paard eet letterlijk alles

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:51

tribeworld schreef:
er kunnen altijd paarden zijn die wel gewoon zand eten zonder dat ze zich vervelen gelukkig doet die van mij dat niet meer dus vind niet dat je kan oordelen dat je zeker weet dat het aan iets anders ligt.

Precies!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:12

maXcomX schreef:
Je kan nog even door gaan met kribbige opmerkingen maken op goedbedoelde adviezen. Of schikt het over een paar dagen beter ivm maandelijke cyclus?
Ik heb hier nog een paardenbijbel uit 1918 voor je, die vindt je niet met Google.
Miss "know it all". En mijn paard trekt het niet met een graasmasker.... pfft, daar wordt ik pas moe van. Dan maar liever koliek. :+

ik keek al heel verbaasd toen ik dit las, ik dacht dat alleen mannen stom genoeg waren om alles daarop af te schuiven, maar nu ik in je profiel heb gekeken klopt mijn wereldbeeld weer :D

er is ook zoiets als kwaliteit van leven van het paard; als je paard 10 uur op een dag als verpieterd plantje erbij staat op de wei zeg ik ook liever een kort leven dan een 20 jarige depressie.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:20

Mijn paard had hier ook een handje van,die heb ik toen op meerdere plaatsen in het land hooi gegeven ,een paar stammetjes hout van wilg of berk geeft ook wel wat afleiding.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:16

Jade schreef:
maXcomX schreef:
Je kan nog even door gaan met kribbige opmerkingen maken op goedbedoelde adviezen. Of schikt het over een paar dagen beter ivm maandelijke cyclus?
Ik heb hier nog een paardenbijbel uit 1918 voor je, die vindt je niet met Google.
Miss "know it all". En mijn paard trekt het niet met een graasmasker.... pfft, daar wordt ik pas moe van. Dan maar liever koliek. :+

ik keek al heel verbaasd toen ik dit las, ik dacht dat alleen mannen stom genoeg waren om alles daarop af te schuiven, maar nu ik in je profiel heb gekeken klopt mijn wereldbeeld weer :D

er is ook zoiets als kwaliteit van leven van het paard; als je paard 10 uur op een dag als verpieterd plantje erbij staat op de wei zeg ik ook liever een kort leven dan een 20 jarige depressie.

Niets vrouwelijks is mij vreemd :+
Niets menselijks ook, maar dat moet je niet op een paard projecteren.

Jade

Re: paard eet letterlijk alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:33

als niets vrouwelijks je vreemd is dan wist je ook dat mijn opmerking eraan zat te komen.
als jij nog nooit ergens een depressief paard hebt gezien dan denk ik dat je of een hele beperkte ervaring met paarden hebt, of je hebt een betonnen plaat voor je hoofd, dat heeft niks met projecteren te maken, meer met het beestje een naam geven :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:23

Tuurlijk wist ik dat ie eraan kwam. :D
Een depressief paard... Ik ken de meeste kwalen en ook vaak de oorzaak.
Dan moet mijn opmerking over ondervoeding op jonge leeftijd je niet ontgaan zijn.
En dan is de enige remedie een graasmasker. Dat sommige paarden dat niet 1,2,3 accepteren is normaal.
Daarnaast moeten ze ook wat te doen hebben (dus niet graasmasker af, maar met graasmasker longeren en desnoods rijden) Volhardende paarden kennen de valkuil van toegeven, baasje verloren en paard gewonnen.
Liefde en objectiviteit gaan vaak slecht samen. En iets wat zielig is, moet je vooral niet bevestigen. Zeker niet bij dieren, want die ervaren zielig als zwakheid. Misschien heb je wel een slim paard.
Maar dan zeg ik niets nieuws, of wel?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:35

Nee dat is waar, heb je helemaal gelijk in. Ik had veel beter mijn paard mét graasmasker langer dan 3 dagen niet laten eten, drinken, bewegen (stond in een hoekje in stal met haar hoofd naar benee, zo ook in de wei)oid om te laten zien dat IK dan zou winnen. Maar wat win ik dan als ik vragen mag? Respect van mijn paard? Neu ik denk het niet. Respect voor mezelf omdat Ik.Heb.Gewonnen? Neu, ik denk het niet.

Ze heeft met moeite een koliekoperatie doorstaan, heeft 3 maanden op stal moeten staan waar ze ook met haar hoofd in een hoekje stond te verpieteren en ik alles uit de kast heb moeten trekken om haar erdoorheen te krijgen. Dus tsja... wat lijkt me gezonder voor haar, geestelijk en/of lichamelijk. Nou, dan moet ik toch even heel erg hard nadenken. Not.

Dan maar vermenselijken, ik heb nu een vrolijk, werkwillig en idd heel erg slim paard met volop plezier in haar leven. Dat dat leven verkort wordt door het zand, so be it. Ik kies in deze voor haar, en ik kies voor kwáliteit van leven ipv kwantiteit, wat een slim paard als ze zo zouden kunnen beredeneren ook zou doen. Is ook iets om eens over na te denken ipv alleen maar willen winnen. Laat in deze mijn slimme paard dan lekker gewonnen hebben en vrouwtje verloren in jou denkwijze, in mijn denkwijze hebben wij beiden gewonnen. En ik houd meer van win win situaties dan van dwing dwing situaties waarin altijd één partij verliest. En meestal is dat het dier, niet het vrouwtje...