Stalling bij particulieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:08

Loretta schreef:
Ik vraag mij wat de ervaringen zijn van mensen die hun paard bij een particulier stallen.

Je hebt natuurlijk meer rust dan op een pensionstal/manege.
Maar je bent toch dagelijks bij iemand over de vloer.
Het mooiste is natuurlijk als iemand een achteringang heeft zodat je niet over zijn haar erf hoeft te banjeren. Maar helaas is dat meestal niet het geval en moet je soms bijna letterlijk bij iemand voor het huis langs om bij je paard te komen. Het lijkt me dan ook niet dat je bij iedereen zo even een keer een vriendin mee kunt nemen naar je paard.

De ene particulier is de andere niet en ook de ene pensiongast is de andere niet.
Het lijkt mij iets wat heerlijk rustig kan zijn maar het heeft ook weer zo zijn beperkingen.
Er zijn natuurlijk verschillen met een grotere pensionstal

Ik vraag mij af hoe mensen dit ervaren?
Ook vraag ik mij af hoe het voor de huiseigenaren is die nog 1 of twee pensiongasten bij huis hebben staan?
Hoe regelen jullie het met elkaar en hoe ervaren jullie dit?
Ook vraag ik mij af of de kosten lager zijn dan op een pensionstal je hebt natuurlijk in veel gevallen ook minder voorzieningen.

Ik heb een pony en paard aan huis, en bied enkele stallingsplekken aan.
Meestal had ik 2 paarden in pension, nu nog 1 pony. Na vervanging oude voor nieuwe stal straks maximaal 6 paarden inclusief mijn eigen dieren.
De mensen moeten voor ons huis langs, maar dat vind ik wel prettig, want dan weet ik of er iemand op het erf is en liefst ook wie dat is (sociale controle/veiligheid mens en dier)

De verzorging regel ik bij voorkeur gezamenlijk met behulp van een rooster.
Het liefst heb ik mensen staan die gewoon met alles meehelpen om het hier netjes te houden en die helpen met (ruw)voervoorraad aanvullen, strooisel mee halen en opstapelen, omheining repareren, mest uitrijden, sneeuwruimen en strooien bij gladheid en helpen met de gezamenlijke verzorging van de paarden, een keer de bak slepen, ipv alleen hun eigen paard even uitmesten en de rest aan mij overlaten...

Dus eigenlijk helpen met alles wat bij paarden aan huis moet gebeuren, alleen is het niet bij hunzelf aan huis. De prijs is dan ook redelijk.

Het is zeer kleinschalig, en omdat er wisselende verzorgdiensten zijn is de kans groot dat de anderen er niet zijn, tenzij mensen vaker op een dag komen of ook op dagen dat ze niet hoeven te verzorgen. Ik ben wel vaak thuis dus er is wel veel toezicht.
Ik denk dat het persoonlijker is dan op een pensionstalling, maar dat hangt ook van staleigenaar en pensiongast af natuurlijk.

Met het dik gedrukte in de quote ben ik het niet eens.
Ik denk dat veel particulieren dezelfde voorzieningen hebben als een gemiddelde pensionstal zonder binnenbak.
De meesten hebben wel weidegang, een rijbak (met verlichting) en soms nog een paddock er bij, stallen met opslagruimte en plek voor kasten of een zadelkamer. En op1 of andere manier een plaats om te poetsen en af te spuiten.

Misschien niet nog eens extra een longeercirkel (waarom zou je als je dat ook in de paddock of bak kunt doen en er maar weinig paarden staan?) vaak geen solarium (maar het zal je verbazen hoeveel mensen er toch wel 1 hebben, vooral de wat rijkere sportruiters) of meerdere rijbakken. Maar waarom zou je als er maar een paar mensen zijn die er gebruik van maken? Dan is het toch al nooit druk in de bak?

