Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:58

Ik ga ook voor de longeercirkel!

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:00

_Amigo schreef:
lucifertje schreef:
Stapmolen. Longeren kan je ook in de binnenbak ;) In de stapmolen kan die dan lekker uitstappen na een training.

me 2 :j

ja das wel erg leuk, maar hoe doe je dat op stallen waar dit niet mag ? :Y)

Anoniem

Re: Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:04

Ik heb momenteel een soort longeercirkel, ideaal. Maar zou daar dust best een stapmolen bij willen. Fijn voor wat extra beweging, ook al staan de paarden veel buiten. Toch zou een longeercirkel of een padock waar in gelongeert kan worden voor mij eem must zijn, een stapmolen vooral een leuke bijkomstigheid.

Vind een longeercirkel fijner dan longeren in de bak, kan er veel makkelijker grondwerk in doen of met de paarden spelen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:10

Stapmolen vind ik voor luie mensen.(het is niet banketstaaf bedoeld, maar vind het wel gemakszucht.
Anders als je 6 paarden per dag rijd o.i.d) Je paard zelf uitstappen is toch het minste wat je kunt
doen. Als je daar geen tijd voor zou hebben, moet je gewoon je training iets verkorten zodat
je wel uit kunt stappen.

Overigens hebben wij geen van beide op stal. Ik longeer dan gewoon in de bak. 9 van de 10x
gaat dat hartstikke goed, maar d'r is wel eens een dag dat ze heel erg loopt te trekken en
uitzwaaid. Dan is een longeercirkel wel prettig, alhoewel het ook gewoon een beetje mijn
gemakszucht is, omdat ik niet hoef te corrigeren op het uitzwaaien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:14

Maar waarom is zelf uitstappen het minste wat je kunt doen? Mijn paard staat liever in de stapmolen zonder zadel, zonder hoofdstel, waar ze lekker grasjes kan eten, dan dat ik erop blijf zitten en ze dus mij ook moet dragen...

Ik snap dat niet zo. Alsof je paard snapt dat hij nu aan het uitstappen is, en dat dat voor jou niet zo spannend is en dat hij dus blij moet zijn dat je erop blijft zitten en hem niet in de molen zet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:22

Stapmolen is in mijn ogen ook enkel voor gemakzucht en zou bij mij niets toevoegen. Ik stap zelf wel in en uit, desnoods aan de hand lekker buiten, ook veeeeel leuker voor een paard volgens mij. Ik ben het dan ook met Joline eens dat het iegenlijk een beetje is voor luie mensen :P

En ik stap mijn paard vaak uit aan de hand, ipv dat ik erop blijf zitten ;)

Ik zou voor longeercirkel gaan als ik uit die twee mocht kiezen, maar dan wel een grote. Sommgie longeercirkels vind ik veelte klein. Ik zet liever een bak af zodat ze ook wat rechtdoor passen kunnen maken ipv alleen maar echte rondjes.

Doe mij maar een paddock waar ze lekker in mogen mutsen :D

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:36

Ik ga zeker weten ook voor een longeercirkel. Ik kan wel de voordelen bedenken van een stapmolen, maar ik vind dat zo vreselijk geestdodend. Ga zelf maar even 10 minuten hetzelfde rondje lopen, wordt je niet heel blij van.
Ik stap liever met mijn paard aan de hand!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:39

Mir_horses schreef:
Ik ga zeker weten ook voor een longeercirkel. Ik kan wel de voordelen bedenken van een stapmolen, maar ik vind dat zo vreselijk geestdodend. Ga zelf maar even 10 minuten hetzelfde rondje lopen, wordt je niet heel blij van.

Scheelt dat ik geen paard ben. Ik zou het namelijk ook niet leuk vinden om met 4 anderen op een stuk gras te staan de hele dag, vind m'n paard ook geweldig...

Ik zou het ook niet leuk vinden om kunstjes te leren, waarvoor ik met een clicker koekjes krijg, vind m'n paard ook geweldig...

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:06

@ Vjestagirl; dat is niet eenzelfde vergelijking natuurlijk. Op gras staan met soortgenoten is een natuurlijk gedrag. Wij hebben een stapmolen zelf ontworpen en de paarden geleerd hierin rond te lopen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:09

Tigra_ schreef:
Zeker weten een longeercirkel. Een stapmolen vindt ik nutteloos.

Dat wilt zeggen dat je er geen hebt, want dan leer je snel bij :)

Ik zou uiteraard beide prefereren, maar het grote voordeel van een stapmolen is dat zelfs een complete leek je paard erin kan zetten en op het knopje kan drukken.
Ik ben dikwijls door de week niet thuis en dan kan m'n moeder, die verder niks van paarden kent, wel de paarden in de molen zetten. En longeren kan zij niet.

Ik gebruik de molen trouwens NOOIT om m'n paarden in of uit te laten stappen. De stapmolen is bij ons een extra conditietraining.

Sphie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:20

Longeercirkel: dan heb je echt veel meer mogelijkheden.

In een stapmolen kun je niet samen met je paard bezig gaan.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:22

Daar heb je dan toch geen longeercirkel nodig? Dat kan je in een rijbak toch ook?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:23

2 in 1
:+ wat een luxe heb ik he :)
Wij hebben de stapmolen (overdekt) en dan in het midden de kale gedoetje omgebouwd tot een longeer cirkel:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:24

Longeercircel/roundpen. Stapmolen lijkt me ontzettend geestdodend voor het paard dus daar zal ik die van mij niet snel in zetten.

lynne_berna

Longeerbak :D

Jibbel

Doe mij maar een longeercirkel. Bij ons mag niet in de bak gelongeerd worden, dus waar moet je dan longeren? Een stapmolen zou wel makkelijk zijn, om je paard bijv. nog wat extra te laten lopen op een dag, zeker als ze in de paddock ook maar staan te staan.
Of het per se voor luie mensen is weet ik niet hor, dat vind ik wel zwart-wit.. Ik zie een stapmolen meer als extraatje dan als iets waar ik mn paard in zet en vervolgens zelf in de kantine kan gaan zitten.

