hoe gedraagt jou paard zich bij het opstappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe gedraagt jou paard zich bij het opstappen?

staat braaf stil
129 (74%)
gaat er als een speer vandoor
3 (1%)
gaat rondjeslopen, drentelen
38 (21%)
gaat steigeren.............
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 173

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:32

sja het is ook een beetje afhankelijk van je lenigheid natuurlijk... Haha!

ik ben ook niet even snel hoor!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:41

Ik ga met een paard net zo lang door totdat hij stil staat met opstijgen. Want dat is toch echt een must! Mijn vorige paard kwam van de trainingsstal terug (zadelmak maken), en ging toen ervandoor in galop met een gigantische bok erbij....Is weer naar de "heropvoeding" geweest en toen ging het wel goed. Ik ben er een keer keihard afgevallen. Sindsdien vind ik dat je absoluut erop toe moet zien dat je paard stil staat, ook niet wegstapt, voordat je zegt dat het kan.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:43

kiara staat braaf stil.
Soms doet ze een pasje zijwaarts (lastig!!!), maar dat is alleen als ze wat ongedurig is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:46

yoen ik haar net had wilde ze altijd weglopen waarna ik haar meteen achteruit zette tot de plek waar we begonnen, met als gevolg dat ze altijd achterwaarts ging als ik wilde opstappen (niet meer naar voren, was al iets van vooruitgang). inmiddels gaat het 4 van de 5 keer goed (dat ze stil blijft staan) en vaak blijft ze ook staan nadat ik al zit, maar het heeft me wel 2 jaar gekost ofzo..

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:05

mijn pony stond eerst niet stl, rende weg als je net je ene voet in de beugel had en de andere er net overheen waai zwaaien maar me moeder heeft hem toen gewoon elke keer vast gehouden en beloond als ie het goed deed en nu staat hij braaf stil...

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:09

Mijn paardje staat ook braaf stil als ik op wil stijgen. Alleen als je er dan op zit gaat ie wel gelijk lopen. Maar voor de rest is ie hartstikke braaf.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:16

Kore staat altijd netjes stil.
Eerst pakte ik altijd de teugels vast, nu al een poosje niet meer, ik steek alleen mn hand erdoorheen mocht ze ooit schrikken of haar hoofd naar beneden doen, maar ze hangen dus gewoon los in een boog. Schijnheilig

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:24

Die van mij staat nu ook braaf stil. Toen ik hem net had wilde hij altijd al aanlopen als ik erop wilde stappen dus zette ik hem consequent weer terug. Vervolgens probeerde hij het met achteruitlopen. Zelfde verhaal, weer terugzetten. Inmiddels blijft hij wel netjes stilstaan....hoewel laatst.....toen stapje mijn instructrice d'r even op en hij liep weer eens aan. Tja, iemand anders he, dan kan hij het weer opnieuw proberen. Af en toe is het echt een opdonder! Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:30

Ik heb voor het drentelen gekozen.
Genderose gaat altijd al lopen, terwijl ik nog niet zit. Het gaat steeds beter, omdat ze weet dat als ik zit ze gelijk een snoepje kan komen halen. Maar nu loopt ze, als ik goed zit stopt ze weer om het snoepie te pakken. Ook niet echt zinvol dus Haha!
Het is niet uit protest, maar ze doet het omdat ze er altijd zin in heeft om te lopen. Vlot paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:06

Chubby schreef:
Mn paard staat altijd stil en buigt gelijk dr hoofd opzij, want ze weet dat zodra ik in het zadel zit, ze een suikerklontje krijgt.

Jeetje, dat zou ik nou nooit doen... Ik zie dat op de manege ook gebeuren, en als die paarden dan een keertje niets krijgen heeft de berijder een hap te pakken Verward

Chubby hoort stil te staan. Klaar. Ikke baas... Knipoog

Groetjes!

Dat snoepje geven werkt anders ontzettend goed bij jonge paarden die opstappen eng vinden en liever het hazenpad zouden kiezen.
op deze manier blijven ze stil staan, heeft de ruiter de tijd om goed te gaan zitten en het is paard vriendelijk opgelost.

Alleen later wel weer afbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:15

ja een suikerklontje lijkt ne ook niet echt gezond iedere keer!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:40

Mijn optie staat er eigenllijk niet bij: Des zet wel eens een stapje naar voren tijdens het opstappen. Dit doet ze alleen als je bij huis bent. Als je er tijdens een rit eens af en op moet blijft ze wel netjes staan. Ze kan het dus wel....

