Hoe krijgt hij het voor elkaar? (klitten in manen, mét foto)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:13

Het heeft inderdaad met de structuur van het haar te maken. Ik heb hier twee paarden lopen met allebei hele lange manen. De grootste smeerkees van de twee, met daarbij ook nog eens het langste en het dikste haar heeft nooit van dit soort knopen. Terwijl ik de ander er om de haverklap mee aantref. Maar gelukkig krijg ik het er altijd wel weer uit dankzij Cowboy Magic.

Bij hem werkt het juist het best als hij met losse manen staat en ik als er een klit in zit die er meteen uit haal.

Als ik vlecht dan moet het in hele strakke vlechten. Om te voorkomen dat het vervolgens gaat trekken bij de haaraanzet vlecht ik het in een soort hengstenvlechten. Ik begin met 3 plukken en voeg er nog 3 toe. Dit doe ik dan zo strak mogelijk en met goed uitgeborstelde manen en dan kan ik het rustig een week en soms 2 weken laten zitten. Ik vind dit sowieso een hele prettige manier van vlechten. Het trekt niet, maar je hebt wel mooie dikke vlechten.

Hier wordt het ongeveer uitgelegd zoals ik het doe:
http://www.youtube.com/watch?v=CyPIWYGw ... er&list=UL
Hoeveel vlechten je totaal maakt hangt natuurlijk van het paard af. Maar wel steeds 3 plukken en 3 toevoegen.

Safiera

Re: Hoe krijgt hij het voor elkaar? (klitten in manen, mét foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 23:35

Thanx voor de link! Heb het hele filmpje gekeken, ga het proberen!

Ben helaas niet in de mogelijkheid om vaak klitten er uit te halen. Daar komt bij dat mijn pony het niet echt leuk vindt als ik aan zijn manen frot. Paard op het filmpje is wel errug braaf...
Daarom maak ik normaal maar 3 vlechten. Nu waren het er 5 meen ik afgelopen zondag.

Volgende week proberen!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:17

ik ben altijd fanatiek op de korte manen.
ik zou die van jou toch ook kort maken.
is een stuk makkelijker als je maar 1x per week tijd heb om te vlechten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 16:59

Wel eens een haf met korte manen gezien? Zeker als het een slankere variant (kruising) is zoals de mijne, vind ik het echt lelijk, sorry. Worden het zo'n sportpaardjes van... :=

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:27

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:13

hestejente schreef:
Wat een apekool. Mijn paard heeft een flinke bos manen, erg dik en redelijk lang. Hij rolt zeer regelmatig, en idd ook rag rag met z'n hoofd en hals door het zand, en vanmiddag heb ik de modder nog uit z'n manen (en vacht ;) ) staan borstelen. De manen heb ik nog nooit gewassen. En toch heeft hij nooit van zulke heksenvlechten.

Denk eerder dat het met de structuur van de manen te maken heeft (een ander paard bij ons op de wei heeft ook van die dreads terwijl die zeker niet vaker rolt of kroelt of gekamd wordt dan mijne) En daar kun je vrees ik weinig tegen doen TS :D

Nou nou, beetje minder mag ook he ;)
Zeg je zelf niet net het verschil tussen mijn paard en jouw paard? Ik borstel de manen namelijk nooit, ik heb daar gewoon weg geen zin in. Ik was ze af en toe en thats it. Als ik dit zo lees lijkt het alsof jij ze wel vaak borsteld. De topicstarter kan maar 1x per week komen en dus ook maar 1x per week de klitten eruit halen en de modder en ander vuil verwijderen.

Structuur van manen kán ook, maar dat lijkt me eigenlijk stug omdat mijn paard het niet had toen ik elke dag de manen nog borstelde en de manen een stuk korter waren.

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:04

een tube cowboy matic ontklitter dit in de manen verdelen goed laten inwerken en dan haartje voor haartje ontklitten. Heb toevallig vorige week een fjordje gedaan die lange manen heeft en daar een halfjaar niets aan gedaan was zag het er ook zo uit en heb het weer goed gekregen op deze manier. Wat je gaat vernemen is dat er gewoon ook heel veel los haar doorheen zit en je soms hele losse plukken eruit haalt. En dus een stuk kortere manen overhoudt |(
Maar wel weer klit vrij :D

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:16

CM houdt de manen en de staart klitvrij en de vlechten kunnen er ook gewoon in hoor als je cm erin hebt zitten, gebruik het al jaren en vlecht 1x week/2 weken opnieuw,nooit geen problemen...
Andere antiklit ben ik geen voorstander van, maken het even doorkambaar en de volgende dag kun je weer opnieuw beginnen. Bij cm blijft het gewoon doorkambaar soms wel 2-3 weken achtereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:20

Niet vlechten ;)

belrai1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:26

doordat ze rennen vliegen de haren omhoog en raken ze in de war als hij dan ook nog lekker gaat rollen is het een ramp ik zou toch goed anti klit erin doen en elke dag kammen en weer vlechten zo doe ik dat ook en dat gaat heel erg goed anders ziet het er bij mijn paarden ook zo uit hoe meer anti klit hoe beter

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 14:48

Zodra het weer beter weer wordt ga ik idd de manen maar weer eens wassen :j Denk dat dat ook al een heel stuk helpt. Ik gebruik na het wassen ook vaak cremespoeling, dat zorgt ook weer voor een paar weken schoner en minder geklit haar.

CM heb ik nog nooit geprobeerd, vind het erg duur, maar weet wel dat heel bokt er lyrisch over is. Volgens mij bestaan er ook andere antiklits zonder ... eh... ben even het woord kwijt.

