Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:21

Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: Haflinger (14) en Shetlander (33)
Gebruik: recreatief, VD
Soort stal: aan huis
Zomer: van 7 tot 21 in de wei, snachts op stal
Winter: van 8:30 tot 16:30 in de paddock, avond en nacht op stal
Stal: ieder een eigen box van 3x4, open bovendeur naar buiten, stuk betegeld (5x5) tussen paddock en stal.
Bodembedekking: zaagsel met bovenlaag stro
Voeding: shetlander 3x per dag Seniores Priores, haflinger 2x beetje muesli, savonds laat beide paar handjes wortels
Ruwvoer: 5 tot 6x hooi, shetlander krijgt dan grasmix (heeft bijna geen kiezen meer) en s'zomers staan ze in het gras. dan klein beetje hooi buiten en s'ochtends/s'avonds hooi op stal.
Verzorging: poetsen, voeren, uitmesten, ontwormen, bekappen, clickeren, kroelen etc.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: scheelt per dag/weeromstandigheid, maar gem. 2u per dag
Wat zou ik anders willen: een inloopstal en 24/7 buiten zou ik geweldig vinden, is alleen niet mogelijk wegens het uitbreek-gedrag van de shet. S'nachts wil ik hem óók in de gaten kunnen houden, en dat gaat eenmaal niet anders dan op stal ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:23

Aantal paarden: 1

Ras/soort paard: Arabische volbloed ruintje, 11 jaar, meet 1.56

Gebruik: recreatief dressuur en springen met af en toe een wedstrijdje, (springen 1m dressuur L2) freestyle, vrijheidsdressuur, buitenritten, agility

Soort stal: halfpension, inc. voeren, 1x per week leegmesten, iedere dag wordt er opgestrooid

Zomer: 24/7 weidegang, tenzij het te heet is, dan gaat hij van 13.00 tot 15.00 even op stal, om even van de vliegen verlost te zijn, en rustig zijn hooi te kunnen eten

Winter: Overdag 2x 2 uur in de paddock met 2 andere paarden

Stal: binnenstal 3x3 op de hoek bij de deur, deur staat met redelijke temperaturen gewoon open voor de frise lucht, stallen zijn halfopen en voorzien van tralies.

Bodembedekking: Betonnen bodem, daaroverheen een dikke laag stro

Voeding: voerschema: 's ochtends half 8 halve kilo biks, rond 11 uur 2 volle armen kuil/voordroog, om 4 uur kwart schep biks, en dan na het rijden voer ik hem nog een halve schep granenmix met een scheutje lijnzaad olie en wat wortelen.

Verzorging: in de winter heeft hij een dekentje van 100gr op. Word iedere dag even gepoetst, (nu met verharen 2x per week helemaal geroskamd) met mooi weer gooi ik hem af en toe onder de douche, hoeven worden uitgekrabd na het buiten staan, ik mest om de dag uit, er wordt iedere dag opgestrooid, en verder lekker tutten en knuffelen, af en toe wandelen we lekker een uurtje buiten.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2 tot 3-4 uur per dag.

Wat zou ik anders willen:
- in de winter ook weidegang, al is het maar voor 5 uurtjes.
- dat we een extra weide ter beschikking zouden hebben zodat we om de zoveel weken van weiland konden wisselen, om het andere land even bij te laten komen.
- een crossbaan zou erg leuk zijn, als we toch een wensenlijstje maken :Y)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:25

Ras: shetlanders, merrie's 2 en 3 jaar oud
Doel: fokkerij
Behuizing: weiland, in gemengde shetkudde
Voeding zomer: gras
Voeding winter: gras,hooi,evt brok

Bijvoeren: niet, tenzij drachtig/zogend/te mager(basisbrok,basisbrok of merriebrok,slobber)
Stalling: in nood 2 stallen van 3x3 met paddock(voor keuringen,bevallingen etc)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:27

Ras/soort paard: kwpn
leeftijd: 14 en 3
Gebruik: recreatief, dressuur, 3 jarige is nu 5 keer voor de kar geweest
Soort stal: thuis
Zomer: 9.00 - 20.00 weidegang, tenzij ze niet naar binnen willen :P
Winter: 09.00-16.30 weidegang
Stal: nu 4x4 komt nieuwe stal die iets kleiner is, 3x3
Bodembedekking: stro
Voeding: 1 kg Krachtvoer en hooi:
Verzorging: paard wordt regelmatig bekapt en ontwormt, verder iedere keer poetsbeurt als ik bij hem ben of ga rijden
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: zowiezo 5 keer per week rijden

