wat doe je met je paard met vuurwerk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:15

gabjj8 schreef:
ik sluit me paard op in een stal van 1x3, dan kan die alleen vooruit blijven kijken, zet hem aan een ketting vast, kan die zich niet bezeren.. dan kan die zich niet bewegen ;)

haha, neehoor die van mij staat lekker buiten met 24/7 hooi/water en zoekt het maar lekker uit wat die doet, hij kan zijn schuilstal in of gewoon lekker buiten blijven staan :D

haha, ik was al bang dat je dat serieus meende :+
stel je voor zeg :oo

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:19

Bij ons blijven de paarden net als andere jaren gewoon buiten met voldoende hooi. Ze staan net buiten de bebouwde kom en wat van de weg af, de buren steken wel vuurwerk af, maar alleen de eerste knallen zijn even spannend en daarna maakt het ze niets meer uit.
Misschien dat ik s'nachts nog even ga kijken.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:10

s. ochtens mag die van mij ff naar buiten. Ik doe dan even de stal en dan gaat hij naar binnen.
bij ons wordt met karbit geschoten en ze beginnen in de ochtend al. dus dan heb ik die van mij beter binnen.

silfie35

Re: wat doe je met je paard met vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:16

Geen idee. Hij staat op een pensionstal daar zal wel goed voor gezorgd worden. Ik bouw een feestje in ieder geval!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:33

Hier gaan de pony's achter de boerderij de boomgaard in. Puur omdat de boer en zijn familie dan carbid kan gaan schieten :P

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:26

Mijn paarden mogen tot een uur of 13.00 a 14.00 buiten blijven staan.Ik woon tegen het dorp aan en de jeugd hier is nogal fan van de lawinepijlen en al die andere harde klappen.Op stal krijgen ze extra hooi en de radio aan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:27

Gewoon buiten, schuilstal open en genoeg te knabbelen voor ze.
Gelukkig wonen we ergens waar bijna geen jeugd komt om rotjes of pijlen in het land af te steken.

NVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:40

ik zou ze op stal zetten, zien ze er ook niks van,
daar zou ik ze iets te knabbelen geven en de radio lekker hard aan.
Zolang je die maar snachts weer uit gaat zetten is er echt geen probleem hoor!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:50

pernill schreef:
Mijn shetlandertjes gaan op stal, en daar ben ik ook.
Word voor mijn jaarlinger het eerste jaar dat ze flinke knallen gaat horen (vuurwerk wordt vlak naast de stal afgestoken)
En op het land kunnen ze niet want elk jaar haal ik pijlen uit het land die een heel eind recht in de grond staan (moet er niet aan denken dat die dan in de pony's belanden)
En ik ben daar omdat de kleine als ze in paniek raakt wel is rare sprongen kan maken en ik dus bang ben dat ze uit stal springt.
Dus dan ga ik der maar gerust stellen, muziek heb ik helaas geen mogelijkheid voor, en ik houd ze met een lekker knabbeltje bezig als het echte vuurwerk begint, verder hebben ze heel de avond/nacht hooi.
Niet erg gezellig om alleen bij je paardjes te lopen om 12 uur, maar ach heb het wel voor ze over :)

Nee gezellig is het voor de familie,vrienden en kenissen niet.
Ze moeten mij al 12 jaar om 12 uur binnen missen,want als de hel van het vuurwerk losbreekt zit ik tussen mijn twee ponykinders in de inloopstal :P
Licht aan,halsters om,looplijn er aan en een hele berg hooi en zo proberen we de eerste tien minuten rustig door te komen,daarna alles af en het licht weer uit en dan pas wens ik iedereen een heel gelukkig nieuwjaar!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:51

inloopstal met eten :)
ze staat best afgelegen dus niets aan de hand!

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:52

Bij ons wordt er als het goed is niet zoveel afgestoken. Ze gaan lekker op stal!
Mijn pony kan er wel tegen, die is "bomproof" (als het haar uitkomt), maar mijn paard is wel zo'n hittepetit.
Fingers crossed!

