binnen bak van 12 bij 30m ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:42

Tody schreef:
Is echt geen van jullie het er mee eens dat zoiets slecht is voor je paard? :?

Hoe wil je rechtrichten in zoiets? Of een keer de rug laten ontspannen? De achterhand een keer rechtstandig onder laten treden? Je controle op de rechte lijn? Verruimen?

Of wil ik nu zulke rare dingen?

Je hoeft niet alles in de binnenbak te doen, als de buitenbak goed is rijd je natuurlijk daar :)
Verder hoef je voor rechtrichten geen rechte lijn te maken, de rug ontspannen oon niet, achterhand eronder ook niet, verruimen ook al niet. Dus alleen controle op een rechte lijn heb je een krappere lijn maar ik heb zelf denk ook in ongeveer die afmetingen gereden, groot is anders maar ik reed er altijd met 1 paard en dat was super goed te doen hoor.

Tody

Re: binnen bak van 12 bij 30m ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 03:11

Misschien heb je er strikt geen lange lijn voor nodig. Ikzelf rijd nooit perfect, en zou knap onthand zijn zonder.

Maar dat is nog niet wat me het meeste zorgen baart. Die bocht van 12 m (en die dan zonder fatsoenlijk stuk erna) lijkt mij erg klein. Is overbelasting niet iets wat je juist moet proberen te voorkomen? Nu lijk je er juist om te vragen, denk ik.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 03:19

Ik ben het met Tody eens. Om even los te gooien of wat grondwerk te doen is het ideaal maar als je er in gaat rijden is dat vragen om blessures.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 03:21

Als je de loods kunt missen als opslag zou ik er niet om twijfelen eerlijk gezegd.
Als je alleen een buitenbak hebt betekend het weer van de afgelopen weken dat je langere tijd niets kunt doen en ook erg beperkt bent met je paard losgooien ed.
Als je de loods kunt inrichten heb je in elk geval een plaats om je paard los te gooien en te longeren met zulk weer. Rijden moet ook wel kunnen als je een beetje gevorderd bent, anders moet je wellicht de galop achterwege laten maar ook dan is het beter dan helemaal niet rijden.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 03:22

anneliesdj schreef:
Als je de loods kunt missen als opslag zou ik er niet om twijfelen eerlijk gezegd.
Als je alleen een buitenbak hebt betekend het weer van de afgelopen weken dat je langere tijd niets kunt doen en ook erg beperkt bent met je paard losgooien ed.
Als je de loods kunt inrichten heb je in elk geval een plaats om je paard los te gooien en te longeren met zulk weer. Rijden moet ook wel kunnen als je een beetje gevorderd bent, anders moet je wellicht de galop achterwege laten maar ook dan is het beter dan helemaal niet rijden.

Inderdaad, beter iets als niets :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 05:20

Tody schreef:
Misschien heb je er strikt geen lange lijn voor nodig. Ikzelf rijd nooit perfect, en zou knap onthand zijn zonder.

Maar dat is nog niet wat me het meeste zorgen baart. Die bocht van 12 m (en die dan zonder fatsoenlijk stuk erna) lijkt mij erg klein. Is overbelasting niet iets wat je juist moet proberen te voorkomen? Nu lijk je er juist om te vragen, denk ik.

Als je correct rijdt, dan moet dat geen probleem zijn. Als je niet correct rijdt, heb je net zoveel kans op blessures in een grote bak als in een klein bak.
Waarom zou je wel in deze bak wel kunnen longeren en niet rijden? Pas je je rijden aan op de ruimte, en ga lange stukken rijden in de buitenbak wanneer het weer het toe laat. Ik zie het probleem niet.
Niet een goede bodem in deze bak leggen omdat het enkel extra is, dat lijkt me eerder gevaarlijker dan het maken van krappere bochten.

Wel denk ik TS dat je er rekening mee moet houden is dat als je er bakranden in gaat maken, de ruimte nog smaller wordt. Dus echt 12-30 blijft het wellicht niet..?
Wij hebben een bak die iets breder is, maar wel dezelfde lengte dacht ik en daar kan iedereen zich prima in redden. Ik vind het juist prettiger met mijn paard, want die blijft wat rustiger dan in de enorme buitenbak. Paard van ruim 1.70 had in het begin wat moeite, maar het is een goede manier om je paard te leren juist in balans te lopen. Ik ben heel erg blij met de bak, geen natte voeten van de buitenbak, maar paard nog lekker wel vol in training :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 06:39

hier zou ik heel erg blij mee zijn.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:42

Nou, ik zou het ook wel weten!
Zeker doen!
En hoezo zou longeren wel kunnen, en zou je dan van rijden ineens blessures krijgen???

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:07

Wij hebben bij ons op stal ook een kleine binnenbak. Nu ideaal om de wintermaanden te overbruggen... Ik zou hem te krap vinden om altijd in te moeten rijden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:05

singel64 schreef:
En hoezo zou longeren wel kunnen, en zou je dan van rijden ineens blessures krijgen???

