Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:25

Ja, die paar minuutjes moet ik ook om lachen. Als jij met een paar min. je stal helemaal klaar hebt zul jij nooit onze stallen mogen komen mesten, whahaha. Wij zijn heel secuur in het mesten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:25

geerke schreef:
Paarden leggen heel goed de link met wie ze te eten geeft...ook bij een paard gaat de liefde voor een groot deel door de maag.Een stal mesten maakt ze niets uit.

Er bestaan mensen die niet weten wat hun paard te eten krijgt....ik verzin dit echt niet hoor!

Geloof je gelijk dat er mensen genoeg zijn die geen idee hebben wat hun paard te eten krijgt. Stukje interesse denk ik dan.
Ik wil het weten en overleg ook regelmatig. Indien nodig passen de pensioneigenaren de voeding aan naar wat ik wil.

Natuurlijk zal een paard herkennen wie er voer. Altijd die vrouw of altijd die man, dat systeem. Maar dat betekend nog niet dat je daarmee de band met je paard versterkt.
Het is een stuk herkenning wat ze hebben, daar komt degene met het eten aan.
Niet daar is het baasje en die is altijd zo lief voor me.

Band opbouwen is voor mij toch het 'werken' met je paard, poetsen, tutten, wandelen en ja zeker ook het rijden!

Marinke: in je OP lijk je mensen te veroordelen die een andere mening er op nahouden dan jij. Vandaar de soms wat felle reacties denk ik.
Het lijkt alsof jij de wijsheid in pacht hebt en jou mening de waarheid is. Zal wel niet zo bedoelt zijn maar zo komt het wel over.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:26

Citaat:
een band bouw je op als je ze te eten geeft...het voordeel van alles zelf doen is dat je meteen ziet als er iets niet goed is.Poep die niet goed ruikt of dun is,veel urine in de stal dat soort dingetjes.
Je ziet veel meer als je je paarden gewoon zelf doet,sommige mensen op een pensionstal weten nieteens hoeveel hun paard te eten krijgt :o

Je komt nog wel een drol tegen hoor, die je kan uitpluizen.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 25-01-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

geerke schreef:
Er bestaan mensen die niet weten wat hun paard te eten krijgt....ik verzin dit echt niet hoor!

Wist ik daarvoor ook niet hoor, maar het paard zag er prima uit. Als er hooi in stal lag, zag ik de kwaliteit én het paard was nooit hongerig/schooierig.
Ik gaf aan als er een periode minder/niet gewerkt zou worden, zodat de stalhouder daar met voeren rekening mee kon houden..
Wanneer het goed gebeurd, zie ik het probleem niet!

Twiggy2008

Mijn paard staat 24/7 buiten en mesten hoef ik dus helemaal niet te doen. Geloof niet dat de band daar minder door is. :+
En nee, we scheppen de mest op het land niet weg, want ze staan op zo'n groot stuk land, daar is niet aan te beginnen. ;)
Anders zou ik het overigens wel liever doen, hoor.

Ik heb zo'n beetje alles vaak zelf gedaan of met hulp van de andere meiden die ook hun paard in de kudde hadden staan. Maar momenteel wordt er in principe 2x per dag ruwvoer aangevuld door de stallingseigenaren. Ik heb momenteel gewoon de mogelijkheid niet om 2x per dag te gaan voeren en sjouwen met balen ruwvoer e.d.
Maar goed, ben ik er op een handig tijdstip neem ik die taak met liefde over, hoor. En verder doe ik wel alles zelf wat mijn paard betreft. Ik wil niet eens dat anderen zich met mijn paard bemoeien. :D
Het geeft mij gewoon een voldaner gevoel dat ik zoveel mogelijk zelf doe. Want ik heb mijn paard dus niet alleen om te rijden. Ik geniet ook gewoon van het buiten zijn, de bezigheden die nodig zijn en ik kan urenlang in het land zitten kijken naar mijn paard in de groep. Is heel leerzaam en dan leer je een hoop over je paard (en over paarden in het algemeen). Rijden is maar zo'n klein onderdeel van het hebben van een paard. Althans, zo ervaar ik het. ;)