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:39

Ras/soort paard: New forest (7 jaar) | Fries (7 jaar)
Gebruik: Sportgericht (dresuur en springen) ,buitenritten & crossen | Recreatief en dresuurmatig
Soort stal: Elke dag zowieso naar buiten, Stal elke dag uitgemest , 2 x (sport)brok p. dag en 2 x p. dag kuil
| Elke dag zowieso naar buiten, stal elke dag uitgemest , 2 x basisbrok p. dag en 2 x p. dag kuil
Zomer: 24/7 buiten (mits het bevalt) | 24/7 naar buiten
Winter: Vanaf uur of 10 naar buiten tot uur of half 5 (ligt aan temp)
Stal: Traliestal met raam
Bodembedekking: Zaagsel met laag stro erop | Vlas met laag stro erop
Voeding: 2 x per dag sportbrok+ basisbrok en kuil | 2x per dag basisbrok
Ruwvoer: Kuil
Krachtvoer: Sport+basisbrok | Basisbrok
Verzorging: In de zomer loopt ze dekenloos en rijden we meerendeels buiten en mits het niet te warm is gewoon elke week intensief les (dresuurmatig meerendeels) en in de (midden/eind) herfst krijgt ze meestal 200 grams op en daarna in de winter (met sneeuw etc) 300 grams met hals.
| Loopt het hele jaar lekker dekenloos en in de winter word er wat meer aaandacht besteed aan grondwerken en VD etc wegens niet rijden ,maar ook in de zomer doen we schriktraining en lekker VD.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Elke dag en dan denk ik minstens 2 uur
Wat zou ik anders willen: Dat er een binnenbak was zodat er in de winter doorgetraint kan worden + dat ze als het echt te glad is (de fries loopt op ijzers) ze lekker in de bak hun energie kwijt kunnen.

Rood= wat voor de new forester geld
Blauw= wat voor de fries geld
Groen= geld voor beide

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:43

@kjoetie, je schreef dat je op zoek was naar een goed en onverwoestbaar hooi-systeem. Zoiets zocht ik ook en ik kocht zo'n ophangbarehooi-bak bij de paardendrogist. Nog te grote gaten naar m'n zin dus ik deed er een hooinet in. Hoe dan ook ontzettend onhandig allemaal. Kom ik bij een excollegaatje naar de paarden kijken, heeft zij allemaal hooinetten ophangen. Normaal gezien ben ik daar nooit zo voor, dat vind ik eng, maar zij had zeer fijn mazige. Dus uiteindelijk heb ik er ook gekocht, zeer makkelijk te vullen en er past een hoop in. Bovendien gaat hij al langer mee dan de dure bak. Hij hangt overdag in de zandbak en ik maak me geen zorgen over wel of niet vast haken van paarfenbenen. De mazen zijn immers zo klein dat als het wel lukt, datdat erg knap is. Misschien een idee. Kijk maar eens op de site van nickys keet ;)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:46

