Een paard in je tuin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:04

Ik lees hier echt verhalen waar mijn oren van zouden gaan klapperen als ik ze zou horen... Een paard hoort in mijn ogen niet in een tuin midden in een woonwijk. Dat is toch niet prettig voor de omwonenden? Daarnaast vind ik de ruimte wel erg klein, je moet er een soortgenoot voor hebben, je moet de mest kunnen afvoeren, je moet ruimte hebben om hooi en bodembedekking op te slaan... Nee het zou absoluut niet mijn keus zijn. En als mijn buren een paard in de tuin zouden houden, dan zou ik daar denk ik ook niet vrolijk van worden.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:13

Ies_ schreef:
Bij mij in de buurt heeft een man in een normaal rijtjeshuis 3 mooie dekhengsten in de tuin. :) Ik weet niet precies hoe hij dit geregeld heeft, hij heeft in elk geval 3 redelijk grote stalletjes keurig naast elkaar, mest gaat gewoon in de groene bak. Voorderest is de tuin alleen maar steen, geen idee of ze hier los in mogen. Wel heeft hij een groot stuk weiland waar de pony's in kunnen + de pony's staan een aantal maanden bij hun 'klus' in de weide als ze mogen dekken. :D

Een groot paard is denk ik wel een ander verhaal, ligt vast ook aan wat je buren ervan vinden haha! Naja in elk geval, succes met het doordenken van je plan! :)

Het gaat trouwens wel om shetlanders!

Ik ken koudekerk ad rijn,waar woon die meneer die 3 hengsten in zn tuin heeft staan dan....?

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:49

@ pmarena en eszy. Dus als ik het goed begrijp en het even heel kort door de bocht zeg zijn volgens jullie; mensen die hun paard/ pony geen weide kunnen bieden en hun dieren op een kleiner oppervlakte houden paarden- en of dierenbeulen?

Dan ben ik er trots op mezelf een heuse pony-beul te noemen! Vooral als ik zie hoe gelukkig mijn twee ponies zijn :D

Ons tweetal heeft beschikking over een kleine paddock van +-400m2 die rondom een schuur loopt. Ze hebben een binnenbox die 8 x 4m2 is waar steeds kniehoog stro in aanwezig is. Wat ze eigenlijk niet nodig hebben daar die twee zielige dieren liever buiten in het zand liggen te zonnen. Vers water staat er in twee grote metselkuipen welke elke dag schoongeboend en opnieuw bij gevuld worden. Is eigenlijk ook niet nodig daar ze liever uit de vieze regenton drinken. Verder krijgen deze twee stumpers 3 x per dag hun eigen hooiruiven vol gestopt met hooi wat eigenlijk ook overbodig is want ze eten liever het stro en slapen op het hooi. De muesli en de biks met lijnzaadolie die ze dan nog verdeeld over 2 voerbeurten krijgen kan ik ook beter laten immers zouden ze er "dik" van kunnen worden. De peenvoerbeurt hoef ik denk ik niet te noemen, of toch wel?? Bovendien doordat ze zo dicht bij mijn achterdeur staan schend ik hun privacy, buiten de voerbeurten om, ook nog eens minstens 10 x per dag en val ik ze lastig met een overvloed aan aandacht, liefde en beweging!!

Misschien is het dan toch beter om ze 22uur per dag hun rust en privacy te gunnen op een box van 3 x3m2. :+

Maar gelukkig hebben ze hier in Duitsland geen dierenbescherming en kan ik mijn ponies op mijn manier blijven mishandelen!

Check die wallen onder haar ogen omdat ze voor de zoveelste keer gestoord word tijdens haar middag-slaapje in de zon op het strand zand. :D :+
Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:53

@ Serval wil dat zeggen dat jouw paarden het hele jaar door op 400m2 leven?

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:54

Tigra_ schreef:
@ Serval wil dat zeggen dat jouw paarden het hele jaar door op 400m2 leven?

Jazeker!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:02

Vind jij het geen dierenbeulerij dan , om een paard alleen op een postzegel van 47m2 te zetten ?

Dat van jou is daar niet bepaald mee te vergelijken :P

Klinkt namelijk hartstikke leuk +:)+

Maar ik hoop wel dat je nog en weitje erbij hebt , zodat ze ook eens op wat meer ruimte kunnen lopen ?
Want 400m2 is een grote volte van 20 x 20 meter , om ze nooit wat meer vrije bewegingsruimte te geven dan dat , vind ik nog steeds niet tof.

Prima voor tijdelijk i.v.m weersomstandigheden , of voor een dagdeel , maar als ze daar hun hele leven in moeten slijten is het niet geweldig , sorry :)

En nee , het is inderdaad niet beter om ze 22 uur per dag op stal te hebben.