PS: Ik weet precies waar mijn ruwvoer vandaan komt, koop het ook zelf in en stapel de balen hooi ook zelf op. Dat soort dingen horen er wat mij betreft gewoon bij. Maar ik snap dat velen op een pensionstal dat allemaal niet hoeven te doen.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 25-01-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Ik vind ook niet dat voeren een evt. band versterkt oid.
Mijn vader is al 20 jaar de voerman, en zo wordt hij door de paarden ook gezien. Maar ook niet meer als dat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:27

F_Orumster schreef:
Chaos schreef:
een band bouw je op als je ze te eten geeft...het voordeel van alles zelf doen is dat je meteen ziet als er iets niet goed is.Poep die niet goed ruikt of dun is,veel urine in de stal dat soort dingetjes.
Je ziet veel meer als je je paarden gewoon zelf doet,sommige mensen op een pensionstal weten nieteens hoeveel hun paard te eten krijgt :o

Je komt nog wel een drol tegen hoor, die je kan uitpluizen.

Dit heb ik niet geschreven???
Laatst bijgewerkt door Chaos op 25-01-11 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:27

_Marinke_ schreef:
Ik zie zoveel mensen die staan op een luxe pensionstal, alles word gedaan, en zelf rijden ze eigenlijk alleen met hun paard. Of doen een andere vorm van 'werken met je paard'. Ik zelf zou dit toch wel jammer vinden en volgens mij leer je je eigen paard toch niet helemaal kennen dan.

Wat is jullie mening hierover? Waar kiezen jullie voor, en waarom?

Om antwoord te geven op je vraag: mijn mening erover is: het is onzin. Door zelf te mesten of te voeren leer je je paard niet beter kennen.
Je leert je paard beter kennen in de omgang, een vorm van werken of rijden, of door te poetsen.
Mijn paard staat straks zeker weten in een volpension stal. Omdat ik dan veel meer tijd over heb voor dat soort zaken. Quality-time dus.

Of je betrokken bent bij je paard is een ander verhaal.
Dus of je paard nou in pension staat of niet; je bent zelf betrokken bij het in de gaten houden van je paard.
Al wordt er voor mij gemest en gevoerd; ik ben betrokken en zeer zeker op de hoogte van wat en hoeveel mijn paard krijgt.
Maar dat staat wat mij betreft helemaal los van de wijze van stalling.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:28

Edward zal vast ook niet zelf de stal van Totilas uitgemest hebben en vast ook niet voeren en dan toch zo'n harmonieuze band opbouwen.... :+

Wat een onzin zeg, hoeveel stallen zijn er niet met grooms, stalmanagers,
deskundige pensionhouders ed....net of die niet in de gaten hebben of er iets mis is!
De ruiter bouwt een band op met hem paard door hem als leider te zien en dat gebeurt mi niet door een voerschep en riek :Y)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:29

listiglistje schreef:
Edward zal vast ook niet zelf de stal van Totilas uitgemest hebben en vast ook niet voeren en dan toch zo'n harmonieuze band opbouwen.... :+

Wat een onzin zeg, hoeveel stallen zijn er niet met grooms, stalmanagers,
deskundige pensionhouders ed....net of die niet in de gaten hebben of er iets mis is!
De ruiter bouwt een band op met hem paard door hem als leider te zien en dat gebeurt mi niet door een voerschep en riek :Y)

_/-\o_

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:32

Chaos schreef:
Dit heb ik niet geschreven???

Sorry, heb het gecorrigeerd!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:32

GamblersCup schreef:
Een band opbouwen door te voeren? Nee hoor. Het zal het paard een worst zijn wie het voer in haar bak pleurt, ze valt aan en eet. Ze gaat me echt niet dankbaar zitten te aanbidden ofzo. Een band bouw je op door met elkaar bezig te zijn. En ik doe dat met poetsen, grondwerk, naar buiten te gaan, en ja, door een aantal keer per week te rijden.

Degene die bij ons de stallen uitmest heeft héél goed in de gaten als er met de ontlasting van het paard iets niet in orde is, of dat een paard anders doet dan anders, als ie ze naar buiten brengt. Voer wordt besproken, paard krijgt dat wat ik wil dat ze krijgt. Als ze het er niet goed op zou doen, invalt of juist te dik zou worden, of haar gedrag veranderd, dan zouden ze snel bij me aan de bel hangen.

