Wat doen? Alleen voor de paarden zorgen...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:15

Ik wil graag ook even aanhaken op dit topic.

@ TS ik las dat je zei dat je naast de twee paarden van jezelf/zus 6 kilometer verderop en je paardje in pension nog enkele paarden had/hebt te doen (zie wat tussen haakjes erachter stond). Ik vroeg mij af zijn die paarden ook van jou, wat doe je daar mee...? En om hoeveel paarden gaat het die je moet verzorgen? Zijn dat er 3 (2 in wei, 1 in pension)?

Mijn oplossing (ik denk met je mee ipv je aan te vallen, laat dat wel even duidelijk zijn)
- verzorger zoeken en duidelijke afspraken maken.
- paarden dichterbij huis stallen eventueel, zodat je de reisafstand verkort en daarmee ook steeds
het er tegen op zien om dat stuk weer te fietsen oid (net hoe je heen gaat)
- misschien kunnen je ouders bijspringen op vaste tijden en met vaste werkzaamheden
- je paarden in pension zetten, waar meer verzorging bij de prijs inzit, bijv. voeren/buitenzetten/uitmesten
Geeft jou wat lucht en houdt je meer tijd voor school over. Denk eraan, school is wel de basis voor je toekomst!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:25

Lotteettol schreef:
Ik wil graag ook even aanhaken op dit topic.

@ TS ik las dat je zei dat je naast de twee paarden van jezelf/zus 6 kilometer verderop en je paardje in pension nog enkele paarden had/hebt te doen (zie wat tussen haakjes erachter stond). Ik vroeg mij af zijn die paarden ook van jou, wat doe je daar mee...? En om hoeveel paarden gaat het die je moet verzorgen? Zijn dat er 3 (2 in wei, 1 in pension)?

Mijn oplossing (ik denk met je mee ipv je aan te vallen, laat dat wel even duidelijk zijn)
- verzorger zoeken en duidelijke afspraken maken.
- paarden dichterbij huis stallen eventueel, zodat je de reisafstand verkort en daarmee ook steeds
het er tegen op zien om dat stuk weer te fietsen oid (net hoe je heen gaat)
- misschien kunnen je ouders bijspringen op vaste tijden en met vaste werkzaamheden
- je paarden in pension zetten, waar meer verzorging bij de prijs inzit, bijv. voeren/buitenzetten/uitmesten
Geeft jou wat lucht en houdt je meer tijd voor school over. Denk eraan, school is wel de basis voor je toekomst!

Ik heb het denk ik een beetje ingewikkeld gemaakt :s
even verduidelijken:
- mijn oudje staat met mijn zus haar merrie op de weide (hiervoor is het probleem dus)
- ik heb nog een paard in pension, dicht bij deze 2 op de weide
- mijn zus werkt op de stal waar mijn paard in pension staat
de eigenaars van de stal gaan elk jaar 6 weken naar spanje voor jumping met een groot deel van de paarden
--> mijn zus gaat dit jaar mee om te helpen en daar te werken met de paarden
--> er zouden nog ongeveer 3 paarden blijven staan die te jong zijn om mee te gaan (of andere redenen), en ik verzorg deze paarden dan 6 weken
dus dat zijn er 2 op de wei, 1 in pension en dan 6 weken ongeveer 3 paarden extra (maar is niet zo een probleem, paarden staan op dezelfde stal)
het probleem is dus dat ik niet alles kan doen, zeker in de donker s nachts naar die 2 op de wei is echt een probleem (is snel wat voeren, verder geen tijd om iets te doen)
deze 2 in pension zetten is geen optie, mijn oudje moet 24/24 bewegen en de merrie is op stal een verschrikkelijke luchtzuiger en krijgt direct heel erge koliek...

Lotteettol

Re: Wat doen? Alleen voor de paarden zorgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:38

Ok Helder TS

Is er geen weitje bij de stal waar je ze voor die 6 weken kan neerzetten?

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:40

Of die mensen van de stal moeten zelf een oplossing zoeken voor die 3 paarden.
Ze kunnen moeilijk al het werk op jouw schouders laten aankomen, dat gaat misschien ook wel wat ver. Hoe oud ben je?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:41

is het niet mogelijk om de 2 paarden die je in een weitje hebt staan, tijdens die tijd dat je voor die andere 3 paarden gaat zorgen bij hen op stal / locatie te zetten, heb je voor die periode alle paarden bij elkaar staan. scheelt een heleboel heen en weer fietsen.
dan kun je vast wel wat met de eigenaar van pension regelen dat het oudje en de merrie lekker buiten kan blijven staan. neem aan dat ze wel een paddock of een buitenbak hebben waar ze dan in kunnen staan.
jij helpt hun met het zorgen van hun paarden en zij helpen jou met jou paarden.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:44

myk_en_shant dat is een heel goed idee. Dan hoeft ze niet heen en weer te reizen en staat alles bij elkaar.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:46

