Zouden jullie dit doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Re: Zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:35

Dit berichtje kreeg ik terug van de manege:

We hebben 2 contracten. 1 met eigen gebruik en 1 zonder ge bruik eigenaar.
Eigen gebruik , verzorgen wij de pony ,hooi ,stro voeren en uitmesten. De rest is voor de eigenaar.
Zonder eigen gebruik is het voor de manege ,alleen onkosten boven de 115.00 euro

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:51

We wordt hier gereageerd alsof iedere manegepony afgestompt, kapot, klierig en niet meer te rijden is. Ik geloof best dat die er nog wel zijn, maar niet dat dat de hoofdmoot is! Manegeponys zijn vaak juist "gewoon" superbraaf, kan een leuk rondje op gehobbeld worden, en tegenwoordig zie je steeds meer pony's van de manege "op niveau" zodat ze ook een leuk wedstrijdje mee kunnen lopen.
Maar er zal hoofdzakelijk gereageerd worden vanuit de eigen situatie: iemand die elke dag rijd of wil rijden, die traint voor wedstrijden of die gewoon het liefste regelmatig lange buitenritten maakt ofzo. Daarvan kan ik me heel goed voorstellen dat zij zoiets niet zouden doen.

Maar om de pony een beter leven/verzorging te geven, voor iemand die niet elke dag wil rijden, die er geen moeite mee heeft dat ze niet iedere dag naar de manege hoeft omdat andere mensen het dier verzorgen, prima oplossing toch?
En ik neem aan dat een bedrijf als zo'n manege gewoon goede contracten heeft. Die 115 euro, is dat per maand of per pony in het geheel?
Ik zou trouwens wel even informeren of ze daar überhaupt op de wei komen. Dat is wel een levensbehoefte voor een paard, als dat niet het geval is dan wordt het er voor de pony ook niet beter op.
Dan zou ik toch aan verkopen naar een goed tehuis denken...

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:52

Die €115 is voor veearts kosten etc.
Volgens mij XD Weet ik niet zeker.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:53

Er staat bij dat ze alleen zomers op het weiland gaan & ze hebben een uitloop achter de manege waar ze om de 3 dagen heen gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:02

Ja, maar willen ze max. 115 euro per maand aan de pony uitgeven, of is dat max. 115 voor de hele tijd dat de pony op de manege staat en gebruikt wordt?

Trouwens, met het rijden zou ik zelf niet zo'n probleem hebben, maar geen weidegang en om de 3 dagen in een uitloopje zou voor mij een hele dikke vette no-go zijn. Zou het voor iedereen trouwens moeten zijn. Dus ik persoonlijk raad het je af. Is geen betere plek voor je pony.

Als de eigenaar de pony aan jou wilt verkopen, wil ie de pony misschien ook aan iemand anders verkopen? Iemand die een goed plekje voor het beest heeft, met weidegang, ponymaatjes en goede verzorging?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:24

Ik heb ooit met een ander paard die ik had en die tijdelijk op een manege stond, de manege toestemming gegeven om het paard af en toe te gebruiken voor manegelessen. Dit kwam mij toen goed uit omdat ik weinig tijd had.
Maar de paar keer dat ik zag dat er een ander op zat te stuntelen vond ik verschrikkelijk.
Dus daar ben ik toen meteen weer mee gestopt.

Dus volgens mij moet je daar niet te licht over denken.
Als de pony echt jouw eigendom wordt, hoe het dan zal zijn als er allerlei meer of minder ervaren mensen op gaan rijden.
Dat is echt niet leuk en het is ook niet iets wat gaat wennen, alleen iets wat alleen maar storender gaat worden in de loop van de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:32

Geen haar op mijn hoofd die er over zou denken. Alleen al dat ik rekening zou moeten houden met manegelessen in de tijden dat ik m'n eigen paard zou willen gebruiken... Om nog maar te zwijgen van het feit dat je er geen zeggenschap over hebt wie er op rijdt en hoe die mensen met mijn paard en mijn materialen om zouden gaan. Nee hoor, als ik het zo moest doen, dan kwam er stomweg geen eigen paard. Dan ben je met een bijrijdpaard veel beter af. Minder risico's en minder ergernis denk ik.

