Stalapotheek: Wat zit er bij de Bokkers in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:10

In de trailer heb ik een EHBO-tasje voor paarden, daar zit een standaard-pakketje in met schaar, verbandmiddelen etc.
In mijn thuis-stalapotheek heb ik eigenlijk niet zoveel zitten:
paar zakjes Bute
steriele compressen en verbanden
grote rol medicinale watten
vetrap
acedermspray
Betadine scrub
paardenthermometer
traumeelgel

Meer kan ik zo niet bedenken wat erin zit. Meer dan genoeg zit erin, ik heb iig nog nooit misgepakt op spullen.

Vjestagirl

Re: Stalapotheek: Wat zit er bij de Bokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:16

Ik heb een heel klein setje voor mensen in mijn la liggen. Voor paarden heb ik alleen een beetje koelingsgel, wat acederm spray en wat vaseline liggen. Waar ik meer voor nodig heb bel ik de dierenarts wel voor.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:27

betadine
vulketan
thermometer
mokzalf
uierzalf
zelfklevende bandage
koelingsgel
blauwspray

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:22

Colosan, zinkzalf .acederm spray.Wondzalf.
Trekzalf.thermometer.Watten.Zelfklevend verband Schaar .Betadine shampoo en zalf.
Vaseline.Verschillende soorten gaasjes.
Dettol.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:26

Betadine shampoo
Acederm spray
Calendulan zalf
Mokzalf
Mokpilletjes
Eigen mengseltje voor de mok van zwavelpoeder en baby olie
Schaar
Watjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:28

Topic is van 2011!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:30

Cassidy schreef:
Topic is van 2011!

Ja dus? Kun niet wat aardiger reageren?
Of zeg lekker nix!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:31

byjou1983 schreef:
Cassidy schreef:
Topic is van 2011!

Ja dus? Kun niet wat aardiger reageren?
Of zeg lekker nix!

Dat kan misschien ook wel even wat aardiger ;) ze probeerd je te helpen.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:28

OK, ik weet het, dit topic is uit 2011, laatste reactie uit 2014 maar ik heb geen jonger topic kunnen ontdekken. (en om nou weer een nieuw topic te openen...)

Ik wil ook een stalapotheek samenstellen, dus ik vroeg me af of bovenstaande lijstjes nog actueel zijn of dat er nieuwere / betere producten op de markt zijn.

De in dit topic genoemde middelen/producten zijn allemaal vrij verkrijgbaar (zonder recept),
zijn er ook nog middelen die noodzakelijk zijn voor de stalapotheek die uitsluitend via de dierenarts (op recept) verkrijgbaar zijn:
(een kennis raadde me bijv. metacam aan, bij beginnende koliek, is dit handig/verstandig of kun je toch beter voor een middel als colosan kiezen?)

Bij een advies voor een bepaald middel zou ik ook graag weten waarvoor dit middel dan bedoeld is.
(van metacam heb ik inmiddels begrepen dat dit b.v. eigenlijk meer een pijnstiller is dan een middel tegen koliek)

Graag jullie advies!

Wat er bij mij in elk geval al in zit/komt is het volgende lijstje:
- thermometer
- zilverzalf
- Betadine zalf
- Betadine scrub
- mokzalf (sokkenpaard :) )
- Sudocrème
- groene Biotex

De volgende middelen overweeg ik aan te schaffen:
- colosan
- acederm wondspray (en evt. ook wondzalf)
- koelinggel
- en help me alsjeblieft aan de naam, ik google me suf maar heb geen idee hoe het ding heet: zo'n flexibele rubber emmer waarin je je paard een voetbadje kan geven

Dus alle tips welkom, afraders ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:39

Zo'n flexitub bedoel je?
Je kan die meestal bij action vinden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:51

In plaats van zo een flexibele emmer heb ik een hoefzak voor een badje.
Mijn paard blijft absoluut niet met haar benen in een emmer staan.
De hoefzak kan je vullen met water en dan om het been vastzetten.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:02

Wellicht nog groene leem/klei toevoegen aan het lijstje? Watjes, hydrocotiderm, betadine ( zalf en shampoo) acederm, thermometer, spuit met kg indicatie ( voor bijvoorbeeld metacam), leovet saver in the sun ( bij zonnebrand en voor bescherming) roze neus :+ , groene leem, soda en honingzalf.
Goed idee van die biotex, die moet ik nog even toevoegen :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:11

honingzalf vind ik persoonlijk een must-have

verder heb ik ook altijd een vetwrap, wattenrol en niet steriele gaasjes op stal. Altijd handig om iets uit te wassen en snel een voorlopig verband te leggen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:42