Maar, nu gaat het ook goed, want als ik vind dat mn paard een rustdag heeft, dan laat ik ze ook een half uur stappen in de longeerpaddock, of ik ga ermee wandelen in de bak of buiten.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:25

Mir_horses schreef:

en al die gekke die bij ons op het bedrijf lopen dus een half uur hetzelfde rondje om het gebouw heen aan den hand?
nou dan gooi ik hem liever in de stapmolen en ga ik zijn boxje mesten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:31

Tamara_H schreef:
_Amigo schreef:
me 2 :j

ja das wel erg leuk, maar hoe doe je dat op stallen waar dit niet mag ? :Y)

Andere stal zoeken. Ben benieuwd wat er op zo'n stal allemaal nog meer niet mag :+

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:36

Ik vraag me 2 dingen af als ik de reacties lees :o

- de mensen die een stapmolen nutteloos etc. vinden, hebben die er wel 1 tot hun beschikking?

- de mensen die vinden dat je in een binnenbak prima kan longeren, zien die wat voor spoor ze achter laten/ moeten die de bak ook onderhouden?

Ik vrees dat op beide vragen het antwoord nee is. :o

trouwens hier ook wel paarden met een blessure of koliek op bezoek die de molen gebruiken, maar zou eigenlijk niet meer zonder mijn longeercirkel kunnen. Mijn baan blijft nu mooi vlak en ik kan eindelijk ook lekker aan de longe trainen zonder eerst een cirkel af te zetten in de bak en daarna de baan te moeten slepen. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:42

Nee, geen stapmolen tot mijn beschikking en waarom zou ik daar pas iets over kunnen zeggen als ik er 1 ter beschikking zou hebben? Ik kan prima mijn eigen paard uitstappen, en overdag houdt hij zichzelf wel in beweging in de wei. In de zomer doet hij dat zelfs dag en nacht.

Longeren in de binnenbak: ik longeer met dubbele lijnen en maak daarbij van vanalles gebruik inclusief de hele bak. Een longeercirkel is daarvoor voor mij in ieder geval veel te beperkend.
Trouwens, met het rijden maak ik ook veel gebruik van cirkels, moet ik daar dan ook nog maar mee stoppen? Is de bak er eigenlijk om te gebruiken of voor het mooie?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:45

Hier mag er absoluut niet gelongeerd worden in de binnenbak, ligt een dure bodem in die goed bij-en onderhouden wordt....
als de pensioneigenaar het ziet kun je vertrekken :j

We hebben wel een longeerkraal en s'winters een overdekte paddock waar we kunnen longeren.

Stapmolen heb ik niet nodig, ik stap mijn paard altijd onder het zadel of aan de hand uit op het hard (om het erf).

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:46

Tigra_ schreef:
Zeker weten een longeercirkel. Een stapmolen vindt ik nutteloos.

mee eens, ik snap het wel als je veel paarden op stal hebt, maar als je alleen je eigen paardje moet doen, neem dan de moeite om iets te doen. ipv koffie drinken terwijl je paard rondjes stapt. :P ..komt bij dat ik die dingen doodeng vind. als er paniek uitbreekt..misschien volledig ongegrond hoor, maar dat heb ik nou eenmaal. en precies met een longeercirkel kan je ze ook lekker losgooien, dubbelen lijnen, noem maar op! zeker longeercirkel dus

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:48

Mir_horses schreef:
@ Vjestagirl; dat is niet eenzelfde vergelijking natuurlijk. Op gras staan met soortgenoten is een natuurlijk gedrag. Wij hebben een stapmolen zelf ontworpen en de paarden geleerd hierin rond te lopen.

We hebben het paard ook zelf geleerd aan een longe rondjes te lopen.

Het paard doet wel meer dingen die niet natuurlijk zijn. Onder het zadel rondjes lopen is ook niet natuurlijk. Ik zie niet in waarom een rondje lopen in een stapmolen geestdodender is dan een rondje lopen met een ruiter op je rug met een lange teugel...

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:48

Wij hebben nu alleen een buitenbak waarin we ook longeren. Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een stap/drafmolen. Op mijn vorige stal hadden we er eentje en dan zette ik m'n paardje erin na het rijden, kon hij lekker op adem komen en maakte ik snel de stal schoon.
Het paard wat ik nu heb longeer ik bijna nooit, ten eerste omdat mijn knieen slecht zijn en ik zelf niet zo lang om één been kan draaien (tenzij ik twee dagen kreupel wil lopen:+) en mijn paardje wordt dat gigantisch sterk, en zodra ze los laat valt ze helemaal uit elkaar. Oplossing: ga erop zitten en ze loop super :+.
Ik zou wel graag een stapmolen willen zodat mijn paardje lekker op adem kan komen maar ik heb er weinig vertrouwen in dat ze die stapmolen heel laat.. :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:49

als er een binnenbak is waar je in mag longeren liever een trainingsmolen...
Met de vrieskou was de longeerbak en buitenbak ontoegankelijk gedurende weken en de pad naar de weides om je nek te breken, dus was het erg fijn dat de paarden 1x per dag extra in de stapmolen konden stappen EN draven