evaring met een veulen opvoeden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:48

Zoals jij het doet doe je het goed. Een veulen hoort op zijn minst op het land met andere paarden. Die doen het grootste deel van de opvoeding. Wij mensen moeten ze laten wennen aan de menselijke dingen. Een mens kan nooit een paard opvoeden een mens kan alleen maar paarden dingen leren.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:50

Ik keek net even op je profiel Luna-cockie. Doorwie is luna gedekt?? Cockie ziet er zo grappig uit Lovers

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:04

Vind ik ook hoor dat ze de wei op moeten. Bugs komt net uit een grote shetten kudden met hengsten merrie's en veulen's jaarling echt natuurlijk dus. Hij is wel uit die wei gekomen en liep zo op de weg :/ maja.

Hij komt soms even thuis en daarna gaat ihj de wei weer op. Ik vind dat beter dan er 2,5 jaar niet naar omkijken en ieens krijgt hij alles over zich heen.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:14

Citaat:
Waar je ook aan moet denken is dat het veulen tot zijn 3de jaar al heeeel wat centjes gekost heeft terwijl je er nog niks mee kan

Als je graag een veulen wilt opvoeden moet je niet zeuren over geld.

Ik heb mijn fjord als veulen gekocht en hem wel op de pension stal gehouden, mede omdat hij erg met zijn gezondheid liep te kwakkelen en er wel eens een DA moest komen. De DA adviseerde ook om hem niet in een koppl te zetten van KWPN ers o.i.d omdat ie zo baby was en hij waarschijnlijk niet zonder kleerscheuren thuis zou komen.

Hij liep altijd in een koppel met jonge en oude dieren, dit geeft wel mijn voorkeur omdat de oudjes de jonkies opvoeden(ook advies van mijn DA).
Soms stond hij gewoon 2 weken op het land dan ging ik alleen ff kijken of ie nog heel was.
Zo nu en dan eens in handen, ff poesten, wandelen , hoefsmid.
Ik heb absoluut geen vervelend paard , kreeg eerder complimenten dat ie zo braaf is.
Danno heft wel een zomer op een andere stal gestaan dus toen zag ik hem weinig.

Als ik het over mocht doen zou ik het nu iets anders doen.
Een winter thuis houden en dan in een natuurgebied tot zijn 3e en dan ophalen. Misschien wel eerder naar huis halen omdat we bij ons op stal een hele mooie gelegenheid hebben om de paarden in groepen op ta laten groeien.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:26

Twee jaar lang heb ik op een IJslanderstoeterij gewerkt. Hier was het de bedoeling om het dier zo "natuurlijk" mogelijk op te laten groeien.

De drachtige merries gingen een stuk op van 6 hec, in een natuur gebied. Daar werden ook de veulens geboren. Tot ze werden afgespeend.
De hengstenveulens gingen dan naar een ander groot stuk met wat drie/vierjarige ruinen/hengsten.
De merries zelfde verhaal, maar dan uiteraard bij andere jonge merries.

Als jaarling kwamen ze twee weekjes naar "huis" en werden dingen zoals : Voetje geven, halstertje om en vast staan geleerd.
Daarna weer een jaar het land op.
Vaak als twee jarige blijven ze staan.
Als drie jarige kwamen ze weer korte periode naar huis, voor wat longeerwerk.
Met hun vierde werd een begin gemaakt met het inrijden. Zodra ze goed aan de hulpen stonden en de gangen redelijk beheersden, gingen ze vaak weer een paar maanden op rust.

Zelf heb ik dit ervaren als een prima methode !
Dat andere methodes ook goed bevallen en uitkomen dat blijkt. En daar kunnen we moeilijk om gaan doen, maar dat is gewoon een feit.

Toch kan ik het me persoonlijk niet voorstellen om met zo'n jong paard dagelijks bezig te zijn !
Er wordt dan wel een vergelijking gemaakt met mensenlijke baby's en kinderen. Maar kinderen gaan ook pas naar school als ze vier jaar zijn....
Het gaat om een bepaalde druk die op ze gelegd wordt.
In een kudde opzich wordt er al druk op een dier uitgeoefend. Een natuurlijke druk !

Dat een dier geen respect voor mensen leert te hebben als hij de eerste levensjaren in de opfok staat is ook vaak niet terug te vinden in de praktijk. Dus lijkt me een meer een discussie die per paard en per geval gevoerd kan worden.