Ik heb altijd Vetramil (honingzalf voor 100 verschillende toepassingen... van etterende wondjes tot mok.) En Colosan in mijn kast... dit laatste omdat mijn paard met regelmaat krampkoliek kan hebben door darm problemen die achter gebleven zijn na een darmperforatie. Met Colosan heeft die na enkele minuten geen last meer. Ik ben ernstig fan van beide producten :')

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:52

Hier ook Mesitran en Colosan meest gebruikt uit de EHBO-doos! Verder nog wat prulletjes als thermometer, stethoscoop, handschoenen, spuiten en naalden, vetwrap, gaasjes, leukoplast, traumeel, cooling gel, wondspray, oogzalf, metacam, etc.

Iemand enig idee wanneer de betadine shampoo weer verkrijgbaar is?

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:20

Iedereen bedankt voor de tips en aanvullingen :)

nuscaniels schreef:
In plaats van zo een flexibele emmer heb ik een hoefzak voor een badje.
Mijn paard blijft absoluut niet met haar benen in een emmer staan.
De hoefzak kan je vullen met water en dan om het been vastzetten.

@nuscaniels: De hoefzak, dank je wel! ik had een iets ander model in mijn hoofd (maar wie weet was dat ding wat ik ken wel super antiek) maar zo'n geval bedoelde ik inderdaad. Fijn, nu ik weet hoe het heet, ben ik er ook achter gekomen waar ik het kan kopen.

Nog een paar vraagjes voor wat betreft de Metacam:
hebben jullie die gewoon echt uit voorzorg ooit in de stalapotheek gestopt (en preventief om een recept aan de dierenarts gevraagd) of is de Metacam die jullie hebben gewoon een "restje" van een eerdere keer dat een dierenarts het met reden heeft voorgeschreven?
En:
Overleg je eerst met je dierenarts voordat je het gebruikt, of ga je gewoon op je gevoel en ervaring af?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:09

Ik heb een restje staan en geef het op m'n gevoel of na telefonisch overleg met de DA als die oas de volgende dag komt bijvoorbeeld.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:16

ik moet zeggen dat ik idd doorheen de jaren ook meestal een paar zakjes fenylbutazon en cortisonepilletjes liggen heb. Cortisone geef ik altijd in overleg met DA, maar de bute naar eigen gevoel en ervaring. Wat ook maakt dat ik max 2 dagen geef zonder een DA te contacteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:19

Ik heb een kastje met verschillend spul wat makkelijk is om te hebben, onder andere
- zelf klevend verband
- ijsverband
- thermometer
- handschoenen
- cooling gel
- mokzalf
- sudo crème
- betadine scrub
- baby olie
- tekentang
- biotex/soda
- schone handdoeken
- beetje quadrisol
- verschillende shampoo's

Vast nog véél meer waar ik geen idee meer van heb :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:26

Teveel wat allemaal weer over de datum is als je het ooit een keer nodig hebt.
Daarom vanaf nu heel simpel en als ik het nodig heb is het zo gehaald of besteld.
Wat steriele gaasjes, zelfklevend verband, pleisters, betadine, vetramil, traumeel gel, latex handschoenen en een thermometer.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:34

- Equinice
- Betadinezalf en scrub
- Sudocreme
- Uiercreme
En dat was het geloof ik wel weer. Tenzij je mijn naaiset telt voor eerste hulp bij kapotte dekens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 04:46

Ik heb een gedeelte Zorgvuldig Uitgekozen Materiaal uit de periode waarin ik mijn paard net had. Dan moet je denken aan hoefzak, zelfklevende en elastische bandages, gaasjes, gamgee, thermometer (die inmiddels is gaan roesten), binnenband van fiets, enz enz enz. Dingen die ik nog nooit gebruikt heb.