Alternatief kan zijn om zelf water te geven/te mesten en af en toe eens te laten bekappen. Overleg met de huidige eigenaar of er een shetje als gezelschap aangeschaft mag worden en je bent klaar. Gratis shetjes vind je op elke hoek van de straat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:49

mika11 schreef:
Dat is echt niet leuk en het is ook niet iets wat gaat wennen, alleen iets wat alleen maar storender gaat worden in de loop van de tijd.

Voor jou. Dat betekend niet dat het hetzelfde is voor een ander. Wij hebben een Haf staan dat eigendom is van iemand, maar die het dier ter beschikking heeft gesteld voor de lessen, in ruil voor hele goedkope stalling. Die vind het prima, vond al dat het beest te weinig aandacht kreeg en nu komt ze op de dagen dat hij niet in de lessen loopt. Iedereen happy.

Sonja, dat is dus vanuit jouw eigen situatie gezien. Voor TS is het heel anders, zij is nu verzorgster. Ze heeft zelf nu niet genoeg tijd voor een eigen pony (staat in haar profiel) dus diertje krijgt beweging ook als zij geen tijd heeft. En zeggenschap over wie er op komt... tja, als je je paard op zo'n manege zet moet je je daar overheen zetten, die keuze maak je dan bewust. Maar kijk naar de gemiddelde manegepony hier en ik heb niet het idee dat ze zo slecht behandeld worden of helemaal naar de klöte gereden worden. Misschien niet makkelijk meer naar de Z te rijden, maar prima rond te sturen voor iemand die gewoon lekker wil hobbelen. Er zijn echt genoeg mensen die daar geen probleem van maken. En een manege kan het zich niet veroorloven de paarden slecht te behandelen tegenwoordig.

Bovendien is TS een jaar of 15 (weet niet hoe oud profiel is) en hebben de ouders er geen bal verstand van. Pony op een manege waar het dier gebruikt word, wordt automatisch ook in de gaten gehouden door mensen met verstand van paarden. Misschien om mee te beginnen ook helemaal niet zo verkeerd.

Maarre TS, geen weidegang voor het grootste gedeelte van het jaar, dus doe maar liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:51

Als ik in dezelfde situatie zat als TS zou mijn post hetzelfde blijven :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:53

Dat weet je niet, want dan zou je de ervaring die je nu hebt met eigen peerd helemaal niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:57

TS vraagt wat anderen zouden doen. Dat beantwoord ik. Ik ben geen 12 meer, heb best redelijke verstandelijke vermogens, dus ik dénk dat ik voor mezelf kan antwoorden. Dus nogmaals: OOK als ik in de omstandigheden van TS zou verkeren, zou mijn post hetzelfde zijn. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:18

En dat geloof ik niet, wegens ontbreken van de ervaring die je nu hebt.

Maar goed, buiten dat, het zou een beter plekje voor pony moeten zijn en dat is het niet.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:31

