wat te doen met heeeeeeeeel vies paard (stro verbruik)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Re: wat te doen met heeeeeeeeel vies paard (stro verbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 11:56

Dat was mijn plan idd al zoals ik aangaf in mijn openingspost. Tot nu toe lijkt het goed te gaan dmv een beetje oppotten (alleen de plek waar hij veel plast en goed opstrooien

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:32

hoi esther, gewoon doen wat ik ook met jouw oude smeerpoets doe, mengsel van stro en vlas. je weet vast wel hoe die gekke shant het stro vind.ze eet alles op en dan blijft er niets meer over voor om erop te liggen. nu combi vlas en stro gaat het al een stuk beter. natte plekken eruit halen en de rest wat schoon is weer in het midden van de stal verspreiden.
ze was gisteren trouwens voor het eerst echt ontsnapt die deugniet :+ , heeft lekker kunnen snoepen van de kuilbaal, de boef :P .

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:23

youngster schreef:
Potstal zou ik bij stro niet doen, zeker niet als hij in een binnenstal staat. Veel te vies en slecht voor de longen.
Je kan bijv schoon (nieuw)stro onderop doen en het "schone" stro wat je nog over hebt van het mesten hierover heen gooien, daar zit namelijk al mest en urinelucht aan en dan eten ze het niet meer.
Eventueel een beetje azijn in een gieter doen en dat eroverheen gieten. Dan blijven ze er ook aardig af.
verder idd hooi. Misschien een hooinet, dan is hij langer bezig :)

Stro sluit het beste van alle strooisel de amoniak af. Dus zeker een potstal van maken. 1 baal stro in een stal van 4x5 is niks. Paard ligt dus altijd op een koude en harde vloer. 3 baal stro per week zal bepaalt zijn in het kader van het pensiongeld dat je per maand betaald. Maar dan koop je toch gewoon extra balen stro bij. Je kunt voor de kosten van 1 (groot) pak vlas 2 balen stro kopen. En dat ze stro eten is alleen maar gunstig. Goed voor hun gebit, hun koppie en hun darmen. Tuurlijk kunnen ze van teveel stro eten verstopt raken, maar iedereen weet wel van te.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:11

Die van mij kan ook zo viespeuk zijn.
Moet wel zeggen dat hij nog 3 is en hengst is.
In het begin schepte ik steeds alles weg omdat hij zo soppig was en gooide dan net geen hele baal er in, hierdoor had ik zeer weinig redelijk schoon stro over.

Ik gooi trouwens oude stro wat nog redelijk schoon is opzij en gooi het daarmee dicht en dan opstrooien.
Nu gooi ik er gewoon veel meer stro in en de volgende dag heb ik nog zoveel schoon over dat ik er een halve baal(kleintjes) in kan gooien
Zo blijft hij steeds schoner merk ik en hoef ik ongeveer maar 1 a 2 keer in de week echt royaal op te strooien.

Hij krijgt 3 keer hooi dus echt voldoende.
En ben niet zuiniger met me stro maar indien mogelijk is dat wel fijn natuurlijk :D
Ik doe nu met een baal ongeveer 2 dagen ligt ook aan hoe de baal geperst is en wat voor stro het is

Mijn vorige hengst was zo schoon die plaste in het midden en peopte achter in.
Denk dat ik die tip om stront van een ander paard achter te gooien eens probeer.
Deze hengst schijt waar die staat:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:57

Een hengst die er een zooi van maakt? :oo
Dat is echt wat nieuws voor me, hengsten zijn normaal toch erg netjes op zichzelf, weet hij wel dat hij hengst is?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:02

anneliesdj schreef:
Een hengst die er een zooi van maakt? :oo
Dat is echt wat nieuws voor me, hengsten zijn normaal toch erg netjes op zichzelf, weet hij wel dat hij hengst is?

