help! luchtzuiger met wonden door de band!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:40

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:47

Die boredombraker is idd nog wel een idee..
Maar die voerbal wordt ook niks denk ik.. ze heeft een hekel aan ballen helaas..
Heb al meerdere maten ballen in het land en stal gehad, maar ze kijkt er totaal niet! naar om ^)

Thnx voor het meedenken! :D

Is het trouwens dan ook beter om eerst ruwvoer te geven en vervolgens pas krachtvoer?
Ivm speeksel aanmaak wat ik hier en daar lees..
Dan ga ik dat ff navragen bij de stalhoudster hoe ze dat nu doet nml!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:56

Het paard van mijn veindin, die bij mij op stal staat, is ook een luchtzuiger. het is idd een erg vervelend geluid.
Vooral tijdens de voertijd word het meer..wij hebben altijd cribbox (oid) aan zijn voerbak gesmeerd en dat vind meneer vies dus is hij gestopt met zuigen, alleen als het spul eraf is gaat hij het weer doen..

Ook heb ik eens gehoord van topruiters dat paarden zelf moeten weten wat ze in hun vrije tijd doet..mbt stalondeugden..

DinkieToy

Re: help! luchtzuiger met wonden door de band!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:46

Ik heb een klein meningsverschil op mijn stal..
Ik heb nl aangegeven dat ik de band niet meer om wilde hebben...
Maar op stal willen zij dit absoluut niet! (op het land mag deze wel af!) omdat ze bang zijn dat hun paard het overneemt..
Ik snap hun oogpunt absoluut, erge stalondeugd en waardevermindering ed.. Maar wat zijn andere oplossingen voor mijn paard ipv de luchtzuigband?
Een graasmasker/muilkorf is al in me op gekomen, maar dan kan ze niet drinken..

Voor vragen en info staat mijn Pb-box open :)
Ik ben blij met alle hulp en ideeën!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:49

Andere paarden nemen luchtzuigen niet over, dit is uit zonderzoeken gebleken, dus dat is een korte discussie :P

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:53

mijn oude pony heeft ook een band gedragen (http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CDUQ9QEwBg) omdat het simpelweg verplicht was op mijn stal.
Ook die van mij kreeg er vreselijke wonden van. Het eerste wat ik op dat moment dacht die band zit te strak. Maar doe hem alsjeblieft NIET losser!! Dit heeft mijn pony toen bijna de dood gekost omdat de band dan over de oren naar achter kan schieten en het paard stikt dan. Ik heb er op een gegeven moment een bontje omheen gedaan. Dit hielp wel redelijk.

Dit paard staat nu op een andere stal (bij een nieuwe eigenaar) waar hij het wonder boven wonder ik denk zeker 80% minder doet! Het wil wel eens gebeuren dat het paard van stal veranderd (naar ergens anders in het gebouw). Ik heb gemerkt dat dit het luchtzuigpatroon kan beïnvloeden. In de ene stal doet hij het duidelijk erger dan in een andere. Ga dus voor jezelf opzoek naar een oplossing. Maar als de band niet strikt noodzakelijk is kan je hem beter af doen!

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:01

Wij hebben bij onze luchtzuiger de band ook afgehaald.. Hij staat lekker veel buiten nu.. En hij zuigt nu alleen nog lucht zodra hij binnen komt en aan zijn hooi begint verder doet hij het nog weinig..Denk dat een stabiel huis en rust wel helpt... Wel weet ik uit mijn eigen ervaring dat mijn paard die tegen over hem staat nu ook een beetje aan het hek knabbeld.. Gelukkig snapt zij niet wat de bedoeling is maar ik begrijp wel de angst van andere stalgenoten

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:26

Dus zoals HarryM zegt kan er toch nog iets overgenomen worden qua luchtzuigen. Maar andere beweren weer dat dit absoluut niet kan.
HarryM, weet jij zeker dat dit "knabbelen" komt door jou paard dat zuigt? of kan dit ook een heel andere reden hebben?

Hierdoor is het ook weer moeilijk om te "geloven" dat het luchtzuigen niet over te nemen is.

Moet een paard áls het het luchtzuigen wel over zou nemen, moet dit paard het dan ook echt kunnen zien, of kan het paard dit ook overnemen door alleen het geluid te horen?
Laatst bijgewerkt door Rianneee_ op 10-01-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:27

laura_power schreef:
oke, gelukkig.

ik las op verschijdene sites:

ze kunnen niet meer of minder koliek dan normale paarden krijgen
de lucht gaat gewoon via de luchtpijp er weer uit
zoveel mogelijk ruwvoer geven
zorgen voor afleiding
mocht dit alles niet helpen, 1 pot van de groene os kopen en dat dan op maken
en daarna is het mogelijk minder of over?

is dit zo?

