan deze zomer te gaan zwemmen de stallenbouw zijn 2 blokken van 5 stallen naast elkaar waar ze via tralies elkaar kunnen bekijken de staldeuren zijn dubbele deuren (boven en onder elkaar) dus ze kunnen hun mooie hoofd ook eens buitensteken. verder hebben ze ook aan de achterkant van hun stal een 'raam' die 's winters dicht kan. ze krijgen op tijd eten en hebben goed geïsoleerde automatische drinkbakken. Ook krijgen ze een hele dag door aandacht & op de weide krijgen ze hooi Ik hoop toch dat ze het naar hun zin hebben