Het is niet zo dat je paard alleen maar in geode handen is als je het allemaal zelf doet. Er zijn gewoon kundige mensen die stallen runnen enzo, weet je. Paarden-personeel die gewoon veel verstand er van hebben en die elk paard in de gaten houden.
Nu zal dat op een stal met 150 paarden lastiger zijn dan op een stal met 20 paarden zoals bij ons. Maar je OP komt wel een beetje over alsof iemand het alleen maar zélf goed kan doen, en als je niet zelf voor alle andere werkzaamheden op stal zorgt dat je dan geen band met je paard hebt.

Ik ben juist van eigen stal naar een pensionstal gegaan omdat ik er de tijd niet meer voor had, sommige mensen werken namelijk. Ik heb nu een hoop minder dingen om over na te denken, dat doen we nu samen, en belangrijke beslissingen worden makkelijker omdat er 2 andere mensen "met verstand" erbij betrokken zijn. Ik zou niet meer terug gaan naar een eigen stal waar ik alles weer alleen moest doen hoor, en de band met mijn paard is beter dan toen ik te weinig tijd voor ze had door alle stal- en weiland werkzaamheden!

Nee klopt je paard is niet perse in betere handen als je het zelf doet dat klopt heeft inderdaad met kennis te maken. Daarom is de juiste begeleiding erbij ook belangrijk, maar hoe leer je nou wat goed voor je paard is als je het nooit zelf doet? Ik vind het belangrijk om te leren, vraag niets voor neits veel in mijn omgeving. Heb mijn paard ook staan bij mensen die kundig zijn en tevens op een pensionstalling maar doe toch erg veel zelf! Ik praat ook niet over een band maar je paard kennen. ;)

Hetzelfde heb ik ook met hondenuitlaat service, bij een hond in huis hoort toch ook het uitlaten? Maar die honden zitten vaak de hele dag alleen thuis (althans hier in de omgeving!!) En dan komt er iemand die ze uitlaat en baasje ziet ze 's avonds laat pas weer. Daarvoor heb je toch geen hond denk ik dan?? Beestje komt in princiepe niks te kort, zeg ook neit dat jullie paarden wat te kort krijgen absoluut niet.

Ik wil ook niemand beschuldigen of iets ben zeer benieuwd naar andere meningen! Vandaar ook de waarom vraag.

ivy_power89 Jeertje leert dan niemand LEZEN!! Ik praat niet over een band maar over het leren kennen, het verhaal waar Geerke het ook over heeft. En ja uitmesten kan in een paar minuutjes als het netjes bijgehouden word en idd niet 1 keer in de week dan ben je inderdaad langer bezig. ;) Ik plaats overigens niemand in hokjes was nieuwsgierig naar meningen maar blijkbaar een gevoelige snaar geraakt en nu word ik compleet aangevallen? Ik mag toch om meningen vragen sta daar open voor...

Chaos ik ben ook secuur met mesten, het ligt er een beetje aan hoe je het bijhoud. ;) Je mag rustig bij mijn paard komen kijken hoor hoe die op stal staat! Kom maar op een onverwachts onaangekondigd moment. ;)

Miepie1980 Nee precies ik bedoel het helemaal niet als mensen te veroordelen of iets. Beetje jammer dat ik dan zo neer geschilderd word terwijl ik alleen maar opensta naar hoe andere mensen het doen en wat hun mening is. Ik geef alleen aan hoe ik het zie met mijne igen ervaring erin.....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:32

Rumpleteaser schreef:
_Marinke_ schreef:
Ik zie zoveel mensen die staan op een luxe pensionstal, alles word gedaan, en zelf rijden ze eigenlijk alleen met hun paard. Of doen een andere vorm van 'werken met je paard'. Ik zelf zou dit toch wel jammer vinden en volgens mij leer je je eigen paard toch niet helemaal kennen dan.

Wat is jullie mening hierover? Waar kiezen jullie voor, en waarom?

Om antwoord te geven op je vraag: mijn mening erover is: het is onzin. Door zelf te mesten of te voeren leer je je paard niet beter kennen.
Je leert je paard beter kennen in de omgang, een vorm van werken of rijden, of door te poetsen.
Mijn paard staat straks zeker weten in een volpension stal. Omdat ik dan veel meer tijd over heb voor dat soort zaken. Quality-time dus.

Of je betrokken bent bij je paard is een ander verhaal.
Dus of je paard nou in pension staat of niet; je bent zelf betrokken bij het in de gaten houden van je paard.
Al wordt er voor mij gemest en gevoerd; ik ben betrokken en zeer zeker op de hoogte van wat en hoeveel mijn paard krijgt.
Maar dat staat wat mij betreft helemaal los van de wijze van stalling.

