Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Coby schreef:Vroeger stonden onze geiten ook samen met onze pony. Dat ging heel erg goed. De oude geit moest zelf mee op wandeling wanneer wij met de pony gingen wandelen. Wel had onze geit een eigen ingang in het hok zodat hij veilig binnen kon staan zonder eventueel getrap van de pony.
Het is inderdaad heel handig wanneer de geiten apart van de paarden kunnen komen door bijv. een stroomdraad. En daar kan dan ook een schuilgelegenheid komen voor alleen de geiten.
Wij hebben op dit moment dwerggeiten. Deze blijven heel goed achter een omheining van gaas en stroom van rond de 1.20. Lager is niet aan te raden ivm uitbreken.
Geiten zijn evenhoevigen en moeten daardoor een oormerk in.
Voor de aankoop moet je een UBN-nummer aanvragen. Het duurt een aantal weken voordat dat allemaal geregeld is. Vervolgens kun je op zoek naar geiten. Officieel moet je voor het vervoer een vervoersdocument ondertekenen (verkoper/koper). Daarna moet je bij aankomst de geiten registreren (dat kan heel simpel via een inlogsysteem).
Doe je dit niet dan ben je inderdaad strafbaar. Rendac haalt niet geregistreerde geiten ook niet op. Officieel behandelt een dierenarts geen niet geregistreerde geit. Al zal dat wel meevallen denk ik.
Dit alles moet je dus regelen voordat je een geit koopt. Anders kan de verkoper de geit in zijn systeem ook niet uitschrijven enz.
Ik zou wanneer de wei groot genoeg is kiezen voor een grotere geitensoort. Deze breken minder snel uit en mekkeren ook beduidend minder dan dwerggeiten. Er zijn nog enkele geitensoorten zonder hoorns, bijv. de witte melkgeit. Onthoornen is in Nl voor alleen de witte melkgeit nog toegestaan.
Kies je voor een dwerggeit dan zou ik kiezen voor een apart deel van de weide. Omdat vooral deze geiten heel erg de behoefte hebben aan speeltoestellen en dat is voor grotere paarden minder geschikt.
Citaat:ik zou dat niet doen geiten breken heel vaak uit en en eten gewoon je draad op alles zowel van plastiek tot hout ze maken alles kapot ook eten ze de mooie staartn van de ponys helemaal kapot als je echt een geit wil houden kooop er dan minimum 2 geiten en zet ze apart naast de ponys is goed maar erbij zou ik je toch afraden
sophiesoley schreef:Citaat:ik zou dat niet doen geiten breken heel vaak uit en en eten gewoon je draad op alles zowel van plastiek tot hout ze maken alles kapot ook eten ze de mooie staartn van de ponys helemaal kapot als je echt een geit wil houden kooop er dan minimum 2 geiten en zet ze apart naast de ponys is goed maar erbij zou ik je toch afraden
dit klopt niet helemaal, een geit eet niet alles op wat ze zien, de staarten van de pony's komen ze echt niet aan en de draad (als er stroom op staat) al helemaal niet.
wel is het inderdaad beter twee geitjes te doen, maar ze kunnen gemakklijk met paarden/pony's in de weide, wij hebben dat zo al 15 jaar, nooit problemen gehad.
sophiesoley schreef:wij hebben gaas hekwerk (van dat groen), dit omdat de weide waar onze pony's staan vroeger een kinderboerderij weitje was. er staan behalve geiten ook schapen en 2 mini varkentjes bij.
ons hekwerk is ong 1.20 hoog, nooit last gehad van uitbrekende geiten. wel hebben de geitjes welleens bovenop een shetlander gestaan (jonge geitjes) maar daar kan de pony wel tegen.
Sugarfoot schreef:Inmiddels heb ik een paar geiten op het oog, leuk contact met mensen die 4 (okee eigenlijk 2 te veel) geiten aanbieden die altijd samen hebben gestaan en ze daarom ook graag naar dezelfde plek zien gaan. Het gaat om twee witte melkgeiten en twee nubische geiten. De melkgeiten hebben een ubn nummer maar de nubische geiten niet (zijn daar geboren) dus daar moet ik nog even achteraan.
Heeft iemand misschien nog voorstellen of leuke ideeën voor speeltoestellen e.d.? We hebben ruimte genoeg dus er kan een hoop in!