Dat een paard opeens alles over zich heen krijgt na een periode in de opfok. Mwah, zal er ongetwijfeld aan liggen in hoeverre je hem gelijk belast. Dit kan je ook in een rustig tempo doen, waarbij je je aanpast aan het tempo van het dier zelf !

Ik heb het idee....(misschien dat ik dit verkeerd opvat) dat veel mensen het dier zoveel mogelijk naar hun hand willen zetten op een ontzettend menselijke manier.
Terwijl ik juist het gevoel heb dat het veel fijner werkt om zelf de taal van het paard aan te nemen. Die hij in een kudde leert !
Lichaamstaal.
Een dier wat niet in een kudde gehouden wordt, waar hij zijn grenzen kan verkennen en verleggen. Zal moeite hebben met zijn eigen taal te "spreken".
Ik "communiceer"/werk liever met een paard via lichaamstaal, die kent hij door en door. Het is aan mij om die ook onder de knie te krijgen ( in hoeverre dat mogelijk is)

Met die bovenstaande zeg ik dus niet dat iemand het FOUT doet...of dat alleen de door mij geschreven methode goed is !
Dit zijn enkel mijn ervaringen en ideeen erover (die misschien niet altijd even goed en duidelijk geformuleerd zijn..maar goed...ieder heeft zo zijn beperkingen..Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:35

Je hebt gelijk, een aantal mensen met veulens willen hun veulen zelf opvoeden zonder dat er andere paarden bij komen kijken, Die zetten zo een veulen op een manege in een box en het dier komt dan een uurtje in de binnenbak los. Alleen. Verder wordt er vooral veel mee getut onder het mom van " kijk eens wat een lief veulen,jaarling, " opeens word de baby kleuter en dan gaat het verkeerd. En wat hebben we dan........... juist het zoveelste door mensen opgevoede paard waar geen land mee te bezeilen is. Gewoon omdat het dier niet in zijn Natuurlijke Horseomgeving heeft op kunnen groeien.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:58

Mijn merrie is ook niet naar een opfok gestuurd omdat ik eigen boxen en land heb. Lachen

Eerste jaar heeft ze enkel met een Welsh A gestaan, daarna kwam mijn andere merrie naar huis (D-pony jaar of 7 toen) en die kreeg dan weer een veulen waardoor ze op den duur dus met een hele "kudde" stond Haha! (ze was 1 jaar toen Gypsy geboren werd)

Om een lang verhaal kort te maken, de mijne staat in m'n eigen "opfok" maar ik ben er wel iedere dag mee bezig.
Mee bezig zijn wil bijvoorbeeld ook zeggen "niet meteen je kop in de voerbak rammen als het eten er geeneens fatsoendelijk in ligt" of "jezelf door de deur rammen als hij nog niet goed en wel open is".
Vanta is nou zo braaf dat ze op mijn commando wacht om naar buiten te gaan (ze gaat ook NIET eerder) en netjes aan de voerbak wacht tot alles erin ligt en ze een schouderklopje heeft gehad.
Vind ik allemaal heel belangrijk en daar ben ik vanaf dag 1 heel consequent in geweest.

Met Gypsy heb ik net hetzelfde gedaan, hele dagen samen op de wei maar wel consequent alle regels volgen. (en ik krijg nou nog complimenten van haar nieuwe eigenaar dat het zo een makkelijk en braaf veulen is! Haha!)

Nu heb ik sinds kort m'n eerste hengstenveulen gekocht. En ik moet zeggen dat ik even twijfels heb gehad wat ik daar nou mee aan moest ...

Maar de keuze is gemaakt, hij gaat naar een vriendin van me die een grote speelse ruin heeft staan. Ze heeft kort geleden de andere verkocht en nu staat Ishan (dat paard) er dus helemaal alleen.
Tis echt een speelse knaap, dus Xender zal daar zeker een maatje aan hebben. Lachen (en opgevoed door worden)
Verder gaat hij daar 's nachts wel gewoon op stal met hooi en brok en in de dag buiten in de uitloop. Grasland hebben ze daar niet maar das geen probleem want dan voeder je in de zomer ook gewoon bij.
Maar hij zal wel vanaf jongs af aan leren hoe zich te gedragen op stal en "buiten" de uren kan hij lekker klooien in de uitloop. Haha!