Aan de anderen wil ik vragen eerst even wat te lezen voordat je reageert. Dan heb ik er wat meer aan ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:53

CM is inderdaad erg duur, maar ik doe nu al bijna 3 jaar met 1 fles. En dat voor lange tinkermanen. Je hebt maar heel weinig nodig voor een hele bos haar, dus ik vind het 't geld wel waard!
Je bedoelt volgens mij antiklit zonder siliconen? Ik ken overigens geen andere, maar ik hoor het graag als ze er zijn :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:02

CM en Show sheen zijn idd niet de goedkoopste antiklit producten, maar je doet er wel veel langer mee. Ik heb ook al 3 jaar dezelfde fles van 800ml en die is nog lang niet op...
zonder siliconen ben ik ook nog niet tegengekomen, maar ik gebruik het maar 2x op een maand. in mijn geval staart goed inspuiten en ontwarren en die valt de komende 2 weken goed en kan er nog steeds vlot met de borstel door.

olie wil naar het schijnt ook wel helpen om klitten te voorkomen, maar dat plakt zo erg en zeker in de manen...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:34

Olie maakt het plakkerig en vies, ik heb het geprobeerd! Bedoelde inderdaad siliconen trouwens. Was even het woord kwijt. Heb wel eens een topic gezien over hoe je kon zien of er siliconen in zaten, zal dat even opzoeken en op mijn flessen kijken. Heb al verschillende merken gehad, vind blauw spul (naam vergeten) het fijnste. Heb daar nu net een nieuwe literfles van dus ga dat eerst gebruiken. Mocht er toch rubber (dat is toch siliconen, of denk ik nu te simpel?) in zitten, jammer dan. Ga het niet weggooien om vervolgens CM te kopen.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:37

heksenvlechten..ik heb hier een 3,5 jarige staan die dit ook altijd presteerd..drama om ze er weer uit te halen man...en hoe ze het voor elkaar krijgt..geen idee

burggraafxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:42

bij mij op stal staan er ook een paar haflingers met precies het zelfde probleem..
het is voor ons ook altijd nog de vraag, hoe kan dit nou :Y) ? ongelovelijk irri! precies de zelfde rare gedraaide klitten.. heel appart.. ik hou dit topic in de gaten 8-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:47

Hmmm, heb sinds kort CM en tot op heden niet echt het verschil gemerkt met mijn flesjes antiklit gel.
(zwartje had hekel aan spuitbussen, maar is daar nu overigens ook overheen.)
Ik ga van zijn lang zal die leven geen 3 jaar met die ene fles kunnen doen, dat weet ik nu al.
Verder prima spul hoor, maar niet zo overdreven als er soms over wordt gedaan.
En die van mij heeft echt maar miezerig staartje en ook niet extreem veel manen, dus als iemand
er lang mee zou moeten kunnen doen...

Ik heb tijdje ingevlochten, maar naar mijn idee, is los bij mijn paard en zijn haarstructuur handiger.
ook met zijn vrienden trouwens, die wel eens aan een vlechtje hingen.
Had dan ook redelijk veel vlechten aan beide kanten van de hals, risico spreiding.
En nadeel van ingevlochten vind ik in de zomer, dat ie dan nog niet veel heeft aan zijn natuurlijke
vliegennetje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 03:53

Annetje, als ik ze 1 a 2 keer per maand borstel zal het veel zijn. Bekijk voor de gein eens de foto in mijn profiel. Ten eerste geen manen die je voor je lol gaat uitborstelen. Ten tweede geen paard voor zulke "flauwekul"toestanden ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 04:16

Ik kreeg altijd vreselijk op m'n donder als ik aan de manen zat. Niet kammen en het is geen Barbie pop was het motto. Onze sportpaarden worden eens per jaar geknipt, en hebben lekkere dichte manen. Maar die eerste foto... alsof er ratten aan gevreten hebben.
Ik heb gelukkig nog geen knal roze balletjurkje of strikje gezien, brrr.
Kort knippen en weg me de de borstel zou ik zeggen. Voeg ook 10 ml/dag biotine aan het voer toe, dat helpt ook vaak. Het zou me niet verbazen als de hoeven ook niet zo florissant zijn.

loveeguess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 05:33

Die van mij heeft het ook vaker en telkens vraag ik me ook af hoe het kan

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:07

Mijn haflinger heeft altijd lange losse manen. Ik vlecht ze nooit. Ze heeft ook nooit klitten of dreadlocks.
Ik borstel ze nooit.
Voor een wedstrijd was ik de manen, als het nodig is, conditioner er door en een beetje Cowboy Magic, en met de hand haal ik alle plukjes los. Zo kan ze weer er een paar weken tegen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 10:23

maXcomX: ik gá niet knippen! En ik ben het met je eens, op de foto ziet poown er vreselijk uit :o

Zijn hoeven zijn idd niet super, maar dat heeft ook met de aanleg te maken, zijn moeder en vader hebben ook geen goede hoeven. Al valt het reuze mee nu, ze zijn niet gescheurd, geen rotstraal... alleen een beetje uit model. HS moet weer komen ;)

Enne... over dat balletpakje: hij heeft er nu een aan, in het zwart :+ (borstbeschermer)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:56

Safiera schreef:
Enne... over dat balletpakje: hij heeft er nu een aan, in het zwart :+ (borstbeschermer)

Die heb je ook met hals, misschien helpt dat

Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:42

die is echt grappig.. zie ons paard al zo door de wei gaan.. :')

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:49

Voorkomen geen idee, denk dan ook aanvlechten. Het eruit halen doen we hier met baby olie gel van zwitsal, voorkomt dat het teveel in de knoop raakt, en haalt als het gebeurt er weer makkelijk uit, en het is goedkoop.