Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:51

Lanfir schreef:
Wij zijn afgelopen jaar ook verhuisd naar een andere stal. En nog steeds super gelukkig hiermee:

Hier hebben we de volgende faciliteiten:
Zomer van 10-20 uur weidegang (wei is opgedeeld in 12 grote weides en ze worden iederen week verplaatst)
Winter van 11-17 uur in 1 van de buitenbakken met hooiplaats
3 buitenbakken (1 van 20*40 en 2 van 20*60)
Een mega grote cross wei
op 200 meter van de ingang van ruiterpaden
3 spuitplaatsen
alles word voor je gedaan, gevoerd, gemest en binnen en buiten gezet.

Echt een top stal voor het paard ze is helemaal opgebloeid sinds ze hier staat!

wooooooooooow, 12 grote weides????
en er wordt voor je binnen en buiten gezet?
dan zou ik het ook wel weten hoor,
maar ik moet alles zelf doen (vind ik trouwens wel heel leuk), maar is niet realistisch als je studeert enz

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:51

Wat maakt het je paard uit of die in een box met een gouden randje staat of in een box met geen kijkgaten... Hij wordt er net zo ongelukkig in.
Een paardje hoort lekker buiten in de wei/paddock.
Gewoon een paardwaardig bestaan :D

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:52

Super dat je op zo'n goede stal kan staan in ruil voor wat werk!

Mijn paardje staat op een héél kleine particuliere stalling. Staan momenteel 5 paarden, 2 paarden zijn van de eigenaren de andere 3 staan in pension. We hebben weides in overvloed, een buitenbak, paddock, plek voor eigen kast, ruime stal met buitenluik, wordt uitgemest, gevoerd, binnen en buitengezet, wasplaats met koud water, en het belangrijkste voor mij gelegen in een heel mooi buitenrij gebied :D Ze komen elke dag buiten. Zowel s'zomers als s'winters. In de zomer betaal ik 115 euro en in de winter 150 euro. Ben enorm blij met deze stalling!
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 06-01-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:53

ts, welke regio woon je? :)
want ik geloof niet dat je in een klein landje als belgie je paard 200km ver weg moet zetten voor een stal met weides? :)
Dat hoeft vanuit de randstad in NL ook niet?

ik heb mijn paardje ook verhuisd afgelopen jaar. Maar dat was omdat ik meer bos wilde. Bijkomend is dat ik hem nu fijner vind staan dan toen, de stal bevalt me erg goed, en mijn paard bevalt het goed in zijn kuddetje :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:53

Coeur schreef:
Leuk om al jullie reacties te lezen!
Ik betaal eig bijna niks... Vroeger werkte ik daar in de weekends, maan nu doe ik dat dus in ruil voor zijn stal (ik help gwn wanneer ik tijd heb, niet echt een bepaald aantal uren ofzo), ik betaal wel ong 20 euro per maand voor zijn hooi (aan de buitenstallen wordt voordroog geleverd)
Ik doe wat vanalles eig: helpen met longeren, kuisen, eten geven, helpen op wedstrijden (nationaal en internationaal :-) )... Echt helemaal spr!!! Want groomen doe ik echt spr spr graag :-)

Dat is nu een lot uit de loterij! Leuk joh dat je het zo goed hebt getroffen.
Hoe kom je nu aan deze plek? Ben je gewoon binnen gestapt en gevraagd of ze nog plek hadden?
Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:54

Coeur schreef:
Ben het volledig met je eens,
mijne heeft ook last van staartschuren in de zomer, dus denk dat ik hem niet echt plezier doe met hem hele dagen in 30° buiten te zetten

Daar hebben ze ook eczeem dekens voor en overal een excuse op zoeken kan niet.

ookal schuurt je paard hij vind het dan fijn om even te kunnen rollen in het gras of zand. daarna ff lekker poetsen en weer zijn eczeem dekentje op en weer naar buiten.

hij zoekt zelf wel de schaduw op als hij er last van heeft. en hij zou meer in de stal schuren dan buiten de stal want waar moet hij dat doen in het weiland enige optie is boom? maar zoveel zou dat er neit staan toch!1

