Stands, waren die nou verboden of?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:43

JPS schreef:
Volgens mij zijn bestaande stands nog niet verboden maar zit dat er wel aan te komen.
Wel is het al zo dat je alszijnde manege, sport-trainingsstal of bijv pensionstal, geen sterren-kwaliteitslabel bij de FNRS kunt krijgen wanneer je de paarden in stands hebt staan.. en dat is al een goed begin!

Klopt niet, ik heb hier een manege op de hoek met 4 sterren en stands!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:14

smeetjoew schreef:
Manegepaarden komen er meer dan 1 uur per dag uit. Daarnaast kunnen ze in stands prima liggen, dus dat is onzin. Tja, ze kijken de hele dag tegen een muur aan en kunnen geen rondjes lopen. Maar ze komen er rustig 3 tot 4 uur per dag uit en veel maneges laten pony's 's nachts naar buiten gaan. Overigens ben ik 't er wel mee eens hoor dat maneges geen stands meer mogen plaatsen. Alleen zo'n zonde zijn stands nou ook weer niet, zoals er hier over gesproken wordt. Maak je wat dat betreft meer druk om alle mishandelde paarden of paarden die sterven omdat ze de modder niet meer uit kunnen. Heerlijk dat 24/7 buiten. ;)

Wauw, 3 a 4 uur de benen strekken. Fantastisch.
Dat betekent 21 uur aan een muur vastgebonden staan en geen stap kunnen zetten.
En dan mogen ze er eindelijk uit, moeten ze in een rijtje rondjes sjokken met een of andere beginner op hun rug.
Bovendien ken ik géén één manege die de paarden 's nachts naar buiten laten of zelfs maar in een bak zetten.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:18

Jammer genoeg ken ik ook een manege waar er nog zat paarden en pony's is stands staan. Deze paarden/pony's komen er alleen uit voor de lessen. NIET om op de wei te gaan of even in de paddock :(:)

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:18

Zaina schreef:
smeetjoew schreef:
Manegepaarden komen er meer dan 1 uur per dag uit. Daarnaast kunnen ze in stands prima liggen, dus dat is onzin. Tja, ze kijken de hele dag tegen een muur aan en kunnen geen rondjes lopen. Maar ze komen er rustig 3 tot 4 uur per dag uit en veel maneges laten pony's 's nachts naar buiten gaan. Overigens ben ik 't er wel mee eens hoor dat maneges geen stands meer mogen plaatsen. Alleen zo'n zonde zijn stands nou ook weer niet, zoals er hier over gesproken wordt. Maak je wat dat betreft meer druk om alle mishandelde paarden of paarden die sterven omdat ze de modder niet meer uit kunnen. Heerlijk dat 24/7 buiten. ;)

Wauw, 3 a 4 uur de benen strekken. Fantastisch.
Dat betekent 21 uur aan een muur vastgebonden staan en geen stap kunnen zetten.
En dan mogen ze er eindelijk uit, moeten ze in een rijtje rondjes sjokken met een of andere beginner op hun rug.
Bovendien ken ik géén één manege die de paarden 's nachts naar buiten laten of zelfs maar in een bak zetten.

bij een manege bij mij in de buurt, komen de pony's en paarden alleen zondags een half uurtje buiten als ze aan de beurt komen. echt sneu

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:24

Twiggy2008 schreef:
JPS schreef:
Volgens mij zijn bestaande stands nog niet verboden maar zit dat er wel aan te komen.
Wel is het al zo dat je alszijnde manege, sport-trainingsstal of bijv pensionstal, geen sterren-kwaliteitslabel bij de FNRS kunt krijgen wanneer je de paarden in stands hebt staan.. en dat is al een goed begin!

