Hit-actief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:02

An_J schreef:
Denk dat het afhankelijk is van paard en stal. In mijn omgeving zit er eentje en daar staan ze met zn dertigen in de blub.
's winters een grote modderpoel of ijsplaat, 's zomers één dampende hitte. Menig paard is daar er niet op vooruit gegaan.
Maar zullen er ook ongetwijfeld zijn die er mee weglopen.

Ik ben absoluut pro-beweging en pro-vrijheid maar mijn paardjes daar neerzetten zie ik niet zitten.
Denk dat er door de enorme investeringen vaak sprake is van belangenverstrengeling.

Helemaal mee eens.

Ik heb hier gestaan.
Met op het eind vreselijk. Vieze blub zooi. Binnen stal die niet werd bij gehouden (ondanks herhaald aangeven, maar commentaar geven mocht vooral niet).
En teveel paarden voor zo'n stukje.

Afijn, het is op zich een een super concept.
Enkelt het is ontzettend veel werk, daar moeten mensen zich niet in vergissen.
Je moet echt minimaal 3a4 keer per dag poep scheppen, goeie drainage enz...

Ik ben persoonlijk heel blij dat ik weg ben.
Mijn oudje was alleen maar bezig met overleven. Die is inmens opgeknapt nu ze weer een eigen stalletje heeft.
Ze loopt weer goed en is weer helemaal mijn oude meissie.
Tevens mijn jonkie is flink op geknapt. Tuurlijk in het begin vond ik het eng om weer op stal te staan. Want energie teveel enz enz..
Maar ook zij is zo veranderd. Geen plasprobleem meer, goed voer, goed kuil en hooi.
Geen gebok meer.

Kortom ik heb 2 andere paarden gekregen.

Dus
1: ja ik vind het een goed systeem, mits er niet teveel paarden in staan. Goed onderhouden wordt en droge slaapplaatsen. goed voer gegeven blijft worden.
2: je paard moet er geschikt voor zijn en daar kom je alleen achter door het uit te proberen.

By the way, hoi annika.

Chan_n

Re: Hit-actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:48

Mijn paard staat in een actief stal en vind het super! Zou haar echt niet op stal willen hebben, vreselijk zo'n hokje van 3x3..
In een actiefstal kan je paard lekker z'n eigen gang gaan, en daar maken ze ook dankbaar gebruik van! Ze rennen lekker als ze daar zin in hebben, gaan even een dutje doen in het overdekte gedeeltje of gewoon lekker buiten, kroelen met elkaar, ravotten met elkaar, en natuurlijk eten ze verspreid over de hele dag!
Beter kan niet vind ik!

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 20:39

Hoe is jullie ervaring tijdens de wintermaanden..??
Ben vorige week bij 2 stallen wezen kijken in Arnhem, en ben nu toch wel weer erg gaan twijfelen (eerst wou ik niet vanwege de afstand), maar afstand maakt me dan wat minder uit, als me paard maar gelukkig is, vindt ik het belangrijkste. Maar nu zit ik dus met de wintermaanden, als er sneeuw en ijs enz. ligt..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:08

Ik denk dat je dat het best in Arnhem kan vragen hoe de ervaringen afgelopen winters zijn geweest. Onze dieren zijn de winter prima doorgekomen. Bij twee paarden de ijzers eraf laten halen, een ander sneeuwbeslag. De bestrate delen hebben we goed sneeuw en ijsvrij gehouden. In de paddock lag wel sneeuw, maar daar konden de paarden goed doorheen lopen. Alleen tijdens de dooi hebben we een paar dagen de paddock af moeten sluiten omdat die toen spekglad werd.

Ik denk dat het beter werkt om je paard buiten te houden, dan ze in die periode in een box te hebben en af en toe los te gooien. De kans op glijpartijen of blessures is dan groter.

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:18

Wij hadden eerst zand, maar dit werkte niet. Het wordt met regen snel blubberig en als het dan gaat vriezen krijg je idd ijs.
Nu zijn we over gegaan naar houtsnippers met goede drainage eronder en dit is echt super! Het is deze winter heel stabiel gebleven. Geen plassen en het wordt ook niet glad! Dit voorjaar gaan we de rest van het zandgedeelte ook weg halen en daar houtsnippers neerleggen.
Op het bestraatte stuk wordt zout gestrooid zodat het daar ook niet spekglad wordt.
Bij ons staat alles door elkaar, met ijzers, zonder ijzers, sneeuwijzers, en ze redden zich allemaal prima hoor!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:30

Het was bij ons wel wat blubberig tijdens de wintertijd, maar dat geeft verder geen problemen. Deels ligt er bestrating en er is ook een stuk met houtsnippers, dus de paardjes kunnen altijd droog staan. Ook in de schuilstal natuurlijk. Niemand gehoord over probleem met de paarden met ijzers, maar de mijne is ijzerloos. Mijn paard is happy en kerngezond en ik zou nooit meer anders willen, voor geen goud! :)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:31

Chan_n schreef:
Nu zijn we over gegaan naar houtsnippers met goede drainage eronder en dit is echt super!