Jij verwoord het beter in wat ik dus bedoel. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:33

listiglistje schreef:

Jawel hoor, je kan de band afdwingen door dreigend met de riek in de stalopening te staan :Y)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:34

geerke schreef:
Paarden leggen heel goed de link met wie ze te eten geeft...ook bij een paard gaat de liefde voor een groot deel door de maag.Een stal mesten maakt ze niets uit.

Ja idd. Als mijn vader de stal binnenkomt rond 'etenstijd' beginnen alle paarden te hinniken maar zal er een pensionklant s ochtends vroeg komen bijvoorbeeld, zullen ze geen geluid maken, ja het paard van de pensionklant mischien.. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:34

betrokken zijn is inderdaad een goede benaming denk ik.
Moet zeggen dat ik mijn pony's altijd op eigen landje had staan en zelf de verzorging op me nam. Dan heb je buiten het rijden om wel meer contact met je dier. Nu staat mijn huidige paard volpension, gewoonweg omdat dit de fijnste plek voor hem is (24/7 buiten in kuddeverband) en ik fulltime werk.
Ik kom dus ook alleen om te rijden (of andere manier van werken) maar ben zeer wijs met hem en ga ook lekker poetsen enz. We hebben wel degelijk een band en hij is hier gewoon superhappy!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:35

[
_Marinke_ schreef:
noekje je leest dus gewoon echt niet goed. Het feit al dat je dat uitmesten als de gehele verzorging ziet zegt mij dus al genoeg. Dat uitmesten is maar een paar minuutjes of nog niet eens. Ik heb nergens gezegd dat doordat je mest de band beter word. Nee ik zeg door de verzorging te doen leer je je paard beter kennen dat is dus wel net wel iets anders hè. Vat geen dingen samen als je ze niet goed samen kan vatten.

Goed, wat is dan het verschil tussen jou en mij búiten het mesten en voeren om in hoe we met ons paard om gaan? Nergens zie jij mij schrijven ik dat het 'uitmesten' de gehele verzorging is, in tegendeel, vind dat juist een klein en ja onbelangrijk stukje als we het hebben over contact met het paard..

heb je er wel aan gedacht dat het ook aan jouw verhaal kan liggen ipv onze kunde? :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:36

Ik werk ook gewoon 40 uur in de week waardoor ik altijd rond 5 uur pas thuis ben, ook mijn huishouden moet doen en mijn katten thuis heb, maar daarnaast doe ik alles met mijn paard zelf.
Op zich zou er gevoerd worden, maar omdat ik of een stalgenootje er meestal rond voedertijd is vraagt de staleigenaresse vaak of wij dan gelijk even voeren, t zijn 6 paarden dus totaal geen moeite mee.
Ik vind het wel lekker om het zelf te doen, dan heb ik dat gewoon in de hand, weet ik dat hij elke dag een lekker schone stal met genoeg stro heeft. En ondertussen teut ik gewoon lekker met hem. Ik eet zelf dan wel wat later, als hij zijn aandacht maar gehad heeft.
Maar als mensen ergens staan waar het gedaan wordt, nou ja lekker toch, moet iedereen zelf weten lijkt me.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:36

Je leert je paard heus niet beter KENNEN door hem te voeren en zijn stal uit te mesten.
al kom je alleen mmar rijden, dan zie je gauw genoeg of je paard zich oke voelt of niet ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:37

toen ik nog een eigen paard had stond ik ook op een doe-het-zelf-stal en werkte 40 uur.
Elke avond racede ik van het werk door naar stal en was enorm gehaast om de paarden binnen te halen, mijn stal te mesten, voer klaar te zetten en vervolgens nog iets met mijn paard te kúnnen doen voordat het donker werd...Vervolgens kon ik ook nog alle paarden voeren omdat ik vaak als laatste op stal was.

Denk dat als ik ooit weer een eigen paard wil (vond het zelf niet meer te combineren met een fulltime baan) dat ik hem toch echt op een volpension stal zet, gewoon omdat je dan in de spaarzame vrije uren die je hebt écht van elkaar kan genieten en juist veel tijd kan nemen voor het tutten (borstelen, kroelen, grondoefeningen en dan nog lekker een lange bosrit maken).

