eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:05

mang schreef:
hmm ik zou als 14 jarige geen shire kopen.
zie mezelf daar nou nog niet echt mee lopen.

Ik zat op mijn 13e ook op een Shire. Ging helemaal goed ( al had ik wel een krukje nodig met opstijgen := )

TS, als jij denkt alles in orde te hebben, dan is het prima toch?
Als je geld, tijd en zin hebt dan ben je al een heel eind.
Succes!

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:19

Tof dat je je eigen paard krijgt!
Ik mag me sinds een jaar ook trotse eigenaar noemen van men eigen paard en ik wou gewoon nog iets kwijt over de combinatie met je studies. Ik had hem gekocht een half jaar voor ik begon aan myn hogere studies & hoeveel mensen ik niet hoor zeggen die zeggen dat het gekkenwerk is om dan een paard te kopen en het ten zeerste afraden. Maar ik moet zeggen dat by my het combineren perfect gaat. Als paardrijden iets is wat je echt graag doet, dan maak je daar gewoon tijd voor! (:

Wat het ras betreft, ik ben ook puur toevallig bij het mijne uitgekomen en hoewel ik het ook meer voor ruinen heb, is het toch een andalusiermerrie geworden, gewoon omdat ik verliefd was geworden op dat karaktertje. Dus ik zou zeggen als Shires jou hartje gestolen hebben en je hebt het juiste paard waarmee je die 'klik' voelt, gevonden, dan zou ik er gewoon voor gaan. Feit is wel dat een ras niet alles zegt, het individu is veel belangrijker...

Kosten varieren veel van streek tot streek. Dus zelf op onderzoek gaan :) Het is wel zo dat je zeker kosten van dierenarts & hoefsmid niet mag onderschatten. Dit zijn vaak kosten die frisse paardeneigenaars onderschatten...

Nog veel succes!

sanso

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 11:20

oke dankjewel voor al jullie reacties hier heb ik veel aan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:34

Ik zou wel even 3x nadenken.. En je niet blind staren op het ras en de kleur, maar op wat er voor je voeten komt en waar je verliefd op word. Ik ging zoeken naar een Belgisch Trekpaard, en wilde een ruin.. En inmiddels staat mijn Gelderse merrie alweer 4 maandjes op stal.. Gewoon omdat ik er verliefd op ben geworden. Een Shire is heel leuk om te zien ja, en heel stoer om erop te zitten.. Maar kan je er ook wat mee? Ik ben het er mee eens dat je een paard niet persé op kracht moet rijden, maar wat dacht je van de omgang.. Als het paard dwars door je heen wil lopen kan je denk ik beter een haflingertje hebben dan een Shire die je even platwalst.. Zit toch een verschil in :o Ik zou zelf even alles op een rijtje zetten.. Bedenken wát je wilt doen met je paard en dan een beetje puzzelen welk paard je op past.. Nee, je moet niet op een Welsh of een shetje gaan zitten met je 1.74 (had ik goed gelezen toch, weet het zo even 1 2 3 niet meer :o) maar je hoeft ook echt geen bizar groot paard als een shire.. Als je een fors, stevig paardje wil kan je ook uitkijken naar een tinker inderdaad, of een grove haflinger.. Zo zijn er veel meer paarden die hartstikke breed en sterk zijn.. Alleen dan toch een stukje minder groot.. Is wel zo prettig want inderdaad.. Als die een keer z'n bui heeft en je krijgt geen hoofdstel in.. Volgens mij moet je dan een lift op stal krijgen haha :)

Maar wel heel leuk dat je een eigen paardje krijgt :D Ben wel benieuwd naar de foto's hoor als het zo ver is :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:40

ik heb heel erg op het punt gestaan om een shire te kopen. Ben bij robin hood stables geweest. Maar hou rekening de gemiddelde shire kan niet in normale trailer heb je een extra grote met verstevigde bodem voor nodig. Heeft toch een iets grotere stal nodig dan 3 x 3 het liefst hebben hun 4.5 x 4.5.
Ik ben zelf ook verzot op shire en vindt ze nog steeds geweldig maar financieel is het niet haalbaar een dure trailer aan te schaffen. De stal was niet het probleem die verbouwde we dan wel zodat hij groot genoeg was.

