Mestophaal wie weet nog iets?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Mestophaal wie weet nog iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:10

Vergeet niet dat veel mensen geen internet hebben of er niet op zitten. Vraag rond in het dorp, kijk bij mensen met een grote tuin of die bijv. veel rozenstruiken hebben. Hang briefjes op bij de lokale supermarkt, tuincentrum etc. Gewoon met grote woorden GRATIS MEST doet het in NL vaak goed ;) Maar vooral vraag aan je buren, kennissen, vrienden of die niet iemand weten. Ze hoeven niet direct al je mest mee te nemen. Maar 1 kar is toch weer een hele kar.

Straks is het weer voorjaar en dan zijn er misschien genoeg gegadigden. (wie zoekt die vindt riep m'n oma altijd ;) ) En wellicht heeft je buurman tuinvrienden die er ook wel weg mee weten. Kijk ook eens of er een tuinclub of rozenkweker in de buurt zit. En bied uiteraard aan dat je het komt brengen, dat is vaak al het halve werk... en uiteraard rijd eens een rondje om te zien of mensen moestuinen hebben.

Hoeveel kippen ga je aanschaffen TS? Je hebt er best veel nodig, hoeveel paarden heb je?? Er is ook een kippenforum mocht je er verder nog niet veel over weten. Ik zou iig niet alleen kippen aanschaffen vanwege je mest (je andere GFT/tuinafval kan er ook bij) maar vooral omdat je kippen leuk vind. Voordat je ze aanschaft is het ook handig iets te weten over bloedluizen, vijanden etc. Deze site is al een goed begin http://www.schutters.net/kippen/ ;)

Strokorrels lijkt mij ook een beste tip. Kijk even in het strokorreltopic anders voor meer info. [VSW] Stro-korrels?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:21

We hebben 7 stallen, waarvan momenteel 5 bezet.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:25

sylviel schreef:
@ TS:

Ik woon ook in België, Brasschaat en ik weet dat het een ramp is om van je mest af te geraken..
Ik heb stro, dus veel mesthoop :o

Ik zet meestal een advertentie in het plaatselijk bladje rond de tijd dat de meesten in hun moestuin beginnen te werken en dat helpt echt wel!
We hebben nu zelf een moestuin en zetten ook regelmatig onze 2 kippen op onze mesthoop en dat helpt ook.

Ik heb vrienden en bedrijven enz gecontacteerd en als je het weg wilt, kost het je gewoon veel geld.
Ik heb een diploma van boerin en wilde een mestnummer aanvragen, maar schrok wat het me ging kosten om mijn mesthoop te laten weghalen..
ik heb containerbedrijven gecontacteerd. Die zetten dan een container op je land en komen hem weghalen en ledigen als hij vol zit. Maar je betaalt huur voor die container en dan nog eens een fiks bedrag als ze hem moeten ledigen..
Een vriend van me liet zijn mesthoop weghalen door bedrijf in Nederland voor champignongedoe, maar sinds ze erachter zijn gekomen dat België een 'probleem' heeft met mesthopen, vragen die ookal veel geld...Conclusie: een particulier betaalt schandalig veel geld voor weghalen van zijn mesthoop in België.

Gelukkig kan ik nu mijn mesthoop dumpen bij een plantenbedrijf. Maar ook niet altijd.. Dus heb ik nu strokorrels, kost me meer dan stro maar ik heb vele minder mesthoop en geraak er sneller vanaf...

Wat heeft belgië van probleem met mesthopen misschien? ;)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:30

Ik heb tijdje zelf stal gehuurd met paar meiden en wij hadden hetzelfde probleem en toen kwamen wij erachter, dat als je op vlas gaat staan en je tot 50 km van bedrijf af woont, je gratis een mestcontainer krijgt die zij weer ophalen en je hebt geen mest afvoer probleem ;) .