Ik heb er ook geen verstand van, maar een luchtzuiger bij ons op stal heeft toch al een aantal koliek aanvallen gehad, volgens de DA door het luchtzuigen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:32

Hier op stal staan al de eigenaarspaarden met zo'n band op stal... Belachelijk.
Mijn paarden staan 24/7 buiten maar toen mijn merrie door operatie binnen stond
en tegenover een paard dat deed luchtzuigen, heeft ze het ook een tijd geprobeerd.
De hengst die ik verzorg doet ook luchtzuigen maar niet op voorwerpen, dit voornamelijk
als hem eten of snoepje krijgt maar als verveling deed ie het ook, heb dit met een liksteen opgelost.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:02

DinkieToy schreef:
Maar op stal willen zij dit absoluut niet! (op het land mag deze wel af!) omdat ze bang zijn dat hun paard het overneemt..
Ik snap hun oogpunt absoluut, erge stalondeugd en waardevermindering ed.. Maar wat zijn andere oplossingen voor mijn paard ipv de luchtzuigband?
Een graasmasker/muilkorf is al in me op gekomen, maar dan kan ze niet drinken..

Voor vragen en info staat mijn Pb-box open :)
Ik ben blij met alle hulp en ideeën!

de enigste goede oplossing is een andere stal zoeken....

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:59

drinken met een graasmasker gaat wel, alleen moet je dan zo'n specie kuip van de gamma in de hoek v/d stal zetten met water erin, dan kan hij gewoon drinken, want uit een automatische drinkbak gaat het helaas niet nee.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:03

@Kim90 ze heeft nu idd een automatische drinkbak :j Dus dat werkt idd niet.. Maar dat zou idd nog wel een oplossing zijn..

Ik ben me nu alleen al een tijdje aan het bedenken..
De stalhouder vind het niet erg als ik de band buiten af doe (terwijl ze daar veel meer zuigt dan binnen...)
Maar binnen wil hij absoluut niet dat de band af gaat!
Zou dit zijn omdat zijn eigen paard zich buiten beter vermaakt met gras ed, en zich binnen sneller verveeld?
Of weet er iemand een andere reden hier voor?

*Edit, hoort in het centraal topic thuis :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:10

DinkieToy schreef:

Ik heb die discussie destijds ook gehad op stal en gewoon pertinent geweigerd de band aan te doen. Zijn ze bang voor luchtzuigen, dan zorgen ze maar dat hun eigen knol genoeg van stal afkomt! Grote ruzie om gehad en uiteindelijk voor weggegaan. Mijn paard hoeft NIET te lijden onder het gegeven dat een stalhouder zijn vakkennis niet bijhoudt. :n Het is toch te gek dat jouw paard dan maar kans moet lopen op wonden, op strottehoofdbeschadigingen etc. en daarnaast gek staat te worden omdat hij zijn pijn of stress wil afreageren maar dat niet kan omdat hij zich anders pijn doet? Je reinste dierenmishandeling, zo'n band.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:55

Urielle, daar had ik het idd gister ook al over..
Maar het is niet MIJN risico dat er iets met de paarden 'gebeurd' het is het risico van de eigenaren die de paarden er naast hebben staan.. En dat is dan weer mijn verantwoording....
Maargoed.. Nu snap ik wel waarom mijn paardje af en toe van die rare buien heeft.. Tenminste, dit zou wel een oorzaak kunnen zijn.. Kon er al geen ander bedenken, behalve dat het gewoon haar karakter zou zijn...

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:16

Niet alles gelezen maar laat de band af.

Mijn paard is ook een luchtzuiger doet dit al zijn hele leven.

Buiten deed hij het vroeger ook veel nu zie ik het hem nooit meer doen.
Op stal wel.
Als hij na het rijden binnen komt of uit het land.
Ik smeerde eerst altijd kribox op zijn voerbak.
Heb het nog steeds en het helpt wel als hij dan wil zuigen is het vies en gaat hij hooi eten.
Ik smeer het er eigenlijk bijna nooit meer op al een jaar niet meer.
Heb al een jaar de zelfde paarden bij hem op stal en deze nemen het niet over!!
Hij heeft verder nooit koliek of wat dan ook.
Wel krijgen ze eerst kuil en dan brok maar ze eten niet eerst van hun kuil omdat ze regel recht uit het weiland komen en dan meteen hun brok krijgen.

Maar ik zou dus gewoon de band af laten en eventueel dat spul smeren.
Mijne zuigt nu al een jaar naar behoefte lucht en mankeerd niks loopt zz licht dus denk niet dat hij er verder onder lijdt en stal genoten van hem nemen het niet over!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:44

Toen ik mijn stalkast aan het opruimen was kwam ik een vreemd ding tegen. Een riem met een rare beugel eraan? Toen ik dit gevalletje eens goed ging bekijken, raakte mijn paard echt helemaal van streek en begon direct te weven als een idioot. Het bleek de luchtzuigband te zijn die zij bij de vorge eigenaar om had. Zij herkende het rotding direct en het was duidelijk geen fijne herinnering!!! Nodeloost te zeggen dat ik het ding gelijk heb weggemikt. Ze zuigt het grootste gedeelten van haar leven en is nu 20 jaar. Ach ze heeft wel eens koliek gehad, maar of dat van het zuigen komt? Ik ken meer paarden met koliek die niet zuigen. Als ik zie hoe heftig mijn paard alleen al op het zien van die band reageerde, is het gewoon een martelwerktuig

Heel goed dat je de band niet meer omdoet.

