Wie gebruikt er nu eigenlijk wel eens een slof?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik je wel eens een slof

ja, zeer regelmatig (1x per week of meer)
18 (10%)
ja, maar niet zovaak (1x per maand of minder)
47 (28%)
nee nooit
100 (60%)

Totaal aantal stemmen: 165

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:00

runningkawa schreef:
Waarom bij springpaarden dan wel, of dat niet raar klinkt Haha!
zijn die anders dan dressuurpaarden? Knipoog

Weet ik niet, in mijn omgeving zie ik er iig meer spring als dressuurruiters meerijden.
Het is ook meer overbodige informatie, maar ach als je het juiste er maar uithaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:05

Lijkt me ook een vooroordeel dat springruiters er meer mee rijden.
Want dat is tenminste niet wat ik in mijn omgeving zie.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:28

Ik rijd nooit met slofteugel en weiger dat ook ooit te doen. Heb ik liever goede instructie en doe ik er wat langer over om mijn streven te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:40

runningkawa"]
[quote="carola schreef:
Raar is het toch: als je hier kijkt dan zegt iedereen die met "ja" antwoord dat hij/zij het op "de goede manier" doet. Maar als je in de praktijk kijkt, dan zie je zelden iemand die de slof echt goed kan gebruiken.
Of kijk ik dan altijd naar de verkeerde mensen???

Ik gebruik een slof alleen met longeren. Dan vind ik hem ideaal. Maar met rijden? Nooit!

Ik zie dus ook altijd de verkeerde...
[/quote]
Ligt dan denk ik toch aan de omgeving waarin je zit en waar je kijkt.
Ik rij ook zeer regelmatig en met veel plezier met een slof. Ik mijn profiel staan foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:44

Ik heb in veel verschillende omgevingen gekeken, maar zag zelden paarden die netjes van achter bleven ondertreden en zag ook vaak een te strakke slof, dus niet meer om te begrenzen.
ook bij Z ruiters Huilen

Ook van foto's hier op bokt, zie ik bij een bepaald aantal mensen een slof die idd correct zit, maar ook veel foto's waar je tenen toch echt bij krom gaan staan.
Maar dat laatse is idd vaak of vaker bij de jeugdige ruiters, die denken dat ze er mee om kunnen gaan, denken dat ze weten hoe het voelt als een paard over de rug loopt, denken dat ze weten hoe een goede aanleuning hoort te voelen.

Maar kijk om je heen, hoeveel voelen dat er nu echt ( en dan nieet alleen op profecionele stallen gaan kijken he Lachen )

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:45

Ik rij nooit met een slof of een ander hulpmiddel, alleen de martingaal gebruik ik nog wel is.

Ik gebruik wel een chambon bij het longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:53

Tuurlijk Kawa, maar die mensen waar jij het over hebt die rijden ook zonder sporen en met het meest vriendelijke bit hun paard nog wel kapot. Dat is allemaal al triest genoeg en ik kan er over meepraten want ik heb zelf dik een jaar op zo'n manege gestaan .
De kern van het probleem zit 'm in het feit dat een overgroot deel van de ruiters geen geld uit wil geven aan fatsoenlijke les of ze vinden dat ze het zelf wel weten. En als de vorderingen dan uitblijven gaan ze zelf zitten prutsen en experimenteren met slofteugels, elastieken, bijzets, verschillende sporen, bitjes, zweepjes en noem maar op.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:58

Een jaar geleden reed ik echt heel regelmatig met slof, gewoon omdat ik niet wist hoe ik Imker goed moest rijden... Ik had problemen met het nageven en was in de veronderstelling dat het met slof beter ging.

Nu ben ik sinds februari van instructrice veranderd, en rijd ik niet meer met hulpteugels (behalve martingaal bij het springen).

De slof wordt tegenwoordig alleen nog eens uit de kast gehaald als ik een buitenrit (op de Veluwe) ga maken, en dan dient hij niet als in-de-krul-trekker, maar als HOO-STOP-teugel. Want Imker wil er dan nogal eens de sokken in zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:31

Ja hoor, ik heb een slofteugel in m'n kast en die hangt er niet voor de sier. Indien nodig wordt hij gebruikt. Gelukkig heb ik 'm niet vaak nodig en weet ik problemen doorgaans wel zonder hulpteugels op te lossen, maar indien nodig schroom ik niet om 'm erom te hangen.