Aantal paarden: 6
Ras/soort paard: 1 Haflinger, 4 mini shetjes en 1 minipaardje
Gebruik: Haf: rijden (1x les, 1x buiten), longeren, los gooien, wandelen en vrijheidsdressuur. 3 shetjes: voor de kar (2-3 per week, best intensief), wandelen en er rijden kindjes op. In de winter slepen ze af en toe de bak, en in de zomer 1x per week de wei. Met 1 shet doe ik vrijwel niets omdat ze een scheef gegroeid ruggetje heeft en met mijn minipaardje wandel ik en poets ik een beetje, ze is dan ook nog maar 11 maanden.
Soort stal: Bij een boer, maar moet zelf paarden buiten zetten, eten geven, stallen en wei mesten etc. Alles moet ik zelf doen.
Zomer: 24/7 weidegang
Winter: Overdag in paddock (met deel met stenen) 8.30-19/20/21 uur. Buiten hebben ze een liksteen, water, hooinetten en bakken met hooi en wilgentakken. 's nachts op stal.
Stal: Haf in een stal van 3.20x3.00 en 4 shetjes in een stal van 3.20x3.00. Minipaardje staat samen met 3 schapen in een stal van 5x3 Ze hebben allemaal een liksteen en water.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag, en de schapen stal heeft gleuven met daaronder een gierkelder (voor de koeien). Haf op strokorrels, 4 shetten op strokorrels met stro en minipaardje met schapen op stro.
Voeding:
Ruwvoer:Kuil. Buiten 2 netten + grote bak. Binnen haf 2 volle fijnmazige hooinetten, 4 shetjes 2 mega hooinetten en minipaardje grote ruif met vrijwel onbeperkt kuil.
Krachtvoer: Haf: 1 pavo koek en wat dodsen&horrel (safe&sound) en wat kruidenmuesli van Subli per dag. 1x in de week slobber, na les. Shetjes 1 gele schep dodsen&horrel (safe&sound) per dag, en als ze hebben gewerkt een halve kilo pavo liga box/kruidenmuesli van Sulbi. Verder appels,wortelen, brood zo af en toe.
Verzorging: Ik poets ze alleen als ik iets met ze ga doen, zo af en toe poets ik ze uitgebreid maar meestal ik het gewoon alleen het noodzakelijke. Ik wandel ook, zie 'gebruik'
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 2 uur per dag (dit is zonder rijden/mennen etc.)
Een eb en vloed bak, of nog liever, een binnenbak :D
Maar dat is niet realiseerbaar, ivm de kosten. Nu hebben we ook een prima bak, maar het is geen 'echte' bak.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:56

Aantal paarden: 3
Ras/soort paard: Andalusier van 12, Fries van 18, bont pony-tje van 12
Gebruik: Andalusier is met vervroegd pensioen door blessures. Fries recreatief met bijrijdster, bonte pony recreatief door mijzelf; 1 of 2 keer per week naar buiten, longeren, dressuur, wandelen, etc..
Soort stal: Privé, niet mijn eigendom maar ik mag veel zelf bepalen.
Zomer: 24/7 weidegang.
Winter: Overdag in de wei, ;s nachts binnen
Stal: van hout, open van boven.
Bodembedekking: royaal stro
Voeding:
Ruwvoer:mooie droge kuil , soms hooi, 3 keer per dag 's winters. zomers indien nodig.
Krachtvoer:Herba mix van Mijten.
Supplement: Primeval gelatinaat voor Andalusier, andere 2 niet. Wel likstenen.
Verzorging: Stalhouder geeft water en voer en zet de paarden in de winter binnen en buiten. Ik mest zelf de stallen uit. Fries wordt wekelijks gepoetst door bijrijdster, zelf doe ik haar 1 keer per week. Andalusier meerdere keren per week poetsen en tutten, bonte pony meerdere keren per week poetsen.

Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ongeveer 5 keer per week 3 uur per keer.
-een bak die het hele jaar berijdbaar is
-schaduw in de zomer in de wei.
Verder ben ik erg tevreden!

Ik doe zomers aan strookbegrazing, ze krijgen twee keer per dag een strookje gras erbij, en daarnaast wat hooi/stro in de wei om te knabbelen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:58

Ras/soort paard: 1 BWP merrie (16jaar), 1 KWPN merrie (4jaar)
Gebruik: Beide dressuur (competitief)
Soort stal: Prive, moet alles zelf doen, Mesten, eten geven, ...
Buitenpiste van 70 op30, Binnenpiste van 20 op 40. Zeer rustige privestalling. Met 5 eigenaars
Zomer: BWP merrie: overdag buiten, snachts binnen. KWPN merrie: 4u per dag weide (eiwitgevoelig)
Winter: Beide 3uur per dag in de paddock
Stal: Beide stal van 4 op 4 met luikje naar buiten en naar binnen.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag, Veel stro
Voeding:
Ruwvoer: Droog hooi, Voor BWP natgemaakt.
Krachtvoer: BWP: 1 schep Pavo sportsfit, 1 schep cavalor performix
KWPN: 1 schep nature's best, op werkdagen halve schep performix
Beide: Cavalor slobber en bietenpulp, wortels
Verzorging: Dagelijks geborsteld, gereden of mee gestapt. Op tijd de hoedsmid, op tijd ingeent en ontwormt. Af en toe indien nodig hoeven gevet. BWP om de 2 dagen iets tegen rotstraal erop.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 5uur per dag