Heb met de 2 andere goede ervaringen daarmee en ik hoop dat het voor Xen op hetzelfde uitdraait Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:01

Het enige wat ik echt heel belangrijk vind is zoveel mogelijk en zo lang mogelijk contact met het andere paarden in een zo natuurlijk mogelijke omgeving, in ons Nederland is dat het stuk land dat wij tot onze beschikking hebben

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:58

Ik denk dat je een tussenweg moet nemen: veel wei en op zn tijd in handen van mensen. Mijn jaarling staat nu dag en nacht buiten (ivm met warmte) met andere jonge en oudere paarden en hij wordt dagelijks gepoetst en op zn tijd wordt er eens en beetje mee gewandeld om verkeersmak te maken.
Deze winter gaat hij ook gewoon overdag naar buiten en 's nachts naar binnen. Ik wil em een beetje jong laten zijn, maar opvoeden vind ik ook wel beetje mensenwerk bij sommige dingen. Die leren ze niet in de kudde Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:13

Les_Fjal schreef:
Toch kan ik het me persoonlijk niet voorstellen om met zo'n jong paard dagelijks bezig te zijn !
Er wordt dan wel een vergelijking gemaakt met mensenlijke baby's en kinderen. Maar kinderen gaan ook pas naar school als ze vier jaar zijn....
Het gaat om een bepaalde druk die op ze gelegd wordt.

Maar kinderen onder 4 jaar worden niet aan hun lot overgelaten maar ook opgevoed.

Maar inmiddels groeit het "trainen van een 1 en 2 jarige" uit tot een kind met een waterhoofd.
We beginnen nu over "druk" te spreken en al wat niet meer. Ik heb het over netjes opvoeden en niet over druk. Als hij het als druk zou ervaren dan komt hij niet altijd aangerend zodra ik aan het hek verschijn maar dan zou hij er alles aan doen om me te ontwijken.

Ik heb daardoor altijd wel superrelaxede paarden gehad die mij volledig vertrouwde.
Ik zeg absoluut niet dat de nadere manieren fout zijn of niet werken. Ik zeg alleen dat deze methode heel prettig kan zijn.
Maar het lijkt wel of het allemaal erg "eng" is....... Verward

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 12:24

ik zie alweer dat de meningen verdeeld zijn Haha!
het duurt toch nog wel ff voordat dat veulen erkomt.. maar tnx anywas voor alle verhalen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:58

Citaat:
In de opfok leert een paard sociaal gedrag

Maw hij krijgt op zijn kop als hij iets doet wat een ander niet pikt.
Klinkt logisch. Maar wat als hij de hoogste in rang is en dus alles mag. Schijnheilig
Als je zo'n paard na 3 jaar uit die kudde haalt heb je dus een paard wat geen respect heeft en alles zal doen om zijn positie als 'hoogste' te behouden.

Daar en tegen is het grootste gevaar van paarden aan huis/pension laten opgroeien dat er teveel mee geknuffeld wordt en te weinig aan echte opvoeding wordt gedaan. Waar dat toe kan leiden kun je lezen in dit topic:
[UZ] [NH] Uitzending op TV afgelopen maandag...

Dus ik kies voor de middenweg. Buiten opgroeien tussen andere paarden, maar wel veel in handen en de basis dingen leren van jongs af aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:34

Wizkid blijft ook aan huis. Hij gaat in de jonge paardengroep. Zo kan ik hem opvoeden, zorgen dat hij regelmatig in de hand komt en hij leert sociaal worden in een groep. Dit is een groepje van circa 8 paardjes in de leeftijd van 6 maanden tot twee jaar. Ze staan samen in een uitloopstal en 's nachts gaat dan de deur dicht. Zo kan hij ook de hele winter naar buiten.

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:25

vera schreef:
Ik keek net even op je profiel Luna-cockie. Doorwie is luna gedekt?? Cockie ziet er zo grappig uit Lovers

dank je..Lachen
We weten niet presies wie Luna gedekt heeft,maar waarschijnlijk een zoon van karandasj(zegt me zus..Haha! )

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:00

gijsenkim schreef:
Een mens kan nooit een paard opvoeden een mens kan alleen maar paarden dingen leren.

helemaal mee eens!!