T is niet echt dat ik ze per se MOET verzorgen, maar mijn paard staat daar (ongeveer) gratis op stal, dus is het ook logisch dat ik dit voor hen doe. Vorig jaar hebben mijn zus en ik het samen gedaan...
Ze hebben we binnenpiste en 4 kleine weitjes, maar in de buitenpiste kunnen ze niet, is een beetje verder, en het terrein is zoooo groot en ze kunnen er ook uit (is niet echt piste met omheining)
En heel misschien dat ik ze daar wel neerzet, maar ik verhuis mijn oudje niet graag (90% blind), omdat hij alles weet zijn in zn wei enzo :p
Maar ik vind wel iets... Ik heb al een verzorgster gevonden die normaal 2 keer in de week kan, dus hopelijk werkt dat :-)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:57

ik neem aan dat de merrie en het oudje bij elkaar staan in 1 weide, dus de merrie zal vaak genoeg de ogen zijn geweest voor het oudje, ik denk zolang je ze bij elkaar houd dat het op zich allemaal wel mee gaat vallen als ze tijdelijk naar een andere locatie verhuizen. des noods klinkt misschien gek doe je bij de merrie een belletje aan het halster, zodat het oudje weet waar de merrie is. en is misschien ook een hele goede tip om met het oudje het terrein te gaan verkennen. laat alles zien en voelen waar alle dingen staan.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:06

Mag ik je er op wijzen dat het logische klinkt dat je voor hun paarden zorgt als zij weg zijn...Maar hier gaat het wel om een totaal andere situatie!!! Namelijk fulltime voor 6 weken! En dan moet je ook aan jezelf denken...zij zijn ook verantwoordelijk dat het goed loopt en jij hebt ook je school, je eigen paarden. Bied anders aan dat je de helft doet of een paar dagen per week (als je een keer vroeg uit school bent of het weekend) en dat zij voor de rest iemand anders regelen.
Vorig jaar heb je het ook gedaan, maar dat was samen met iemand en dat maakt een heel groot verschil!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 23:13

Lotteettol schreef:
Mag ik je er op wijzen dat het logische klinkt dat je voor hun paarden zorgt als zij weg zijn...Maar hier gaat het wel om een totaal andere situatie!!! Namelijk fulltime voor 6 weken! En dan moet je ook aan jezelf denken...zij zijn ook verantwoordelijk dat het goed loopt en jij hebt ook je school, je eigen paarden. Bied anders aan dat je de helft doet of een paar dagen per week (als je een keer vroeg uit school bent of het weekend) en dat zij voor de rest iemand anders regelen.
Vorig jaar heb je het ook gedaan, maar dat was samen met iemand en dat maakt een heel groot verschil!

Op zich doe ik hel ook heeel graag hoor. Alleen zo stom dat ik te weinig tijd heb...
En ik denk wel dat zze nog iemand anders aan het zoeken zijn (s morgens en s middags voeren kan ik tijdens de week ook niet)...
Maar het is heel moeilijk om iemand te vinden... Vorig jaar hebben ze een jaar gezocht tot wij hoorden dat ze iemand zochten en wij het gedaan hebben XD
Mss vinden ze iemand om te voeren enzo, maar ws kan die de paarden er niet uithalen (kennen niet veel van paarden)
Maar het zijn nog enkele weken, dus er zal wel een oplossing voor gevonden worden hopelijk =-)

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 23:15

myk_en_shant schreef:
ik neem aan dat de merrie en het oudje bij elkaar staan in 1 weide, dus de merrie zal vaak genoeg de ogen zijn geweest voor het oudje, ik denk zolang je ze bij elkaar houd dat het op zich allemaal wel mee gaat vallen als ze tijdelijk naar een andere locatie verhuizen. des noods klinkt misschien gek doe je bij de merrie een belletje aan het halster, zodat het oudje weet waar de merrie is. en is misschien ook een hele goede tip om met het oudje het terrein te gaan verkennen. laat alles zien en voelen waar alle dingen staan.

Ja, ze staan idd samen.
Denk dat hij haar wel zal horen waar ze is enz, mss is dat belletje ook wel een goed idee :-)
en hem tonen waar iets nieuw is doe ik normaal ook altijd, dus als ik ze toch tijdelijk zou verhuizen, ga ik dit zeker ook doen!
Zeker al bedankt voor alle tips!!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 23:15

Lotteettol schreef:
Of die mensen van de stal moeten zelf een oplossing zoeken voor die 3 paarden.
Ze kunnen moeilijk al het werk op jouw schouders laten aankomen, dat gaat misschien ook wel wat ver. Hoe oud ben je?

Ik ben 20...