Wat zou ik anders willen: Voorlopig niets, ben zeer tevreden.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:00

Ras/soort paard: Sporthaflinger
Gebruik: Recreatief, soms een wedstrijdje
Soort stal: Bij mijn opa op stal heel ruim 12/7 buiten in de wei
Winter: Mag als de wei bevroren is in de wei en anders in de bak.
Bodembedekking: dik stro op beton.
Voeding: 2x per dag 1/2 biks met wortels brood enz en hooi onbeperkt
Verzorging: Elke dag poetsen zorgvildig uitmesten en rijden minstens een uur.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:03

Ras/soort paard: Paint (16), Ijslander (23)
Gebruik: Recreatief voor de
Soort stal: niet, 24/7 weidegang zomer en winter.
Voeding:
Ruwvoer:mooie droge kuil , soms hooi, 2 keer per dag 's winters. zomers indien nodig. Zomerdag strookbegrazing.
Krachtvoer:Marstall muesli corn (paint) en robust (ijslander)
Supplement: liksteen
Verzorging: water en voer doet mijn schoonmoeder als wij er niet zijn. we mesten zelf de weide uit. Ijslander komt wekelijks voor de wagen, paint voor de wagen mits hij de kop goed heeft staan anders aan de longe.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ongeveer 4 keer per week 4 uur per keer.
Niets, ben zeer tevreden zo.

Arabesk

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:06

2 paarden, arabier en arabier x kwpn, recreatief, 24/7 buiten, ruwvoer geen krachtvoer, liksteen, zelf mesten en voeren. ongeveer een uur werk per dag.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:10

Ras/soort paard: Tinker, bijna 12 jaar
Gebruik: Recreatief rijden in het bos, longeren
Soort stal: Pensionstal, zelf mesten
Zomer: 10-4 op het land
Winter: land, paddock
Stal: Containerstal met uitloop, beide 3 x 3 meter.
Bodembedekking: betonnen vloer met stro, in de uitloop rubberen tegels
Voeding:
Ruwvoer: 2 x daags kuil van stal, voer zelf hooi bij
Krachtvoer: 2 x p/d halve schep Strucomix + wortels
Verzorging:
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: per dag ca 3-4 uur
Wat zou ik anders willen: kan niks bedenken

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:12

Aantal paarden: 1 van mij, 3 van een vriendin die mee op onze wei staat
Ras/soort paard: Mijn grote is een Anglo-arabier (8 jaar), de 3 kleintjes zijn Welsh A (tussen 1 en 3 jaar)
Gebruik: Bitter weinig, de kleintjes daar tut ik wat mee, de grote is aan het herstellen van zware blessures en word alleen mee aan de hand gestapt
Soort stal: een stuk bos dat afgespannen is, de meeste bomen zijn al gesloopt door de paarden (en door papa die ze afzaagt), iets meer dan 60X20m groot, puur zand. Daarin staat 1 groot afdak, met daaronder stenen, hierop krijgen ze hooi en brok, en nog een kleine stal die als nodig volledig afgesloten kan worden.
Er is 1 groot bad met water, wat dagelijks bijgevuld word en wekelijks uitgewassen
Hierin staan ze het hele jaar lang
Voeding:
Ruwvoer:Ik wissel voordrooghooi af met gewoon hooi. Ze krijgen smorgends en savonds per paard 2 plakken (van een kleine baal), deze worden verspreid over het betegelde gedeelte omdat ze nogal durven elkaar wegjagen.
Krachtvoer:Ik meng zowat vanalles omdat ze elks hun eigen voorkeuren en allergien hebben. Mijn grote (Raban) krijgt heel veel bietenpulp, mais en geplette gerst (klein beetje appelmix onder gemengd, voor de lekkere geur), omdat hij eigenlijk helemaal geen brok mag want daar krijgt hij energiebommen van, en anders pakt hij het eten van de kleintjes af. Miracle loopt rap mank als hij te veel energie heeft, dus voor hem eigenlijk hetzelfde, maar dan in veel kleinere maten. Chablisse krijgt veulenbrok gemengd met wat appelmix, mais en gerst. Miracle krijgt veel brok, want moet mooi in het vlees komen voor de keuring.
Verzorging: Wei word wekelijks westvrij gemaakt, raban word veel geborsteld, omdat hij daar van geniet, en hij niet op wandeling mag als hij niet proper is. Chablisse heeft voorlopig nog schrik van borstels, maar dat komt wel in orde. Miracle word vaak gewassen en af en toe gelongeerd + oefenen op stand voor de keuring. Moonlight word af en toe geborsteld.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: minimum 2 uur per dag, maar soms ook 5 a 6 uur als ik de wei ga mesten.
Een rijbak of op zen minst longeersingel (meer voor mezelf dan voor de paarden)
Een extra groot stuk wei, waar mooi gras staat en ze bijvoorbeeld 4u per dag kunnen grazen