Maar dat is weer "goedpraterij" , altijd lekker makkelijk : vergelijken met iets slechters.
Dat is niet realistisch.

Zo kunnen mensen die wel hun paard 22 uur per dag op stal hebben , dat weer "goedpraten" door te zeggen : maar hij staat tenminste in een stal van 3 x 3 , dat is veel beter dan de ponies op de manege hiernaast die in een stand staan.

En die stand-ponies zijn ook weer "goed te praten" , door het te vergelijken met paarden die nooit aandacht of eten krijgen.

En die zijn weer "goed te praten" door ze te vergelijken met paarden die daarnaast ook nog mishandeld worden.

Zo kun je door blijven gaan :P

Dan ligt je lat gewoon erg laag , als je genoegen neemt met een erg kleine ruimte.

Het kan altijd slechter , absoluut.

Maar ik zou me enorm schuldig voelen als mijn paardje nooit eens een fatsoenlijk sprintje zou kunnen trekken. Nooit eens zou kunnen grazen. Die kleine ruimtes zijn leuk voor geitjes , niet voor paarden.

Diaz

Re: Een paard in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:13

je weet dat het niet alleen om de tuin gaat? maar alleen de 'stalling' in de tuin zou zijn? (dus bijv overdag de wei op...

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:18

Ik ben van mening dat je paarden (volwassen) niet persé op een weiland hoeft te hebben/houden. Als je ervoor zorgt dat een paard tussen zijn oren en lichamelijk bezig gehouden word en kan voldoen aan zijn natuurlijke bewegingsdrang is een weiland niet nodig. Onze beiden komen dagelijks even op het gras, aan de hand op het veld, tijdens een wandeling of los in de voortuin van 800m2. Maar nooit langer dan 2 uur per dag. Beiden zijn gevoelig voor de eiwitten en vervetting.
Ik voel mij absoluut niet schuldig over de manier hoe Serval en Harrie gehouden worden. Ze laten aan alles merken dat ze meer dan tevreden zijn met hun woonplek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:32

Ik weet niet of je een koop of huurwoning hebt... maar als je huurt, waarom ga je dan niet verhuizen naar een woonboerderij helft?
Ik heb vroeger ook een helft van een woonboerderij gehuurd en daar zat een voortuin bij die zo groot was dat ik er makkelijk een paard met shet in had kunnen zetten. Ik betaalde toen 350 euro huur want hier in het oosten kost het geen drol. Als je een oude boerderij vind, zoals ik toen, is het ook goedkoper dan bij een nieuwe met cv enzo (kachel is gezelliger :P )
Van tevoren wel ff overleggen met je huurbaas natuurlijk.
Het woont ook nog eens veel mooier dan in een woonwijk!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:10

KenJeMe schreef:
Ies_ schreef:
Bij mij in de buurt heeft een man in een normaal rijtjeshuis 3 mooie dekhengsten in de tuin. :) Ik weet niet precies hoe hij dit geregeld heeft, hij heeft in elk geval 3 redelijk grote stalletjes keurig naast elkaar, mest gaat gewoon in de groene bak. Voorderest is de tuin alleen maar steen, geen idee of ze hier los in mogen. Wel heeft hij een groot stuk weiland waar de pony's in kunnen + de pony's staan een aantal maanden bij hun 'klus' in de weide als ze mogen dekken. :D

Een groot paard is denk ik wel een ander verhaal, ligt vast ook aan wat je buren ervan vinden haha! Naja in elk geval, succes met het doordenken van je plan! :)

Het gaat trouwens wel om shetlanders!

Ik ken koudekerk ad rijn,waar woon die meneer die 3 hengsten in zn tuin heeft staan dan....?

Hazerswoude Rijndijk :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 16:22

Nog even ter afsluiting ;)

Het was leuk even te informeren, gewoon voor de fun-of-it.
Ik kan me voorstellen dat 2 shetjes in een flinke tuin nog zou gaan enzo (ook kwa mestafvoer)

Mijn a.s. tinker komt 5 min van mijn huis te staan, weiland, vriendjes, privestalling enz.
Dat is toch echt wel het meest ideaal natuurlijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:17

Goed geregeld +:)+

Veel plezier alvast !!

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:52

Ten eerste mag je niet zomaar een paard houden in een woonwijk, echt alleen in het buitengebied/op het platteland, dus niet @ de rand van Gouda..
Ten tweede vergeet je een belangrijk ding: een maatje. Een paard moet, mag en kan gewoon niet alleen staan!
En ten derde: wilde je je paard de hele tijd in de stal houden, aangezien je tuin klein is?

