Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
geerke schreef:Paarden leggen heel goed de link met wie ze te eten geeft...ook bij een paard gaat de liefde voor een groot deel door de maag.Een stal mesten maakt ze niets uit.
Er bestaan mensen die niet weten wat hun paard te eten krijgt....ik verzin dit echt niet hoor!
Citaat:een band bouw je op als je ze te eten geeft...het voordeel van alles zelf doen is dat je meteen ziet als er iets niet goed is.Poep die niet goed ruikt of dun is,veel urine in de stal dat soort dingetjes.
Je ziet veel meer als je je paarden gewoon zelf doet,sommige mensen op een pensionstal weten nieteens hoeveel hun paard te eten krijgt
geerke schreef:Er bestaan mensen die niet weten wat hun paard te eten krijgt....ik verzin dit echt niet hoor!
F_Orumster schreef:Chaos schreef:een band bouw je op als je ze te eten geeft...het voordeel van alles zelf doen is dat je meteen ziet als er iets niet goed is.Poep die niet goed ruikt of dun is,veel urine in de stal dat soort dingetjes.
Je ziet veel meer als je je paarden gewoon zelf doet,sommige mensen op een pensionstal weten nieteens hoeveel hun paard te eten krijgt
Je komt nog wel een drol tegen hoor, die je kan uitpluizen.
_Marinke_ schreef:Ik zie zoveel mensen die staan op een luxe pensionstal, alles word gedaan, en zelf rijden ze eigenlijk alleen met hun paard. Of doen een andere vorm van 'werken met je paard'. Ik zelf zou dit toch wel jammer vinden en volgens mij leer je je eigen paard toch niet helemaal kennen dan.
Wat is jullie mening hierover? Waar kiezen jullie voor, en waarom?
listiglistje schreef:Edward zal vast ook niet zelf de stal van Totilas uitgemest hebben en vast ook niet voeren en dan toch zo'n harmonieuze band opbouwen....![]()
Wat een onzin zeg, hoeveel stallen zijn er niet met grooms, stalmanagers,
deskundige pensionhouders ed....net of die niet in de gaten hebben of er iets mis is!
De ruiter bouwt een band op met hem paard door hem als leider te zien en dat gebeurt mi niet door een voerschep en riek
GamblersCup schreef:Een band opbouwen door te voeren? Nee hoor. Het zal het paard een worst zijn wie het voer in haar bak pleurt, ze valt aan en eet. Ze gaat me echt niet dankbaar zitten te aanbidden ofzo. Een band bouw je op door met elkaar bezig te zijn. En ik doe dat met poetsen, grondwerk, naar buiten te gaan, en ja, door een aantal keer per week te rijden.
Degene die bij ons de stallen uitmest heeft héél goed in de gaten als er met de ontlasting van het paard iets niet in orde is, of dat een paard anders doet dan anders, als ie ze naar buiten brengt. Voer wordt besproken, paard krijgt dat wat ik wil dat ze krijgt. Als ze het er niet goed op zou doen, invalt of juist te dik zou worden, of haar gedrag veranderd, dan zouden ze snel bij me aan de bel hangen.
Het is niet zo dat je paard alleen maar in geode handen is als je het allemaal zelf doet. Er zijn gewoon kundige mensen die stallen runnen enzo, weet je. Paarden-personeel die gewoon veel verstand er van hebben en die elk paard in de gaten houden.
Nu zal dat op een stal met 150 paarden lastiger zijn dan op een stal met 20 paarden zoals bij ons. Maar je OP komt wel een beetje over alsof iemand het alleen maar zélf goed kan doen, en als je niet zelf voor alle andere werkzaamheden op stal zorgt dat je dan geen band met je paard hebt.
Ik ben juist van eigen stal naar een pensionstal gegaan omdat ik er de tijd niet meer voor had, sommige mensen werken namelijk. Ik heb nu een hoop minder dingen om over na te denken, dat doen we nu samen, en belangrijke beslissingen worden makkelijker omdat er 2 andere mensen "met verstand" erbij betrokken zijn. Ik zou niet meer terug gaan naar een eigen stal waar ik alles weer alleen moest doen hoor, en de band met mijn paard is beter dan toen ik te weinig tijd voor ze had door alle stal- en weiland werkzaamheden!
Rumpleteaser schreef:_Marinke_ schreef:Ik zie zoveel mensen die staan op een luxe pensionstal, alles word gedaan, en zelf rijden ze eigenlijk alleen met hun paard. Of doen een andere vorm van 'werken met je paard'. Ik zelf zou dit toch wel jammer vinden en volgens mij leer je je eigen paard toch niet helemaal kennen dan.
Wat is jullie mening hierover? Waar kiezen jullie voor, en waarom?
Om antwoord te geven op je vraag: mijn mening erover is: het is onzin. Door zelf te mesten of te voeren leer je je paard niet beter kennen.
Je leert je paard beter kennen in de omgang, een vorm van werken of rijden, of door te poetsen.
Mijn paard staat straks zeker weten in een volpension stal. Omdat ik dan veel meer tijd over heb voor dat soort zaken. Quality-time dus.
Of je betrokken bent bij je paard is een ander verhaal.
Dus of je paard nou in pension staat of niet; je bent zelf betrokken bij het in de gaten houden van je paard.
Al wordt er voor mij gemest en gevoerd; ik ben betrokken en zeer zeker op de hoogte van wat en hoeveel mijn paard krijgt.
Maar dat staat wat mij betreft helemaal los van de wijze van stalling.
geerke schreef:Paarden leggen heel goed de link met wie ze te eten geeft...ook bij een paard gaat de liefde voor een groot deel door de maag.Een stal mesten maakt ze niets uit.
Er bestaan mensen die niet weten wat hun paard te eten krijgt....ik verzin dit echt niet hoor!
_Marinke_ schreef:noekje je leest dus gewoon echt niet goed. Het feit al dat je dat uitmesten als de gehele verzorging ziet zegt mij dus al genoeg. Dat uitmesten is maar een paar minuutjes of nog niet eens. Ik heb nergens gezegd dat doordat je mest de band beter word. Nee ik zeg door de verzorging te doen leer je je paard beter kennen dat is dus wel net wel iets anders hè. Vat geen dingen samen als je ze niet goed samen kan vatten.
noekje schreef:[_Marinke_ schreef:noekje je leest dus gewoon echt niet goed. Het feit al dat je dat uitmesten als de gehele verzorging ziet zegt mij dus al genoeg. Dat uitmesten is maar een paar minuutjes of nog niet eens. Ik heb nergens gezegd dat doordat je mest de band beter word. Nee ik zeg door de verzorging te doen leer je je paard beter kennen dat is dus wel net wel iets anders hè. Vat geen dingen samen als je ze niet goed samen kan vatten.
Goed, wat is dan het verschil tussen jou en mij búiten het mesten en voeren om in hoe we met ons paard om gaan? Nergens zie jij mij schrijven ik dat het 'uitmesten' de gehele verzorging is, in tegendeel, vind dat juist een klein en ja onbelangrijk stukje als we het hebben over contact met het paard..
noekje schreef:Dus omdat iemand anders mijn paard zijn stal uitmest, gaat het mij alleen om het rijden en ken ik hem niet goed?
Juist ja