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:16

Ras/soort paard: Belgische warmbloed, 6 jaar
Gebruik: Jumping (wedstrijd)
Soort stal: Privé, volpension
Zomer: S'nachts op stal, overdag op de weide
Winter: Stal en in de voormiddag paddock
Stal: 4x4 met luik, dus hoofd kan buiten
Bodembedekking: houtkrullen
Voeding:
Ruwvoer: Hooi en gehakselde mais (om op gewicht te blijven)
Krachtvoer: 2x per dag krachtvoer zonder haver + 1 keer wortelen
Verzorging: 5 dagen rijden, 1 dag rust en 1 dag wandelen/longeren/losgooien + elke dag volledig poesten(=genieten)
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Min. 1,5uur, max de hele middag
Wat zou ik anders willen: stro als bodem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:19

Ras/soort paard: Kruisingen, 8 en 3 jaar.
Gebruik: Recreatief, 8 jarige word 2x pw gereden voor de rest longeren wandelen of vrij, 3 jarige fietsen wandelen enkele keer longeren of vrij.
Soort stal: Doe het zelf stal.
Zomer: 24/7 weidegang
Winter: s'ochtends tot s'avonds buiten op de wei, snachts in (uitloop)stal
Stal: 4x5 en 3x3+betonnen uitloop van 4x5
Bodembedekking: Beton met verhoging waar op gevoerd word, oudhooi onderop en stro boven op.
Voeding: Onbeperkte kuil/hooi mix
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: gem 3 uur per dag.
- Dat de groepen mindervaak veanderd worden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-11 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 00:24

Bedankt voor de vele reactie's hoe meer hoe interressanter. Wat me opvalt is dat sommige wat willen veranderen ten gunste van zichzelf, de vraag was eigenlijk bedoelt ten gunste van het paard. Maar verder hele leuke veelzijdige reacties :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:30

Interessant topic :) Zo is het bij mij:
Citaat:
Aantal paarden: 3
Ras/soort paard: Hans (shet van 5), Grietje (shet van 11, IR en hb gevoelig) Amber (welshvuilnisbak, licht bevangen geweest)
Gebruik: Recreatief western, shetjes recreatief rijden en mennen. Door de hb ga ik Amber en Grietje nu weer rustig oppakken. Dus momenteel word alleen Hans echt aan het werk gezet.
Soort stal: Privé, Buitenstal die altijd open staat.
Zomer: 24/7 naar buiten op een kale wei, regelmatig graszaadhooi voeren. 's Avonds zet ik de shetten wel op een kleiner stukje voor de stal + de stal, omdat Amber meer weidehooi krijgt dan zij.
Winter: Idem
Stal: 2 stallen van 3x3 met de deur altijd open. Een stal voor de hooiopslag.
Bodembedekking: Rubber tegels met strokorrels
Voeding:
Ruwvoer:2x/3x daags graszaadhooi, 's avonds gemengd met goede kwaliteit weidehooi.
Krachtvoer:Alledrie krijgen ze een klein handje safe and sound en pavo vital voor de aanvulling. En een liksteen uiteraard.
Verzorging: Ik probeer dagelijks de stal te mesten. In de zomer mest ik ook de kleine kale wei uit, de rest van de wei sleep ik 2x per maand, evenals het maaien van het gras. Verder is het vooral voeren en het water verzorgen. Met grietje loop ik dagelijks zo lang als mogelijk is. De andere 2 ga ik ook weer meer oppakken. Verder haal ik er af en toe een borsteltje over als ze echt vies zijn en ik kam zo nu en dan de manen als ze heel erg geklit zijn.
- Paddock paradise track aanleggen.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:38