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:31

Urielle schreef:

volgens mij moet je dan HEEEEL veel kippen gaan kopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:32

Zidore schreef:
Urielle schreef:

volgens mij moet je dan HEEEEL veel kippen gaan kopen..

idd,wij hebben 1 paard en 1 shet,en dat krijgen de kippen nog niet eens op ;)
misschien toch de moestuinen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:33

ja ik zou serieus naar andere opties gaan kijken of je moet kippenboer willen worden??? ;-) :+

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:38

ik heb maar 2 paarden, scheelt ookal tov 7 natuurlijk..
Mijn 2kippen vinden het een paradijs :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:50

Het hangt natuurlijk ook van een aantal factoren af. Staan ze hele dagen in een dichte stal? Ja dan heb je kilo's mest. Heb je een heel groot weiland waar je de mest niet ruimt.. en alleen''s nachts in een stal, scheelt ook weer.
Alleen in de winter op stal en in de zomer elders op weiland, scheelt ook weer kilo's mest.
Heb je 2 shetlanders of 5 KWPNérs?
Mij lijkt het, als je teveel paarden hebt dat het dan gewoon niet mogelijk is.
Of je moet echt zo verschrikkelijk dol op kippen zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:32

Misschien dan toch kijken naar manieren om de hoeveelheid afval te verkleinen ?

Denken aan iets van rubber drainagetegels of een HIT-actief bed waardoor je minder strooisel hoeft te gebruiken.

En / Of strokorrels , dat scheelt bij de meeste paarden ook enorm qua afval dat je er van hebt.

En tja , natuurlijk toch de wei....paarden die de hele dag in de stal staan te piesen en kakken produceren enorm veel , in een grote wei kun je de mest nog uit elkaar slepen desnoods , waardoor het weer de grond in regent..... voor de paarden ook 100x fijner en dan zou je in ieder geval bvb. overdag in de zomer van het aanvullen van de mesthoop af zijn :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:16

en aan het einde van zomer en vanaf 1 februari kun je je eigen mesthoop eroverheen verstrooien en met regen en paar keer slepen zit het zo in de grond. Met een halve tot hele ha weide kom je een heel eind om je eigen mesthoop kwijt te raken, als je ze (buiten evt. weidegang om) verder overdag in de paddock houdt en alleen voor de nacht op stal.

Desnoods pacht je een stuk land alleen al om je mest op uit te mogen rijden, en verkoop je het gras of desnoods verhuur je het onder aan een schapenhouder... Dan geeft het niet als het wat verder van je huis is.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:18

Goed idee om een stuk land te pachten maar...hoe krijg je de mest ernaartoe? Met je auto en een aanhangertje op en neer rijden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:28

bij gebrek aan trekker en mestwagen doen wij het uitrijden inderdaad met auto en kar en dan maar scheppen...
Maar je kunt ook een boer of loonbedrijf vragen dat voor je te doen (tegen vergoeding).

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:22

Als die boer of loonwerker het komt ophalen, dan kan je, denk ik, gelijk een afspraak maken dat hij de mest op zijn land dan uitrijdt. Ben je ook weer goedkoper uit.
Simpele oplossing: zet de paarden op vlas. Het geeft minder afval en ze blijven er ook nog schoner door. Je moet alleen even geduld hebben om de kleine stukjes uit staart en manen te vissen. Wat stro om iets te knabbelen. Vlas is een natuurproduct, wellicht kun je daar wel een afnemer voor vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:07

Damn, die kippen vond ik zo'n goed en leuk idee, maar dat werkt dan dus niet in deze oplage. Wat zonde.

Lottex: vroeger werd er veel mest bij de containerparken gebracht voor de verbranding maar dat mag niet meer. Sindsdien is er best een probleem met mest, er wordt veel illegaal 's nachts in het bos gedumpt maar daar willen wij niet aan beginnen.

