Belangrijk: -Schone stallen -weidegang hele jaar door -goed voer - minimaal 5 of 6 uur op de wei kunnen met andere paarden
leuk: -binnen en/of buitenbak -Een kast voor je spullen,
dan hoef je niet elke keer je zadel enzo mee te sjouwen
shetjessweet
Geplaatst: 26-02-11 00:58
Minimaal: Veel weidegang, ook in de winter. Veel ruwvoer. (Hooi) Gezelschap van andere paarden.
In het ideale geval kan het paard zelf kiezen of hij binnen of buiten wil staan, heeft hij een kleine, vaste kudde, en heeft hij beschikking over (vrijwel) onbeperkt hooi.
Als het dier in een box staat zou ik er in ieder geval op letten dat de box niet aan drie zijden dicht is, maar dat het dier uitzicht naar alle kanten heeft. (Dus of tralies of halve muren, geen betonnen hok.) Bij voorkeur ook nog een luik waardoor het paard zijn/haar hoofd naar buiten en/of in het gangpad kan steken. Als bodembedekking zie ik het liefste stro.
Handig, maar niet absoluut noodzakelijk: Verder zou ik het heel praktisch vinden als er in ieder geval een goede buitenbak is. (Ook in de winter te gebruiken.) En een WC is ook heel handig. En een goed afgesloten zadelkamer.
Luxe: Als je echt luxe wil: ook nog een binnenbak, uitrijdmogelijkheden, springmateriaal en een verwarmde kantine.
Limonade
Geplaatst: 27-02-11 15:25
Weidegang vind ik zeer belangrijk. ( Ik geef een stalling met binnenbak op omdat ik vind dat ze er te weinig buiten staan, voor een stalling met veel weidegang en alleen een buitenbak ). Daarnaast hoe de stallen er uit zien. Zijn ze schoon? Hoe is het onderhoudt? Uitrij mogelijkheden vind ik ook belangrijk, omdat ik dat het meeste zal doen.
En niet geheel onbelangrijk, kan ik overweg met de stalhouder. En hoe is het gevoel. Bij de 1e stalling waar ik keek, voelde het gewoon niet goed. Echt een onderbuik gevoel waar ik mijn vinger niet op kon leggen. Tot er het e.e.a. naar boven kwam, wat mijn gevoelens bevestigen. Dus mijn advies is om vooral naar je eigen intuïtie te luisteren. Die zal het altijd goed hebben!