Aantal paarden: 5 waarvan 3 van mijzelf
Ras/soort paard: 15 jarige haflinger, 3 jarige tinker kruising en 8 maanden oude tinkerkruising veulen van mezelf. 10 jarige tinker en 13 jarige shet van mijn schoonouders.
Gebruik: Recreatief bereden / grondwerk / nh
Soort stal: Privé, bij mijn schoonouders.
Zomer: 24/7 buiten in verhardde paddock met inloopstal en rijbak. 'S middags weidegang op de grote wei samen met koeien, niet te lang ivm gevoeligheid voor bevangenheid van onze paarden.
Winter: 24/7 buiten in verhardde paddock met inloopstal en rijbak. tijdens het mesten ongeveer 1 uurtje op de kleine wei van 20X40.
Stal: Twee inloop containers van 3x5 en een shet stal 2x2 op apart stuk dmv laag draadje alleen voor shet en veulen toegankelijk
Bodembedekking: Rubberen matten in de stallen. Paddock gedeelte bestraat en gedeelte betonplaten. Shet paddock onbestraat.
Voeding:
Ruwvoer: 24/7 droge hooi beschikbaar voor de paarden, 2x daags kleine hoeveelheid kuil.
Krachtvoer: Shet: niets. Tinker: 's ochtends slobber en gehakte mais. Na het rijden Pavo koek. Haf: 2x 1 kg slobber, 200 gr equifyt natural base en 500gr equifyt breed om aan te komen. Veulen: 2 handjes equifyt breed, 1 handje natural base. Mijn tink: 2 handjes junior, 1 handje natural base. Dit alles aangevuld met Equifyt herbs (grasbrok) en wortels.
Verzorging: Dagelijks voeren en mesten, nu in de rui ook dagelijks poetsen. Haf en tinker worden zo'n 2x per week gereden. Met de shet gebeurd niets, hij is speelmaatje van de 2 jonkies. De 2 jonkies wandel ik zo 1 x per week mee en 1x per week oefeningen (vast staan, voetjes geven, enz.) Bij de 3 jarige begin ik nu met losgooien en begin van los longeren aanleren.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: varieerd van half uur (Alleen voeren) tot zo'n 5 uur per dag.
Wat zou ik anders willen: Eigenlijk niets. Heb zelf voor deze situatie gekozen en ben heel tevreden met de manier van hoe ik mijn paarden kan houden. Ze staan altijd samen, altijd lekker buiten en ook als ik niet veel tijd heb krijgen ze genoeg beweging door de jongere paarden die veel spelen en de groep constant in beweging houden.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:43

Ras/soort paard: NRPS, bijna 18 jaar.
Gebruik: Recreatief, momenteel alleen wandelen ivm blessure.
Soort stal: Redelijk kleinschalige pensionstalling, niet veel luxe, maar veel vrijheid. Zelf mesten en water en voer klaarzetten. Als je als eerste of laatste bent evt. ook zelf voeren.
Zomer: 24/7 weidegang, meerdere op elkaar afgestemde kuddetjes (raar woord). regelmatig naar nieuwe stukjes weide als het te kaal wordt, vorig jaar ivm blessure een klein stukje afgezet naast de kudde, hopelijk kan ze er dit jaar weer bij, is wel zo gezellig voor haar.
Winter: Overdag in uitloopstal, 's nachts gaat de deur dicht, het bovenluik blijft dan wel open, tenzij er een erge storm is (ivm met wind onder het dak). Voor andere paarden is er de mogelijkheid om overdag met groepjes de paddock in te gaan, mijn paard mag dat dus nu niet omdat ze niet mag rennen of gek doen.
Stal: Geen idee hoe groot precies, maar erg ruim, met een betegelde uitloop eraan met uitzicht aan alle kanten, niet groot genoeg om te rennen, maar wel om uitgebreid te kunnen scharrelen. 1 Buurman om mee te neuzen (en bijten als hij zich niet gedraagd }:) )over het tussenhekje tussen de uitloopjes, de rest van de paarden staat iets verderop, wel zichtbaar en hoorbaar.
Bodembedekking: Dikke laag stro, en de uitloop is dus betegeld.
Voeding:
Ruwvoer: 3 keer per dag Kuil, en dagelijks vers stro.
Krachtvoer: Omdat ze zo goed als stilstaat zo weinig mogelijk, maximaal een half kilootje natural balance van Havens, verdeeld over 2 voerbeurten, met wat supplementen erdoor in de hoop dat die het blessureherstel iets kunnen versnellen. Ze is op het moment wel te dik.
Verzorging: Op het moment alleen elke dag 2 keer wandelen, elke dag hoefjes uitkrabben en even een borstel erover en even knuffelen, ongeveer om de dag een uitgebreide poetsbeurt. Voor de blessure reden we vaak, soms een rustig stapritje, soms een lange rit of wat fanatieker in de bak, af en toe een sprongetje en 1 keer per week les. Ook soms longeren, of los aan het werk in de paddock. Waarschijnlijk moeten we het wel wat rustiger aan gaan doen na de herstelperiode.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 2.5 uur per dag.
Wat zou ik anders willen: In het ideale geval dan bijvoorbeeld het volgende (maar dit is niet bepaald haalbaar, over het algemeen ben ik dan ook meer dan tevreden):
- Superdroge weilanden (mijn paard is erg gevoelig voor mok), zodat ze ook in de winter overdags het land op zouden kunnen. Helaas staan ze in de polder en is het land zo drassig dat dit echt niet gaat.
- Een bak en paddock die altijd goed is voor als we het rijden weer gaan opakken. Nu is hij wel eens te nat of vooral te zwaar.
- Als het mogelijk was nog een directe buurman of vrouw, nu zijn ze zo plakkerig met zijn 2en, als de een weggaat ontstaat er nu wel eens stress ondanks dat de rest van de paarden minder dan 10 meter vederop staan
- Ik las net ergens meer schaduw in de wei 's zomers, dat is ook een goede.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:55