Zelf heb ik nu een tinkermerrie van 1,60 en een jaarling van 1,55 (waar die uitkomt is nog even afwachten).
Voor hun kan ik zo een trailer lenen mocht er wat aan de hand zijn en ze moeten vervoerd worden.

Ik zou rustig eens gaan rondkijken. Ik kan je zeker een tinker aanraden er zijn genoeg leuke grotere dames/heren die bijna een shire lijken alleen dan wel even 20 a 30 cm kleiner en die geen aangepaste spullen nodig hebben

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:41

Shires zijn wel gaaf, of je er wel of niet een moet kopen kan ik je niet adviseren ik weet alleen dat kracht weinig met paarden te maken heeft, buiten dat als je wel graag iets in die richting wil moet je met veel dingen rekening houden het is een enorm paard dus is de omheining(hoogte) geschikt op de stalling waar je hem weg wil zetten, afmeting van de rijbak ik denk dat 20x40/60 veel te krap is voor zo'n paard om lekker in te rijden en ookal rijdt je graag buiten, bakwerk is ook ontzettend belangrijk en dat je dan lekker kan rijden is natuurlijk wel zo prettig ook de afmeting van je stal zal een stuk groter moeten zijn dan de doorgaans 3/3,5 x 3/3,5. Het is niet alleen z'n hoogte maar natuurlijk breedte die behoorlijk wat plaats nodig heeft dus ook niet onbelangrijk om van te voren uit te zoeken of er iets geschikt is voor dit formaat paard, tja wat betreft een trailer lijkt me dat een hoge 2 paard trailer wel voldoende moet zijn voor 1 shire, voor de rest zit je natuurlijk ook kwa spullen in een lastiger maat, je zult altijd extra full of extra extra full moet hebben vaak vallen die spullen ook wel in een duurdere categorie en zijn lastiger te vinden ook dat is handig om van te voren als je al een shire op het oog hebt even uit te zoeken of met de verkoper een over praten hoe en wat. Tja wat betreft eten, tja ze eten een stuk meer doorgaans heeft een paard 1 kilo ruwvoer(hooi) per 100 kilo lichaamsgewicht nodig dus een shire van 1000 kilo(geen idee hoeveel ze wegen) heeft wel zo'n 10 kilo hooi nodig zeker in de winter, dat loopt ook behoorlijk op en natuurlijk ook even navragen op de stalling waar je hem neer wil zetten of daar extra kosten voor gerekend worden of dat het er gewoon bij zit normaal paard zit toch ergens tussen de 500 tot 700 kilo dus dat scheelt zeker wel heel wat.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:44

een shire past niet in een normale hogere 2-paardstrailer, je krijgt het tussenschot niet dicht, je moet dan het schot eruit kunnen halen, en vervolgens heb je een extra lange achterstang nodig.
dit betekent dat je niet zomaar een trailer ergens kunt huren, en dus eigenlijk een eigen trailer nodig gaat hebben..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:47

biancavos schreef:
een shire past niet in een normale hogere 2-paardstrailer, je krijgt het tussenschot niet dicht, je moet dan het schot eruit kunnen halen, en vervolgens heb je een extra lange achterstang nodig.
dit betekent dat je niet zomaar een trailer ergens kunt huren, en dus eigenlijk een eigen trailer nodig gaat hebben..

Ow dat wist ik niet tja niet veel verstand van trailers :P.
Dus ook dat is weer iets om van te voren uit te zoeken of het ergens te huren is misschien bij een shire stal in de buurt of om er zelf een aan te schaffen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 11:48

Anoniem schreef:
Maar wel heel leuk dat je een eigen paardje krijgt :D Ben wel benieuwd naar de foto's hoor als het zo ver is :)

zal zeker foto's plaatsen :D

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:50

een 1,5-paards heb je wel kans dat de shire er in past, maar dan zit je weer met het probleem dat je over het laadgewicht heen gaat, vaak kan je maar ergens rond de 750 kg laden, en dat is te weinig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:50

mijn ervaring met shires is dat het vriendelijke kalme paarden zijn, maar ook enorm lomp :+ ik verzorgde jaren geleden een kruising tinkerxshire ofzo en die was met 2/3 jarige leeftijd ook tegen de 1.70 aan. Hij was zo lomp dat als die op je voet stond het een uur duurde voordat die eraf was :+