Ik heb m'n eigen paardje er een tijd mee gereden om jaja een volgens Bokt totaal verkeerde reden: voor meer controle. Het was kwestie van buigen of barsten: meewerken of hamburger worden.... Na een tijdje kon hij er vanaf en ik heb nu een superfijn te rijden paardje, balletje elastiek, sterke en soepele rug dus ik denk dat ik er wel mee overweg kan Haha!
Ik heb er trouwens ook mee gesprongen, geen enkel probleem. Als je het voor elkaar krijgt om een voorbeen door een correct gehanteerde slofteugel te krijgen dan ben je zo lomp bezig dat je waarschijnlijk toch wel verongelukt *LOL*
Als ik zometeen weer fanatiek aan het trainen ben (ben druk bezig met de galopwissels in series) dan zou ' ie ook best wel weer eens een keertje uit de kast kunnen komen. Als begrenzing als ze te heet wordt en dus d'r dikke speknek in de strijd wil gooien om eronderuit te komen. Dan is het echter wel zaak om heeeeel goed te kijken of ik niet te ver ga.... Ik denk dat ik het randje van ons kunnen aan het bereiken ben (qua anatomie van m'n paardje) en dat randje moet natuurlijk niet verlegd worden door oneigenlijk gebruik van hulpmiddelen. Rijden moet ten allen tijde fair blijven richting het dier.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:39

Ik gebruik af en toe een slof. Op school mag dit niet en daar kan ik ook wel mee leven.
Maar als ze dan in het weekend thuis staat, wil ik soms nog welles de slof erbij pakken,
om haar net iets meer van achter naar voor te rijden zonder
dat ze zich te erg gaat opdrukken.
Verder gebruik ik em zelden. En dat hou ik graag zo Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:54

Ik heb dus ook een slof. Mijn instructeur is daar trouwens fel op tegen. Die wil die dingen absoluut niet in de les hebben.

Maar hij wordt alleen gebruikt voor buitenritten. En dan alleen als noodrem eigenlijk. Meer voor het eigen gevoel denk ik. Hij is in ieder geval nog niet nodig geweest.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:56

runningkawa schreef:
Lijkt me ook een vooroordeel dat springruiters er meer mee rijden.
Want dat is tenminste niet wat ik in mijn omgeving zie.

Ik zeg ook niet dat een springruiter er mee rijdt, maar dat vrij veel springruiters ermee rijden, hier in de buurt meer als de dressuurmensen.
Hier wordt in verhouding ook vrij veel gesprongen.
Ik heb de slof ook alleen onder deskundige leiding gebruikt, ik zou er zelf echt niet mee gaan moeken.
Ik heb er zelf ook geen, ook niet nodig, maar als het helpt bij een paard waarom niet, doe het dan wel onder begeleiding( in het begin).
Dus de slof goed gebruiken, dan zie ik niet in waaromhet slecht is.
Ik snap ook niet waarom er steeds weer discussies over worden gevoerd.
Je kan een paard ook de vernieling in rijden zonder slof.
De slof is best zolang er verantwoord mee omgegaan wordt.
Maar dat is met alle dingen zo.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 03:00

Fasel schreef:
Buiten het feit dat ik het nooit zou doen. Ik kan niet goed genoeg rijden om een slof verantwoord te gebruiken...

Dat is ook de reden dat ik er geen gebruik Knipoog !!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 03:43

Ik rij er niet graag mee, maar een week of twee geleden heb ik hem er wel aangehangen biuj Silly omdat ik totaal niets meer te vertellen had. Een volte 8 meter ergens in het midden van de bak, verder kwam ik niet. Kop omhoog en trekken, omdraaien, weghollen, weer kop omhoog en omdraaien.
Ik heb er een keer of 6 mee gereden en heb hem nu niet meer nodig (hij hing na 2 keer al zo los dat ze erin ging bijten, haha).