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:55

Ik ben ook wel blij met mijn stal hoor,

zomers 24/7 buiten en in de winter overdag nadeel alleen met sneeuw kunnen ze niet, ze hebben ook een schuilstal zowel zomer en winter, zomers strookbegrazing. Stal wordt in de winter(november tot maart ongeveer) dagelijks uitgemest, er is een verlichte buitenbak die eigelijk bijna altijd goed is alleen als het vriest minder maar nat of droog hebben we niet gek veel last van. Voor de rest een zadelkamer en ook wel genoeg plaatsen waar je eventueel je paard kan wassen of afspuiten, wel koud water.
Voer, hooi en stro is inbegrepen. Soms help ik met uitmesten vooral weekend als ik tijd heb, en probeer ze in de winter wel zelf mee binnen en buiten te zetten.

Het enige wat ik eigelijk mis is een binnenbak of een overdekte buitenbak maar goed een mens kan niet alles hebben, en hier gaat vaak een binnenbak gelijk aan een beperkte weidegang, en ik vindt het wel een eis dat ze zeker in de zomer gewoon 24/7 buiten(met schuilstal) staat heerlijk voor die beestjes. Ken in de omgeving ook wel plaatsen waar ze het hele jaar door 24/7 op de wei staan en alle faciliteiten hebben opzich heerlijk maar daarvan is dan of de prijs ontzettend hoog of ze hebben geen schuilstal en dat vindt ik wel belangrijk zomer en winter.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:55

Naaltje schreef:
ts, welke regio woon je? :)
want ik geloof niet dat je in een klein landje als belgie je paard 200km ver weg moet zetten voor een stal met weides? :)
Dat hoeft vanuit de randstad in NL ook niet?

ik heb mijn paardje ook verhuisd afgelopen jaar. Maar dat was omdat ik meer bos wilde. Bijkomend is dat ik hem nu fijner vind staan dan toen, de stal bevalt me erg goed, en mijn paard bevalt het goed in zijn kuddetje :)

Regio Brussel, dus niet Limburg of de kempen ofzo (das allemaal 100 tot 150 km ver, en dat vind ik toch wat ver om elke dag te doen :p )

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:00

aerdenhout1 schreef:
Coeur schreef:
Leuk om al jullie reacties te lezen!
Ik betaal eig bijna niks... Vroeger werkte ik daar in de weekends, maan nu doe ik dat dus in ruil voor zijn stal (ik help gwn wanneer ik tijd heb, niet echt een bepaald aantal uren ofzo), ik betaal wel ong 20 euro per maand voor zijn hooi (aan de buitenstallen wordt voordroog geleverd)
Ik doe wat vanalles eig: helpen met longeren, kuisen, eten geven, helpen op wedstrijden (nationaal en internationaal :-) )... Echt helemaal spr!!! Want groomen doe ik echt spr spr graag :-)

Dat is nu een lot uit de loterij! Leuk joh dat je het zo goed hebt getroffen.
Hoe kom je nu aan deze plek? Ben je gewoon binnen gestapt en gevraagd of ze nog plek hadden?
Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

neeh, ben ni gelijk binnengestapt :p
we hadden via iemand gehoord dat ze nog iemand zochten om 3 paarden te verzorgen die thuis bleven (ze gingen met 10 op concours naart buitenland), voor 6 weken.
Mijn zus haar paard was net overleden, dus zij wou dit heel graag doen, en dan hebben we dit samen 6 weken gedaan
dan nadien omdat hun groom weg was, heb ik daar 3 maand gewerkt, ben dan beginnen studeren, dan kwam ik in de problemen voor een stalling en hebben ze mij een stal aangeboden :-)
(normaal doen ze nooit zo stallen verhuren of pensionklanten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:01

FlorisSam schreef:
Fijn dat je het naar je zin hebt.
Ik heb de paarden aan huis staan met:
-4 Weides
-buitenbak van 20x40
-4 ruime boxen (3,5x3,5 of groter)
-verwarmde schuur voor de zadels en hoofdstellen
-wasplaats met warm en koud water
-Super uitrijmogelijkheden,ik rijd het weiland uit en zit in het bos(Geen enkele weg of dergelijke hoef ik over :D )
-Paarden zijn 's zomers 24/7 buiten,'s winters gaan ze om 5 uur op stal en om 8 uur van stal.
-ruim voerhok
-Gratis hooi :D
zit op ongeveer 2 kilometer van de club,kan daar in de zomer stappend heen,ik rijd alleen niet op de club.
Privé les 15 euro per half uur,25 uur per uur,aan huis :)
wel zelf uitmesten en voeren e.d.