Maar als ik jou was zou ik vooral als je een paard wil kopen, eerst een week of maand op de proef nemen :j dan weet je het zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:51

Quebelle schreef:
ik wou een bruine arabische merrie.
nu heb ik een lompe vosse bwp met een ramshoofd _O-
maar man,ik hou van dat beest.
rassen kunnen tegenzitten,rassen kunnen meevallen.
als alles geregeld is kwa tijd,kosten & stalling vergeet dan niet dat school een grote rol speelt.
maar ik wens je veel plezier!

Ik wilde absoluut geen vos, Geen hengst en geen draver. En hij moest al helemaal beleerd zijn..

Waar kwam ik mee thuis? juist, Een Draver hengst voskleurig en niet beleerd :')

Dus TS staar je niet blind op een ras!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:56

lifaya schreef:
mijn ervaring met shires is dat het vriendelijke kalme paarden zijn, maar ook enorm lomp :+ ik verzorgde jaren geleden een kruising tinkerxshire ofzo en die was met 2/3 jarige leeftijd ook tegen de 1.70 aan. Hij was zo lomp dat als die op je voet stond het een uur duurde voordat die eraf was :+

Maar als ik jou was zou ik vooral als je een paard wil kopen, eerst een week of maand op de proef nemen :j dan weet je het zeker

Dat is een kwestie van opvoeden.
biancavos schreef:

De hoogte en lengte is bij de nieuwere trailers meestal geen probleem, shires zijn vrij kort van rug en niet langer dan een grote fries. Meestal is de breedte in een 2 paards wat krap. Grootste probleem is vaak het laadvermogen/ vloersterkte en de sterkte van bijvoorbeeld de achterklep en het tussenschot.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:24

Ja idd misschien kan ik bij een shire stalling een trailer huren?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:28

sdi schreef:
De hoogte en lengte is bij de nieuwere trailers meestal geen probleem, shires zijn vrij kort van rug en niet langer dan een grote fries. Meestal is de breedte in een 2 paards wat krap. Grootste probleem is vaak het laadvermogen/ vloersterkte en de sterkte van bijvoorbeeld de achterklep en het tussenschot.

Niet groter of langer dan een grote fries :?
Nou, Shires zijn er in veel verschillende soorten en maten, maar een beetje shire is toch echt wel langer en groter dan een fries hoor. Ik bedoel, deze heer past echt niet in een gewone trailer. Dit is een vrij gemiddelde shire, 1m88 groot... (Ik ben 1m77)
Afbeelding

TS, ga gewoon bij beiden kijken en kijk wat je het beste bevalt, en als je een leuke haflinger oid tegen komt zou ik die zeker ook niet laten staan. Fell Pony of Merens is ook erg leuk, en Welsh Cobs zijn ook niet verkeerd!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:30

Ja idd mooie shire trouwens!!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:42

Denk ook eens aan een Gelderse.

Stevig, veelzijfig, braaf maar toch voldoende temprament.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:44

Oké zal ik doen!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:46

Ben ik de enige die zich afvraagt hoe lang TS al rijd? En hoe intensief?

Ik ben ook wel fan van een mooie shire MAAR als je net stap, draf, galop en ev. een minisprongje kan nemen ben je volgens mij meer dan gezien (tenzij je héél goeie begeleiding krijgt)

met gelijk welk paard, maar nog eens extra door zo'n grote loebbas te kiezen. Want al zijn ze nog zo lief en zachtaardig, ELK paard profiteert als hij de kans krijgt, verschil is dat n shire ongeveer het dubbele aan gewicht in de schaal KAN gooien.

ik spreek uit ervaring ondertussen: na 14 jaar zeuren bij mijn ouders, heb ik sinds september 2009 een eigen tinker gekocht (ja, ik ben 183cm hoog, mijn paardje 153, past redelijk). Paardje is fijner aan het been en met 2 vingertjes stil te zetten, veel fijner op de hulpen dan de meeste andere paardjes bij ons op stal. MAAR als mevrouw haar zinnen op iets gezet heeft gooit ze er zonder probleem wel wat gewicht tegenaan om haar goesting te krijgen, en dat is dan MAAR 500 à 600 kg.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:51

