Advies gevraagd over aanschaf van en tijd voor een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Advies gevraagd over aanschaf van en tijd voor een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:19

En eens je alles voorberreid hebt, dan kun je beginnen zoeken, das het leukste :)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:02

Mijn paard staat ook 24/7 buiten en ik kan zelfs makkelijk een week op vakantie gaan, hoef alleen te zorgen dat mijn weidegenootjes mijn voerbeurten overnemen, hun zien ook wel of er iets mis is aan mijn paard en kunnen ook de dierenarts bellen. Als ik een keer dus een dagje niet kan komen is het niet erg, het komt een paar keer per week voor dat ik weinig tijd heb en dan kom ik alleen even langs om te checken of alles goed is, beweging krijgen ze toch wel.

MAAR... je wilt nu een paard kopen op basis van die stalling. Je moet er wel ook over nadenken wat er gebeurt als je paard om de een of andere reden niet meer op die stalling kan staan. Stel je moet weg van de staleigenaar, je hebt het er zelf totaal niet naar je zin of verzin nog 100 andere redenen en je moet naar een andere stal toe. Zijn er in jouw regio dan meerdere stallen met hetzelfde concept of komt ie dan wel op stal te staan? Als dat zo is kan je natuurlijk niet meer maar 4 keer in de week langskomen. Denk daar toch ook even over na.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:17

Ik ben van de ouderwetse mening..als je geen tijd hebt voor een paard begin er dan niet aan..dan krijg je dat gehannes met verzorgsters etc en ik vind dat je dat niet moet willen...tis een dure hobby en je neemt geen paard voor een ander.

Maar aan de andere kant zouden dan heel veel mensen geen paard kunnen houden omdat de maatschappij tegenwoordig draait op chronisch tijdgebrek zeker als je full time werkt en ook nog een gezin hebt. Daarom denk ik dat als je niet heel veel tijd hebt voor een paard je op zijn minst verantwoordelijk moet zijn voor een zo goed mogelijk onderkomen om jouw afwezigheid te compenseren. En ik denk dat je dat goed bekeken hebt met 24/7 buiten kunnen zijn en alles verder geregeld wordt. Ik rij ook niet elke dag, en poets mijn paarden ook niet elke dag en die staan aan huis! Maar ze kunnen dag en nacht buiten lopen, staan met zijn 4en en zien ons elke dag een paar keer en krijgen ook gewoon aandacht. maar met opgroeiende kids en een opstartende eigen bedrijf kunnen je prioriteiten wel eens elders liggen. Maar het is mijn verantwoording om er dan voor te zorgen dat het ze aan niets ontbreekt. Ik kan as zomer ook lekker 3 weken naar spanje gaan, mijn ouders zijn hier dan en de paarden komen niks tekort..ze hebben hun beweging, eten lekker gras en hooi en ouders zorgen voor water en wat lekkers en controle. Als ze alle 4 op stal hadden gestaan dan had dat nooit gekund.

Dus als jij je paard die manier van houden op die Natural stal kan garanderen dan denk ik dat je er gewoon voor moet gaan..je paard komt dan niks tekort en zal er niet om malen dat je een avond niet komt..als hij op stal staat is dat natuurlijk een ander verhaal dat kun je een dier niet aandoen..ga zelf maar eens een dag op een wc van 2x2 zitten...dan wordt je gek!

En anders kun je misschien om te beginnen ene leuk paard leasen..om uit te proberen of het je allemaal lukt en of het is wat je ervan verwacht??

Heel veel sucses en plezier in elk geval

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:26

Volgens mij heb je het allemaal prima op een rijtje
En kun je het makelijk realiseren
Succes met je aan komende paardje

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:22

als ik het zo lees heb je je al goed geïnformeerd en kun je best een eigen paard nemen.

qua kosten, tja, er komt altijd meer bij kijken dan je vooraf verwacht, maar daar zul je wel uit komen. En qua tijd, er zijn zoveel mensen die gewoon weg niet anders kunnen dan fulltime werken om het huis en paard te kunnen onderhouden. het zelfde geldt voor mij. al sta ik wel een stuk duurder in volpension (maar ik woon ook in de dure randstad)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:42

Het klinkt goed maar ik zou de financieen toch eens goed doorrekenen. Als voorbeeld: mijn paard staat niet vol pension, ik moet zelf mesten, voor 279 per mnd. Ik zou dus met 250 nooit uitkomen.