Scheepie, datzelfde systeem hadden wij al gevonden (kon met vlas of houtkrullen) maar dat moest met zulke hoeveelheden dat wij dat nooit op zouden krijgen en dat de kosten vrijwel gelijk kwamen aan het ophalen door een mesttransport (laatste keer dat we dat deden 1 vrachtwagen bijna 400 Euro). Als ik dat door moet rekenen aan mijn klanten mag ik wel maken dat ik beter word dan Anky :=

Drainagetegels kan niet omdat we geen urineafvoer in de stallen hebben, dus dan zit er onder de tegels gewoon een laag pies die vanzelf naar boven zal komen als er maar genoeg ligt ( :r )
Misschien dat die HIT-matrassen een optie zijn (vloeistofdicht toch?) omdat je dan wat minder strooisel hebt maar uiteindelijk blijf je natuurlijk wel moeten strooien om de pies op te vangen.

Wij zijn al heel lang op zoek naar een weiland om bij te pachten of te huren (vooral zodat de paarden gewoon overdag de hele dag buiten kunnen en wellicht in de zomer ook voor de nacht) maar dat is hier ook niet te vinden blijkbaar. Er is wel veel land hoor, niks dan boeren hier, maar die willen het zelf houden als hooiland, maisland of koeienland. Ik heb zelf alleen een paddock dus die beter niet bemesten :+

Vlas vind ik een drama en ik vind potstallen echt vies (ook als ze droog zijn) dus dat wordt hem niet. Ik heb ze nu al tijden op stro omdat die mest opgehaald zou kunnen worden maar blijkbaar toch niet (wou achteraf dat ik ze mooi op krullen had gelaten, die mesthoop is een stuk kleiner vanwege het steeds inzakken)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:18

Ja als het goed is zijn die HIT-matrassen behoorlijk hygiënisch , gaat er ook geen pis onder zitten enzo.
Maar 100% zeker weet ik dat niet hoor , zou je eventueel aan DubbelDun kunnen vragen , die heeft al jaren HIT :)

Ik wilde ze eerst ook maar heb toch maar gekozen voor rubber drainagetegels over de gehele vloer , en geen gebruik van strooisel. Is voor die mutsen hier toch alleen maar schuilstal en op de rubber tegels kunnen ze mooi droog en warm van het beton af liggen :)

In principe is het bij de HIT-matrassen de bedoeling dat je rondom de mat nog een randje strooisel gebruikt voor de pies en poep , is toch een stuk minder dan een hele stal vol , die je dan ook nog zo vol moet doen dat ze niet met 3x krabben alsnog op de koude vloer liggen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:28

Ja, en als je urineafvoer eronder hebt is het nog niet zo'n probleem maar bij mij blijft de pies echt op het beton liggen dus met van die drainagetegels vind ik dat niet zo hygiënisch. Je ziet het niet maar de urine ligt er dan nog wel te broeien.
Dan zou die HIT-matrassen een beter idee zijn. Je kunt niet gewoon tegen de stalwanden opleggen en dan een dunne laag erop voor de urineopname die je tweemaal daags verwijderd oid? Wat is het idee achter die rand eromheen? Of is dat omdat je anders al aan maatwerk moet om het echt te laten passen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:01

Met paarden die lang op stal staan zou ik het ook niet doen hoor :)

Maar bij ons kunnen ze op de slechtste dagen als de wei en het pad rond de wei dicht is omdat ze daar toch alleen maar diepe gaten in trappen en alle kanten op glijden , toch nog gewoon wat rondlopen en hebben ze 2 zandpaddockjes , dus die pissen daar wel :P

Althans , ik hoop dat de rubber tegels de pies flink laten klateren zodat ze het zand op blijven zoeken voor hun plasje ;)

De HIT heeft gewoon die afmeting , ik vind het ook wel prima eigenlijk dat de HIT dan gewoon een fijn bedje is , echt het slaapplekje , dat ze dat schoon houden en er omheen nog kunnen rommelen. Beter dan dat ze alsnog op hun bed piesen en de pis daar op blijft soppen , brrrr :=

Er bestaan ook wel systemen dat je van muur tot muur de stal helemaal dicht legt , maar dat lijkt me dan weer wat goorder eerlijk gezegd...krijg je toch weer van dat verzeken strooisel waar ze in gaan liggen.

