Verwaarloosde weide weer goed krijgen : experiment !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Verwaarloosde weide weer goed krijgen : experiment !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:03

Verdiep je ook nog even in het graszaad wat je wil gebruiken. BG11 is eigenlijk een 'koeienmengsel' en bevat erg veel engels raai (hoog eiwit gehalte) hetgeen voor paarden minder gewenst is. Persoonlijk zou ik het niet gebruiken (maar wie ben ik....)!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:37

Ik denk inderdaad dat ik voor Barenbrug ga , dat klinkt als een goede weidemengsel , alleen jammer dat ik zo snel niet zie wat de samenstelling is qua percentages van grassen :)

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:48

Ik ben dit topic aan het volgen en vroeg mij af of je al antwoord hebt gehad op deze vraag:

"Ik wil dit voorjaar nog wel proberen om het klaverweitje en de dijkwei een beetje op te peppen , zou het nut hebben om op het klaverweitje nu nog wat kalk / stikstof te strooien , en dan ook nog wat graszaad er overheen ? Of zou de klaver dan toch nog te sterk zijn ?

In de dijkwei is ook best wat mos ontstaan....als ik daar kalk overheen strooi zou dat dan wel nut hebben of moet je echt eerst alles doodspuiten ?"

Bij mij is het niet alleen mos en klaver maar ook boterbloemen, Ik hoor het graag van je!

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:39

Bij de Welkoop kun je in maart een zakje grond afgeven, dan meten zij gratis de phwaarde. Altijd handig...
Het klaverweitje zou ik met de rugspuit spuiten en dan lekker vroeg mesten. Volgens mij moet je voor klaver een apart bestrijdingsmiddel hebben, op de fles van (ik meen) MCPA staat dat het de klaver laat staan. Ik heb er in ieder geval een apart flesje voor (ook bij Welkoop). Werkt wel goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 15:47

Scaramouche : ik durf het niet met zekerheid te zeggen , probeer er ook duidelijkheid over te krijgen :P

Hier staan ook boterbloemen (eilandjes) hoor , maar de klaver overheerst....

MCPA lijkt niet verkrijgbaar voor kneuzen , zal wel alleen voor boeren / mensen met spuitlicentie zijn :P

Dus daar gaat het plannetje van spuiten met een combinatie van MCPP / MCPA alweer de mist in , wat is dit vermoeiend jongens :n

MCPP is gewoon bij de Welkoop te koop , dat zou wel klaver aanpakken volgens de omschrijving.
Maar dan weer geen boterbloem.... dat doet deze dan echter weer wel , misschien dat dat dan geschikt is :?

http://www.lastvan.com/a-10465822/klave ... xan-850-ml

Uiteraard ook niks meer gehoord van de loonwerker die terug zou bellen , dat is ook een deja-vu :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 15:57

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:08

Gewoon die loonwerker weer bellen. Hij zal je ook aan MCPA kunnen helpen. Zorg dat je 'vriendjes' wordt met die loonwerker, daar heb je jarenlang plezier van!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 16:20

Tja als ik elke keer aan zijn kop zeur dan wordt hij vast ook wel blij van me :P

Heb hem uiteraard weer proberen te bellen gisteren maar niet te pakken gekregen en ben deze keer ook niet teruggebeld.

Ik vind het ook niet tof om zo achter iemand aan te zeiken eerlijk gezegd , als het zo moet dan word ik het snel zat :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:32

Pffffrt , vanmiddag 2 zakken van elk 15 kg Barenbrug Horse Master gehaald....dat heeft me gewoon 220 !!!! euro gekost , 2 zakjes GRASZAAD , dat is echt van de gekken :P

Kalk-stikstof (kalk-cyanamide) was ook nog lastig om te pakken te krijgen , maar dat zou van de week nog binnen moeten komen..... kost ook aardig wat geloof ik....

Ook Roundup (nouja de merkloze versie) gekocht , voor 2000m2 heb ik 2 flessen van 800ml , was ook 50 euro....

Ik heb mezelf wat verdiept in de verschillende middeltjes en begrijp dat je voor een goed resultaat van Roundup toch een wat hogere "grasmat" moet hebben , de onkruiden die je dood wilt moeten toch wel een stuk of 6 blaadjes hebben schijnt het , om het middel goed genoeg op te nemen zodat het goed zijn werk kan doen. Ponies dus maar van de wei af gehaald en nu maar hopen dat het een beetje gaat groeien , en maar hopen dat het gaat lukken met het vinden van materiaal om te sproeien / frezen / zaaien.....

Maar de spullen heb ik dan alvast in huis , daar kan het dan niet aan liggen :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:52

Graszaad is echt enorm duur.... En gewoon een beetje er over gooien helpt niet... (sorry, been there know everything, de vogels hebben veel plezier)... Daar heb je toch echt die ene loonwerker voor nodig (met doorzaaimachine en rol) ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:01

Doorzaaien wordt het niet hoor , echt doodspuiten - frezen - opnieuw inzaaien :)

Hoe zwaar zou zo'n rol eigenlijk zijn ?