tja. ik weet niet precies wat ik zou doen.... wat dat betreft heb je weinig aan mijn reactie haha. maar wou even het volgende kwijt: Kun je met de manege overleggen dat er geen totale beginners op komen??? Ik bedoel de fractie schop is loop en trek is ho. Ik denk dat als je er indd geen tijd voor hebt, je ouders er geen geld aan willen besteden, en het beessie geen weidegang krijgt het miss toch beter zou zijn als hij een ander lief baasje vind. die hem/haar dit allemaal wel kunnen bieden. ook in het geval van ziekte, kreupelheid of ongeschiktheid voor de les/rijden. geloof me dat gaat die manege echt neit betalen. kunnen ze zich in het huidige klimaat ook helemaal niet veroorloven!!!!! zorg in elk geval dat jij, je ouders en iemand die er echt verstand van heeft het contract goed lezen!!! ZORG DAT AL JOU WENSEN OOK ZWART OP WIT KOMEN, laat dit ook tekenen door de manege. neem maar van mij aan dat als het ineens over geld gaat mensen waar je het nooit van zou verwachten ineens heeeeeel onaangenaam kunnen worden. echt. als jij bijvoorbeeld wilt komen rijden en zij zeggen dood leuk dat kan niet je pony moet nog 3 lessen lopen deze week zodat het voor ons ook uit kan kwa geld en hij staat NU ingedeeld. ook voor de bestwil van je pony zorg dat er altijd iemand is die dierenarts en hoefsmid rekeningen gaat betalen, anders moet je hem niet kopen, dat is ook niet eerlijk tegenover de pony als hij ingeslapen moet worden bijvoorbeeld terwijl hij misschien best geholpen kan worden maar jou ouders dat gewoon dom weg te duur vinden. natuurlijk hoeft de pony niks te krijgen. en er zijn ook genoeg goed opgeleide, goed behandelde en hele fijne manege paarden, dit heb ik zelf ook ervaren. een manege bij ons in de buurt heeft alleen maar paarden en pony´s die zo een L proefje kunnen lopen omdat ze allemaal bijgereden worden door goede ruiters ( instructrice - ervaren meiden) en deze dieren hebben stuk voor stuk een prima leven en verzorging. maar zorg in gods naam dat er goede afspraken komen en dat het allemaal op papier staat. betrek ook je ouders hier bij. zij hebben misschien niks met paarden maar waarschijnlijk zijn zij wel verstandiger als het gaat om contracten en afspraken. want jij handeld ( begrijpelijk ) emotioneel en om de pony uit deze situatie te `redden` zou je verkeerde en overhaaste beslissingen kunnen nemen. sorry voor het lange verhaal maar ik zie zoooo veel punten waarop zon constuctie fout zou kunnen gaan.... en ik zou het voor jou en de pony heel jammer vinden als jullie er de dupe van worden.. hou ons op de hoogte ok??? ik ben benieuwd hoe het afloopt ( al klinkt het inderdaad alsof jij al besloten hebt) en hoe het bevalt. heel veel suc6 en plezier van de pony als je besluit hem te kopen maar denk er ook aan wat voor jou en de pony het beste is ook al is dt niet altijd iets of een beslissing die jou gelukkig maakt of voor jou goed is. gr esther

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:52

Misschien kun je bij een manege in de buurt een pony leasen?
Dat doen de meeste maneges wel.
Dan mag je ook rijden buiten de lessen om.
Dan heb je precies hetzelfde idee als bij de manege waar je zelf een pony moet aanschaffen en ook alleen mag rijden buiten de lessen om.
Alleen als je een pony least is de manege verder verantwoordelijk voor allerlei bijkomende (dierenarts)kosten en niet jij.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 12:54

Sonja schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er over zou denken. Alleen al dat ik rekening zou moeten houden met manegelessen in de tijden dat ik m'n eigen paard zou willen gebruiken... Om nog maar te zwijgen van het feit dat je er geen zeggenschap over hebt wie er op rijdt en hoe die mensen met mijn paard en mijn materialen om zouden gaan. Nee hoor, als ik het zo moest doen, dan kwam er stomweg geen eigen paard. Dan ben je met een bijrijdpaard veel beter af. Minder risico's en minder ergernis denk ik.

Alternatief kan zijn om zelf water te geven/te mesten en af en toe eens te laten bekappen. Overleg met de huidige eigenaar of er een shetje als gezelschap aangeschaft mag worden en je bent klaar. Gratis shetjes vind je op elke hoek van de straat.

Er komt dan zeker geen nieuw paard bij want dat willen ze niet. Dus dat is geen optie dus ze blijft alleen dan. Ik heb er misschien ook aangedacht vond me moeder ook een goed idee om gewoon te hoeven te betalen heb gehoord als je de hoeven te weinig laat bekappen dat ze hoefbevangheid kunnen krijgen.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 12:56

GamblersCup schreef:
mika11 schreef:

Voor jou. Dat betekend niet dat het hetzelfde is voor een ander. Wij hebben een Haf staan dat eigendom is van iemand, maar die het dier ter beschikking heeft gesteld voor de lessen, in ruil voor hele goedkope stalling. Die vind het prima, vond al dat het beest te weinig aandacht kreeg en nu komt ze op de dagen dat hij niet in de lessen loopt. Iedereen happy.

