De afrastering van een wei

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:05

DubbelDun schreef:
Hier de catalogus van Gallagher
http://www.gallaghereurope.com/intranet ... 33_NED.pdf
op blz 74 vind je de treksterktes van koord en lint.
4 cm lint is max 520 (540).

Maar dat is echt ongelooflijk veel hoor!
Enig idee hoe hard een paard moet trekken voor dat stuk is? En dat keer 2? (want lint zit aan 2 kanten vast...) Tegen de tijd dat het draad aan beide kanten stuk is zit dat lint al op het bot hoor.
Er wordt zo vaak gedacht/gezegd dat lint zo goed en veilig is maar het enige voordeel is dat je 't goed ziet, het maakt minstens zulke nare wonden als elke andere afrasteringsdraad.

sandersander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:11

wij hebben zelf hout met stroomdraad, maar dat stroomdraad knapt wel heel snel, als je er te hard aan trekt(zonder stroom :D ) knapt het gewoon. maar normaal gesproken staat er gewoon stroom op.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 08:47

Hier de foto's van wat er nu op zit..................

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het touw komt dus in wel 3 lagen voor. En daar tussen een goed stevig stuk beoband(achtig). Het dunnere koord maar een klein stukje.
*D

anneliesdj

Re: De afrastering van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:35

Dat touw zitten toch geleiders door? Daar kun je dus stroom op zetten, lijkt me zoiets als dat van Gallagher wat ik al linkte.
Als overal beoband zit rondom zie ik het probleem niet zo en zou ik het lekker zo laten, beoband is veilig en zichtbaar, dat dikke koord is goed zichtbaar en kan goed stroom op. Zie ik dat beoband op de eerste foto onderaan? Is dat wit?

Het is zonde om dit allemaal weg te doen en nieuw te kopen, kost je handenvol geld en je gooit eigenlijk nog goed spul weg.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:19

Ja dat zie je goed, het is wit en die laat ik ook zitten. en ja, er zit stroom op, maar is dunner niet veiliger?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:04

Nee hoor, waarom zou dat veiliger zijn?
Dun breekt iets sneller maar dikker is weer beter zichtbaar en snijd minder als ze erin verstrikt raken.
Het heeft allemaal zijn voor en nadelen en dit lijkt me helemaal niet zo'n verkeerde afrastering.
Als dat beoband wit is is dat ook heel goed zichtbaar, daar lopen ze echt niet zomaar in hoor, gewoon zorgen dat er op de andere draden goed stroom staat dan blijven ze er wel af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:09

Ik heb een houten omheining van Schuurman met daarlangs nog een stroomdraad, zodat ze niet tegen het hek gaan staan duwen of schuren. Het was een rib uit mijn lijf, maar ik ben er super blij mee.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 03:37

DubbelDun schreef:
Er bestaat geen veilige omheining. Van elke omheining zijn wel verhalen bekend van dingen die er mis zijn gegaan.
Wat voor soort omheining bij jou wei/paarden het beste past is afhankelijk van de grote/soort paarden en of er druk verkeer langs de wei is.
Nadelen
Houten palen; rotten na 5/10 jaar door (afhankelijk van houtsoort en grondwaterpeil)
Houten latten; kan bij breuk splinteren en scherpe punten hebben (afhankelijk van houtsoort)
Lint: moet regelmatig nagespannen worden en je hebt altijd stroom nodig.
Koord: breekt niet en snijdt en je hebt altijd stroom nodig.
IJzerdraad: breekt niet en snijdt en je hebt altijd stroom nodig.

Voordelen
Gaas 5x5 met ijzeren palen: mooi, stevig (maar duur)
Kunststof palen: rotten niet, geen onderhoud
IJzeren buis: rotten niet, in kombinatie met kunststof palen evt makkelijk van stroom te voorzien.

