kleigrond als wei, ervaringen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:26

Ik zit zelf ook op klei. Nu met dit weer is het echt heel erg nat. Het is wel afhankelijk van hoe hoog je land ligt ten opzichte van sloten en waar het grondwater peil zit.
Ik heb ze in de winter niet op het land, dan lopen ze alles kapot. Ik heb een paddok gemaakt met zand. Het was te duur om het te laten afgraven, dus ik heb gewoon het zand op de klei gestort. Ik moet elk jaar zand bij storten, omdat het of wegspoeld of weg zakt.
Als gras kapot gelopen wordt op klei grond, komt dat slecht terug. De wortels van het gras worden diep in de bagger weg geduwd en sterven door zuurstof gebrek.
Ik zou zeker proberen of je een stuk kan ophogen met zand of tegels. Houd er wel rekening mee dat niet alles is toegestaan.
Succes.

Mossel

Re: kleigrond als wei, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:32

Ik heb mijn paarden ook op kleigrond, eigenlijk niet heel veel problemen mee. Laat ze er zo lang mogelijk op lopen. Dit jaar heb ik ze in de bak gezet vanwege het hoge water, en het grondwater dat omhoog kwam anders niet, ze hebben met de sneeuw enz ook gewoon in het land gelopen. In de zomer komt het gras ook net zo hard terug als het weg is gegaan, afgelopen zomer hadden we zelfs teveel gras.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:28

pol schreef:
Ook wij zitten op de klei. Wij hebben 3 stukken weiland. Alle drie de weilanden zijn gedraineerd. Een stuk hebben we de toplaag lava in laten verwerken. Het kost wat maar op die manier verschraal je en zorgt voor betere waterafvoer. Gevolg een stabiel land waar paarden het hele jaar in kunnen.

Wat kost dat als ik vragen mag?
(lava)

Jaimyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:31

Het is enorm drassig als het flink regent en dan loopt het paard ook echt het gras erg kapot. Het is dus niet heel handig ;)

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:33

een vriendin van mij heeft haar shetlanders en pony's op kleigrond staan. In de winter staan ze niet op de klei, maar ze heeft een stuk laten betegelen waar een hooiruif op gezet is. Zo kunnen ze toch de hele dag buiten staan. Ze hebben een schuilstalletje, daar mesten ze voornamelijk in. Ze heeft ook een gedelte met zand laten storten zodat de kinderen een beetje kunnen rijden en waar ze swinters de pony's in los kan gooien zodat ze lekker kunnen rennen.

Het kan dus wel, het is wel verstandig om voor de winterperiode wat maatregelen te treffen.

Qua indeling, ik zou het eerste stuk een strook maken, wat je al looppad gebruikt en verder de weides om de zoveel meter afzetten, dan heb je plek genoeg denk ik en kunnen ze altijd terug naar de schuilplek.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:00

@enjoy86 lava kost 40 euro m3. Is duurder dan zand maar lava heeft veel voordelen ten opzichte van zand. Een voorname is lava blijft in de toplaag en gaat niet zoals zand zoekt zand (gaat zinken).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:56

wij zitten ook op klei, zomer gaat het prima (keihard, dan kun je geeen palen in de grond gaan slaan *tip ;))
Winter behoorlijk drassig onze lopen tot koten in de modder (lopen in paddocks anders gaat ook de hele wei naar de kl*te :).
Daarnaast heb je behoorlijk 'rijk' gras.