:+ Soms haha
Ja Barc was ook hengst en ow zo schoon :D dat was heel fijn.
Nee montoyo is echt een varken.
water vond ie eerst maar niks in de paddock en vorige week lag hij prins heerlijk in de drap te rollen :+ }>

Nu hij weer vaker zijn gat kan luchten wordt hij wel schoner.
Helaas heeft ie tijdje met de binnenbak moeten doen met die **** vrieskou

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:10

vergeet niet dat door het ineens superzachte weer van deze week alle stallen snel nat zijn. zelfs de klinkers voor de stallen zijn zeiknat door het condens. en dat in een schuur waarvan de deur overdag helemaal open staat. dat vocht trekt ook allemaal in het stro en krullen. zelfs de mijne, een superpropere PRE, mest ik nu vaker en helemaal uit puur omdat de houtkrullen te nat worden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:13

frankiej schreef:
vergeet niet dat door het ineens superzachte weer van deze week alle stallen snel nat zijn. zelfs de klinkers voor de stallen zijn zeiknat door het condens. en dat in een schuur waarvan de deur overdag helemaal open staat. dat vocht trekt ook allemaal in het stro en krullen. zelfs de mijne, een superpropere PRE, mest ik nu vaker en helemaal uit puur omdat de houtkrullen te nat worden.

Ja dat klopt bij ons is ook alles vochtig zelfs de muren etc.
van mij mag het weer lente zomer worden ben niet zo wintermmens 8-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:16

Hier lóópt het water langs de muren naar beneden, niet in de paardenstallen gelukkig maar wel in ons eigen achterhuis, de raampjes tegen de binnenmuren van het huis zijn zelfs zo nat dat het in straaltjes loopt en dat is dan 15 meter bij de buitendeur vandaan.
Op stal merk ik dat bij de natste boxen de hoeken schimmelen als ik die 2/3 dagen niet aanraak, dat is dan gewoon op schoon vlas.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:40

ik zou hem indd ook op zaagsel zetten (als de mogelijk hied eris)
dan eet hij het ook niet op, tenzij het een zaagseletendpaard is :Y)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:19

Lindab101 als je niks nuttigs te posten hebt post dan niet! Oneliners zijn niet toegestaan zoals je in de regels leest (en oneliners plaatsen om aan 25 nuttige berichten te komen ook niet...).

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:22

Die van mij is ook echt een goorlak 1e klas....Heb hem op zaagsel gehad, maar dat maakt voor hem weinig verschil, dus weer gewoon op stro.
Ik haal ook alleen de ergste plekken eruit, dus half oppotten, zeg maar. Eens per week haal ik zijn box helemaal leeg. Hij lijkt zelfs wat schoner te zijn sinds het 'oppotten'.
Hoef er nu per dag maar paar plakken stro in te doen, dat is voldoende.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:37

ik snap niet dat de mensen zo snel naar zaagsel roepenen vlas.
stro is gelijk een soort tijdverdrijf voor paarden. ze staan immers heel lang op stal tegenwoordig.

mijn ruin is netjes, poept op 1 hoopje en redt het nog met 1,5 baal in de week. maar hij staat samen met een shetlander merrie en dan hebben ze nog een uitloopstal en mijn stal vol met stro is zeeeikknat en overal poep.

oppotten werkt echt het beste, maar dan moet er wel elke dag ook goed opgestrooit worden, dus niet 1 of 2 plakjes maar echt een halve baal.maar raad het alleen aan als er echt goed geventileerd word.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:49

@Ukster: Tja je hebt niet altijd zelf te kiezen wat je in de stal wilt hebben. Op mijn vorige stal stond mijn paard op stro. Superfijn, het heeft zoveel voordelen. Nu moest ik door omstandigheden op zoek naar een andere stal en geen pensionstal hier in de buurt heeft de paarden nog op stro. De meesten heben allemaal vlas. Ja ik weet van 1 stal dat die sinds kort de paarden op stro hebben staan; je betaalt ook gelijk minimaal 50 euro meer omdat hun het uitmesten nu zelf regelen. terwijl je voor de tijd zelf mocht uitmesten (scheelde in de prijs). Ik heb nu een fijne stal gevonden, helaas wel met vlas in de stal. maar de paarden staan overdag buiten in de wei en alleen 's nachts op stal. Krijgen voldoende hooi (kuil), dus ik neem het vlas maar voor lief. Ik betaal een redelijke stalhuur, paardje heeft het best naar haar zin en baasje ook.