Voor een shetlander van 90 cm een paard van 1,62 en straks een e-pony/klein paard van 1,55-1,58 (ben nog met de aankoop bezig :) )

Alle stallen hebben trouwens een buitenluik,die altijd open staat.
Voor de shetlander zijn we bezig met een op maat gemaakt boxdeurtje zodat zij een beetje mee kan kijken wat er in de stal gebeurd (mevrouw is nogal nieuwschierig :+ )
Stal heeft ook een ventilator.
Hooi is van eigen land en hele goede kwaliteit.
Nieuwe zadelkamer is in de maak :)
's zomers staan de paarden ong. 7 uur per dag op de bak,16 uur in de wei (strookbegrazing)
Dagelijks worden de stallen uitgemest en opgestrooid.
Buitenbak heeft ook verlichting.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:02

En mijn paard mag zeker heel dikwijls rollen in de binnenpiste of in zand of aarde ofzo,
en op stal schuurt hij dus niet.
En exzeemdekens heb ik ook al vaak gehoord, maar mijn ervaring is dat alles nog heter eronder wordt en begint te broeien als je alles zo dicht afsluit, en dat wordt nog heter voor t arme beest op de wei (mijne is trouwens een echt winter-type, hij haat het als het warm is)

Ladynette

Re: Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:08

dan is buitelucht alsnog beter voor een paard die schuurt dan dat hij op het hok staat..

als jij altijd jeuk hebt ben jij tog ook liever uit je bed en in de buitenlucht dan dat je in je bed zit.

exzeem dekens zijn er voor gemaakt om ook in de zomer op te kunnen hebben en meestal een lichte kleur.

een soort van vliegen dekens

ik zou me schuldig voelen als me paard lang binnen moet staan!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:08

sja TS.. ik zou dan liever niet elke dag gaan dat paard buiten komt
maar nogmaals,dat is maar net de waarde die je eraan hecht

mijn paard staat ook onder eczeemdeken, niet het idee dat hij het erg vindt hoor... denk dat hij een stal eerder zou afbreken.
paarden hebben trouwens over het algemeen vrij snel een hekel aan hitte, want de comfort temperatuur ligt vrij laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:09

Ladynette schreef:
dan is buitelucht alsnog beter voor een paard die schuurt dan dat hij op het hok staat..

als jij altijd jeuk hebt ben jij tog ook liever uit je bed en in de buitenlucht dan dat je in je bed zit.

exzeem dekens zijn er voor gemaakt om ook in de zomer op te kunnen hebben en meestal een lichte kleur.

een soort van vliegen dekens

ik zou me schuldig voelen als me paard lang binnen moet staan!

_/-\o_
Exceemdekens zijn in lichte kleuren zodat ze warmte juist afstoten.
In een stal broeit het nóg harder.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:10

Ik heb een hele leuke stal, ik huur namelijk zelf een stal;

Max 4 paarden,
Paddock,
Weiland,
Koude douche voor de paarden,
Kan van de bak een stukje verder op gebruiken maken.

Mijn paarden komen iedere dag zo'n 7 uur per dag buiten, ze zouden het niets vinden om opgesloten in hun stal te staan!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:10

Ikzelf ga op een pensionstal/manege staan.

Pensionstal en manege zijn 2 echt aparte delen, dus je merkt weinig van de manege. Maar de manege kan juist ook heel gezellig zijn!