Ras/soort paard: warmbloed ( SBS) 18, fjord 3 jaar.
Gebruik: dressuur/springen ( tevens wedstrijd) en de jongste is nog ongeleerd.
Soort stal: Pensionstal met alle voorzieningen aanwezig: 2x binnenbak, buitenbak, longeerbakje,veel weiland, ruime en luchtige boxen.
Zomer: (april - november) weidegang doorgaans van 8h-16h en 's nachts in box van 3,5 x3 met ruwvoer.
Winter: Overdag in kleine paddock binnen of als weer het toelaat in buitenpiste.
Stal: 3,5 x3 met luikje naar buiten.
Bodembedekking: Fjord op stro en andere op vlas.
Voeding:
Ruwvoer:zowel ‘s morgens en ‘s avonds voordroogkuil. Tijdens de winter geef ik zelf ook nog extra bij zodat ze een ganse dag kunnen eten.
Krachtvoer: Fjord krijgt 1 schep Havens Cool Mix/ dag. ( dit owv risico op bevangenheid).Mijn 18 jarige krijgt : PAVO energy control + PAVO sportsfit + haver. Telkens 1 schep/ maaltijd.
Supplement: combinatie van Glucosamine + MSM. liksteen.
Verzorging: De Fjord poets ik en stilaan begin ik met hem wat voorbereidend werk op zadelmak maken te doen ( hoofdstelletje in, zadeltje op, commando's leren,...). De andere wordt bijna dagelijks gereden: 1x week privé les dressuur, 1x week springen, 1x week longeren met pessoa en overige tijd is verdeeld tussen gewoon trainen en 1 dag rust /week. Dagelijks wordt deze wel geborsteld.
Op tijd en stond hoefsmid, ontworming volgens schema DA, 2x jaar bloed afnemen.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 2/2.5 uur per dag.

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:02

Aantal paarden: 6
Ras: Shetlander nrps en kruising
Geslacht: Ruin/hengst/merrie
Gebruik: Recreatie fokmerries en grasmaaiers
Soort stal: aan huis
Zomer: 24/7 in de wei. Fokmerries met veulens gaan in het begin snachts naar binnen.
Winter: snachts op stal overdag in de wei
Stal: 3 X 3 tralies naar buren en een halve deur.
Bodem: Dikke laag stro
Ruwvoer: Onbeperkt voordroog en hooi en in de zomer gras
Krachtvoer: Marstall Vito, merriebrok
Verzorging: Alles wat de beesten nodig hebben. Van voeren tot aan mesten, poetsen, de hoefsmid op tijd bellen ontwormen etc etc
Wat wil ik anders: We zijn bezig met een paddock die hopelijk deze zomer klaar is. Dan kunnen ze in de winter dat droger naar buiten want de wei is in de winter net een zwembad :(:)