Ik zou gewoon zoeken naar een goede pensionstal met veel paardenvriendjes, paddocks en weidegang. :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:08

Lauren1997 schreef:
Ten eerste mag je niet zomaar een paard houden in een woonwijk, echt alleen in het buitengebied/op het platteland, dus niet @ de rand van Gouda..
Ten tweede vergeet je een belangrijk ding: een maatje. Een paard moet, mag en kan gewoon niet alleen staan!
En ten derde: wilde je je paard de hele tijd in de stal houden, aangezien je tuin klein is?

Ik zou gewoon zoeken naar een goede pensionstal met veel paardenvriendjes, paddocks en weidegang. :)

Als je even verder had gelezen dan de openingspost, dan had je gezien dat haar paard naar een pensionstal gaat ;)

TS, fijn dat je een superplekje dicht bij huis hebt kunnen vinden +:)+ Veel plezier daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:15

KenJeMe schreef:
Hoe verzin je het.......een paard houden in je tuin!!!!!

Vind je dat zo raar ? Mijn paard, veulen en 2 shetters staan ook in de tuin... De groten hebben een uitloopje van 6 bij 3 voor beide, boxen van 3 bij 3, een kleintje een kalverhut met hekwerk dus meer ruimte, de andere een hokje van 1.20 bij 2 in mijn hooihok. Wei is 150 meter verderop. Mest breng ik bij de manege om de hoek, al meer dan 12 jaar, en ik gebruik de containers. Maar... het is giga veel werk, ben per dag toch wel een uurtje of 3 zoet en dan reken ik het rijden nog niet eens mee, of het hooi halen.

Moet er wel bij zeggen dat ik niet in een rijtjeswoning woon, buiten het dorp in een 2 onder 1 kapje. Beestjes zijn verder rustig, schoppen niet tegen de wand ofzo, dus geen probleem met buurtjes aan de andere kant onder het kapje. En ik hou het superschoon en netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:43

Mijn moeder en vader hebben het net andersom gedaan..
Die hebben van een weiland waar eerst 2 paarden in stonden een tuin gemaakt.. En ja dat was echt een grote wei voor 2 fjordjes..
Zo kan het dus ook, alleen ik wil wel tegen sommige bokkers zeggen, oordeel niet als je niet weet hoe groot zijn of haar tuin is!

( ik heb de eerste pagina gelezen )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:08

annebe schreef:
Wij hebben onze shet in onze achtertuin gehad toen wij in amersfoort woonden (vlakbij centrum)
Ze had een zand paddock en een zeer ruime stal. Hooi haalden we van een boer buiten de stad en de mest ging de groene container of naar de stort.
Dit is jaaaaaaren geleden en over ponyvriendjes dacht ik toen nog niet na.

De buren vonden het overigens wel leuk dat wij een peerd in de tuin hadden :)

Mijn (inmiddels overleden) opa en oma woonden aan de Pascalstraat in Amersfoort, daar hadden ze zulke lange tuinen dat ik me daar wel een shetlander in voor kon stellen... Stalletje, met paddockje van 10 bij 10 en dan hadden zij nog zeker zo'n 30 meter tuin over gehad denk ik... :P

En mijn oom en tante woonden vroeger in Soest (5 minuten lopen van de Paardenkamp) en hadden ook een tuin van meer dan 1000m2, daar paste ook wel een stalletje in met een paddock en dat was zo tussen de bomen gelegen, dat waarschijnlijk niemand dat zou merken,tenzij het gaat stinken ...
;)

Mijn pony heb ik vroeger verzorgd bij mensen die hem in hun achtertuin hielden. Ze huurden een stukje wei van 20 bij 40 (de hele wei was zo'n 4000m2 denk ik) achter het huis. Na de eerste winter werd dat modder en de pony werd heel druk omdat hij te veel op stal stond en te veel krachtvoer kreeg.
Toen werd de complete wei achter huis verkocht aan 2 verschillende buren en hebben zij een klein stukje grond daarvan gekocht om een paddock van te maken. Dat was schat ik zo'n 10 bij 15 meter. Toen kon de pony elke dag in de zandpaddock lopen en af en toe mocht hij op het stukje wei wat de buren overgekocht hadden. Helaas ging die een nieuw en groter huis bouwen, dus toen viel dat stukje wei ook weg.
Het ging op zich prima met die kleine paddock, mest op aanhangwagen en buitenstal achterin de grote schuur/garage. Ze hadden tegenover de stal nog een klein schuurtje voor de opslag van een paar balen hooi en stro (week of 4 opslag maximaal denk ik) maar de pony was wel eenzaam omdat hij alleen stond, en hij snakte naar gras!Deze mensen woonden in het buitengebied met lintbebouwing en met weilanden en mensen met paarden en boerderijen in dezelfde straat. Dat is wel anders dan in een woonwijk...