Hoe gaat dit met mestruimen, blijven er niet heel veel houtsnippers aan de mest hangen, waardoor je veel houtsnippers weggooid?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:31

Ah, Chan_n is een stalgenoot. :D

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:41

@ Sammyoo..
Had ik kennen vragen in Arnhem idd.. Maar stond er toen niet echt bij stil. Zat gister toevallig filmpje te kijken op youtube dat een paard voor het eerst in de actiefstal kwam tussen de andere paarden, en daar lag dus sneeuw enz. Zag ze heel af en toe wel beetje glijden, maar toen kwam dus me vraag over de ervaringen ermee. Als ik er heen zou gaan, vraag ik of om sneeuwijzers, of laat de ijzers eraf halen :)

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:22

Stelvio schreef:
Chan_n schreef:
Nu zijn we over gegaan naar houtsnippers met goede drainage eronder en dit is echt super!

Hoe gaat dit met mestruimen, blijven er niet heel veel houtsnippers aan de mest hangen, waardoor je veel houtsnippers weggooid?

Het valt wel mee hoeveel houtsnippers je mee schept. Het is wel zo dat je die hele kleine stukjes mest niet helemaal weg krijgt maar het is heel makkelijk om er gewoon een laagje af te halen en schone houtsnippers overheen te gooien!

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 17:48

@ Chan_n..??
Waar sta jij als ik vragen mag..??

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:57

Mandymeisje schreef:
@ Chan_n..??
Waar sta jij als ik vragen mag..??

Ik sta bij Neville stables. Het is tegenover manege de prinsenstad langs de A13.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:39

Daar sta ik ook dus. :P

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:49

Oke :D.. Wie weet kom ik er ook nog is kijken daar :D.. Wil toch ook beetje weten hoe het er bij andere actiefstallen eruit ziet enz. En dit is ook nog wel goed te doen daar waar jullie staan.. Woon in Zwijndrecht, dus ongeveer 30 minuten rijden :)

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:24

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:58

Met binnenkort nieuwe website, wordt aan gewerkt. :D

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:19

Oke :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:34

Komen ook filmpjes enzo van de voerstations op, voor een wat completer beeld. :)

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:54

Oke, zoals ik volgens mij eerder zei, ben ik 2 weken geleden bij 2 hit stallen wezen kijken.. We hebben toen bij paar paarden staan kijken toen ze in het voerstation stonden en er weer uit gingen en dat de volgende er in kwam. Daar heb ik iig nu een goed beeld van :)..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:13

Website van Neville Stables is inmiddels geüpdatet. Nog lang niet klaar, maar er staan wel allemaal nieuwe foto's en filmpjes enzo op: http://www.neville-stables.nl

:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:47

mijn vorige paard had ik in een soort gelijk idee als een hit actief stal staan maar hij was steeds de sjaak in de kudde wat echt niet leuk was want ik had steeds een paard wat of gewond was of kreupel geschopt!
Voor mij hoeft het dus niet meer.

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:56

het enige nadeel lijkt mij als er ook paarden tussenstaan met voernijt,

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:37

Isegrim schreef:
Website van Neville Stables is inmiddels geüpdatet. Nog lang niet klaar, maar er staan wel allemaal nieuwe foto's en filmpjes enzo op: http://www.neville-stables.nl

300 p/m all in, heb je dan ook een niet all in keuze dan bij een hit actief stal??
Ziet er erg mooi uit allemaal, maar kan helaas geen 300 p/m ophoesten |(

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:47

xSproetje schreef:
het enige nadeel lijkt mij als er ook paarden tussenstaan met voernijt,

Daarom zijn de voerstations zodanig gebouwd dat er maar één paard tegelijk in kan staan om te eten. Paard kan dus in alle rust eten, voernijd of geen voernijd. :)

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:14

Skreiandor schreef:
Isegrim schreef:

300 p/m all in, heb je dan ook een niet all in keuze dan bij een hit actief stal??
Ziet er erg mooi uit allemaal, maar kan helaas geen 300 p/m ophoesten |(

Het is maar net wat je wilt voor je paard..