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:43

Staat braaf stil. Niet altidj zo geweest. Ben een keer met opstappen afgevallen en daar is ie blijkbaar van geschrokken. heb hem alleen mijn hand laten zien waar ie op ging staan met een kalme maar teleurstellende stem 'kijk nou eens wat je doet'.

Nu ik met mijn RSI mezelf niet meer helemaal van de grond kan ophijsen en ik met een krukje moet opstappen staat ie helemaal braaf stil. Ik kan hem ook overal langs zetten om op te stappen. Dat zijn van die momenten dat ikwel bijzonder veel respect voor dat schaap heb Lovers

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:55

bonney staat altijd braaf stil niets aan de hand jean staat soms stil maar meestal gaat ie rondje om je heen draaien enzo best vervelend

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:58

Dennis staat meestal braaf stil. Thuis iig wel. Tussen de andere paarden wil hij nog wel eens op een onbewaakt moment toch eventjes proberen toch naar een ander paardje toe te sluipen.

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:05

hij MOET stilstaan.. in het begin wilde hij nog wel eens wegracen... maar toen was hij net zadelmak.. doet hij een pas vooruit zijn dat er vier achteruit..

je kan pas rustig en relaxed rijden als je paard ook rustig en relaxed is..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:37

Zodra ik met 1 voet in de beugel hang, stappen ze weg. Allebeide.
Dat ligt dus duidelijk aan mij, ik ben niet streng genoeg daarmee.
Ik heb ze allebeide verwend... Scheve mond

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:48

Baloe wil af en toe nog wel eens stiekem een stapje naar voren doen. Maar hij weet dondersgoed dat dat niet mag.
Ongeveer een half jaar terug ging hij alleen maar achteruit lopen. Dat was echt mega irritant! Dan kunnen ze nog beter vooruit lopen! Toen ie er meer begon, zat hij ook niet zo lekker in zn vel. Maar hij vond het later volgens mij wel goed bedacht van zichzelf en bleef dat grapje dus doorzette Clown Maar dat hebben we er inmiddels weer uitgehaald *LOL*

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 00:00

Okkie was toen we hem kochten heel onrustig met opstappen. Toen heb ik consequent hem altijd laten stilstaan als ik erop zat tot dat hij niet meer liep. En pas vertrekken als ík dat wilde. Dat heeft een tijd geduurd maar nu blijft hij gewoon stilstaan Lachen

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:07

Op Speedy is het heel makkelijk, eerst liep hij wel eens weg , nu kan het gewoon met losse teugeltjes.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:36

Racer blijft meestal gewoon staan, maar soms loopt hij wel eens weg. De laatste tijd doet hij dat gelukkig niet Haha! .

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:08

niet mijn eigen paard, maar mijn verzorgpaard, maar dat maakt niet zoveel uit, staat meestal gewoon stil...

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:53

Beste Chiqa,

Noureyev blijft de ene keer braaf staan.
En de andere keer gaat hij al lopen.

we hebben ook wel eens dat ik denk dat hij gaat lopen, ik ga dan iets naar voren hangen om de beweging op te vangen en dan blijft hij staan.

Hij is best wel grappig, vindt hij zelf dan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:00

Mijn pony blijft staan, tot ik erop zit, dan wil hij gelijk weg. Zolang ik nog op de grond sta kan ik hem wel bij me houden dat hij niet weg mag. Maar zodra mijn been over hem heen gezwaait is, dan loopt hij weg. Ik kan hem dan niet meer tegenhouden, daar is hij gewoonweg te sterk voor. Hij loopt dan door mijn hand heen. Door iemand laten vasthouden is geen optie, ik ben meestal alleen en anders heb ik niet iemand die hem vast kan houden, aangezien ze hem niet houden.
Bij ons leren ze ook met beleren idd al dat ze stil moeten staan, maar mijn pony wil te graag lopen, en zodra hij weet dat ik hem niet meer tegen kan houden gaat hij alvast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:02

geef hem dan een snoepje meteen na het opstijgen
met het hoofd naar achter kunnen ze niet weg.

In het begin geef je het meteen, daarna stel je het steeds langer uit.
Op die manier leren ze rustig wachten.

Daarna bouw je het snoepje geven af, want dan zijn ze voortaan gewend om stil te blijven staan.