Wij hadden vroeger thuis (toen ik een paar jaar oud was) in de tuin van de vorige bewoners zo'n rol liggen , moest je gewoon met de hand trekken geloof ik , vind het een beetje apart dat zoiets moet helpen om je gras beter te krijgen :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:09

Doorzaaiapparaat is volgens mij hetzelfde als inzaai-apparaat; ze kunnen bepalen hoeveel graszaad ze de grond inbrengen. Die rol zit weer achter de doorzaaimachine en zorgt ervoor dat de sleufjes waar het graszaad inzit meteen dichtgerold worden. Daardoor kiemt het beter en kunnen de vogels er niet bij. Voor in de tuin heb je idd een veel kleinere variant van die rol en die kun je met de hand 'voortrollen'. Belangrijk is dat het graszaad echt de grond IN gaat en niet EROP komt te liggen.

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:15

Je kunt ook de grond rullen met een hark en dan inzaaien. Erg bewerkelijk als het om grote stukken gaat maar op die manier doe ik de kleine kale plekken bij het hek. Als het nodig is gooi ik er potgrond over heen zodat het graszaad goed is bedekt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:55

Okee , ja als er in 1 beweging een sleufje wordt gemaakt + zaad daarin wordt "gelegd" + het sleufje weer dicht wordt gerold.... dat klinkt wel goed inderdaad :)

Ik heb geen idee hoe het inzaaien precies werkt , vond het wel een raar idee dat men eerst zou zaaien en vervolgens weer overal overheen rijden met een tractor met nu een rol erachter , maar alles-in-1-keer klinkt een stuk logischer :j

Ik zie alleen niet zo goed het nut in van nog eens narollen als de eerste sprietjes boven de grond komen :P

Ja met de hark ken ik inderdaad :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:06

loonwerkers bellen nooit terug is mijn ervaring, dus gewoon zelf blijven bellen :j

ik heb gewoon kalk bij de boerenbond gehaald, geen idee of er nog veel verschil ik kalk zit maar had niet zoveel zin om me daar allemaal in te verdiepen. meteen na het kalkstrooien begon het te stortregenen, dus dat kwam mooi uit :D

ben nog een beetje aan het twijfelen of ik de kalen plekken in ga zaaien of dat ik het gewoon maar aankijk dit jaar en het zo laat....

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:54

Wat je voor nu iig kan doen zodat je in de zomer 1 weide kan gebruiken: een van die weides met veel mos laten verticuteren en opnieuw inzaaien. Als het goed is heb je dan wat meer gras voor van de zomer.. Voor het gehele onderhoud zou ik toch nog maar eens achter die loonwerker aanbellen...

Trouwens, Engels raaigras is niet zo handig voor paarden. Bevat niet zo veel voedingsstoffen en wordt snel kapotgetrapt. Het is echt koeiengras (en groeit ook heel snel). Bovendien grazen paarden gras veel korter af dan koeien en daar kan Engels raaigras niet zo goed tegen waardoor je eerder mos krijgt. Mengels met veldbeemdgras zijn dan beter om de grasmat dichter te houden, aangezien veldbeemdgras goed kan tegen kort afgegraasd worden.

Is een 'kruidenhoekje' niet ook een leuk idee voor je paddock paradise? Dan hoef je niet peperdure paardengrasmengsels te kopen en kunnen je paarden alsnog het goede van de kruiden meekrijgen.

Misschien heb je nog iets aan deze site: http://www.zaaizaadinfo.be/grasland-grasland.htm ?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:33

Snor schreef:
Trouwens, Engels raaigras is niet zo handig voor paarden. Bevat niet zo veel voedingsstoffen en wordt snel kapotgetrapt. Het is echt koeiengras (en groeit ook heel snel). Bovendien grazen paarden gras veel korter af dan koeien en daar kan Engels raaigras niet zo goed tegen waardoor je eerder mos krijgt. Mengels met veldbeemdgras zijn dan beter om de grasmat dichter te houden, aangezien veldbeemdgras goed kan tegen kort afgegraasd worden.

Misschien heb je nog iets aan deze site: http://www.zaaizaadinfo.be/grasland-grasland.htm ?

Denk dat je de site die je aangeeft niet goed gelezen hebt.... Klopt niet wat je allemaal beweert...

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:04

madamX schreef:
Snor schreef:

Denk dat je de site die je aangeeft niet goed gelezen hebt.... Klopt niet wat je allemaal beweert...

Van dezelfde site gehaald:
Citaat:
Goede rassen van Engels raaigras zullen door de vlotte ontwikkeling en de goede standvastigheid soorten zoals beemdlangbloem en timothee vaak geleidelijk aan verdringen. Na een strenge winter kan timothee door zijn zeer goede wintervastheid een meerwaarde betekenen voor de graszode. In paardenmengsels kan veldbeemdgras gebruikt worden, aangezien paarden heel kort afgrazen. Bij maaien zullen timothee en beemdlangbloem iets meer naar voren komen dan bij beweiden.

De site gaat in het algemeen over begrazing door koeien, die grazen met hun tong en laten het gras dus langer dan paarden die met hun tanden grazen. Het grazen van paarden kan vergeleken worden met maaien.

Hier nog een linkje (ik weet dat het een dubieuze site is volgens sommigen) over fructaan en engels raaigras: http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:07

Snor : 2 weides gaan sowieso over de kop en opnieuw ingezaaid worden , de vraag is alleen wie het gaat doen :P

Nou , ik krijg net het grond-rapport van de BLGG binnen , en *schiet mij maar lek* , de zuurgraad is precies goed volgens dat rapport :?

Er deugt vanalles niet , maar de zuurgraad is nagenoeg perfect.....waarom staat er dan zoveel boterbloem en mos ??? :P

Magnesium is zeer laag , Kalium is ook laag , en zwavel ook.

Ik sta er echt van versteld dat die PH goed is volgens het rapport......