Ik longeer er wel gemiddeld 1 keer per week mee.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 07:38

Ik heb niet eens een slof. En rijd soms een paard van anderen met de slof. Omdat ze zo ontzettend lastig is met haar hoofd/mond. Maar ik laat ze nu eerst het paard onderzoeken, volgens mij ligt het aan het gebit ofzo.

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:32

Ik gebruik een slof alleen bij buitenritten.
Mijn verzorgpaard is bij een buitenrit erg wild en sterk bij de "galop-plaatsen". Dit komt doordat de dochter van de eigenaresse, een paar jaar lang flink heeft zitten racen in `t bos .
Manhattan is nu al een stuk rustiger OK dan! en ik hoop dat ik de slof binnenkort niet meer nodig heb.
Bij dressuur of springen gebruik ik nooit een slof.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:52

Ik heb gister voor het eerst met een slof gereden. Een buitenritje wel te verstaan. Ik zou liever zonder rijden, maar die pony is er twee keer tussenuit gepeerd en het is toch wel fijn om te weten dat je een handrem hebt als het nodig is.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:10

Ik rijd nooit met slof, heb het ook nooit gedaan, en durf hem eigenlijk ook niet te gebruiken, ik zou bang wezen hem verkeerd te gebruiken, de enige hulpteugel die ik (weleens) gebruik, is een martingaal op buitenrit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:12

ik snap dat er mensen zijn die een noodrem willen, als die er niet op zit Knipoog maar ik vind een slofteugel niet echt een goede. Als je in paniek (paard gaat er vandoor ofzo) aan de verkeerde teugel trekt, dan kan hij echt plat op z'n bek gaan.... heb het ooit een keer meegemaakt met iemand die voor mij reed, is niet echt een prettig gezicht.
Het kan een redelijke rem zijn, maar als je paard en/of jijzelf in paniek raakt, dan kan je niet meer goed nadenken en kunnen er rare dingen gebeuren met zo'n ding om.

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:17

Ik gebruikte ook wel eens een slof, maar sinds ik het elastiek ontdekt heb, blijft hij voorlopig in de kast hangen. Dat elastiek werkt veel beter bij mijn merrie. Als de slof bij haar inwerkt, gaat ze er tegen vechten, niet tegen het elastiek. (Het elastiek gebruik ik een enkele keer per maand).

hobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:02

ik gebruik aleen de slof op buiteriten want hij draaid om en steigert zooo hooooooooooooooooooog dat hij bijna omklapt met slof kan hij dat niet doen!!!!!!!!!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:54

Met Soraya gebruik ik geen slof, alleen een Thiedemann bij buitenritten.
Met Bolivia heb ik ook nooit met een slof gereden, alleen gelongeerd.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:49

Heike schreef:
Ik heb dus ook een slof. Mijn instructeur is daar trouwens fel op tegen. Die wil die dingen absoluut niet in de les hebben.

Volgens mij ben je juist dan dom bezig,
dan gaan die mensen thuis ook wel zitten prutsen, kan je ze beter begeleiden.

mate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:14

nooit!! ik heb laatst geprobeert er mee te longeren en spikkel brak de hele tent (plus bijna dr eigen nek) af. ik wist niet hoe snel ik dat ding eraf moest halen! ik heb m glijk weggegooid. maar iedereen moet het zelf weten maar ik vind ze levensgevaarlijk.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:45

Aan een bosal kan geen slofteugel, dus nee, gebruik hem nooit.. Lachen
Ook niet als ik met een bit zou rijden hoor.

Helaas heb ik wel een aantal verschrikkelijke slofteugel ervaringen gezien.
- Een springruiter (zal de naam niet noemen, is niet zow onbekend) was een beetje aan het springen, niet overdreven hoog, maar toch. Met een vol in de krul getrokken paard. Hij kon zijn hoofd dus echt niet even naar voren brengen tijdens de sprong.. bleggg verschrikkelijk was het.
- Een westernruiter op het inrijterrein was de stop en spin aan het oefenen met een slof, zonder teugel, dus de slof was de teugel.. Beest moest dus vanuit volle galop stoppen met zn neus tussen de voorbenen getrokken (en dat op shanks)

Huilen owkee ik houd weer op nu...