Hier even een voorbeeld gemeten over 2010 per maand wat ik kwijt was aan paardlief (en ik had geen rare dingen behalve wat grote aanschaffen)

Stal 279 per maand
Hoefsmit 10 pr maand (120 per jaar, 30 per keer. Is dus maar 4 keer geweest. mijn paard heeft goede hoeven)
Ontwormen 5 pr maand dus 60 pr jaar. Tegen gunstig tarief want wordt door stal geregeld
Tandarts 5 per maand (komt 1 keer en kost 55 euro)
Vaccinaties 2,50 pr maand (is 1 keer en kosste 30 euro. Wederom laag tarief dankzij het feit dat dit stal geregeld is)

Ik kom hiermee dus al net boven de 300 euro uit en dan heb ik dus geen duur paard qua onderhoud.
Ik gebruik gewoon biks en hooi, maar als je een paard treft wat iets anders nodig heeft dan zit je dus ook met extra kosten voor speciaal voer.

Verder zet ik geld apart voor de dierenarts, voor evt lessen etc en voor aanschaf spullen (vervanging kapot materiaal bijv)
Al met al zet ik dus 500 apart. Dat lijkt veel, maar als paard echt iets mankeert: een DA is vrij prijzig!

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:19

Wat grappig om dit te lezen, het lijkt een beetje op mijn verhaal maar dan 5 maanden geleden ;)

Ik heb vanaf mijn 10e een paar jaar gereden en dat is daarna minder geworden door de middelbare school. Begin vorig jaar heb ik het rijden weer opgepakt (ben nu 24) en ik begon bij een manege. Een eigen paard is altijd al een wens geweest maar ik dacht dat het me qua tijd niet ging lukken. Toen een vriendin van me een kleinschalige pensionstal begon, ben ik alles samen met haar op een rijtje gaan zetten qua kosten en tijd. Zo kwam ik erachter dat het wel degelijk haalbaar was!
Ik werk fulltime maar aangezien mijn paard op volpension zou komen te staan, hoefde ik me al geen zorgen te maken over het voeren, uitmesten en in de wei zetten. Voor mij was dit extra fijn omdat ik het paardengevoel ook weer een beetje terug moest krijgen en ik weet nu zeker dat ze niets te kort komt! Daarnaast zal je er straks achter komen dat er echt een enorm verschil zit tussen een eigen paard en een manege paard.. er komen veel (hele leuke!) klusjes bij, die je op een manege niet hebt maar waar je wel aan moet denken.
Ik vind zelf het financiele plaatje een van de belangrijkste dingen.. je moet natuurlijk de pensionkosten betalen maar daarnaast moet je ook voorbereid zijn op dierenartskosten. In mijn geval heb ik ook veel geld uitgegeven (en nu nog) aan privelessen op mijn paard. Ik wil een goede start maken en dat kon ik niet alleen.

Zoals je leest heb ik dus uiteindelijk de beslissing gemaakt om naar een geschikt paard te gaan zoeken.. en ik heb echt een lotje uit de loterij gevonden want ze past perfect bij me. Geen jong sportpaard, maar gewoon een lieve merrie van 13 jaar om lekker recreatief mee te rijden. Ze staat overdag buiten dus een dagje rust is ook geen probleem, dat is perfect voor mij! Ik ga wel iedere dag naar haar toe, al is het maar om even een knuffel te geven of te poetsen.

Ik hoop dat je voor jezelf duidelijk krijgt wat je het beste kan doen. Denk er goed over na en zet alle kosten op een rijtje. Bedenk ook goed wat voor paard je zoekt, een jong paard heeft meer beweging nodig dan een wat ouder paard. Ik heb ook goed nagedacht over de toekomst.. wat wil je over 1 of 2 jaar? Heb je dan nog steeds zin om te rijden en de tijd om een eigen paard te onderhouden? Ik moet er niet aan denken om mijn paard ooit te moeten verkopen dus ook dit was een belangrijk punt..

veel succes ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:06

Moderatoropmerking:
Bij deze toestemming om verder te praten in dit topic ook al is het volgens de regels te oud :)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:16

Het is wel een beetje herkenbaar. Een aantal maanden geleden zat ik ook in je situatie.
Er zijn wel wat verschillen, namelijk dat ik 3 dagen werk, en mijn man 4 dagen. Ik heb 2 kinderen, waarvan 1 baby.
En een vrij groot huis ( met huishouden dus ).

