Een geit bij onze pony's?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:32

wij hebben ook geiten bij onze pony's lopen (meestal 3/4 pony's). we hebben er nu 3 (dwerg) geitjes bij lopen. dat gaat eigenlijk altijd goed.
geiten zijn wel graag met soortgenootjes (of evt een schaap). bij een geitje alleen heb je kans dat het veel loopt te mekkeren en ongelukkig is (lijkt).
conclusie: het kan makkelijk samen met pony's, en meerdere geitjes is beter als een alleen.

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:48

ja je mag een geit houden, als ik naar school ga zie ik ook gewoon geiten bij mensenop een klein landje staan en voor de paarden is het gezelliger. :D

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:11

Coby schreef:
Vroeger stonden onze geiten ook samen met onze pony. Dat ging heel erg goed. De oude geit moest zelf mee op wandeling wanneer wij met de pony gingen wandelen. Wel had onze geit een eigen ingang in het hok zodat hij veilig binnen kon staan zonder eventueel getrap van de pony.
Het is inderdaad heel handig wanneer de geiten apart van de paarden kunnen komen door bijv. een stroomdraad. En daar kan dan ook een schuilgelegenheid komen voor alleen de geiten.
Wij hebben op dit moment dwerggeiten. Deze blijven heel goed achter een omheining van gaas en stroom van rond de 1.20. Lager is niet aan te raden ivm uitbreken.
Geiten zijn evenhoevigen en moeten daardoor een oormerk in.
Voor de aankoop moet je een UBN-nummer aanvragen. Het duurt een aantal weken voordat dat allemaal geregeld is. Vervolgens kun je op zoek naar geiten. Officieel moet je voor het vervoer een vervoersdocument ondertekenen (verkoper/koper). Daarna moet je bij aankomst de geiten registreren (dat kan heel simpel via een inlogsysteem).
Doe je dit niet dan ben je inderdaad strafbaar. Rendac haalt niet geregistreerde geiten ook niet op. Officieel behandelt een dierenarts geen niet geregistreerde geit. Al zal dat wel meevallen denk ik.
Dit alles moet je dus regelen voordat je een geit koopt. Anders kan de verkoper de geit in zijn systeem ook niet uitschrijven enz.

Ik zou wanneer de wei groot genoeg is kiezen voor een grotere geitensoort. Deze breken minder snel uit en mekkeren ook beduidend minder dan dwerggeiten. Er zijn nog enkele geitensoorten zonder hoorns, bijv. de witte melkgeit. Onthoornen is in Nl voor alleen de witte melkgeit nog toegestaan.

Kies je voor een dwerggeit dan zou ik kiezen voor een apart deel van de weide. Omdat vooral deze geiten heel erg de behoefte hebben aan speeltoestellen en dat is voor grotere paarden minder geschikt. :+

ik zou dat niet doen geiten breken heel vaak uit en en eten gewoon je draad op alles zowel van plastiek tot hout ze maken alles kapot ook eten ze de mooie staartn van de ponys helemaal kapot als je echt een geit wil houden kooop er dan minimum 2 geiten en zet ze apart naast de ponys is goed maar erbij zou ik je toch afraden

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:35

Citaat:
ik zou dat niet doen geiten breken heel vaak uit en en eten gewoon je draad op alles zowel van plastiek tot hout ze maken alles kapot ook eten ze de mooie staartn van de ponys helemaal kapot als je echt een geit wil houden kooop er dan minimum 2 geiten en zet ze apart naast de ponys is goed maar erbij zou ik je toch afraden

dit klopt niet helemaal, een geit eet niet alles op wat ze zien, de staarten van de pony's komen ze echt niet aan en de draad (als er stroom op staat) al helemaal niet.
wel is het inderdaad beter twee geitjes te doen, maar ze kunnen gemakklijk met paarden/pony's in de weide, wij hebben dat zo al 15 jaar, nooit problemen gehad.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:58

Als ik jullie reacties zo lees kan het knabbelen aan staarten e.d. dus verschillen. Ik ben van plan ze wel bij onze Shets te zetten, maar mocht het uiteindelijk toch niet kunnen dan kunnen ze ook apart.

Hebben jullie misschien ook wat voorbeelden qua omheining? Dan kan ik daar vast mee beginnen, ik heb tot 7 februari de tijd :D

Szan

Re: Een geit bij onze pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:58

Mijn eerste verzorgpony stond met 3 andere paarden, twee geiten, een paar schapen en een alpaca in de wei...
Nooit last gehad van geknabbel e.d., ging altijd helemaal prima :)

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:02

Wij hebben ook drie dwerggeiten bij onze shets lopen. Heb ze nog nooit zien knagen aan de staart of boven op de shets gezien. Wij hebben om onze wei kippengaas gedaan ivm het hoge risco van uitbreken. Wat je ook eventueel kunt doen is een extra stroomdraadje onderlangs zetten.