Dat ben ik met je eens, ik zou dan ook niet gaan longeren in zo'n krappe ruimte.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:52

Vind ik ook een erg goed punt Singel, liever rijden (en dan stap en draf) dan longeren...

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:11

Nog nooit blessures gehad van in een kleine bak te rijden. Pas je rijden aan, een uur daarin rijden is heel moeilijk ook kwa inspiratie :p het is ook zwaarder voor een paard maar zwaarder betekend niet schadelijker

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:18

30m kan nog prima, maar 12m is echt te krap, daar zou ik met mn D nog niet in willen rijden. :+

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:25

Nies_ schreef:
30m kan nog prima, maar 12m is echt te krap, daar zou ik met mn D nog niet in willen rijden. :+

Ook niet als je intensief traint en nergens anders terecht kunt?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:27

Nee, dan krijgt ze wel even vakantie, heb nu ook alleen buitenbakken tot me beschikking en ik baal er natuurlijk wel van als ik niet kan rijden, maar ik zou toch niet noodgedwongen in zo'n kleine ruimte willen rijden. :n

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:35

Maar hoe komt je paard dan aan zijn dagelijkse beweging of verzanden we dan in de discussie "hoeveel uur staat jouw paard buiten in de winter"?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:55

M__ schreef:
Nog nooit blessures gehad van in een kleine bak te rijden. Pas je rijden aan, een uur daarin rijden is heel moeilijk ook kwa inspiratie :p het is ook zwaarder voor een paard maar zwaarder betekend niet schadelijker

Mijn vroegere verzorgpony is wel kreupel geworden van het rijden in een bak van een meter of 12 breed. De dierenarts was daar heel erg duidelijk over, 12 meter is leuk voor 's winters om je paard even in los te gooien als je niets anders hebt, maar het is totaal ongeschikt om in te rijden. Paarden zijn eigenlijk sowieso al niet gemaakt om korte bochten te draaien en met een breedte van 12 meter doe je niets anders dan dat. Ik dacht dat het redelijk algemeen geaccepteerd is dat longeren al een behoorlijk zware belasting is voor een paard. Als je bedenkt dat je dat over het algemeen op een grotere cirkel doet, onbelast en ook nog eens niet langer dan een minuut of 20 verbaast het mij dat zoveel mensen hier zeggen dat het geen kwaad kan om in zo'n kleine bak te rijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:17

Tessebes schreef:
Maar hoe komt je paard dan aan zijn dagelijkse beweging of verzanden we dan in de discussie "hoeveel uur staat jouw paard buiten in de winter"?

Nouja, mijne staat in de winter gewoon lekker buiten hoor :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:21

Als het echt een paar weken dramatisch weer is denk ik dat het opzich geen kwaad kan om licht basiswerk in te doen, maar voor langere tijd ik weet niet of dat echt gezond is. Maar om ze gewoon wat in beweging te houden lijkt me voor tijdelijk niet erg maar houdt zeker wel rekening mee in je trainingen.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:26

Die 12 meter is niet al te ruim maar heb op concours wel eens met 19x20 in moeten rijden.
dus als tijdelijke oplossing zou het wel kunnen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:30

Nies_ schreef:
Tessebes schreef:

Nouja, mijne staat in de winter gewoon lekker buiten hoor :)

Ja, dat bedoel ik. :D Niet iedereen heeft die "luxe" en zal zijn/haar paard naast de dagelijkse buitengang ook nog wat beweging moeten geven. Ik zou ook niet zwaar gaan dressuren in zo'n kleine bak, maar het is fijn als je je paard even kan laten lopen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:31

Dat kan wel ja :)
Het is wel gewoon wat krapper dan normaal, maar wel een mooie oplossing :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:35

Als ik die luxe niet had gehad had ik mijn paard ook niet gehad denk ik :+ Vind het echt not-done om een paard heel de dag op stal te zetten, maar daar gaan we maar niet over in discussie, want dat is hier niet echt het punt van discussie en daarbij blijft dat toch een oneindige discussie. :)

Als ik alleen zo'n kleine binnenbak zou hebben en ze konden de wei neit op zou ik ze er nog eerder los in zetten dan erop gaan rijden. :+

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:43

Zeker doen....zou willen dat ik die optie had.

Mijn bak meet ook geen 20x40 maar 16x36 en hier rijd ik al jaren in met mijn kwpn'er van 1,74. Zolang je je paard goed aan de hulpen hebt moet dit prima lukken, mijn ex-werkgeefster reed grand prix en geregeld ging daar de 20x60 bak in 2'en omdat volgens haar de paarden dan veel scherper waren dan op grote ruimte.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:19

De binnenbak op de pensionstal waar mijn verzorgpaard staat is geloof ik net zo groot.
Het is wel te doen hoor.
Max. 3 mensen te gelijk.
Maar een grotere bak is wel fijner vind k zelf. :)