Paardenstalling is voor mij 500 meter verderop. Ook vol pensioen. In de zomermaanden 24/7 in de wei, in de wintermaanden overdag buiten/in de paddock.
Mesten, voeren, binnen en buiten zetten wordt er gedaan.
Bewust ook gedaan, omdat ik niet elke dag naar het paard zou kunnen. Als er eens wat tussen komt ( ziekte, zieke kinderen, overwerken ) dan wordt ze gewoon nog netjes verzorgd.
De kosten zijn hier trouwens maar 150 euro per maand voor vol pensioen. Daarnaast nog wel een verzekering e.d.
Ik heb zo'n 350 euro per maand gerekend.

Oh en we nemen dan wel een schoonmaakster. Die gaat de basis dingen doen zoals afstoffen, stofzuigen, dweilen en de badkamers. 2 x per week een paar uurtjes.
De overige dingen doe ik natuurlijk. En om 19 uur liggen de kleintjes op bed, dus dan heb ik alle tijd.

Succes met het maken van je keuze! Ik denk dat het zeker mogelijk is.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 10:06

Nou, inmiddels weet ik dat een eigen paard mag plaatsen bij Spirithorses dus dat ik 24/7 buiten en een mooie accomodatie in kuddeverband een een paardje kan bieden :D . Ik ga met carnaval kennis maken met een paard en als dat klikt dan lijkt het toch echt te gaan gebeuren....

Wat betreft de tijd ben ik er echt al achter dat mijn "beperkte tijd" helemaal geen beperking is voor het paard als het in de juiste omstandigheden leeft. Als ik het inderdaad op een manage in de box zou willen houden dan zou het een veel groter probleem zijn. Ik heb net het boek "paard natuurlijk" gekocht en ben er druk in bezig. (Goed boek!!!). Zo hoop ik mijn toekomstige maatje een zo prettig mogelijk onderkomen te geven!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:00

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik wil wel even mijn eigen ervaringen delen kwa paarden en tijdsindeling

het hangt er ook in mijn ogen vanaf hoe je faciliteiten zijn, als je een trailer ter beschikking hebt hoef je bv niet meer in de daguren te rijden
Ikzelf werk momenteel gemiddeld 34.5 uur per week, en heb 1 eigen tweejarige staan op een doe het zelf stal.
daarnaast heb ik een 14 jarig rijpaard staan waar ik in principe niks hoef te doen, nog een 13 jarige merrie waar ik ook niks hoef te doen, en bij het veulen staat een 4 jarige die meegaat in de verzorging van mijn veulen
dwz dat ik dagelijks twee paarden heb die moeten gemest, gevoedert en verzorgd worden, en wekelijks twee rijpaarden die ik probeer te trainen

de twee paarden staan dag en nacht in een inloopstal, en daar ben ik ongeveer een klein uurtje tijd per dag aan kwijt
dwz: ik kom toe, zet de ene in de wei, andere op het erf met hun bakkie voer, mest de inloopstal uit, gooi vers sro, vul de hooiruif met hooi, veeg het betonplateautje schoon, haal eventueel bieten bij, en hak ze in stukken voor de paarden, daarna gaan ze terug samen de weide in ,en ben ik klaar, als ik tijd en zin heb ga ik eens ermee gaan wandelen, poets en knuffel ze.

de belg rij ik ofwel buiten, ofwel ga ik naar de manege, om de twee weken heb ik les de zaterdagnamiddag en ga met de trailer, dan ben ik ongeveer van 3.30-19 uur bezig met dit paard
op mijn andere vrije dagen reken ik ook 2-3 uur voor dit paard specifiek (manege ligt op halfuur stappen)

de fries heb ik de luxe van een piste aan stal te hebben, dus daar reken ik anderhalf uur per training voor,

aan de twee rijpaarden moet ik niet voederen, en mesten sporadisch.

