Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:29

Het is trouwens helemaal geen symptoom bestrijding, er is namelijk op dit moment geen symptoom.

Ik denk dat mijn paard zich verveelt (verveling is dus de oorzaak!) en daarom zoek ik iets om verveling tegen te gaan (= oplossing voor de oorzaak).
Al zou ze nou luchtzuigen (even een voorbeeld) door verveling en ik zou een luchtzuigband kopen, DAN doe je aan symptoombestrijding. Dan neem je niet de verveling weg maar de mogelijkheid om verveling te uiten.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:30

Mijn paard staat helaas ook meer op stal met dit weer. Ik ben ook afhankelijk van een pensionstal en daar heb je het nooit 100% zoals je het graag zou willen want iedereen wil wat anders. Daarom ben ook ik geinteresserd in de slowfeeder.

@funnyhorses, Ik heb niet eerder gereageerd maar vindt ook dat je nogal nutteloos "advies" geeft en op een toon die al helemaal niet vriendelijk is. Er worden hier toch ervaringen gevraagd over slowfeeders.... Wat is je probleem.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:31

TS Ik heb een hooinet van 3 cm. mazen, en de kleine hooitas gekocht die in je topic te zien is om te proberen hoe het gaat met nog kleinere mazen. Op zich kan ze uit de hooitas nog snel genoeg eten, maar er kan weinig in omdat de bovenkant open is, en ze leuk uit de bovenkant eet, daardoor is hij al wel gescheurd, ja inderdaad je kan hem dichtknopen.
Het is dat ik dat hooinet ook heb hangen anders zou ik wel de grote hootas proberen.
Heb onlangs een voerbal gekocht voor bix, dit is een groot succes, moet wel zeggen dat ik een lege stal over heb waar ze ook in kan en daar ligt geen stro dus dan is een voerbal erg makkelijk, toch zijn er ook mensen die de bal op stro of vlas gebruiken.
Ik was bang dat ze gefrustreerd zou raken door de weinige biksjes die ze elke keer krijgt, maar ze staat met haar oortjes naar voren druk bezig te doen, en ze loopt nog lekker pasjes op de plaats ook.
Leuk verhaal naar buiten, maar TS haar paard kan dus niet te veel, die van mij wel, maar vind het niet zo geweldig nu buiten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:34

Verveling is geen symptoom?
Doe je paardje lekker naar buiten in de paddock,ookal gaat ie een beetje rennen schijnbaar kan zn pees dan goed aan.
Al die atributen is enkel geldweggooierij,ze slopen het op den duur toch en het haald niet zo gek veel uit.

En om even met je mee ON topic te blijven (voor ik hier gekielhaald word :+ hahaha)
Je kunt proberen een rechthoekige speciekuip in de box zetten,schud het hooi goed uit en duw er een paar zware keien/stenen tussen.Niet zo zwaar dat ze niet weg geduwd kunnen worden maar wel zo zwaar dat je paard moeite moet doen.
Zo hou je in ieder geval de natuurlijke eethouding van je paard goed.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:35

Nee, sommige mensen hebben erg gemakkelijk praten. Die roepen maar wat, waarvan ze zelf vinden dat het de ideale oplossing is.
Maar in negen van de tien gevallen is dat voor het paard in kwestie helemaal niet mogelijk.

Dus moet je andere dingen verzinnen. Word er altijd een beetje moe van als mensen hun eigen mening geven, waar de TS vaak niets mee kan en/of helemaal niet uitvoerbaar is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:38

funnyhorses schreef:
Verveling is geen symptoom?
Doe je paardje lekker naar buiten in de paddock,ookal gaat ie een beetje rennen schijnbaar kan zn pees dan goed aan.
Al die atributen is enkel geldweggooierij,ze slopen het op den duur toch en het haald niet zo gek veel uit.

En om even met je mee ON topic te blijven (voor ik hier gekielhaald word :+ hahaha)
Je kunt proberen een rechthoekige speciekuip in de box zetten,schud het hooi goed uit en duw er een paar zware keien/stenen tussen.Niet zo zwaar dat ze niet weg geduwd kunnen worden maar wel zo zwaar dat je paard moeite moet doen.
Zo hou je in ieder geval de natuurlijke eethouding van je paard goed.

