Tody schreef:Misschien heb je er strikt geen lange lijn voor nodig. Ikzelf rijd nooit perfect, en zou knap onthand zijn zonder.
Maar dat is nog niet wat me het meeste zorgen baart. Die bocht van 12 m (en die dan zonder fatsoenlijk stuk erna) lijkt mij erg klein. Is overbelasting niet iets wat je juist moet proberen te voorkomen? Nu lijk je er juist om te vragen, denk ik.
Als je correct rijdt, dan moet dat geen probleem zijn. Als je niet correct rijdt, heb je net zoveel kans op blessures in een grote bak als in een klein bak.
Waarom zou je wel in deze bak wel kunnen longeren en niet rijden? Pas je je rijden aan op de ruimte, en ga lange stukken rijden in de buitenbak wanneer het weer het toe laat. Ik zie het probleem niet.
Niet een goede bodem in deze bak leggen omdat het enkel extra is, dat lijkt me eerder gevaarlijker dan het maken van krappere bochten.
Wel denk ik TS dat je er rekening mee moet houden is dat als je er bakranden in gaat maken, de ruimte nog smaller wordt. Dus echt 12-30 blijft het wellicht niet..?
Wij hebben een bak die iets breder is, maar wel dezelfde lengte dacht ik en daar kan iedereen zich prima in redden. Ik vind het juist prettiger met mijn paard, want die blijft wat rustiger dan in de enorme buitenbak. Paard van ruim 1.70 had in het begin wat moeite, maar het is een goede manier om je paard te leren juist in balans te lopen. Ik ben heel erg blij met de bak, geen natte voeten van de buitenbak, maar paard nog lekker wel vol in training