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:38

noekje schreef:
[
_Marinke_ schreef:
noekje je leest dus gewoon echt niet goed. Het feit al dat je dat uitmesten als de gehele verzorging ziet zegt mij dus al genoeg. Dat uitmesten is maar een paar minuutjes of nog niet eens. Ik heb nergens gezegd dat doordat je mest de band beter word. Nee ik zeg door de verzorging te doen leer je je paard beter kennen dat is dus wel net wel iets anders hè. Vat geen dingen samen als je ze niet goed samen kan vatten.

Goed, wat is dan het verschil tussen jou en mij búiten het mesten en voeren om in hoe we met ons paard om gaan? Nergens zie jij mij schrijven ik dat het 'uitmesten' de gehele verzorging is, in tegendeel, vind dat juist een klein en ja onbelangrijk stukje als we het hebben over contact met het paard..

Hoe moet ik hier over oordelen als ik niet weet hoeveel en wat je met je paard doet? ;)

noekje schreef:
Dus omdat iemand anders mijn paard zijn stal uitmest, gaat het mij alleen om het rijden en ken ik hem niet goed?
Juist ja :Y)

Uit deze zin kwam het toch wel heel erg op mij over dat de gehele verzorging het uitmesten is en het daar alleen om draait in wat ik typ in mijn OP. Terwijl ik dit helemaal niet heb getypt, geef ook het lijkt mij dat.. en ik zou het jammer vinden als... Vraag naar meningen & ervaringen schilder niemand af.. :n

End ie begin ik nu toch wel te lezen, ben daar blij van en dat is ook wat ik vraag in de OP, bv. die post van Laetitia! +:)+

Chaos

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:43

Nou TS, ik heb ook soortgelijke vragen gesteld en ik krijg ook geen antwoord. ;)
+ Dat je nogal van mening verandert in het topic, haha.

Over het bijhouden van stallen, wij mesten dagelijks de drollen en de plas eruit, ook strooien wij dagelijks nieuw stro bij. Dit wil helaas niet zeggen dat we met een paar min. klaar zijn, was het maar zo'n feest.

En dan heb ik het nog niet eens over vegen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:44

Wat een onzin, ik heb nou eenmaal geen tijd om iedere dag 3-4 keer te komen, om hem op de wei te zetten, van de wei te halen, en dan voor het slapen gaan nog een keertje te komen voeren en checken of alles goed gaat. Mijn paard staat 10 km van huis, want hier in de buurt is geen een stal die genoeg weide heeft om een paard zomer en winter buiten weidegang te bieden. Bovendien loopt het weleens mis met werk, studie, treinen die niet rijden etc. waardoor ik het niet red om naar stal te komen. En ik ben ook weleens ziek. Dus ik wil mijn paard dermate goed verzorgd hebben dat ik ook 2 dagen niet kan komen en dat hij dan nog steeds niks te kort komt. Maar ik geef hem wel eten hoor, hij krijgt altijd lekkers als ik kom en als ik ga, en zijn lijnzaadolie geef ik ook zelf met wat muesli. En ik trek wel even zijn stal recht en check ook of zijn drinkbak schoon is en werkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:45

ik denk dat het voor het paard niet zoveel uitmaakt door wie of waneer er verzorgt wordt....als hij z'n eten maar krijgt.
Ik vind het persoonlijk leuker om alles zelf te doen,gewoon omdat ik hou van het verzorgen.
En mijn paarden door en door ken,dus het ook in de gaten heb waneer er iets niet goed is.
Ik denk dat een stalhouder met 30 pension paarden wel globaal ziet als er iets niet goed is,maar de kleine dingetjes?Daar heeft hij toch geen tijd voor?
Trouwens,wat ik nog weet van de manege is dat het mesten vaak gebeurt door iemand die echt niet oplet of de stal in ene erg nat is of dat er wel erg weinig drollen in liggen.
Nee....het maakt het paard niet uit wie die poep weghaalt....maar ik wil het graag zelf doen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:46

Maar wat moet je dan nog meer doen dan uitmesten, buiten/binnen zetten en voeren naast het trainen?

Als ik ga trainen met de paarden poets ik automatisch me paard en controleer ik of ze nog wondjes hebben oid. en na het trainen verzorg ik ze na. Lijkt me vrij logisch toch of doen jullie het anders?

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je nog meer moet doen..