Ik denk niet dat particulier altijd goedkoper is dan bedrijfsmatige pensionstalling.
Particulieren met maar weinig klanten hebben in verhouding minder klanten om de kosten voor de voorzieningen over te verdelen en terug te verdienen.
Particulieren met maar weinig paarden hebben minder grote inkoop en betalen vaak meer voor hun voer en strooisel en particulieren kunnen bovendien allerlei kosten/investeringen en de BTW niet aftrekken of verrekenen, wat bedrijven wel kunnen.

De reden dat particulieren soms wel goedkoper zijn is omdat ze er dan niet (veel) aan hoeven te verdienen. Ze hebben misschien andere motieven: gezelschap voor hun paard of pony, extra toezicht/hulp bij de verzorging/oppas bij vakantie,of een kleine tegemoetkoming in de vaste lasten of zakcentje om de kosten van hun eigen paarden te drukken...

kleinvosje

Re: Stalling bij particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:33

Precies Joyce B, zo is het bij mijn privéstal ook. Eigenaresse is dan ook een vriendin geworden, met wie ik graag een bakkie doe na het rijden, of een dagje ga paardenshoppen. Ik hoef in principe niets te doen, behalve als ze reden heeft om het zelf niet te kunnen, zoals vorig jaar zomer, toen ze zwanger was. Toen heb ik veel overgenomen, zoals zelf mesten, en binnen of buiten zetten waar nodig. Vind ik ook echt geen probleem dan! Ik betaal ook echt niet veel, maar mijn paard heeft het wel ontzettend goed!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:40

Ik heb verschillende malen bij een particulier gestaan, ook als op een pensionstal.
Beiden heeft zijn voor en nadelen, grootste nadeel van een paticulier is datdoordat je er vaak uiteindelijk toch meer over de vloer komt de afstand erg moeilijk bewaren is.
Zo word het dan moeilijker om iemand aan te spreken als er iets niet ok is of volgens wens en de kans op een weerwoord is groter.

Ervaring heeft mij ook geleerd dat het niet altijd goedkoper hoeft te zijn, grootste voordeel vond ik dat mijn poown er geen nummer was maar erbij hoord ;)

Voordeel van een pensionstal zijn ook de facliteiten, zoals de rijhal die ik nu wel heb.
Voor en nadeel zijn ook je stalgenoten, daar moet je geluk mee hebben.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:41

Ik ga ook bij een particulier staan, maar daar staan wel meerdere paarden en pony's.
Ik vind het vrij goedkoop, en de verzoring is er ook prima. En er is een binnenbak *D

tita

Re: Stalling bij particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:47

Ik sta particulier dat een pensionstal gaat worden. Ik heb 17 jaar op een pensionstal gestaan wat betreft roddels dat ligt helemaal aan jezelf heb jaren nergens last van gehad. Tuurlijk werd er wel wat gezegd maar ff aan de aanstichter toe en het is klaar je doet je zegje en vervolgens ga je met zo iemand dus niet meer om.

ZO die particulier heeft nu 10 boxen en 2 nood. Ik vind het lekker maar soms mis ik toch die ene speciale pensiongast.
Alles is goed geregeld en er zijn nou eenmaal goede regels en iedereen moet zich daar aan houden.
Vind heerlijk en mijn pony heeft het er goed ik wil namelijk niet meer elke dag komen en als ik bij een echte particulier ga staan dan moet je toch altijd weer wat doen.

daffie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:20

wie weet omgeving dongen oosterhout een partuculiere stalletje waar plek is voor een shetlander?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:29

GaelleS schreef:
Ik vind het wel jammer want nu heeft mijn paard geen vriendjes meer en een klein beetje extra centjes kunnen hier gebruikt worden.

Je hebt boxen en weide. Dan zet je er toch een pony bij oid? Meen je nou echt dat je paard helemaal alleen staat?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:32

Topic is uit 2011.. Weet verder geen stal in de buurt Daffie, succes met zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:33

Dit topic is 10 jaar oud :+