Sonja, dat is dus vanuit jouw eigen situatie gezien. Voor TS is het heel anders, zij is nu verzorgster. Ze heeft zelf nu niet genoeg tijd voor een eigen pony (staat in haar profiel) dus diertje krijgt beweging ook als zij geen tijd heeft. En zeggenschap over wie er op komt... tja, als je je paard op zo'n manege zet moet je je daar overheen zetten, die keuze maak je dan bewust. Maar kijk naar de gemiddelde manegepony hier en ik heb niet het idee dat ze zo slecht behandeld worden of helemaal naar de klöte gereden worden. Misschien niet makkelijk meer naar de Z te rijden, maar prima rond te sturen voor iemand die gewoon lekker wil hobbelen. Er zijn echt genoeg mensen die daar geen probleem van maken. En een manege kan het zich niet veroorloven de paarden slecht te behandelen tegenwoordig.

Bovendien is TS een jaar of 15 (weet niet hoe oud profiel is) en hebben de ouders er geen bal verstand van. Pony op een manege waar het dier gebruikt word, wordt automatisch ook in de gaten gehouden door mensen met verstand van paarden. Misschien om mee te beginnen ook helemaal niet zo verkeerd.

Maarre TS, geen weidegang voor het grootste gedeelte van het jaar, dus doe maar liever niet.

Ja dat is ook wel zo & als ze daar heen gaat ga ik echt niet volop in de wedstrijden ;)
Ja ik zag het ook al niet veel weidegang.. Dat vind ik echt jammer! Want ik vind zelf waar ze nu staat daar kan ze niet blijven want straks komt ze alleen en gaat ze nog dood van eenzaamheid..

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:01

Mayasfrenk schreef:
tja. ik weet niet precies wat ik zou doen.... wat dat betreft heb je weinig aan mijn reactie haha. maar wou even het volgende kwijt: Kun je met de manege overleggen dat er geen totale beginners op komen??? Ik bedoel de fractie schop is loop en trek is ho. Ik denk dat als je er indd geen tijd voor hebt, je ouders er geen geld aan willen besteden, en het beessie geen weidegang krijgt het miss toch beter zou zijn als hij een ander lief baasje vind. die hem/haar dit allemaal wel kunnen bieden. ook in het geval van ziekte, kreupelheid of ongeschiktheid voor de les/rijden. geloof me dat gaat die manege echt neit betalen. kunnen ze zich in het huidige klimaat ook helemaal niet veroorloven!!!!! zorg in elk geval dat jij, je ouders en iemand die er echt verstand van heeft het contract goed lezen!!! ZORG DAT AL JOU WENSEN OOK ZWART OP WIT KOMEN, laat dit ook tekenen door de manege. neem maar van mij aan dat als het ineens over geld gaat mensen waar je het nooit van zou verwachten ineens heeeeeel onaangenaam kunnen worden. echt. als jij bijvoorbeeld wilt komen rijden en zij zeggen dood leuk dat kan niet je pony moet nog 3 lessen lopen deze week zodat het voor ons ook uit kan kwa geld en hij staat NU ingedeeld. ook voor de bestwil van je pony zorg dat er altijd iemand is die dierenarts en hoefsmid rekeningen gaat betalen, anders moet je hem niet kopen, dat is ook niet eerlijk tegenover de pony als hij ingeslapen moet worden bijvoorbeeld terwijl hij misschien best geholpen kan worden maar jou ouders dat gewoon dom weg te duur vinden. natuurlijk hoeft de pony niks te krijgen. en er zijn ook genoeg goed opgeleide, goed behandelde en hele fijne manege paarden, dit heb ik zelf ook ervaren. een manege bij ons in de buurt heeft alleen maar paarden en pony´s die zo een L proefje kunnen lopen omdat ze allemaal bijgereden worden door goede ruiters ( instructrice - ervaren meiden) en deze dieren hebben stuk voor stuk een prima leven en verzorging. maar zorg in gods naam dat er goede afspraken komen en dat het allemaal op papier staat. betrek ook je ouders hier bij. zij hebben misschien niks met paarden maar waarschijnlijk zijn zij wel verstandiger als het gaat om contracten en afspraken. want jij handeld ( begrijpelijk ) emotioneel en om de pony uit deze situatie te `redden` zou je verkeerde en overhaaste beslissingen kunnen nemen. sorry voor het lange verhaal maar ik zie zoooo veel punten waarop zon constuctie fout zou kunnen gaan.... en ik zou het voor jou en de pony heel jammer vinden als jullie er de dupe van worden.. hou ons op de hoogte ok??? ik ben benieuwd hoe het afloopt ( al klinkt het inderdaad alsof jij al besloten hebt) en hoe het bevalt. heel veel suc6 en plezier van de pony als je besluit hem te kopen maar denk er ook aan wat voor jou en de pony het beste is ook al is dt niet altijd iets of een beslissing die jou gelukkig maakt of voor jou goed is. gr esther