En de Hollandsche Manege in Amsterdam... ook sterren én stands. En trouwens een tweede binnenbak laten bouwen... dus geld genoeg.. alleen niet om te investeren in het welzijn van de paarden...Ik heb er ooit 2 proeflessen gereden. Kon het niet over mijn hart verkrijgen daar te blijven rijden. Paarden allemaal singelnijd en happen maar dat werd volkomen normaal gevonden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:26

Inderdaad, ik zie ook alleen maar nukkige pony's en paarden in die manege..... Ver-schrik-ke-lijk!!!
Je snapt toch niet dat je je daar als eigenaar niet kapot voor schaamt of dat je daar als ruiter of pensiongast tussen wilt staan?

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:10

ik vind stands echt belachelijk,
mijn manege ging weg dus, mijn pony ook van een 3x3 stal naar een stand.
ik vind het echt zooo zielig voor dr

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:26

smeetjoew schreef:

ik ken geen manege die de paarden s'nachts naar buiten doet , ook ken ik geen paarden die sterven omdat ze vast in de modder zitten , ik vind stands echt mishandeling en raar dat er mensen zijn die een ongelukkig paard in een stand verkiezen boven een gelukkig paard in de wei .
De 1 houd van paarden en de ander houdt paarden denk ik dan maar

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:54

Tja Smeetjoew, dat jij 24/7 buiten meteen associëert met modder tot de knieën en mishandelde paarden is natuurlijk een heel goed excuus om een paard 21 uur pd naar de muur te laten staren :roll:

Sinds 1jan (of juli?) 2008 is het inderdaad verboden geworden om stands te bouwen. Bestaande stands mogen gewoon blijven staan.
Echt ontzettend triest. Heb bijna 10 jaar op een manege paard gereden waar de helft ook in stands stond, 3 uur per dag lessen lopen en sinds kort hebben ze een paddockje van 20x20 waar ze volgens mij 1x per week een uurtje in mogen.
De ponies zijn al niet anders meer gewent. Ik vind zulke dingen gewoon echt niet kunnen, zo'n geestdodend, ongezond en saai iets..

Maar ik vind het opzich wel ok als mensen hun paard er alleen in zetten voor de nacht.
Gewoon en berg hooi erbij en de volgende ochtend weer op tijd de benen strekken

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:05

dominiquesr schreef:
Dit is een plaatje van google, ik vind het zo zielig, ze kunnen niet eens liggen.
Afbeelding

Als ik het goed zie, zijn dit voerstands.
Deze paardjes lopen lekker los rond en kunnen hier hun portie voer gaan halen, de stands zijn zo smal, zodat er geen ander (dominanter) paard erbij kan om hem weg te jagen en zo elk paard op zijn gemak kan eten. (deze paarden staan er dus vrijwillig, niet vastgebonden!)
Dus dit plaatje geeft net een heel paardvriendelijke manier van paardhouden weer, paarden die lekker rond kunnen wandelen en op hun gemak kunnen eten!

Ik vind een stand ook not-done, als je niet de ruimte, financiële middelen hebt om een paard een paardwaardig bestaan te geven, moet je geen paard (of minder paarden) nemen!

MerelxG_R

Re: Stands, waren die nou verboden of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:57

Bij ons zijn de stands absoluut niet zo smal. Hier kunnen ze wel liggen. 's Nachts komen ze hier niet buiten. 's Ochtends een uurtje in de paddock en dat was het dan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:10

smeetjoew schreef:

Kom eens bij me langs, dan laat ik je die manege zien met de stands en dan laat ik je daarna een paardengroep buiten zien. Eens kijken welke paarden er beter bij staan. ;)

Bovendien vergeet jij dat paarden, naast hun training of lesjes, ook gewoon paard zouden mogen zijn. Dus juist een kuddeleven lekker buiten, zonder bemoeienis van mensen. Dat gun ik elk paard. Jij ook?

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:15

Ik ben van mening dat het houden van paarden in stands niet meer van deze tijd is. Een manege zou er toch voor kunnen kiezen om stands langzamerhand te vervangen voor meer diervriendelijke stallen. Waar een wil is, is een weg.