Ik zou me niet blind staren op een ras, maar ga gewoon bij verschillende paarden (rassen) kijken en van daaruit kan je beslissen wat je het leukste vind.
Je kan nog zo'n gave shire vinden, maar het moet ook wel qua karakter klikken.
Kijk gewoon rustig rond en je komt vanzelf een paardje tegen waar je verliefd op wordt. Misschien een shire, misschien een haffie, wie weet kom je wel met een gelder thuis. Maar houdt in ieder geval alle opties open, staar je niet blind op 1 soort paard, want ik denk dat dat nog vies tegen kan gaan vallen.

Overigens, gaat die manege er ook mee akkoord als je een shire koopt? Ga er toch een beetje vanuit dat hun box grote 3x3 is... daar staat een shire toch echt niet fijn in. Veel stallen staan toch ook neit echt te springen als je met zo'n reus aankomt...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:55

sorry ik vind shire's erg mooie paarden maar wat een moet een meiske van 14 met een shire? denk dat je die never nooit gaat houden en ook veeel te groot voor je is!! Waarom kijk je niet naar een wat kleiner paard bijvoorbeeld haflinger, Fjord, Fell pony ??

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:59

cupcake1986 schreef:
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe lang TS al rijd? En hoe intensief?

Ik ben ook wel fan van een mooie shire MAAR als je net stap, draf, galop en ev. een minisprongje kan nemen ben je volgens mij meer dan gezien (tenzij je héél goeie begeleiding krijgt)

met gelijk welk paard, maar nog eens extra door zo'n grote loebbas te kiezen. Want al zijn ze nog zo lief en zachtaardig, ELK paard profiteert als hij de kans krijgt, verschil is dat n shire ongeveer het dubbele aan gewicht in de schaal KAN gooien.

ik spreek uit ervaring ondertussen: na 14 jaar zeuren bij mijn ouders, heb ik sinds september 2009 een eigen tinker gekocht (ja, ik ben 183cm hoog, mijn paardje 153, past redelijk). Paardje is fijner aan het been en met 2 vingertjes stil te zetten, veel fijner op de hulpen dan de meeste andere paardjes bij ons op stal. MAAR als mevrouw haar zinnen op iets gezet heeft gooit ze er zonder probleem wel wat gewicht tegenaan om haar goesting te krijgen, en dat is dan MAAR 500 à 600 kg.

Ik rijd al 7 jaar en vroeger 2 keer per week en nu op het moment 1keer in de week

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:00

blue_kim schreef:
Ik zou me niet blind staren op een ras, maar ga gewoon bij verschillende paarden (rassen) kijken en van daaruit kan je beslissen wat je het leukste vind.
Je kan nog zo'n gave shire vinden, maar het moet ook wel qua karakter klikken.
Kijk gewoon rustig rond en je komt vanzelf een paardje tegen waar je verliefd op wordt. Misschien een shire, misschien een haffie, wie weet kom je wel met een gelder thuis. Maar houdt in ieder geval alle opties open, staar je niet blind op 1 soort paard, want ik denk dat dat nog vies tegen kan gaan vallen.

Overigens, gaat die manege er ook mee akkoord als je een shire koopt? Ga er toch een beetje vanuit dat hun box grote 3x3 is... daar staat een shire toch echt niet fijn in. Veel stallen staan toch ook neit echt te springen als je met zo'n reus aankomt...

3.7 x 3.7
En hij komt elke dag buiten het is maar voor de nacht!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:01

En hoe veel uur komt hij in de winter buiten?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:01

NienkeNiels schreef:
sorry ik vind shire's erg mooie paarden maar wat een moet een meiske van 14 met een shire? denk dat je die never nooit gaat houden en ook veeel te groot voor je is!! Waarom kijk je niet naar een wat kleiner paard bijvoorbeeld haflinger, Fjord, Fell pony ??

Ik hpef niet perse een shire maar zou er graag een willen ik kijk ook naar andere rassen hoor bijv. Tinkers en merens enzo