De laatste 2 hebben dus mijn voorkeur :)

Goede houten palen gaan bijna net zolang mee als stalen (t-bars), tussen de 20 en 30 jaar.
Gaas is geen goed idee. Ik heb regelmatig paardenbenen daar uit moeten knippen of dat ze met de hoefijzers blijven hangen.
Lint kan ook snijden (laatst had ik er weer een met half doorgesneden pees van zo'n lint).
Kunststof palen breken sneller dan houten palen en buigen erg mee. (ik heb zelf een weide met die dingen, nooit meer!) Ze "zoeken' ook erg met het plaatsen. En zijn relatief duur (5-7 euro per paal)
Een houten afrastering is mooi, maar als je veel grond hebt, duur en arbeidsintensief.
Een natuurlijke afrastering is ook mooi, maar duurt lang minstens 5-7 jaar voordat er wat staat, arbeidsintensief en je bent relatief veel oppervlakte kwijt (ook ivm wettelijke afstand grens/beplanting).

Ik gebruik nu houten palen (druk geïnjecteerde Douglas) kost (2m x 9-12 cm) 3,50 euro per paal.
Voor de hoekpalen natuurlijk flinke dikke palen.
Als draad gebruik ik medium tensile draad met een doorsnede van 2,4 mm (4x) en 2x electro draad.
De palen staan om de 4 meter. De draadvolgorde is van onder naar boven 3 x tensile, 1x electro, 1x tensile en de bovenste is weer een electro.
Om de draden te verbinden gebruik ik gripples (geweldige uitvinding) en om het geheel op spanning te houden, gewone spanveren. de afstand tussen de draden is 6 x 15-20 cm.
Deze vorm van afrastering is goedkoop, sterk, redelijk paardvriendelijk, beproefd (australie en Nieuw Zeeland) en snel aan te leggen. Momenteel worden dit soort afrasteringen ook steeds meer toegepast in de US. Een ander voordeel: als de stroom uitvalt, dan is er niets aan de hand.
Eigenlijk dient de electro alleen om respect af te dwingen bij het paard. Zorg wel dat je een goed vermogen op je draad hebt staan (minstens 7 joule).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 07:17

maXcomX schreef:
DubbelDun schreef:
Er bestaat geen veilige omheining. Van elke omheining zijn wel verhalen bekend van dingen die er mis zijn gegaan.
Wat voor soort omheining bij jou wei/paarden het beste past is afhankelijk van de grote/soort paarden en of er druk verkeer langs de wei is.
Nadelen
Houten palen; rotten na 5/10 jaar door (afhankelijk van houtsoort en grondwaterpeil)
Houten latten; kan bij breuk splinteren en scherpe punten hebben (afhankelijk van houtsoort)
Lint: moet regelmatig nagespannen worden en je hebt altijd stroom nodig.
Koord: breekt niet en snijdt en je hebt altijd stroom nodig.
IJzerdraad: breekt niet en snijdt en je hebt altijd stroom nodig.

Voordelen
Gaas 5x5 met ijzeren palen: mooi, stevig (maar duur)
Kunststof palen: rotten niet, geen onderhoud
IJzeren buis: rotten niet, in kombinatie met kunststof palen evt makkelijk van stroom te voorzien.

De laatste 2 hebben dus mijn voorkeur :)

Goede houten palen gaan bijna net zolang mee als stalen (t-bars), tussen de 20 en 30 jaar.
Gaas is geen goed idee. Ik heb regelmatig paardenbenen daar uit moeten knippen of dat ze met de hoefijzers blijven hangen.
Lint kan ook snijden (laatst had ik er weer een met half doorgesneden pees van zo'n lint).
Kunststof palen breken sneller dan houten palen en buigen erg mee. (ik heb zelf een weide met die dingen, nooit meer!) Ze "zoeken' ook erg met het plaatsen. En zijn relatief duur (5-7 euro per paal)
Een houten afrastering is mooi, maar als je veel grond hebt, duur en arbeidsintensief.
Een natuurlijke afrastering is ook mooi, maar duurt lang minstens 5-7 jaar voordat er wat staat, arbeidsintensief en je bent relatief veel oppervlakte kwijt (ook ivm wettelijke afstand grens/beplanting).