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:34

wij hebben gaas hekwerk (van dat groen), dit omdat de weide waar onze pony's staan vroeger een kinderboerderij weitje was. er staan behalve geiten ook schapen en 2 mini varkentjes bij.
ons hekwerk is ong 1.20 hoog, nooit last gehad van uitbrekende geiten. wel hebben de geitjes welleens bovenop een shetlander gestaan (jonge geitjes) maar daar kan de pony wel tegen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:49

bij ons is het houten hekwerk met gaas en dan op ongeveer 50 cm een draadje en op 100cm denk ik. Volgens mij is ons hek 1.20m. Hierin blijven de geiten goed binnen, maar die hebben dan ook ruimte, speelgelegenheid en vriendjes zat. Als je een erg eigenwijze geit hebt komen ze overal uit en is alleen een bunker goed genoeg! Hahaha, en dan nog!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:56

Op de zorgboerderij waar mijn paarden eerst stonden hebben ze ook een tijd bij 3 geiten in de wei gestaan. Heb eerlijk gezegd nooit gemerkt dat er iets met de staarten gebeurde, maar ik denk ook dat dat van je paard afhangt. De geiten en paarden daar hielden wel redelijk afstand, ze aten wel met elkaar (en geiten eten echt veel!) maar echt close waren ze niet met elkaar. Maar ook bij andere paarden nooit gehad dat ze aan de staarten kwamen, dus dat kan ook goed gaan.

Dit waren wat grotere witte geiten, wel rustige beesten. Maar ook die konden aardig klimmen hoor! Ik heb er wel eentje zo over het schapegaas zien klimmen, gewoon achterpoten erin, voorpoten erover en zich omhoog hijsen. En dan aan de andere kant gras bunkeren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:02

sophiesoley schreef:
Citaat:

dit klopt niet helemaal, een geit eet niet alles op wat ze zien, de staarten van de pony's komen ze echt niet aan en de draad (als er stroom op staat) al helemaal niet.
wel is het inderdaad beter twee geitjes te doen, maar ze kunnen gemakklijk met paarden/pony's in de weide, wij hebben dat zo al 15 jaar, nooit problemen gehad.

Inderdaad het klopt echt niet helemaal. Onze pony had gewoon nog een staart. Geiten doen dit vaak uit verveling, dus moet je zorgen voor voldoende afwisseling/afleiding. Het schuurtje is gemaakt van stevig hout en staat nog steeds (ook hier weer een stroomdraadje op bepaalde plaatsen ter voorkoming van eventueel knagen.
Wij hebben een afrastering van 1.20 meter, daarvoor vier draden stroom. Geen enkele last van uitbrekende geiten.

Balou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:23

Wij hadden ook een geit, die ging aan de staarten knagen van de pony's, gek ding :P voor de rest zijn ze erg leuk om erbij te hebben! Ze moeten idd zo'n nummer in de oren hebben hangen!

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:35

Balou_ schreef:
Wij hadden ook een geit, die ging aan de staarten knagen van de pony's, gek ding :P voor de rest zijn ze erg leuk om erbij te hebben! Ze moeten idd zo'n nummer in de oren hebben hangen!

stond deze geit alleen bij pony's?

huppeltje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:33

Mijn shetlander stond ook wel eens samen met mijn geitjes.
Dit ging prima..
Nooit last van geknabbel gehad.

Pluis21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:04

zorg voor een goede afrastering. geiten komen overal doorheen als ze willen.
verder nooit problemen gehad met geitenbij de paarden

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:11

Weet niet of het in Nederland zo is, maar in België moet je aangeven dat je geiten hebt.. Je moet er elk jaar van betalen. Voor de geit bij de pony te zetten zie ik geen probleem, wij hadden 4 geitjes en ze liepen ook bij onze pony's. Ons laatste geitje is wel gestorven omdat de pony er tegen was gelopen in volle vaart, en dan hebben we maar besloten het geitje te laten inslapen ( was al een oude geit, ze had door de botsing binnenin bloedingen) Hopelijk is jou pony niet zo dom :+ .
( tip: geitjes vinden het altijd leuk om op iets op te klimmen, bv: je kan een torentje maken met een laddertje waar ze kunnen opklimmen, ... dat vinden ze super! :D )
Groetjes

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:18

Een vriendin van me had 'vroeger' altijd een geitje bij haar paard in staan..
Die twee konden niet zonder elkaar en deze geit beet ook geen staarten af :n
Het zal dus wel per geit verschillen :)
Altijd als ze buiten ging rijden, moest de geit mee.. Die wilde niet alleen in het land blijven staan..
En dan vond hij altijd wel een manier om uit te breken :=
Na een jaar heeft ze het paard verkocht en bleef de geit over.. Een paar dagen na de verkoop liep er een paard langs het land.. Geitje rende er als een idioot achteraan, waarschijnlijk in de veronderstelling dat het z'n maatje was :=

xChanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:39

Ik heb niet zo'n goede ervaring met geiten. :Y) Ze aten de staart van mijn Shetlander helemaal op en inderdaad werden het ook al snel de manen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:35

sophiesoley schreef:
wij hebben gaas hekwerk (van dat groen), dit omdat de weide waar onze pony's staan vroeger een kinderboerderij weitje was. er staan behalve geiten ook schapen en 2 mini varkentjes bij.
ons hekwerk is ong 1.20 hoog, nooit last gehad van uitbrekende geiten. wel hebben de geitjes welleens bovenop een shetlander gestaan (jonge geitjes) maar daar kan de pony wel tegen.