En dan heb je een gedeelte wat je in de loop der tijd wél nodig hebt en er nog niet in zat. Veel groene leem. Betadinezalf. Sudocreme. Allerlei middeltjes tegen leverproblemen en een bandblessure (met goed gevolg gebruikt en nu overbodig). Pincet en plakband voor teken enzo (ook al een tijd niet nodig gehad trouwens). Het is dus een beetje een allegaartje. Veel heb ik ook in veelvoud. Laatst heb ik bij voorbeeld een stuk of zes aangebroken tubetjes betadinezalf weggegooid. Wat ik wel nog even bewaar is een restje Sebacil van inmiddels een paar jaar over de datum (maar vorig jaar nog prima werkzaam). Metacam heb ik weggeflikkerd, paard werd er maar bevangen van. Van Ventipulmin vond ik het middel ook erger dan de kwaal.

Dingen als shampoo en uierzalf vallen bij mij niet onder apotheek maar onder verzorging. Magnesium is dan weer wel apotheek, pony heeft het chronisch nodig en zonder magnesium krijgt ze nare wonden, hoefscheuren enz.

En een stukje apotheek groeit bij mij ook in de wei. Er staat gelukkig veel meer dan alleen gras. Kunnen ze zelf pakken wat ze nodig hebben. En sommige dingen groeien elders. In het najaar heb ik bij voorbeeld een voorraad rozebottels voor ze nodig. Als ik daar niet genoeg van kan vinden koop ik dat ook wel voor ze.

En dan zijn er nog de voorwerpen die je gewoon standaard bij je hebt en die ook in ehbo-situaties van pas kunnen komen. Zoals hoevenkrabber (paard is eens in zo'n u-kram voor prikkeldraad gaan staan en die kon ik er met een hoevenkrabber weer uit halen), mes, tangetje, lampje enz. Van die dingen die net zo standaard in je zak zitten als strotouwtjes.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:27

Koper schreef:
Ik heb een gedeelte Zorgvuldig Uitgekozen Materiaal uit de periode waarin ik mijn paard net had. Dan moet je denken aan hoefzak, zelfklevende en elastische bandages, gaasjes, gamgee, thermometer (die inmiddels is gaan roesten), binnenband van fiets, enz enz enz. Dingen die ik nog nooit gebruikt heb.

En dan heb je een gedeelte wat je in de loop der tijd wél nodig hebt en er nog niet in zat. Veel groene leem. Betadinezalf. Sudocreme. Allerlei middeltjes tegen leverproblemen en een bandblessure (met goed gevolg gebruikt en nu overbodig). Pincet en plakband voor teken enzo (ook al een tijd niet nodig gehad trouwens). Het is dus een beetje een allegaartje. Veel heb ik ook in veelvoud. Laatst heb ik bij voorbeeld een stuk of zes aangebroken tubetjes betadinezalf weggegooid. Wat ik wel nog even bewaar is een restje Sebacil van inmiddels een paar jaar over de datum (maar vorig jaar nog prima werkzaam). Metacam heb ik weggeflikkerd, paard werd er maar bevangen van. Van Ventipulmin vond ik het middel ook erger dan de kwaal.

Dingen als shampoo en uierzalf vallen bij mij niet onder apotheek maar onder verzorging. Magnesium is dan weer wel apotheek, pony heeft het chronisch nodig en zonder magnesium krijgt ze nare wonden, hoefscheuren enz.

En een stukje apotheek groeit bij mij ook in de wei. Er staat gelukkig veel meer dan alleen gras. Kunnen ze zelf pakken wat ze nodig hebben. En sommige dingen groeien elders. In het najaar heb ik bij voorbeeld een voorraad rozebottels voor ze nodig. Als ik daar niet genoeg van kan vinden koop ik dat ook wel voor ze.

En dan zijn er nog de voorwerpen die je gewoon standaard bij je hebt en die ook in ehbo-situaties van pas kunnen komen. Zoals hoevenkrabber (paard is eens in zo'n u-kram voor prikkeldraad gaan staan en die kon ik er met een hoevenkrabber weer uit halen), mes, tangetje, lampje enz. Van die dingen die net zo standaard in je zak zitten als strotouwtjes.

Gewoon nieuwschierig, waar gebruik je de uierzalf voor ?

oliviaolijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:30

Jullie hebben allemaal zo veel. Ik heb enkel:betadine,en vaseline. Voor de rest hebben ze hier op stal ook nog EHBO spul.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:37

Betadine oplossing
Betadine Shampoo
Acedrem spray
Ctc spray
Sudocrem (Erggg handig voor mok)
Avuloxil (ook handig bij mok)
Thermometer
Zelf klevend verband
Watten
Uierzalf