Ik gebruik nu houten palen (druk geïnjecteerde Douglas) kost (2m x 9-12 cm) 3,50 euro per paal.
Voor de hoekpalen natuurlijk flinke dikke palen.
Als draad gebruik ik medium tensile draad met een doorsnede van 2,4 mm (4x) en 2x electro draad.
De palen staan om de 4 meter. De draadvolgorde is van onder naar boven 3 x tensile, 1x electro, 1x tensile en de bovenste is weer een electro.
Om de draden te verbinden gebruik ik gripples (geweldige uitvinding) en om het geheel op spanning te houden, gewone spanveren. de afstand tussen de draden is 6 x 15-20 cm.
Deze vorm van afrastering is goedkoop, sterk, redelijk paardvriendelijk, beproefd (australie en Nieuw Zeeland) en snel aan te leggen. Momenteel worden dit soort afrasteringen ook steeds meer toegepast in de US. Een ander voordeel: als de stroom uitvalt, dan is er niets aan de hand.
Eigenlijk dient de electro alleen om respect af te dwingen bij het paard. Zorg wel dat je een goed vermogen op je draad hebt staan (minstens 7 joule).

Dit soort afrastering ken ik helemaal niet. Heb je daar toevallig een foto van? Ben wel benieuwd namelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:27

Ja ik ben ook benieuwd, heb geen idee waar ze 't over heeft en ik dacht dat ik aardig op de hoogte was qua afrasteringen.

Daarnaast snap ik echt niet dat er hier commentaar geleverd wordt op oa lint en koord maar wel gewoon (schapen) gaas wordt aangeraden??! Ik zou nooit of te nimmer gaas rond mijn weide zetten of er moet zo'n uitbrekende oliebol in lopen maar die zou ik dan nog liever apart zetten dan de grotere paarden in een weide met gaasafrastering te plaatsen. Dat snap ik dan weer echt niet dat mensen dit kunnen aanraden.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:53

Was ik ook niet serieus over aan het nadenken hoor. lijkt me geen optie nee. Zit nu wel erg te twijfelen om alleen alles weer netjes strak te maken en idd alles (voorlopig)te laten zitten.

Heb een beetje het idee dat het niet uitmaakt of je lint of koord neemt. Lint oogt alleen wel netjes vindt ik. Maar voor netjes wil ik me nu even niet in de kosten steken. Ga waarschijnlijk het huidige draad opknappen.

Het zit op veel plaatsen erg rommelig in elkaar geknoopt, je ziet niet meer wat waar loopt wat stroom betreft, hahaha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:08

Ja dat is vervelend maar dat is moeilijk te voorkomen, dat krijg je toch na verloop van tijd. Je moet nu eenmaal weleens wat repareren of vervangen en om dan meteen over een lengte van een paar 100 meter nieuw draad te spannen? Ik knup dan de eindjes gewoon aan elkaar, staat wel minder mooi maarja.
Je moet wel zorgen dat je draden gescheiden zijn en dat er één punt is waar je middels een verbinding stroom op alle draad kunt zetten, mocht het dan zo zijn dat je bv hoog gras onder de draad hebt staan en je komt even niet aan maaien toe je heel simpel de stroom van de onderste draad kunt halen dan heb je op de rest nog wel goed stroom. (als je 't laat zitten met onkruid ertegen loopt de stroom weg ;) )
Ga zowieso even overal langs met een spanningsmeter en meet dan eerst de accu zelf zónder die aan de draad vast te maken, dan weet je hoeveel erop zou moeten staan.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:26

Wij hebben gaas, gespannen tussen houten palen.

Het liefste zou ik er nog een stroomdraadje overheen doen, maar ach het voldoet zo ook.

Soms ben ik bang dat ze een hoef door een gat steken, maar ze dragen geen van allen ijzers, dus blijven hangen kan praktisch niet..

Bij de paddock en stallen heb ik houten balken. Zie profiel.

Van de week hebben ze op een nacht een balk zo opgeknaagd dat er een levensgevaarlijke punt was ontstaan..doodeng!!

Dus ik weet nog niet wat ik fijner vindt. In elk geval blijft het gaas om de wei en het hout om de paddock (is in de tuin van mijn ouders en die willen graag wel iets moois in de tuin).