mijn werkschema is als volgt
ma- 13-19
di niet
woe 9.30-19
don 9.30-19
vrij 9-12
zat en zondag : het ene weekend niet, het andere weekend beide van 9.30-19

dwz: de maandag voormiddag doe ik mijn veulen en het friesje
de dinsdag heb ik de hele dag vrij, ga ik naar de manege met de belg, geef ondertussen daar les aan een vriendin, ga mijn veulen gaan doen, en als ik nog zin heb werk ik het friesje ook nog eens.
meestal is mijn namiddag gevuld
woensdag en donderdag rij ik niet, maar ga ik om 8.30 naar mijn veulen, en vandaaruit rechtstreeks naar men werk.
vrijdagnamiddag heb ik vrij, verdeel ik die tijd onder boodschappen doen, de belg,men veulen en eventueel het friesje
het weekend dat ik werk doe ik veulen terug voor mijn werk, het weekend dat ik niet werk doe ik ze tussendoor, krijgen ze wat meer aandacht, rij ik de zaterdag les, en ga ik ook nog eens met het friesje gaan werken.

huishoudelijk werk doe ik de woensdag en donderdag avond na mijn werk, evenals papierwerk etc.

als je op een stal staat waar ze worden gevoerd en binnen en buiten gezet kun je in principe ook je beperken tot 2-3 maal per week
als je zelf moet voeren,mesten en buitenzetten wordt het wat moeilijker uiteraard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:01

Angela: van het manegepaardi n je openingspost: ben je helemaal zeker dat hij volledig afgeschreven is?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:38

Duhelo schreef:
Angela: van het manegepaardi n je openingspost: ben je helemaal zeker dat hij volledig afgeschreven is?

Als je bedoelt of ik denk dat het echt zo ernstig was... ik weet het niet. Of ik twijfel of er juist gehandeld is... Ja, ik twijfel daar heel erg over maar ik had er helaas niets over te zeggen...

Zover ik weet leeft hij nu niet meer.... (Ik heb zijn staart thuis).

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:58

Grappig om te lezen, je hebt precies hetzelfde verhaal als ik toen ik 25 was. Ik ben nu 31 en heb 4 (!) paarden. Ik heb overigens, als ik bovenstaande adviezen lees, niet zo goed over de keus nagedacht. :+ Ik heb namelijk een 1,5 jarig paardje gekocht. Wel een gangenpaard dus qua gedrag en karakter gewoon ontzettend koel (de meeste dan). Bovendien kun je daar heerlijk mee recreatierijden, dat is misschien ook een idee voor jou, persoonlijk zou ik geen "gewoon" paard meer willen. (sorry, even reclame maken voor mijn ras/knollies :7 ) Ik vind ook dat er altijd zo ontzettend op gehamerd wordt dat een paard zo ontzettend veel kost. (op zich wel goed uiteraard maar je kunt het ook wel heel zwaar maken hoor) Ik heb ze nu dan wel thuis staan (kost ook genoeg, meer dan dat ik er twee had die in pension stonden) maar ik ben echt nooit 500 euro in de maand kwijtgeweest, vooral als je, zoals je schrijft, alleen recreatief rijdt. Als ik het zo lees, heb je er goed over nagedacht (meer dan ik destijds haha) en ik zou er gewoon voor gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:08

Angela_28 schreef:
Duhelo schreef:

Als je bedoelt of ik denk dat het echt zo ernstig was... ik weet het niet. Of ik twijfel of er juist gehandeld is... Ja, ik twijfel daar heel erg over maar ik had er helaas niets over te zeggen...

Zover ik weet leeft hij nu niet meer.... (Ik heb zijn staart thuis).

oh, mijn excuses, ik had niet op de plaatsingsdata gelet en was me niet bewust dat hij al weg is, sorry!
maargoed, ze zullen geen gezond paard afmaken, dus waarschijnlijk zal wel de juiste keuze gemaakt zijn!

wat trouwens ook om te letten is: kijk goed naar de keuze van je paard
stel dat je nu zegt: ik wil enkel recreatieve buitenritten maken, allemaal goed en wel, maar wie weet wil je binnen 3 jaar toch wel eens een dressuurproefje of een sprongetje rijden, dan is het wel leuk als je een paardje hebt die het wel kan, en niet een die bv afgekeurd is op de voorbenen, die enkel geschikt is om rustige stapritjes te maken
nu is het misschien voldoende, maar een mens wil altijd meer ;)