Zoiets willen wij inderdaad ook neerzetten. Dat geitjes wel eens op een Shet gaan staan heb ik vaker gehoord ja, levert leuke plaatjes op :P

Inmiddels heb ik een paar geiten op het oog, leuk contact met mensen die 4 (okee eigenlijk 2 te veel) geiten aanbieden die altijd samen hebben gestaan en ze daarom ook graag naar dezelfde plek zien gaan. Het gaat om twee witte melkgeiten en twee nubische geiten. De melkgeiten hebben een ubn nummer maar de nubische geiten niet (zijn daar geboren) dus daar moet ik nog even achteraan.

Heeft iemand misschien nog voorstellen of leuke ideeën voor speeltoestellen e.d.? We hebben ruimte genoeg dus er kan een hoop in! :Y)

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:12

Pas maar op met geiten, die knagen de manen en staart bij je ponys vaak weg. Zonde vind ik dat altijd

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:20

bij ons op de manege hebben wij een falabella en die staat in een stalletje met 2 schaapjes .
De pony is een hengst en de schaapjes zijn 2 rammetjes , dat gaat prima hoor ;)
Het zijn dikke vrienden , en ze zijn zo schattig <3

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:25

Sugarfoot schreef:
Inmiddels heb ik een paar geiten op het oog, leuk contact met mensen die 4 (okee eigenlijk 2 te veel) geiten aanbieden die altijd samen hebben gestaan en ze daarom ook graag naar dezelfde plek zien gaan. Het gaat om twee witte melkgeiten en twee nubische geiten. De melkgeiten hebben een ubn nummer maar de nubische geiten niet (zijn daar geboren) dus daar moet ik nog even achteraan.

Heeft iemand misschien nog voorstellen of leuke ideeën voor speeltoestellen e.d.? We hebben ruimte genoeg dus er kan een hoop in! :Y)

geiten hebben geen UBN nummer, maar een levensnummer. Dit levensnummer staat op de oormerken waarvan elke geit er 2 in moet hebben.
De plek waar ze staan hebben een UBN nummer. Als de witte melkgeiten een levensnummer/ oormerken hebben omdat ze ergens anders geboren zijn, kan het dat de geiten niet 100% legaal daar terecht gekomen zijn en dus ook niet 100% legaal naar jou kunnen komen. Elke geit in nederland moet 2 oormerken in hebben, en elke plek waar geiten staan moet een UBN nummer hebben. Wanneer er geiten geboren worden, aangekocht worden of weggedaan worden moet dit allemaal aangegeven worden bij het LNV. Kortom wanneer je dit niet doet ben je niet goed bezig. Ik zou echt zorgen dat dit goed zit. Het kan heel lang goed gaan, maar bij bv een uitbraak van ziektes als q-koorts kun je een groot probleem hebben!
Ik weet niet of je al op de site van het lnv loket hebt gekeken, maar ik raad je aan dat echt te doen. Hier zijn alle regels wel te vinden!

Speeltoestellen kun je zo gek maken als je zelf wil. bv verschillende plateaus op verschillende hoogtes die via trappetjes met elkaar verbonden zijn. Grote dikke boomstammen die je over elkaar heen legt zijn ook erg leuk. Wat ook leuk is is de onderkant van een bezem op een paal maken zodat ze daar lekker tegen kunnen gaan schuren...
Heb je geen kinderboerderij in de buurt? Misschien kun je daar ook eens langs om te kijken wat zij hebben en om info aan te vragen!

valonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:06

kan prima pony met geit(en).. heb ik oook thuis... de geit mekkert al als de pony uitzicht is en zijn echte maatje... dus na mijn meing kan 1 ook maar 2 is natuurlijk wel altijg mooier

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:54

kan prima mijn shet stond altijd met een geit
me manen en staart zijn nog mooi hoor
wel moet je bedenken dat ze graag klimmen goed kunne springen en graag samen leven.
je rekening moet houden met eventuele ziektes en geiten water haten dus ze droog moeten kunne staan

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:58

onze 2 geiten hebben jaren hun stal gedeeld met onze pony, dat ging altijd supergoed. Helaas is een paar weken geleden 1 geitje overleden, maar de andere staat nog steeds bij een van de paarden op stal (nu zelfs bij een grote kwpn'er en die is echt stapelgek op het geitje). We gaan er nu geen geitje meer bij halen omdat ons dametje al zo op leeftijd is (heeft al de nodige gebrekjes) dat we haar er niet blij meer mee maken.