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:55

Mijn welsh word in april 2 en ik heb hem nu een paar maanden, heb heb gekocht en toen zoog hij al lucht.
Hij heeft van veulen af aan samen met zn half broer in een stal gestaan alleen op rubber matten :( hij verveelde zn eigen dus enorm. Zijn broer deed het al en hij heeft het denk ik toch overgenomen.
nu staat hij bij mij overdag buiten en 's nachts op stal. Hij zuigt alleen als we zomaar in de stal staan te kletsen... Voor de rest weet ik het niet. hij krijgt wel zn kuil in een net zodat hij zoizo langer bezig is. Voor de rest doe ik er niets aan.Een band vind ik ook geen optie!! Ken genoeg paarden die hoog in de sport lopen en al jaren lucht zuigen. Volgens mij hebben wij dr meer last van dan het paard zelf...

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:01

ik lees veel dat dit van stress komt dus? wat voer je dan het is miss te proberen je hebt van cavalor voer genaamt pianisimo ik heb ook een stres kip op stal sins ik dit voer heb ik een relaxt paard op stal staan..

het is het proberen waard als dit door stress word veroorzaakt.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:37

Het is alsnog 'opgelost'
Ik mocht de band buiten aflaten had hij gister gezegd.. alleen op stal niet..
Dus ik kwam daar vandaag, was de band om toen ze buiten stond..
Heb de band af gedaan en braaf aan de stal gehangen, zodat ze 'm weer om konden doen...
maargoed.. ik werd net gebeld of ik de band had afgedaan.. hij wilde het niet hebben, want hij vertrouwd het voor geen meter..
Heb dus maar gezegd dat ik opzoek ga naar iemand die het wel accepteerd, omdat wij er onderling toch niet uit komen..
Opzich erg jammer en ook niks tegen die mensen zelf.. Maar dit is en blijft een discussiepunt..
Nu maar hopen dat ik een plekje in de buurt vind waar ze er niet moeilijk om doen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:53

DinkieToy schreef:
Is het trouwens dan ook beter om eerst ruwvoer te geven en vervolgens pas krachtvoer?

Ik heb altijd begrepen dat het sowieso wel slim is om eerst ruwvoer te geven en daarna krachtvoer. Maar dan meer met betrekking tot de darmflora (vooral als je vrij veel krachtvoer geeft). Het helpt trouwens ook om je krachtvoer in veel maar kleine porties te verdelen. Ik heb daar laatst voor mijn opleiding nog een atrikel over zitten lezen. Dat heeft dan waarschijnlijk ook te maken met het feit dat het krachtvoer wat zwaarder op de maag ligt en wannerr je veel in een keer geeft het dus meer klachten geeft als een paar keer kleine beetjes.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:59

liedje89 schreef:
DinkieToy schreef:

Ik heb altijd begrepen dat het sowieso wel slim is om eerst ruwvoer te geven en daarna krachtvoer. Maar dan meer met betrekking tot de darmflora (vooral als je vrij veel krachtvoer geeft). Het helpt trouwens ook om je krachtvoer in veel maar kleine porties te verdelen. Ik heb daar laatst voor mijn opleiding nog een atrikel over zitten lezen. Dat heeft dan waarschijnlijk ook te maken met het feit dat het krachtvoer wat zwaarder op de maag ligt en wannerr je veel in een keer geeft het dus meer klachten geeft als een paar keer kleine beetjes.

Mijn paard krijgt sowieso al (bijna) geen krachtvoer.. een paar brokjes voor het idee, als de anderen het ook krijgen.. Dan lust mevrouw uiteraard ook wel wat :Y)
Dus om de rust te bewaren, krijgt ze dan wat.. Ze heeft eigenlijk verder niet veel nodig.. Vooral nu ze op winterstop staat :+

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:06

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:11

Als je goed had gekeken, was dat topic al eerder aangehaald :)

Ik ben alleen zelf offtopic gegaan, want we konden dit topic open houden om door te gaan over optimalisering van stal + weidegang voor luchtzuigers :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:16

Als je paard al zo weinig krijgt dat het een brok per keer word bij het verdelen zal het inderdaad wel niet zoveel verschil meer maken ;). Ik zou mijn paard trouwens niet iets geven omdat ze anders druk doet dan hou je dat druk doen alleen maar in stand, ze krijgen het heus wel door als ze niet krijgen als de rest krijgt en dan hoeven ze zich daar ook niet druk om te maken.