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:37

Ik vind het echt mooi van je dat je alles even afweegt. ;) Mensen zat die als een kip
zonder kop een paard hebben gekocht die ze niet de aandacht konden geven die
ze nodig hadden of er uiteindelijk niet genoeg geld voor bleken te hebben. Denk
goed na.. :)

Het is niet omdat een paard nemen je leuk lijkt, dat het ook een verstandige
beslissing is, ik heb het idee vorig jaar en het jaar daarvoor en het jaar daarvoor ook
steeds maar moeten laten vallen. Nu heb ik eindelijk de kans maar kijk toch nog een
beetje de kat uit de boom. Je kan ook altijd een paardje leasen, in bruikleen nemen
of gewoon halve of derde stal doen.. Veel succes! ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:02

Moderatoropmerking:
Bij deze toestemming om hier een update te plaatsen en verder te praten ook al is het topic vrij oud

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:29

Jaa, ik mag verder praten! :o

Met carnaval in maart ben ik kennis gaan maken met een ontzettend leuk paardje. Advertentie had ik via Bokt gezien.

"Cosmo is een lieve quarterruin (grote D-maat) geboren op 26-02-1998, dus nog in de bloei van zijn leven.
Hij is oorspronkelijk reining getraind en alle knopjes zitten er dan ook op.
Je maakt hem echter niet gelukkig met trainen in de rijbak...
Zodra ik er op ging zitten in de rijbak ging hij op zijn brave “hoofd naar beneden en ik luister” stand.
Daar hou ik helemaal niet van dus ben ik gaan onderzoeken wat daar nou achter zit.
Bit eruit en touwhalstertje om. Daar kreeg ik al een heel ander paard van.
Lekker naar buiten. Wow, een heerlijk paard! Daar houdt hij van. Lekker door de bossen en heide op een simpel halstertje en Barebackpad of zadeltje. Samen of alleen. Ook op vreemd terrein is hij super braaf. Tijdens buitenritten is hij overigens ook goed te trainen (wijken, stoppen, schouderbinnenwaards, galopwissels etc), dan vindt hij het wel leuk. Grote landbouwvoertuigen vindt hij wel een beetje spannend. Dit lost hij op door achteruit te lopen tot het grote ding op voldoende afstand is. Ik geef hem de ruimte om op een weiland op oprit te gaan staan, dan is er niets aan de hand.

Cosmo staat 24/7 buiten in de kudde. Hij is van de dominante positie naar een middenpositie gegaan. Hij houdt overigens wel van duidelijkheid. Hij wordt natuurlijk bekapt en draagt geen deken.

Ik zoek voor Cos een blijvend nieuw plekje, waar hij het liefst 24/7 lekker met andere paarden in de wei loopt. Iemand die het heerlijk vindt om met hem op pad te gaan en die niet zo gehecht is aan een rijbak (buiten trainen kan echt prima en is veel leuker voor allebei). Iemand die NH gericht is en die gewoon een heel fijn maatje zoekt..."

We zijn twee dagen erheen gegaan (Van Maastricht naar Enschede is nogal een afstand om even "kennis te maken") en hebben er een hotelovernachting bij genomen. De eerste dag heb ik een lekkere buitenrit gemaakt met mijn vriend en huidige eigenaar op de fiets erbij. De tweede dag met de BBP naar buiten geweest met twee wandelaars op sleeptouw! :D

De klik was er en de tweede dag voelde aanzienlijk "beter" dan de eerste omdat de zenuwen er vanaf waren. Na de kennismaking over een prijs gaan praten en daar zijn we gelukkig ook snel uitgekomen. In verband met alles regelen rondom het pension etc. hebben we even gewacht voordat hij hierheen komt. Volgende week donderdag ga ik hem ophalen en heb ik dus mijn eerste eigen paard!! (Nou ja, grote pony :+ ).