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:11

heb ook goede ervaringen met iedere dag opstrooien en niet leeghalen, ik heb gelezen in hoefslag dat juist goed is om de laag te laten liggen daarop stro te gooien en op te strooien en dan 1x per week alles leeghalen en verversen
dit is het beste qua amoniakvorming en minder stof ook op die manier

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:24

Mn zus heeft een haflinger, zo smerig paard. Stond op stro, vandaag gedaan, nou dan kon je morgen weer opnieuw beginnen!
Nu staat hij op vlas, en is het echt proper! +:)+

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:11

Bij een stro etend paard moet je houtsnippers hebben, deze kun je met geluk gratis krijgen bij een houtzagerij in de buurt.
Zo los je al een gedeelte van je probleem op.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:17

Zelf twee pakken strp per week gebruiken novenop de 3 van de stalling.
Ik heb ook een smeerkees en mest om de dag. Dan is al het stro vies en heeft ze de helft al opgegeten dus moet de hele stal leeg gehaald worden. Als ik heb gemest gooi ik er een nieuw pak stro in (dit doe ik drie keer in de week). De andere dagen kijk ik of er nog genoeg stro ligt. Ligt er te weinig dan gooi ik er een half pak stro bij.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:29

Ik heb ook zo'n viezerik ;)
Maakt er echt een zooi van, terwijl hij in het begin netjes was. Maar hij eet nu ook veel te veel stro. Volgende dag is de stal bijna leeg. Hij staat alleen 's nachts op stal en krijgt ontzettend veel hooi voor de nacht om dit te beperken.

De strokorrels spreken mij wel aan, maar als ze dat eten, zet dat dan niet uit? Of blijven ze er wel echt vanaf?
+ Het ligt denk ik niet lekker ?? En is het wel lekker warm? (mijn paard is er dol op om in een bedje van stro te liggen)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:30

ik mest sinds ander halve week ook zelf.
En die van mij is er ook 1tje, verschrikkelijk wat een smeerkees.
Ik kan echt elke dag zijn hele boks leeg gooien.
Dus gooi vrij weinig er in. Eerst ook veel meer, maar dat vond ik zonde van het stro.
hij gooit alles op 1 grote hoop en pist en poept alles er onder...
nou dan maar een kleine laag hoor.
Ik doe nu ong 4/5 dagen met 1 pak stro en hij krijgt elke dag een schone stal :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:38

Tja die van mij is zo dat ik al het vuile naar de achterste strook veeg, midden helemaal lekker schoon, voorste stuk niks (heb stal van ongeveer 5,5 diep en 3 breed.. pony van 1.55)
Zo tref je het s'ochtends dan ook weer aan, achterste stuk haalt mijn stal eigenaar dan beetje weg, gooid een beetje van het oudere stro erop, en nieuw op het middenstuk. Dit heb ik in een weekje zelf bereikt, omdat mijn staleigenaar haar zo'n ramp vond :P

Maar dat werkt niet bij ieder paard helaas!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:39

Ook ik herken dit probleem.
Heb van alles geprobeerd. Vlas heb ik er meteen uitgegooid nadat we een paard met zware slokdarm verstopping hebben gehad (stonden al geruime tijd op vlas en hebben meer dan voldoende hooi).
Strokorrels geprobeerd maar dat is niet mijn ding, puinhoop bleef net zo groot (paard haalt alles overhoop). heb nu gekozen voor rubberen matten op de vloer, elke dag haal ik de stal helemaal leeg en gooi er twee plakken stro in. Werkt super. Is wel even een investering.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:52

die van mij is ook vies (en hengst :D ) staan op vlas en krijgen elke dag na het mesten een nieuw laagje vlas erbij en wat stro om te knabbelen (naast 3x daags hooi of kuil) maar het maakt allemaal nix uit, is en blijft vies!

hij heeft een buitenluik en die zit aan de andere kant dan zijn deur en voerbak, dus draait elke dag regelmatig in zijn box en haalt daarbij de onderlaag los, dus potten lukt niet. stout, vies varkentje is het :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:57

Ik heb ook zo'n viespeuk met stro. Staat nu op gehakseld koolzaadstro, ik gebruik rapsodi maar is ook merkloos te verkrijgen. Doordat het gehakseld is eten ze het niet op, het prikt namelijk in het gehemelte.

Ik haal elke dag de drollen eruit en 1 per week de natte plek. Toen die nog op stro stond deed ik elke dag drollen en natte plekken eruit, vieze droge stro gooide ik in het midden met schone stro erover heen. Tegen de randen deed ik dan niks en dan bleef die schoner dan waneer ik het in de hele box gooiden.