Weilanden, (11 ha)
3 paddocks
3!! Binnenbakken, met wedstrijdbodem.
2 buitenbakken, met wedstrijdbodem.
poetsplaatsen.
Goede uitrijdmogelijkheden.
goede lessen.
Hoefsmid komt om de 2 weken, dus je hoeft geen voorrijdkosten te betalen.

Hier betaal je dan 325 voor per maand, Volpension. Dat vindt ik dan nog redelijk netjes!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:11

Heb ik het nu verkeerd gelezen? Ts haar paard komt zomers ook op de weide hoor. Alleen staat er nog niet zo lang.

Die van staan vandaag ook de hele dag op stal. Het is een en al ijs bij ons nu. Spiegelglad. Dan maar een dag je binnen.
Laatst bijgewerkt door mhollander op 06-01-11 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:12

Een privéstal :D

-Een paddock/bak waar me knollies 24/7 instaan..
-2inloopstallen
-onbeperkt hooi

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:12

mhollander schreef:
Heb ik het nu verkeerd gelezen? Ts haar paard komt zomers ook op de weide hoor. Alleen staat er nog niet zo lang.

een paar uurtjes/halve dag in de zomer

ik heb goed gelezen :j

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:13

zoals naaltje en FlorisSam zeggen bedoel ik ook!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:15

mhollander schreef:

Die van staan vandaag ook de hele dag op stal. Het is een en al ijs bij ons nu. Spiegelglad. Dan maar een dag je binnen.

das overmacht
bij moerdijk staan nu ook een boel paarden binnen
maar ts zit in het zuiden, en geloof me, daar zeikt het alleen vand e regen ;)
en moerdijk is ook ver genoeg weg :)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:16

Naaltje schreef:
mhollander schreef:

een paar uurtjes/halve dag in de zomer

ik heb goed gelezen :j

Nou prima toch! Het is niet ideaal maar beter dan wat ze had dacht ik zo. Er zijn nog wel meer stallen waar paarden niet naar buiten kunnen. Hier in de buurt is er zelfs een manege waar ze geen land bij hebben. Kijk dat vind ik ook niet goed. Elk paard heeft recht op een paar uur gras per dag.

mirror666

Re: Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:17

ja, elk paard heeft recht op een paar uur gras per dag. eens.

maar mijn mening is dat ook elk paard recht heeft op een groot deel van de dag vrije beweging :) en of ze dan gras of hooi kunnen knagen zal me worst wezen, en of ze dan rondjes rennen of niet ook niet. Maar ze kunnen naar behoefte...

en er zijn altijd situaties te bedenken waarin het nóg slechter is.. ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:18

Citaat:
Nou prima toch! Het is niet ideaal maar beter dan wat ze had dacht ik zo. Er zijn nog wel meer stallen waar paarden niet naar buiten kunnen. Hier in de buurt is er zelfs een manege waar ze geen land bij hebben. Kijk dat vind ik ook niet goed. Elk paard heeft recht op een paar uur gras per dag.

een paar uurtjes/halve dag. laten we van 't hoogste uitgaan en dus halve dag nemen. dat zijn 6 uurtjes. 24 - 6 = 18. dat betekent dat hij in de zomer nog zo'n 18! uur op stal staat per dag. dan komt de winter en staat hij 23 uur per dag op stal. de beweging die ze vaak krijgen is dan gedwongen beweging(rijden dus)
overigens staat paarden niet alleen voor 't ''gras'' buiten, ook voor hun andere natuurlijke behoeften zoals vrije beweging,sociaal contact met andere paarden enz.
ik vind 't verre van ideaal..
Laatst bijgewerkt door Illusion op 06-01-11 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:19

Illusion schreef:
Citaat:

een paar uurtjes/halve dag. laten we van 't hoogste uitgaan en dus halve dag nemen. dat zijn 6 uurtjes. 24 - 6 = 18. dat betekent dat hij in de zomer nog zo'n 18! uur op stal staat per dag. dan komt de winter en staat hij 23 uur per dag op stal.
ik vind 't verre van ideaal..

Totaal mee eens.

Vind het pure dierenmishandeling, en eigenlijk is half bokt daarmee bezig.