Toen ik hem overkocht mocht ik hem wel laten staan, maar heb hem gelijk verhuist naar een pensionstal. Daar bloeide hij helemaal op!
Lekker in de zomer op de wei, veel andere paarden en een grotere stal.
Als je met je paard moet slepen om hem ergens in de wei te zetten elke dag, kun je net zo goed je paard ergens in pension zetten of standaard op de wei laten lopen... Bij beiden ben je tijd kwijt en heb je er niet steeds zicht op...

Het kan dus wel. Maar het hangt natuurlijk wel af van de grootte van je tuin en de omgeving! Een tuin van 6 bij 15 in een rijtje zal niemand aanraden, tenzij je gelijk erachter een grote weide/ paddock tot je beschikking hebt die je kunt gebruiken...

Een heel mooi voorbeeld:
In Marum/Groningen, hebben ze een vrij nieuwe wijk gebouwd rond een aantal bestaande woningen die dus eerst in het buitengebied lagen. Deze woningen hebben over het algemeen vrij grote percelen. Mijn schoonmoeder woont daar (ook een perceel van zo'n 1500m2, met daarachter gelijk grasland, en dus veel meer dan de vorige eigenaren van mijn pony).
Nu ging ik daar vorig jaar eens wandelen en toen kwam ik een prachtig paardenplekje tegen, midden in die groen/natuurrijk aangelegde woonwijk. Het was een mooi vrijstaand huis met flinke tuin, rondom en aan de rand van het perceel nog een mooie grote schuur/garage/paardenstal. De paarden hadden aan de achterkant een inloopstal, daarachter een stoepje van zo'n 20 a 25m2, dan een zandpaddock van zo'n 10 bij 30 schat ik, en dan daarnaast nog 2 of 3 stukjes weide/gras. Er liepen 2 pony's als ik het me goed herinner ook een paar schaapje. Het zag er heel netjes en verzorgd uit. Ernaast lag een zand fiets/wandelpad en tegenover de uitgang bij die woonwijk begint een ruiterpad, dus binnen 5 of 10 minuten konden ze op het ruiterpad zitten via zandpad, fietspad en rustige slinger weg in woonwijk.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:24

Ook ik vind dat een paard in je tuin eigenlijk alleen kan als je een mega tuin hebt en vrijstaand woont. In een rijtjes huis vind ik gewoon not-done. Maar misschien zijn er ook rijtjes huizen met maga tuin (ik woon in randstad, dus hier heb je dat niet) maar ik vind dat de buren er geen last van mogen hebben. Ook vind ik dat elk normaal gezond paard (hoefbevangen o.i.d. buitengelaten) tenminste in de zomer maanden beschikking moet hebben over weiland.
Ik zie in dit topic verhalen voorbij komen, waarvan ik me afvraag waar mensen mee bezig zijn. Zoiezo moet een paard minstens 1 vriendje hebben en moet hij ook zijn benen lekker kunnen strekken.
In dit topic komt het op mij zo over, dat als je je paard op pension hebt staan dat deze dan 24/7 op stal staat... maar hallo.. er zijn echt genoeg pension stallen waar het welzijn van de paarden wel voorop staat en deze lekker elke dag buiten komen met andere vriendjes en ook op de wei kunnen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:33

Salsa schreef:
Paarden mag je niet alleen houden.

er is geen wet die verbied een paard niet alleen gehouden mag worden :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:36

hanny_jelke schreef:
Salsa schreef:

Nog niet maar hopelijk komt die wel.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:43

Tigra_ schreef:
hanny_jelke schreef:

dat klopt ben ik het mee eens en ik vier feest op de dag dat die wet wel komt.
maar zolang dat niet zo is mag het nog steeds helaas

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:44

Helemaal mee eens, paarden zijn KUDDE dieren. Dit betekend dat ze in GROEPEN leven en dus NIET alleen horen te leven.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:47

Mee eens met bovenstaande reacties. Wat nog bij me opkwam, ik heb mijn pony's ook wel eens in de (hele grote) tuin gezet om gras te maaien, maar zodra ze een klein stukje wegsprongen had je meteen twintig gaten in de tuin. Werden m'n ouders niet zo blij van. Dus voor je tuin helemaal omgewoeld is tot eersteklas modderpoel..

Vind wel een interessant onderwerp, als je toch bedenkt dat veel paarden dag en nacht op een stal van 3x3m staat en er voor een ritje in de binnenbak dan uitkomt..

Maar, goed opgelost! Denk dat je je buren (en je Tinker) er wel blij mee maakt :)

daaaaaaaaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 02:09

Leuke vraag :P

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 05:23

Tigra_ schreef:
Salsa schreef:

hier wil ik nog even op reageren.. Het zou wat zijn als er een wet zou komen haha! Er zijn paarden die NIET met andere paarden kunnen!

Verder brult bokt een hoop over meerdere paarden, maar een hond alleen kan wel??
Er zijn ook daarin trouwens weer gevallen die niet met andere honden kunnen..