Anders kom je m.i. nooit van stands af.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:10

Ik ken ook geen manege waarbij de paarden 's nachts de wei op gaan :n Op de manege waar ik vroeger reed was het simpel. Als paard stond je de godganse dag in je stand, deed je een paar lesjes en met een beetje geluk mocht je op buitenrit *\o/* En in de zomer ging de hele bups dan 3 weken het land op, vakantie vieren. Om daarna weer in de stand gezet te worden. Deze manege heeft overigens al een paar jaar geleden de stands vervangen voor vaste boxen +:)+
Stands zijn het ergste wat je een paard, wat gebouwd is om te lopen aan kunt doen qua stalling. Paard staat uren achtereen stil, kan hoogstens gaan liggen. Hoe kun je een dier wat gebouwd is om de hele dag door te bewegen opsluiten in een ruimte waar hij alleen maar kan staan?

En tuurlijk horen paarden die 24/7 buiten staan niet tot hun oksels in de modder. Maar dat maakt stands nog niet goed? In het oosten hebben paarden het nog een stukje erger dan hier, is verwaarlozing in NL daarom minder erg? Als mensen een kléin beetje minder van zich af zouden kijken en een klein beetje meer naar zichzelf zou dat een hoop ellende schelen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:22

Twiggy2008 schreef:
JPS schreef:

Wel goed lezen wat er staat, he Twiggy2008... er staat namelijk 'kunt krijgen'!
Dat betekent niet dat voorheen en dus onder oude voorwaarden toegekende sterrenmanege's met stands niet alsnog bestaan!
Momenteel is één van de eerste vereisten voor toekenning van een ster, dat paarden niet in stands verblijven..
Kijk anders zelf maar eens op de site van de FNRS want het klopt wel degelijk ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:44

ik heb genoeg maneges met stands gezien, waar de paarden buiten de lessen om, echt niet buiten kwamen. Ook niet op de wei dus. Dat is echt triest. En inderdaad snap ik ook niet dat er sterrenmaneges zijn van de FNRS, waarbij de paarden in stands staan. Dat is toch het eerste vereiste, dierenwelzijn?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:04

Ik heb ook een tijdje mijn pony op een (FNRS) manege gehad waar ook een aantal stands stonden die gebruikt werden. Heb mijn pony er toen zelfs een tijdje ingezet wegens een mokontsteking omdat het niet anders kon. De stand was voor mijn pony al veel te klein, maar zij hadden er gewoon grote frieze paarden in staan.. :x Paarden kwamen wel elke dag buiten overigens.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:21

bij ons zijn er nog 6 stands op de manege...
tenminste, die zijn een beetje omgebouwd tot box
in 4 staan kleine shetjes die wel gewoon kunnen draaien enzo
en de andere 2 worden als opslag gebruikt :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:25

Bestaande stands gebouwd voor (jaartal??) mogen nu nog blijven staan, nieuw mogen ze niet geplaatst worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:43

JPS schreef:
Dat betekent niet dat voorheen en dus onder oude voorwaarden toegekende sterrenmanege's met stands niet alsnog bestaan!
Momenteel is één van de eerste vereisten voor toekenning van een ster, dat paarden niet in stands verblijven..
Kijk anders zelf maar eens op de site van de FNRS want het klopt wel degelijk ;)

Een goed begin, tot op zekere hoogte ;) . Ik vind het meer dan schandalig dat een manege met stands van jaren oud en toch FNRS-sterren, sterren zou moeten inleveren! Ik vind dat systeem voornamelijk gebaseerd op het gemak van de ruiter en niet van het welzijn van de paarden. Belachelijk! Dat is wat ik van dat systeem vind. :j

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:46

en ik ben het helemaal met je eens :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:06

Twiggy2008 schreef:
JPS schreef:

