Mijn paard heeft deze winter ook flink mok gehad op haar achterbenen. Bij haar komt het volgens mij wel volledig door de modder op de wei. Een aantal jaar terug heeft ze het ook eens gehad, wel niet zo hard toen, toen ze op een modderige paddock stond. Ik heb het volledig weg gekregen door het uitwendig te behandelen. Is wel een werk van meerdere weken geweest. Ik waste het zo'n 3 à 4 x per week met isobetadine zeep. Daarbij probeerde ik de korsten er zoveel mogelijk af te doen (door te wrijven, niet krabben want dan krijg je kleine wondjes). Daarna afdrogen en dan smeerde ik haar benen in met een dikke laag Cicaderm (zalf die door sommige DA's wordt aangeraden voor mok, is geen specifieke mokzalf).
Mijn paard heeft ook wel eens last van mok. Wat ik doe is 1x wassen me betadine shampoo en goed droogmaken. Verder smeer ik mok zalf, de laatste keer had ik een speciale spul van de VA speciaal voor dieren met huidaandoeningen. Toen dat op was, en de mok nog niet over, ben ik over gegaan op puur mok nu 2 weken later is de mok helemaal weg.
Mijn paard heeft ook mok gehad. Ook ik geef de modder en de natte paddock daar de schuld van. Ook was de weerstand laag vanwege een verhuizing en de daarbij behorende stress. Ik heb het ook met betadineshampoo gewassen en ingesmeerd met suddocreme (advies DA). De shampoo heb ik twee maal gebruikt en de suddocreme wat langer...zeker als het buiten weer erg nat was ter bescherming. Ook ben ik anders gaan voeren. Ik heb wat meer gelet op de eiwitten en suikers en heb het paard overgezet op Marstall Optimaal. Hij is van zijn mok af en ziet er weer goed uit!
Mijn paard had er vroeger ook veel last van. Ik waste het eerst 1 keer met Malaseb en dan hydrocortiderm (of hoe je dat ook schrijft) erop. Daarna zeker 2 dagen smeren en de 3de dag nog 1 x wassen nog een keer alles herhalen en dan droog houden!! Dit hielp super.
Let er dan wel op dat niet alle paarden tegen peniciline kunnen. Mijn paard is wat dat betreft door het oog van de naald gegaan. Als de dierenarts niet in de buurt was 10 minuten na toedienen van de peniciline en geen tegenmiddel had kunnen geven was mijn paard toen overleden. Nu weet ik niet of de dosering van de peniciline er toe doet, maar ik ben wel heel erg voorzichtig geworden.
mijn paard heeft volgens de dieren arts ook mok komt vaak voor bij paarden met lang harige sokken. Ik heb hier voor een shampoo behandeling gekregen, is eigenlijk voor honden en katten maar het werkt t beste weet zo niet hoe het heet. Maar je moet het hele goed uitspoelen en goed drogen. En dan zo een paar weken door gebruiken. Je kunt het beste bij de dieren arts na vragen.
Mijn pony is ook allergisch voor peniciline, waar we met toeval achter kwamen toen er een allergietest gedaan moest worden voor stofallergie.
Ik ben inmiddels 4 weken verder. Hij had 4 weken geleden ineens explosief mok aan 3 benen. Heeft altijd wel plekjes gehad, maar nooit zo heftig. Ik ben vitamines gaan bijvoeren (toaal supplement van Pavo) en heb een week mokzalf gesmeerd. Hij is nu voor het eerst dat ik hem heb volledig mokvrij. Zelfs geen kleine plekjes meer. Waarschijnlijk omdat hij nu genoeg aan vitamines en dergelijke binnenkrijgt en dus een goede weerstand heeft.
robesh
Geplaatst: 11-03-11 09:59
Bij mijn arabier hengst smeren we altijd een mengsel van sudocreme en uierzalf erop ( wel dat geele spul in de gele pot).
Hij krijgt altijd mok op het land als het maar eve geregend heeft. Nu smeren we uit voorzorg dit mengsel erop en nu heeft hij gelukkig geen last meer van mok. Was bij hem ook echt pijnlijk met kloven en een gescheurde huid. Aan alle 4 zijn benen.
Heb ook echt van alles geprobeerd ook zalfjes van de dierenarts alleen daar reageerde hij heftig allergisch op en kreeg daarvan olifantsbenen.
De cure mok pillen werkten bij mijn arabier merrie die ik toen had wel super maar helaas niet bij de hengst.
Ook zeewater doet wonderen
LoveHorses89
Geplaatst: 11-03-11 20:04
sudocreme bevriest in de winter, goed invetten met een speciale vet voor mok.
cimmie72
Geplaatst: 12-03-11 16:56
Zinkzwavelpasta, ruikt apart, maar werkt als een speer!!! Te bestellen bij de paardendrogist of te koop bij Laarakker.
karijn
Ik heb nu twee weken niets gesmeerd. Ik heb alleen de benen elke keer na het werk of buiten goed schoongeborsteld. De laatse korsten beginnen er nu netjes af te vallen en het lijkt zich niet meer uit te breiden nu. De huid is mooi genezen. Linksachter zie je er helemaal niets meer van. Rechtsachter zie je nog de contouren van de wond maar nog een weekje of twee en dan zie je daar ook niets meer van. Hij loopt ook weer als vanouds.