Idd lang bericht! :) Maar bedankt voor de reactie. Ik heb ook goed nagedacht aan de ene kant wil ik het wel omdat het beter is voor de pony. Maar het kan idd ook anders aflopen. Maar vind het dan zo zielig dat ze helemaal alleen komt te staan misschien komt het ook wel goed. Maar ik laat het weten. Eigenlijk ben ik een beetje van gedachte veranderd om haar te kopen & gewoon haar hoeven wel te gaan betalen.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:02

mika11 schreef:
Misschien kun je bij een manege in de buurt een pony leasen?
Dat doen de meeste maneges wel.
Dan mag je ook rijden buiten de lessen om.
Dan heb je precies hetzelfde idee als bij de manege waar je zelf een pony moet aanschaffen en ook alleen mag rijden buiten de lessen om.
Alleen als je een pony least is de manege verder verantwoordelijk voor allerlei bijkomende (dierenarts)kosten en niet jij.

Ja maar daar red ik mijn verzorgpony niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:10

Ik vind het heel erg lief en nobel van je dat je je verzorgpony wilt 'redden', maar helaas KUN je niet alle 'zielige' ponies die je in je leven tegenkomt redden...
Misschien is het handig om eerst even af te wachten hoe het gaat, en pas dan evt. in te gaan spelen op de situatie. Wie weet wat er nog verandert...

Laat je trouwens niet gekmaken over enge hoevenverhalen hoor, niet elke pony heeft elke 8 weken een smid nodig; je hebt er ook die maar heel af en toe bekapt hoeven te worden omdat de hoefjes netjes afslijten. Er is dus geen echte vaststaande 'standaard'. Hoefbevangenheid komt vooral door problemen met de voeding/stofwisseling en bij hele dikke paarden. Niet zo gauw van iets te lange hoefjes.

@Gamblerscup, ik zie eigenlijk niet zo in waarom het interessant zou zijn dat jij mij niet gelooft in wat ik vind. Topic draait niet om jou. TS verzamelt meningen en niet alleen de jouwe want dan had ze je wel een pb gestuurd ipv een topic geopend :)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:15

Maar ik heb er nu ook aan gedacht paard verzekeren? Maar hoe gaat dan ongeveer iemand ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:21

Bedoel je een ziektekostenverzekering Marlies96, of bedoel je de WA-verzekering (aansprakelijkheid) ?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:25

Ik bedoel voor als het paard ziekt word dat je dan voor een bedrag in de maand verzekerd bent. Maar als je bijvoorbeeld €500 in het jaar betaald voor hoeveel geld ben je dan verzekerd als die ziek word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:39

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:06

Als je zelf het paard geen goed leven kan gunnen zou ik het wel doen.
Anders zeker weten niet.

Hringey2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:25

Als je zeker weet dat het paard niet gelukkig is op de oude plaats zou ik het denk ik wel doen. Maar je moet er wel rekening mee houden dat als het in lessen loopt, het ook veel aandacht van manegekinderen krijgt. Je moet voor jezelf duidelijk hebben of je het niet erg zou vinden als al die kinderen om jou verzorgpony heen hangen. Want ik zou hem dan eerlijk gezegt liever voor mezelf houden.. :o