Zondag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:15

Het is me meer opgevallen hoor, dat benepene. Ik woon ook in een zwarte kousengebied. In de Bommelerwaard kunnen ze het ook! Wij geinen altijd dat we op zaterdag voor 24 uur thuis moeten zijn, anders is de poort dicht en bij ons gebeurt alles 10 jaar later pas. Zo lopen ze achter. Ons dorp heeft zelfs het buitenlandse journaal gehaald, omdat de Tour de France niet door het dorp mocht komen op zondag.. :+ Ze hebben de route ervoor om moeten leggen!
Maar als ik dan zie wat er doordeweeks aan rottigheid wordt uitgehaald, uit naam van het materialisme en egoïsme, dan vind ik, dat ik best op zondag mag zondigen, door lekker op mijn paard te gaan zitten. Ik zorg echt wel dat ie een rustdag (of 2 of 3) krijgt per week. Ik leef die andere 8 wel na (ik eer mijn ouders ook niet, want dat verdienen ze al lang niet meer) en ik zie wel waar ik strand als ik boven kom, of beneden... :+
En dan doel ik voornamelijk op dat wijzende vingertje nu van die stalgenote. Echt dat gewijs van een ander: "Dat mag jij niet" Daar word ik niet goed van.

mika11

Re: Zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:41

Ik woon ook op de Veluwe, en hier ook veel Japies.
Op mijn vorige stal mochten we ook niet op zondag in de bak.
Waar ik nu sta wel, maar er is een kerk vlakbij, dus we mogen niet op de weg voor en na de kerkdiensten.
(anders lopen we met de paarden tussen de mensen die naar de kerk gaan of weer naar huis gaan)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:20

Pff wat een onzin zeg. Ik ben zelf helemaal niet gelovig. Hier in de buurt is dat zoiezo niet zo erg als dat ik bij sommige hier lees. Zondag is bij ons op stal niet een andere dag dan de andere dagen van de week. Ken hier in de buurt wel 1 stal die op zondag maar tot 18.00 open is maar verder zijn alle stallen gewoon open hoor op zondag.
Wist niet eens dat zoiets nog bestond in deze tijd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:29

Ja, je hebt in ons land de Bible Belt.
Dat is een strook door het land van Zeeland tot en met de Veluwe ongeveer.
Daar speelt het nog wel degelijk.
En waar ik woon nog heel streng zelfs, nog de echte zwarte kousen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:50

Geinig detail: Als een moslim dit op vrijdag zou willen, dan staat heel Nederland op zijn kop, maar dit is in principe ook je reinste fundamentalisme. Minder verdraagzaam als gelovige in deze kun je eigenlijk niet zijn, naar mijn mening. Persoonlijk vind ik dit gedrag net zo eng als een fanatieke moslim. En ik bestempel mezelf helemaal niet als racist ofzo hoor. Maar gewoon als buitenstaander er naar kijkend is het eng dat mensen zo ongelooflijk hun eigen wil op een ander leggen. Ik heb als Katholiek tussen de protestanten op school gezeten in een dorp wat ook erg principieel is en zelfs als Katholiekske werd ik bestempeld als een duivel. :+ Schrijnend! Wie is er dan niet verdraagzaam?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:10

Nou, zeg dat wel. Ik heb hier vroeger vlakbij op zo'n kleine plattelands lagere school gezeten.
Ik droeg als meisje toen een broek en had kort haar.
Ik hoorde er nooit helemaal bij, omdat alle meisjes altijd een rok droegen en lang haar hadden.
Op de klassefoto moest ik helemaal achteraan staan zodat je die broek maar niet zag.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:16

Zo te lezen was jouw basisschooltijd ook boeiend. Het interessantste was, dat ik op de middelbare school slechts één klasgenoot had in het VWO van die school. De rest van de meiden is naar de spinazie academie gegaan om te leren koken enzo. De jongens moesten naar de LTS. Dus echt last heb ik er daarna niet meer van gehad gelukkig.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:18

mika11 schreef:
Ja, je hebt in ons land de Bible Belt.
Dat is een strook door het land van Zeeland tot en met de Veluwe ongeveer.
Daar speelt het nog wel degelijk.
En waar ik woon nog heel streng zelfs, nog de echte zwarte kousen.

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:23

Nee ik ook niet gelukkig. Wel ben ik toen ik 19 jaar was naar het Westen gegaan om te studeren.
En nu ben ik sinds 3 jaar weer terug (omdat ik de omgeving toch miste)
Maar in die opzichten is er nog weinig veranderd.
Collega's van mij willen op zondag nog geen pakje sigaretten kopen (mag op zondag niet)
Maar ze mogen wel van mij bietsen (dat mag dan weer wel)
Als ik op zondag middag naar mn werk ga, zie ik overal de hoedjes en de zwarte kleding richting de kerk gaan.
Maar ondanks dit woon ik hier toch graag.

Skygirl: ik woon op de rand van het paars/donkerpaarse :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:09

ik vind het eigenlijk wel wat hebben dat zondag alles een beetje stil ligt. (nee ben niet gelovig!) Hier in het westen is het zondag bijna net een doordeweekse dag! Winkels open, overal druk, files op de snelwegen kortom weinig verschil met ik noem het even een woensdag!