Linten vind ik eng omdat ze daarin kunnen blijven hangen en zich opensnijden tot op het bot.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:54

Waarom zouden ze niet in gaas kunnen blijven hangen en wel in lint? Gaas zijn gaten, daar blijft de hoef in zitten ookal trekken ze het van de paal, bij lint heb je dat niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:49

Gaas veert. En als er een hoef doorkan, dan kan ie terug ook MITS er geen ijzers onder zitten.
Dan heb ik het over gewoon 5x5 groen gaas, géén schapengaas want dat is veel te dun en te scherp.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:55

Helaas gaat dat niet altijd op, ik kwam een keer op een stal waar net een pony zijn hele hoef er af had getrokken omdat hij in het gaas was blijven hangen. Beestje is ingeslapen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:59

Uitzonderingen bevestigen de regel. Hoe triest ook ;(
Waaruit maar blijkt dat geen enkele omheining 100% veilig is. Sommige zullen wel veiliger zijn als andere en daar moet je dan maar naar streven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:25

DubbelDun schreef:
Gaas veert. En als er een hoef doorkan, dan kan ie terug ook MITS er geen ijzers onder zitten.
Dan heb ik het over gewoon 5x5 groen gaas, géén schapengaas want dat is veel te dun en te scherp.

Hoe kunnen paarden dan verstrikt raken in lint of koord? Dat is een enkel draadje, veert ook dus als je dit argument gebruikt voor gaas moeten lint en koord wel helemaal veilig zijn.
Je weet zelf ook wel dat het niet zo simpel is als 'hij kan erin dus ook eruit'.
Dan heb ik nog liever prikkeldraad om de weide dan schapengaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:40

@neliesdj : dat laatste is kiezen uit 2 slechten en die keus zou je al helemaal niet moeten wíllen nemen.

Als een paard in lint of koort komt vast te zitten en gaat trekken (omdat er stroom op staat dus grote paniek !!) dan wordt het koort/lint strak getrokken. Hiermee wordt de 'ingang' dus kleiner en zal door het voortdurende trekken van het paard zo strak komen dat het zal gaan snijden in het vlees/pezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:43

Lint en koord staat normaal strak en zitten geen openingen in dus daar kan een paard niet zomaar in vast komen, juist het feit dat er stroom op staat zorgt ervoor dat ze eraf blijven.
Als een paard met zijn been in gaas komt raken ze ook in paniek, ookal staat er geen stroom op, trekken ze de boel ook uit zijn verband waardoor het om het been knelt en erin snijd. Bovendien wordt het pas echt link als een paard met een stuk gaas aan zijn been op de loop gaat, grote kans dat hij er met zijn andere benen ook in verstrikt raakt en bovendien erg gevaarlijk voor andere paarden in het weiland, dat gevaar heb je met lint niet.

Met schapengaas bedoel ik alle soorten gaas, het is allemaal slecht. Ik snap niet hoe paardeneigenaren zo kunnen afgeven op prikkeldraad maar wel pro-gaas zijn, echt niet :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:39

Ik bedoel ook niet dat een paard zijn been in een soort lus van één enkele draad koord of lint kan krijgen.
Het geval wat ik heb meegemaakt was het paard te dicht bij de omheining (dik koord) gaan rollen en met een achterbeen ónder het onderste koord doorgegaan en vervolgens aan de andere kant óver het bovenliggende koord gekomen. Toen heb op wilde staan zat het dus vast om het been.
Het dier is ter plekke afgemaakt omdat het voetje er haast helemaal was afgesneden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:48

Het schijnt inderdaad mogelijk te zijn dat een paard zich ook vastloopt in draad of lint en dat schijnt erge wonden achter te laten. Ook ik heb me laten vertellen dat niets 100% veilig is wat dat betreft. Ik heb hier ook nog een weilandje met schapengaas, daar lopen dan ook schapen. Ik zet de paarden er ook wel eens op als er veel gras staat. Het is heel dik, stevig (en duur!! 180 euro per 50 meter!!) gaas, de mazen aan de onderkant zijn smaller. De paarden staan zonder ijzers en komen alleen op dit stuk als ik thuis ben en er dus zicht op heb.