Ik denk dat dat randje strooisel langs het bed heen , het paard ook wel aanmoedigt om proper te worden. Op het bed zal de pies wel klateren , een beetje paard zoekt dan wel een plekje op waar het lekker in de "grond" wegzakt :)

Maargoed , het zal vast niet voor alle paarden werken , er zullen ongetwijfeld van die goorlappen zijn die nog alles laten vallen waar ze maar net staan :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:33

Hier ook een gebruiker van de HIT-matras. Paard staat op een pensionstal en mag niet op stro (koliek-gevoelig). Ik gebruik die matras aldus. Alleen achter de mat zorg ik voor een laag absorberend materiaal; nu vlas gemengd met strokorrels. Voor de mat krijgt ze 1x per dag een laag stro die helemaal op gaat :j Het gaat hier om een schone merrie die eigenlijk altijd netjes achter de mat mest en piest. De mest wordt 2x per dag uit de stal gehaald en 1x per dag schep ik de piesplek eruit. De mat zelf is altijd droog maar ik denk dat dat bij een ruin niet zo zou zijn. De mat is inderdaad vloeistofdicht en best zacht.

Voor mijn inloopstallen in de wei heb ik nog een mat in bestelling staan want dit systeem bevalt erg goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:12

Urielle, hebben jullie ook gezocht naar wei buiten de directe straal om jullie huis/bedrijf heen?
Want boeren verhuren inderdaad niet graag dichtbij liggend land, maar onrendabele of minder goedbruikbare kleine stukjes verder van hun bedrijf geleden, willen ze nog wel eens verhuren.

En als er geen paarden op hoeven te lopen maar alleen maar bemesten, maaien en/of schapen, maakt het al weer aantrekkelijker om te verhuren dan dat er paarden op moeten, die toch de naam hebben land kapot te lopen (zeker als het natter land is) Dan heb je misschien wel geen land om de paarden te laten grazen, maar kun je wel je mest kwijt... En er misschien nog wat ruwvoer vanaf halen...
Als het alleen voor het uitrijden van je mest is, kun je verder om je heen kijken. Met een straal van 10 of 15 km is er reusachtig veel meer keus dan binnen een straal van 500 meter... En als je mesthoop groot genoeg is, dan hoef je maar 2, hoogstens 3x per jaar je mest uit te (laten) rijden.
(voorjaar alles leeg, einde zomer ook leeg zodat je met schone plaat de winter in kan)

Houtkrullen verteren moeilijker dan vlas of gehakseld stro en die bult zakt ook minder snel in en is minder goed voor je land (of dat van anderen) Zou toch echt kiezen voor strooisel wat snel composteert en goede mest geeft. Keuze genoeg tegenwoordig!
Je hebt: vlas, hennepstrooisel, gehakseld (koolzaad)stro, strokorrels... Allemaal goed opneembare strooisels die snel verteren en goed zijn voor de bodem van je grond.

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:01

bij ons wordt de mest opgehaald door mensen die het maar al te graag gebruiken in eigen (moes)tuin, advertentie plaatsen kan helpen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:28

We hebben tot een 10 km afstand ongeveer gekeken zeg maar, dus wel Nieuwmoer, Essen, ..
maar niet meer over de grens bij Roosendaal.
Ik had eerder gekeken voor dat gehakseld koolzaadstro, maar ik heb geen idee hoe ze dat hier noemen want ik kan het nergens vinden. Strokorrels kan ik ook nog eens bekijken, heb het topic toen een tijd meegevolgd maar toen zag ik er zoveel mensen van terugkomen dat ik dacht dat het niks was.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:37

ik blijf er bij dat advertenties in de supermarkt en goed rondvragen je heel veel kunnen gaan helpen, maar vooral persoonlijk contact

ik zou zeker die strokorrels eens proberen, niet geschoten is altijd mis en wat ik begreep is dat het minder afval heeft dan vlas (en zeker dan stro)