Eilish

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:13

*Dit is niet mijn eigen paard, maar mijn verzorgpaard*

Ras/soort paard: 17jarige haflinger x fjord (wss ook beetje arabier in, is een mengelmoes)
Gebruik: 1 a 2 keer per week wordt hij door mij bereden, in de paddock of buiten. De eigenaar ment ook af en toe met hem, niet meer dan 1 keer per week volgens mij.
Soort stal: bij de eigenaar aan huis.
Zomer: 24/7 in de wei.
Winter: 's nachts op stal, overdag in zijn paddock.
Stal: 3 bij 3.
Ruwvoer: kuil en wortels in de winter, alleen kuil in de zomer.
Krachtvoer: in de zomer biks.
Verzorging:wordt ongeveer 3 keer per week iets met hem gedaan, andere dagen staat hij gewoon buiten en wordt alleen af en toe geaaid.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ik zo'n 3 uur per week en de eigenaar elke dag een halfuur denk ik.
Een vriendje erbij, hij staat nu sinds twee jaar alleen en misschien minder eten in de zomer :P

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:15

Ras/soort paard: KWPN merrie van 11 en een Arabisch Volbloed van 16
Gebruik: beide worden sport gericht gereden (Dressuur)
Soort stal: ruime boxen met luiken naar buiten
Zomer: afhankelijk van hoe warm het is, maar overdag buiten (rijk weiland) en soms wisselen we het om dan staan ze s'nachts buiten en overdag in stal.
Winter: overdag als het licht is gaan ze de wei in aangevuld met kuil daar er geen voeding meer in het gras zit, als het lang regent (meerdere uren) of iets dergelijks gaan ze eerder naar binnen
Stal: 4 x 2,5 en 4 x 3
Bodembedekking: wekelijks gaat er in elke stal 2 pakken houtspaanders voor de vochtopname en daaroverheen een flinke laag stro, stal word elke dag gedaan dus dagelijks alles wat vies is gaat eruit.
Ruwvoer: onbeperkt voordroog per paard 4 kruiwagens per dag en een halve kruiwagen kuil
Krachtvoer: sóchtend tegen half 7 krijgen ze 2 kilo derby brok van havens en 1 kilo coolmix van havens,
s'middags op het land krijgen ze elks nog een kilo brok bijgevoerd. s'avonds als ze op stal komen 3 kilo brok en 1 kilo coolmix sávonds bij het afvoeren krijgen ze 2 kilo geweekte slobber met maismeel (dus een emmer vol) en een grote emmer lucerne
Verzorging: dagelijks voor en na het rijden worden ze gepoetst en worden de benen afgespoten en hoeven gevet. wekelijks worden de voeten en staarten gewassen en om de week worden ze in het geheel gewassen.
Paarden worden 4 keer in de week gereden, 2 keer gelongeerd en 1 dag rust
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ruim 2 uur per dag
niks

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:21

Aantal paarden: 2 (ruin en merrie, beide 10 jaar)
Ras/soort paard: PRE (vol papier Andalusiers)
Gebruik: ruin wedstrijden, merrie wordt nog niet gereden (moet opnieuw ingereden)
Soort stal: privé (op melkveebedrijf van schoonouders, ik doe alles zelf)
Zomer: 24/7 op de wei
Winter: 7.30/19.00 op de wei
Stal: merrie: 3,5x3,5m ruin 4x3,5m
Bodembedekking: stro (flinke laag)
Ruwvoer:in de winter 2 x per dag een flinke hoeveelheid hooi (volle kruiwagen met kop niet uitgeplozen hooi) in de zomer mits genoeg gras geen hooi.
Krachtvoer:2 x per dag 250 gram natures best van Pavo
Verzorging: Alles, voeren, buiten zetten, binnen zetten, poetsen, hoefsmid, osteopaat etc. rijden/longeren/lange teugelen van de ruin. 2 x in de week longeren en/of lange teugelen van de merrie
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 3-4 uur per dag
Wat zou ik anders willen: Een bak aan huis!!! En drogere weilanden, bij ons is het erg natte kleigrond. Ook bij ons zijn bomen voor schaduw geen overbodige luxe, al staat er wel altijd een windje. En uitrijdmogelijkheden direct aan huis, ik moet nu echt de trailer pakken om naar het bos te gaan. :(