Afbeelding

Hij komt voorlopig bij Spirithorses 24/7 buiten te staan in kuddeverband. Nu in de zomer met langere avonden en lekkerder weer zal ik vrij vaak daar zijn. Ook om een band op te bouwen natuurlijk! Lekker grondwerken, meedoen aan workshops, wandelen en buitenrijden. In de winter wil ik 2x door de week en 1-2x in het weekend aanhouden om erheen te gaan en als het weer het toelaat lekker buiten te wandelen of te rijden!

Dus na alle wikken en weken toch een paard aangeschaft!! *\o/* En ik heb er heeeeel veel zin in!!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:33

Hey TS, van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! *\o/* Wat een prachtig dier zeg en de beschrijving zegt al genoeg.
Ik heb het een en ander gehoord over Spirit horses en dat lijkt me een prima plekje voor Cosmo.
Ik wens jullie heel erg veel plezier samen :D

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:37

Dat klinkt alsof je je 'match' hebt gevonden!

Gefeliciteerd!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:46

Meet Cosmo!

Officiële naam: Whathesdoingtoday
Vader: Todaysmyluckyday (http://www.youtube.com/watch?v=AqRGIUT9mdE)
Moeder: Two T Tatiana

Gisteren was het dan eindelijk zo ver! Ik kon Cosmo gaan ophalen! Hiervoor was mijn chauffeur al woensdagmiddag vanuit Arnhem naar Maastricht gereden om de trailer aan te koppelen. Daarna naar Arnhem waar mijn vriend Joes en ik zijn blijven logeren. Donderdagochtend op weg naar Markelo om Cos daar in de trailer te laden en de rit naar Vroenhoven/Maastricht te maken.

Na aankomst waren de "kenners" laaiend enthousiast over zijn papieren want hij schijnt uit een geweldige reining bloedlijn te komen :P :kwijl: . Maakt mij niet zo heel veel uit, als ik er maar fijn mee naar buiten kan. :+ :clown:

Gister ging alles prima. Vandaag was hij even van de leg en een beetje opgewonden/happerig en springerig. Maar ja, met flinke wind en een hele nieuwe omgeving kan ik hem dat ook niet kwalijk nemen. Nu ga ik hem lekker laten wennen, morgen misschien een eerste wandelingetje maken en pas volgend weekend voorzichtig een ritje.

Het inladen. Na 1.5 uur zachte woorden, wat snoepjes en veel geduld (een stapje naar voren en twee stapjes terug) stond hij eindelijk in de trailer!
Afbeelding

Het uitladen en bewonderen...
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag kennismaken met andere paardjes in de naastgelegen wei.
Afbeelding

Wat staat daar?
Afbeelding

Een mooie dame..
Afbeelding

Cos zijn voorlopige privépaddock...
Afbeelding

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:06

Hij is mooi!! <3 Van harte gefelicteerd en ontzettend veel plezier met elkaar! Fijn dat hij de kans krijgt om eerst zijn plekje te vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:05

Gefeliciteerd! :)

Leuk zo je paard meenemen naar je eigen stal!

Alleen niet te veel trunten ermee hoor: aaien, zoete woordjes en paard happerig, niet laden, laat je niet kennen he ;)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 23:01

poes schreef:
Gefeliciteerd! :)

Leuk zo je paard meenemen naar je eigen stal!

Alleen niet te veel trunten ermee hoor: aaien, zoete woordjes en paard happerig, niet laden, laat je niet kennen he ;)

Ik laat me niet kennen hoor ;) . Ik vind alleen wel dat als je een paard uit een groep plukt en in een nieuwe omgeving plaatst dat je hem de tijd moet gunnen om te wennen, en dat het dan geen drama is als als hij opgewonden is en mij uitprobeert. Hij laat zich heel goed corrigeren en ik zorg ook wel dat hij zeker mijn ruimte respecteert. En het laden is altijd een probleem geweest... Ik hou alleen niet van dwang want dan krijg ik hem straks nooit meer erin en het is nog steeds goed gekomen :D . We zijn al van 5 uur naar 1.5 uur gegaan en het was een vreemde trailer. Nu even een weekje of twee met rust laten en zijn plek in de kudde laten vinden...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:02

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt hoor, zolang je maar corrigeert ist prima, hij heeft uiteraard gelijk dat hij probeert :)

Tussen dwang en een zoet woord zoit trouwens nog een hele wereld ook :)

Alvast veel plezier met je paard!