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:21

Het moet natuurlijk ook wel verantwoord blijven. Of ze zoeken iemand die helpt of jij bent na een paar weken zo overbelast dat het EN slecht gaat op school EN de zorg voor de paarden niet meer aankan. Ik heb zelf 2 pony's aan huis+studie+stage en alle zorg voor de paarden zelf en dat kan ik nauwelijks rondwerken. En dan voert mijn moeder overdag ook nog de paarden...weet wel waar je aan begint. Vraag eens rond in het paardenwereldje of huur desnoods iemand is. Wie zou er anders komen als jij niet kan verzorgen??

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:34

Ik vind 14 soms jong, maar ik heb hier een oppas van toen 13 geaccepteerd, omdat ze heel verstandig overkwam. Ze heeft me niet teleurgesteld. Het hangt dus helemaal van het meisje af. De meesten van die leeftijd kunnen wel een plak hooi voeren en een borstel vasthouden. Dus dat lijkt mij verantwoord. Zelf zorgde ik met die leeftijd zelf voor een eigen pony. En zolang zich niks anders aandient, zou ik altijd ja zeggen! Elke hulp is immers welkom! Rijden zou ik de eerste paar keer wel begeleiden, zodat je weet wat ze er van bakt. Als ze recht van de manege komt, lijkt me rijden in haar eentje geen verstandige zet.

En als je paard halfblind is, is verkopen ook niet echt een optie. Dan gaat je oude paardje daar ook onder lijden. Is er niet een zorgboerderij in de buurt die haar willen opnemen? Daar is zo'n oudje mss beter af?

En wat Lotteettol aankaart is, ook niet aanvallend bedoeld, in de andere 2 pagina's al besproken hè?

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:27

idefix4 schreef:
Ik vind 14 soms jong, maar ik heb hier een oppas van toen 13 geaccepteerd, omdat ze heel verstandig overkwam. Ze heeft me niet teleurgesteld. Het hangt dus helemaal van het meisje af. De meesten van die leeftijd kunnen wel een plak hooi voeren en een borstel vasthouden. Dus dat lijkt mij verantwoord. Zelf zorgde ik met die leeftijd zelf voor een eigen pony. En zolang zich niks anders aandient, zou ik altijd ja zeggen! Elke hulp is immers welkom! Rijden zou ik de eerste paar keer wel begeleiden, zodat je weet wat ze er van bakt. Als ze recht van de manege komt, lijkt me rijden in haar eentje geen verstandige zet.

En als je paard halfblind is, is verkopen ook niet echt een optie. Dan gaat je oude paardje daar ook onder lijden. Is er niet een zorgboerderij in de buurt die haar willen opnemen? Daar is zo'n oudje mss beter af?

En wat Lotteettol aankaart is, ook niet aanvallend bedoeld, in de andere 2 pagina's al besproken hè?

Heel erg bedankt!
Ik denk ook dat ze verantwoordelijk en zelfstandig is. Normaal komt ze zaterdag eens kijken. Ik had mijn oudje ook op mijn 14, en ben er ook elke dag naartoe geweest (stond op privé-stal en was nog niet blind enz)
Dus ik denk dat dit wel moet lukken. Ik heb ook foto's van haar gezien, en ze zit goed op een paard. Ziet er wel naar uit dat ze wat kan rijden. En helemaal alleen rijden is nooit de bedoeling, als ik erbij ben samen wat met de merrie doen enzo ws wel.

En verkopen zullen we haar zeker niet doen hoor, als ik al iemand heb die kan helpen bij de verzorging is het al heel super.
Ben benieuwd voor zaterdag...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:01

Hopelijk houd je ons op de hoogte! Ben wel benieuwd of je het geregeld krijgt. Succes!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 11:30

idefix4 schreef:
Hopelijk houd je ons op de hoogte! Ben wel benieuwd of je het geregeld krijgt. Succes!

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:33

Vraag anders eens of je als tegendienst voor het verzorgen van die paarden op de pensionstal, je twee oudjes niet zolang daar neer mag zetten.
Dus jij verzorgt die paarden en als betaling zet je de oudjes er voor die 6 weken neer en dan heb je alle te verzorgen paarden op 1 locatie.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:10

Ik heb een verzorgster gevonden die 3 dagen per week voor de 2 paarden op de wei komt zorgen en ik doe de overige 4 dagen... Ze is 19 en heeft zelf paarden, en ik ben zeker dat ik op haar kan rekenen (het is iemand anders dan dat meisje van 14)
Verder heeft de eigenaar van de stalling gelukkig iemand gevonden om s morgens eten te geven en ook mee voor de paarden te zorgen.
dus gelukkig ben ik niet alleen voor alle paarden, maar zijn we met 2 :-)
En zij zal ze meer tijdens de week doen, en ik tijdens het weekend...
Dus gelukkig maar, dan wordt het voor mij niet onmogelijk :-)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:47

En nu nog vlug een eigen rijbewijs... Super geregeld dus! Fijn om dat te lezen. Zo zie je maar, als de nood het hoogst is, is de redding nabij.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:58

jaah idd, maar dat is ook al half in orde: eind maart examen...