De reden waarom ik voor hout heb gekozen is omdat ik hengsten heb. Je hebt dan net even iets meer hekwerk.. En er staat ook echt een flinke hoeveelheid stroom op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:03

Gaas met grote gaten ben ik ook geen fan van :n

Trouwens ook niet van die typische landbouwhekken , die metalen met van die horizontale spijlen.
Bij Rena haar eerste stal hebben we daar wel eens een Fjord uit gered , beestje stond met het hek rond zijn poot in de wei , heel geduldig te wachten totdat iemand hem kwam bevrijden :=

Hek was uit de scharnieren getild en hing diagonaal op de grond , met de Fjord met geheven beentje half leunend erop. Was een paar weitjes verderop , toevallig viel het me vanuit mijn ooghoeken op dat die Fjord al een poosje zo stil op dezelfde plek stond terwijl ik bezig was in "mijn" weitje en stal , en ik zag dat hek eraan hangen toen ik wat beter keek , wie weet hoelang dat dier daar al zo stond :o

Echt super dat hij zo rustig bleef , anders was het een bloedbad geworden ben ik bang :=

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:10

Zamu schreef:
Gezien de omstandigheden van dit moment hebben we besloten om 2x 40mm band te plaatsen. 1 onder 1 boven in en in het midden rubberband(beoband). Dit band zit er al op en is nog goed. De rest moet er af omdat het koort (soort touw) is en ik daar alleen maar slechte verhalen over hoor. Gezien we ongeveer 650 meter moeten overbruggen met zo min mogelijk budget doen lijkt dit voor zowel de paarden als de portemonnee een goede keus. (betere ideeën zijn nog welkom we beginnen in februari)

Deze zomer willen we de paaltjes gaan vervangen en kunnen dan nog evt. verbeteringen gaan aanbrengen. Het mooiste op langer termijn zal zijn een houten omheining. Maar is nog te bezien of dat mag.

Ben heel blij met jullie reacties!

Ik blijf alle post volgen.........................

Beoband en rubberen banden gaan ook doorhangen.

Wat ik heb gedaan is glad-draad, dit glad-draad om de 20 meter doorgeknipt en terug aan elkaar gelust. Mocht paard er doorheen breken, dan breekt glad-draad op deze doorknip/lus en het draad valt op de grond: geen brandplekken, geen draad wat om de benen heen slaat zodat pootjes half geamputeerd er bij hangen.
Glad-draad is veruit het goedkoopst, is fantastisch op te spannen, slijt niet dus altijd voluit stroom, gaat niet slap hangen, geen ijspegels/sneeuw die zich er aan vast hecht, geen houtknagerij, geen opspitsen, gaat jarenlang mee (i.t.t. beoband en draden: daar slijt het ijzer wat erin verwerkt is met de jaren, waardoor de stroom niet meer goed geleid wordt) .... kortom ik vind het de meest perfecte afrastering, vermist je om de 20 meter de draad doorknipt en terug aan elkaar lust.

Wel heb ik er ook nog een goedkoop wit lintje bij gehangen, dat hele dunne materiaal die je bijna zelf door midden kan trekken: puur alleen grijs ijzerdraadje zien ze slecht(er)?

Overigens zijn er wel 2 a 3 dikte's: ik meen een 6mm dikte en een 8 tot 10 mm dikte. Je moet dat dunne/meest dunne gebruiken. Dat hele dikke materiaal is haast niet mee te werken: bijna onmogelijk om dat dikke spul bijvoorbeeld op te spannen.

Agradi verkoopt ongetwijfeld glad-draad.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:17

Als ik zelf mocht kiezen, zou ik kiezen voor een houten omheining met schriklint ervoor gespannen, en dan drie lagen horizontale planken en linten.

Wat nu de situatie is, en waar ik niet helemaal gelukkig mee ben;
prikkeldraad, met daarvoor prikpaaltjes en schrikdraad. Dat is dan ook het enige nadeel van waar ik sta..