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:55

24/7 paarden zou ik lekker laten staan, extra pluk hooi misschien en het hek goed dichtmaken :+

Met stal zou ik gewoon ook extra pluk hooi. En staldeur goed dicht doen maar spreekt van auto.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:02

iedereen heeft wel de radio hard aan, maar is daar dan geen vuurwerk op te horen om 24 uur ?

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:10

hier op kerstavond al vuurwerk gehoord :j
ik was niet thuis (en was een beetje aan het panikeren omdat ik niet was voorbereid)
maar achteraf van buren gehoord dat pony super rustig is & beetje stond te luieren terwijl ze genoot van het spektakel :Y)

volgens mij heeft radio iets harder zetten geen nut hoor ;)

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:58

Hmm ik ben nog aan het twijfelen wat ik met de paarden doe. We wonen in de stad en rondom wordt er (ik vermoed) veel vuurwerk afgestoken. De paarden zijn ondertussen bomproof omdat de boer die naast ons woont vaak een kanon en geweren afschiet voor de vogels. (en nu horen we ook al continue vuurwerk) Normaal gesproken zou ik ze dan buitenlaten. Dan kunnen ze hooguit uitbreken en zoveel mensen zijn er dan toch niet onderweg met de auto. Maar helaas in mijn weiland omheind met prikkeldraad (Het prikkeldraad is van de gemeente en na protest mag ik dit toch niet weghalen) Wel staat op 20 a 30 cm voor het prikkeldraad stroomdraad. Maarja ik ben zo bang dat ze door de draad gaan en dan in het prikkeldraad belanden :S:S:S Toch maar op stal doen dan? stal is 3 x 7 m voor 2 pony's... Wat zouden jullie doen?

nevadaladylu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:15

ik zal hem gewoon op stal zetten met een beetje voer en een peertje(lampje) met oranje gloed dan kalmeerd je paard

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:17

onze paarden staan op stal, muziek en het licht aan. Maar voor zo ver ik weet zijn mijn twee paarden niet bang voor vuurwerk, ik rijd ook gewoon de dagen voor oud&nieuw. Mits de bak het toe laat natuurlijk.

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:22

nevadaladylu schreef:
ik zal hem gewoon op stal zetten met een beetje voer en een peertje(lampje) met oranje gloed dan kalmeerd je paard

In mijn stal hangen TL-lampen... Beetje duur om die helemaal te vervangen :P.

De meeste stallen hebben denk ik TL-lampen??? }:0

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:36

Ze staan gewoon in stal zoals elke avond. Weet eigenlijk niet verder hoe en wat, maar de volgende dag vind ik ze altijd rustig terug zonder dat de stal 1 grote *piep* zooi is, dus ze hebben het wel best volgens mij :)

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:15

die van mij blijft ook buiten!!ik ben erg benieuwt,van de week waren ze knallers aan het afsteken en gaf ze geen kik!!kreeg ik vanmiddag een sms dat ze in paniek door de wei rende omdat er vuurwerk werd afgestoken :-(

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:53

Die van mij kijken nergens meer van op!!
we hebben vaak iemand op bezoek die carbiet afschiet! en we hebben eens per jaar een autocross naast het land.
gewoon lekker op het land, als ze willen rennen dan kan dat. als ik ze op stal zet dan vraag ik juist om moeilijkheden!!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:02

alles blijft bij mij op zn plaats shet en pony in hun paddock met schuilstallen en paard in zijn stal.
niet egen radio niets geen licht.
wel een extra pluk kuil.
maar ze kijken nooit op van iets.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:18

hetzelfde als altijd. Ze gaan sochtends de wei op, en eind van de middag halen we ze binnen.
Voldoende hooi en ze komen de nacht prima door :)

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:19

Mijn pony staat altijd buiten, dus nu ook.
Alleen geef ik haar wel een kalmerend middel, anders vertrouw ik het niet;$

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:20

Niks bijzonders. :)
Hij staat gelukkig niet super dicht op de weg. Hij blijft gewoon in zn inloopstal, hij raakt pas in paniek als hij het niet kan zien. Dus voor zover ik weet, gewoon hetzelfde als altijd :)