Vlas; erg natte stallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Stormchaser

Re: Vlas; erg natte stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:44

Bij mijn paard in zijn box hetzelfde hoor. Komt door de vocht van buiten want de boxen in de grote binnenstal hebben er geen last van. Die van mij staat op beton met van die speciale matten en dus vlas. Elke dag worden de boxen uitgemest en om de dag of om de 2 dagen gaat er een half pak vlas bij. Nu het weer een paar dagen wat droger is merk je dat zijn box ook wat droger is. Volgens mij kun je er dus weinig aan doen.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:51

Redneck schreef:
Ik zit zelf eigenlijk te denken aan condens, het is een geïsoleerd stalgebouw (varkensstal geweest) en binnen is het ettelijke graden warmer dan buiten. Vooral toen het vroor was het temperatuurverschil tussen binnen en buiten erg groot (scheelde letterlijk een jas, zeg maar).

Herkenbaar! Tov staat ook in een voormalige (koeie)stal. Als het niet vriest en vochtig is buiten, is de hele stal klam.(De tegels van de naastgelegen melkput glimmen dan echt van het vocht. Misschien bevind zich bij jou onder de vloer een mestkelder die invloed heeft op condensvorming op de vloer? Op sommige dagen moet ik voor de staldeur zaagsel strooien omdat Tov bij het het verlaten van de stal anders uitglijdt. Bij vorst en gewoon droog weer is de situatie beduidend beter en verbruik ik ook minder vlas.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:52

Wij zijn sinds kort dealer van vlas en koolzaadstro. Om toch beter dit product te leren kennen heb ik in 1 stal vlas en in de andere koolzaadstro.

Tot nu toe bevalt de koolzaadstro beter. Ik ben begonnen met 2 pakken en haal daaglijks de drollen eruit. Vandaag ook de natte plekken eruit en een nieuwe baal erin. Tot nu toe ben ik nog erg tevreden. De paarden staan op een mooi bed en ploegen het niet noemenswaardig om.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:56

wij hebben ook vlas op stal , ik vind het niet meer dan logisch als je maar 1x in de week een kruiwagen met plas eruit haalt dat het er dan 3 zijn .
hier haal ik elke dag de drollen en de natte plekken eruit en hou een super droge stal .

ik ken ook mensen die maar 1x per week het pis eruit halen , die verbruiken veel meer vlas dan dat wij doen .

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:17

Ik denk ook dat het logisch is dat je stal zeiknat is als je na 3 weken pas gaat mesten.
Ik doe het net zoals JSCAA. En dan zelfs 2x per dag. De drollen en het nat eruit. En ze hebben dus nooit een natte stal. Oppotten vind ik gewoon smerig.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:33

Mijn paard staat ook op vlas ( sinds 17 november ). Ik mest elke dag uit en mijn paard staat de hele dag buiten. Ik haal sochtends al het natte weg en verwijder ook de drollen. Ik strooi elke dag een beetje bij en 1 keer per week gooi ik er een nieuw pak in.

Ik laat het vlas ook de hele dag van de natte vloer af liggen zodat het de hele dag kan drogen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:33

hier staan de paarden alleen snachts op stal , dus wij doen het gewoon 1x per dag .
niet iedereen bij mij op stal doet het zo , ik vind het alleen veel beter vind het niks om mn paard maar in zn eigen pis te laten staan :P

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:35

heb je een goede bodem ?
bij mijn paard die in een wat oudere stal staat is het ook erg nat, maar mn andere paard die op een stal staat met een goede ondergrond heeft er geen last van.

verder mest ik elke dag uit, dus ook de natte plekken ;)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:54

Oppotten.

Of je nu het een of het andere strooisel gebruikt maakt niet zoveel verschil.
Je moet er geen strooisel uithalen, ook geen natte plkken.
Alleen de drollen eruit scheppen en waar het nat is gooi je nieuw strooisel, vlas, hennep , gehakt stro of war dan ook erbij.
Ik doe er maanden mee en de paarden staan nu op een laaf van ±15 cm dik.
Super droog en comfortabel.
Minder werk en minder strooisel.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 01:41

Ze staan op beton en alleen 's avonds en 's nachts binnen. Ze staan vanaf negen uur buiten, tot het donker wordt (of tot ze moeten werken, rond acht uur 's avonds). We hebben een behoorlijk dikke laag, volgen netjes de gebruiksaanwijzing, dus elke dag de drollen eruit en eventueel erg natte plekken en één keer per week al het nat eruit en een nieuw pak erin. Alleen is het dus op het moment zo nat, dat er onderhand twee nieuwe pakken bij moeten aan het eind van de week...ook bij de vlasstal die we een paar weken geleden helemaal hebben leeggehaald en met nieuw vlas gevuld.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:56

Ik probeer altijd een natte, vaste onderlaag te kweken met een wat lossere, drogere bovenlaag. Soms trekt het vocht heel snel op, waardoor ik niet genoeg heb aan 1 bak (is meer dan een pak) vlas per week. Natte plek er vaker uithalen gaat niet, want mijn merrie plast overal.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 03:27

Redneck schreef:
Onze paarden staan allemaal op vlas, wat altijd erg goed ging. De laatste weken merken we echter dat de stallen ontzettend nat worden, erger dan anders. We hebben nu bij wijze van proef drie paarden op gehakseld koolzaadstro gezet, even kijken of dat beter bevalt. Maar mijn vraag is eigenlijk of er meer mensen zijn die in deze tijd van het jaar last hebben van extreem natte stallen. Zelfs een stal die we drie weken geleden helemaal leeg gehaald hebben, is nu alweer behoorlijk nat... :(

Bij sommige dagen (motregen en mist en zuid-westen wind) is alles hier ook nat/vochtig. Wij gebruiken gen vlas, maar rogge stro (gehakselt) Gertsestro wordt erg gauw nat en is dan niet handig. Ik denk dat dat fenomeen met vlas hetzelfde is. Houtkrulllen werken ook goed (of een mengsel van roggestro en houtkrullen)

mobidik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 06:03

Wij hebben ook het probleem gehad dat het sneller vochig was in de boxen ookal hebben we de stallen overdag wagenwijd openstaan. Met de vorst de luiken dicht. Maar dan slaat het condens inderdaad op het vlas. En als het erg vochtig is buiten dan is het vlas ook sneller vochtig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:17

mobidik schreef:
Wij hebben ook het probleem gehad dat het sneller vochig was in de boxen ookal hebben we de stallen overdag wagenwijd openstaan. Met de vorst de luiken dicht. Maar dan slaat het condens inderdaad op het vlas. En als het erg vochtig is buiten dan is het vlas ook sneller vochtig.

Dit probleem heb je ook bij gewoon stro. De ellende van stro is dat je dan nog meer afval hebt dan bij vlas.
Die van mij heeft vannacht voor het eerst op vlas gestaan. Had 1 zijkant met stro gelaten omdat ik bang was dat hij van het vlas zou gaan eten. Zag net dat hij het heerlijk
allemaal door de hele stal had gelopen, dus ik heb zo wat te doen :+