Een goed begin, tot op zekere hoogte ;) . Ik vind het meer dan schandalig dat een manege met stands van jaren oud en toch FNRS-sterren, sterren zou moeten inleveren! Ik vind dat systeem voornamelijk gebaseerd op het gemak van de ruiter en niet van het welzijn van de paarden. Belachelijk! Dat is wat ik van dat systeem vind. :j

Daar zou je wat betreft het algehele systeem best gelijk in kunnen hebben, dat weet ik niet en ben dan ook benieuwd naar je onderbouwing.. maar imo is de overgang van een stand naar een stal of inloopstal een verbetering in het belang van de paarden, en ik neem vooralsnog aan dat dit specifieke veranderpunt ontstaan is voor hun welzijn en niet voor het gemak van de ruiter.
Daarnaast dacht ik dat realisatie hiervan geleidelijk en op redelijke termijn wordt gevraagd..
Overigens hoor je mij niet zeggen dat ik vind dat manege's die wel nog stands hebben om deze reden direct sterren moeten inleveren, maar wel de tijd moeten krijgen om mee te gaan in deze, imo, verbetering voor het welzijn van paarden..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:49

Er zijn meerdere topics over dit sterrensysteem geweest, waarin links staan waarop je kon zien hoe de beoordeling tot stand kwam. Helaas kan ik ze zowel op de FNRS site als in die topics nu niet meer vinden, maar je kon dus alle vragen waaraan een manege moest voldoen lezen. Daaruit was overduidelijk te zien dat het met het huidige sterrensysteem vooral gaat om de faciliteiten voor de ruiter en dat het weinig tot niets heeft te maken met het welzijn van de paarden. Dat heb ik er op tegen. Jammer dat ik zo gauw niets kan terug vinden. Zijn er andere bokkers die het wel terug vinden, want het lijkt er op dat de FNRS het van hun site heeft gehaald????? Met googlen kom ik ook niet veel verder tot nu toe. Jammer. Ik vraag me alleen wel af waarom die info weg is. Misschien n.a.v. wat kritische vragen van bepaalde mensen over dit hele systeem???

Tuurlijk is de overgang van een stand naar een ruime, lichte box een soort van 'verbetering' (ik heb overigens nog nooit gehoord dat manegepaarden inloopstallen krijgen ;)). Ik heb zelf vrij weinig vertrouwen in de FNRS. Ze zijn me te traditioneel, laten we het daarop houden. ;)

En nee, die manege die ik ken met 4 sterren en stands, waar pony's al jaren instaan zonder mogelijkheid tot vrije beweging, veranderen hun stands momenteel niet en hoeven helaas ook geen ster(ren) in te leveren, omdat ze die stands gewoon houden. Het is puur gemakzucht van die manege, niets meer, niets minder. Maar wel lopen bleren hoe geweldig ze zijn met hun 4 sterren (die manege bij mij om de hoek). Ik vind het te gek voor woorden :( !!!! En helaas weet het gros van de klanten niet beter, nog erger vind ik dat!!! ;(

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:05

ik ben geen fan van stands. Ik zie liever boxen, waar de paarden elkaar kunnen zien en snuffelen, en wat aan het hooi/stro kunnen knabbelen.
op een ponykamp waar ik vroeger kwam hadden ze ook stands, maar daar stonden de paarden alleen voor de lessen, verder de hele dag op de wei. Dus max. 3.5 uur in de stand, eerst gevoerd worden, en vaak nog 2 uur lessen, dus dan kwam je uit op 1.5 uur in de stand, op die manier heb ik er niks op tegen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:07

Ja, dat laatste vind ik ook te gek voor woorden, Twiggy2008 maar nu volg ik je even niet meer..
Je zegt dat je het schandalig vindt dat oude manege's met stands mogelijk sterren moeten inleveren maar dat staat in contrast met wat ik begrijp uit de laatste alinea in je meest recente post..