Ik verlang wel eens terug naar de tijd dat de zondag echt een zondag was en er overal een fijne rust heerste.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:21

maaike2800 schreef:
het zou voor mij reden zijn om niet op die stal te gaan staan.

voor mij ook, maar als je in een erg streng Christelijk gebied woont, is er misschien wat minder keuze waar je wel op zondag mag rijden... Soms mag het ook niet omdat de buren zich er aan storen bijvoorbeeld. Dus niet eens vanwege de stalhouder zelf...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 12:31

Er is mij toendertijd ook niks verteld over het gebruik van de bak. Ik werd er een keer op aangesproken doordeweeks. Ik had samen met een vriendin gesprongen en toen hij vroeg of dat op een zondag was moest ik hard nadenken :+ We hadden in het bos foto's gemaakt en waren daarna toch nog even de bak ingegaan om te gaan springen.
Maar ja dat was dus idd een zondag en dat was offlimits. Verder heb ik het altijd gehonoreerd op een paar weken geleden na. Ik was eindelijk vrij en wilde even gaan lange lijnen met mn shet, ik sta in de bak mn lijnen uit elkaar te knopen en mn stalbaas zegt: het is zondag. Dus ik, ja? ...... Oh ja mag niet. Sjips, dan maar met een stuiterbal de hei op, waar hij dus in zijn enthousiasme bijna een fietser trapte :o (hij rolde op het zandpad, sprong omhoog en gaf een vreugdebok, terwijl op dat moment net 2 fietsers achterlangs fietsen, zat nog ruim 2 meter tussen, maar toch) :=

Ben verder niet ontevreden op deze stal en ik kan leven met deze regel, maar nogmaals ik werk fulltime, heb niet altijd in de gaten welke dag het is en als ik dan even voor de veiligheid van mij en mn vriendin kies word er tegen me geschreeuwd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:34

rapido schreef:
ik vind het eigenlijk wel wat hebben dat zondag alles een beetje stil ligt. (nee ben niet gelovig!) Hier in het westen is het zondag bijna net een doordeweekse dag! Winkels open, overal druk, files op de snelwegen kortom weinig verschil met ik noem het even een woensdag!

Ik verlang wel eens terug naar de tijd dat de zondag echt een zondag was en er overal een fijne rust heerste.

Natuurlijk heeft dat iets en ik ben ook helemaal geen tegenstander daarvan. Maar wel van de hypocrisie. Als je begrijpt wat ik bedoel. Het moet gewoon je eigen keuze kunnen zijn en ga daar dan niet een ander mee lastig vallen.

Dat bietsen is nog niet eens het ergste. Ik heb meegemaakt dat iemand vanuit Maastricht onderweg naar weet ik waar 2x een klapband had. De 2e keer gebeurde nét voorbij zaltbommel. Die arme man is maar liefst 4 km komen lopen om hulp. Bij een aantal gelovigen lieten ze hem in de kou staan. Dan moet ik denken aan dat verhaal van die barmhartige samaritaan. Die hielp ook gewoon, terwijl de 'gelovigen' dat niet deden. Bij wie ben je dan beter af hè? Ik vind gewoon dat je geloof nooit ten koste van iemand anders mag gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:25

Ja dat is zeker hypocriet.
Hetzelfde als al de vele veehandelaren die hier zijn. Door de weeks zijn het geslepen zakenlui die niet altijd te vertrouwen zijn (niet allemaal natuurlijk). En zondags zitten ze voorin de kerk.
Wij hebben er vroeger veel mee te maken gehad dus ik weet het uit ervaring.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:08

Mika: Heel herkenbaar. :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:22

mellen95 schreef:
Ik begrijp je, maar als ze het niet willen vanwege hun geloof, heb je je daar gewoon aan te houden.
Als je dan toch wat op zondag wil gaan doen in de bak, moet je toch echt op zoek naar iets anders.

met alle respect voor andermans religie; ik zie het verband tussen de rijbaan gebruiken en gelovig zijn niet.
Maar goed, het zijn hun regels en dat zou voor mij reden zijn om die stal over te slaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:26

Ze zijn hier wel, stallen met soepeler regels op zondag, maar je moet dan wel goed zoeken.
Maar dan zit je misschien weer met andere faciliteiten die je mist of wat dan ook.
Dus zo makkelijk is het niet.
Er zijn ook vrijwel geen concoursen op zondag hier in de omgeving.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:16

Ik vind het toch wel appart O:) .
Hier mag je op zondag gewoon in de bak rijden, maar geen lessen op zondag.

Mja het is hun geloof en hun erf, dus niet veel aan te verandern jammergenoeg

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:51

Hmm ik woon ook in zon dorp waar zondag rustdag is, maar ik geloof zelf ook niet. Paardje staat aan huis dus kan alles doen en laten wat ik wil maarja als je dan buiten gaat rijden krijg je ook wel eens opmerkingen dat dat niet normaal is omdat jij en paard rustdag moeten hebben. Tsja het is nou eenmaal een regel waar je van wist dus dan is daar ook niets aan te doen, het is nou eenmaal niet jouw erf/land, wees in ieder geval blij dat je daar op zondag mag komen dan.

Ik woon ook in het westen bijna nergens geld dat dus, alleen woon ik dan weer net in 1 van die 2 roze gebiedjes in Noord Holland waar dat wel zo is :+

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:06

Lekker middeleeuws allemaal,wat een gezeur.