Dus omdat mijn paard denkt: "Ik ga even lekker uit mijn stekker" kan zijn pees dat ook goed aan?
Dat is hetzelfde als een peuter met obesitas zelf laten kiezen wat ie eet. Als ie dan kiest voor pizza/chips/patat e.d. dan zal z'n lichaam het wel weer aankunnen........

Ze mag op het moment nog geen onverwachte bewegingen maken, beweging verder dan stap moet zoveel mogelijk beperkt worden. De pees is dan wel 99% genezen, maar het weefsel is nog steeds zwak en kan niet direct op de proef gesteld worden. Krijg het idee dat jij weinig van peesblessures af weet...

En jij was toch zo tegen frustratie? Nou mijn paard kan zwaar gefrustreerd raken als ze zich niet meer comfortabel voelt buiten en naar binnen wilt, maar dat niet kan....

funnyhorses

Re: Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:39

Zet hem dan samen met een ander paard?!
Er zal toch vast een maatje voor je paard zijn waar ie zich mee kan amuseren?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:41

Die van mij is nogal onderdanig, zeker nadat ze vorige zomer in mekaar getimmert is door haar weidegenoot waarmee ze haar weitje deelde. Komt een ander paard dan ook maar binnen 10 meter bij haar in de buurt dan rent ze letterlijk weg...
Normaal ben ik van het: Lekker samen laten staan, worden vanzelf wel maatjes.
Maar als ik dat maatjes worden nu moet afkopen met weer een nieuwe peesblessure en weer 1,5 jaar rust.. Nee sorry dat is het mij nu niet waard.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:42

Zo'n paard had ik ook Focussed. En die heeft zich definitief zelf naar de kloten geholpen. Dag elitemerrie.... ;(

Doe lekker zoals je zelf denkt dat het goed is. Jij kent je eigen paard het beste. Haal uit de tips die in dit topic gegeven zijn dingen die jij kunt gebruiken. Ik zou ook voorzichtig zijn met een paard wat net anderhalf jaar heeft stilgestaan met een peesblessure. Zoiets blijft toch altijd een zwakke plek.

En even uit je kersenpit gaan in een paddock is de ideale situatie om de blessure te verergeren of weer op te laten spelen.
Ik zou dat risico ook niet willen nemen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:42

Dan weet ik het ook niet meer.
Succes met het vinden van de juiste oplossing.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:44

nadita: Vervelend he, zulke paarden... Die moet je tegen hunzelf beschermen tegen beter weten in helaas..
Ga toch even kijken naar de slowfeeders, in mijn geval lijkt mij dat wel de beste oplossing.

Bedankt funnyhorses.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:46

Heeft Little bit ook een eigen website? Ik woon namelijk in Duitsland en wil kijken of ze daar ook dealers hebben?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:48

muc schreef:
Heeft Little bit ook een eigen website? Ik woon namelijk in Duitsland en wil kijken of ze daar ook dealers hebben?

Ik heb de hooizak gekocht bij http://www.paardenkenniscentrum.nl
Vond hem wel duur.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:54

Ja precies, goedkoop zijn ze niet. Daarom zoek ik een dealer in Duitsland. Anders kan ik er ook nog eens €10,- verzendkosten bij optellen.
(Ik heb al ge-googled maar dan krijg je in het engels a lillte bit....)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:00

Die van mij heeft een trailernet van hooinet.nl in zijn stal hangen. Met fijne mazen (4,5 cm). Hij krijgt onderin een klein beetje stro en dan wordt het hele net met hooi of kuil gevuld. Met hooi eet hij het langzamer dan met kuil. Hij hangt net boven de grond en functioneert goed. Normale hooinetten werden kapot getrokken waar ik bij stond en deze doet het al vanaf september. Het ligt echt een beetje aan wat voor ruwvoer erin ligt hoe snel hij leeg is. Maar hij doet er wel een stuk langer over dan wanneer het op de grond ligt, en zeker nu er stro onderin zit had hij laatst om half 10 nog een laagje hooi in zijn net, terwijl er om 5 uur het laatst gevoerd wordt. Wat vooral fijn is, is dat hij heel makkelijk te vullen is, want ik denk niet dat de gemiddelde pensionhouder erop zit te wachten om een paar keer per dag extra tijd kwijt te zijn met een moeilijk te vullen net.

Ik denk dat ze er met die hooitas uit je link nog langer over doen, en hij is ook veiliger met ijzers. Als die makkelijk te vullen is en stevig, zou ik denk ik nu voor die gekozen hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:01

het is zowiezo lastig met dit weer.Veel paddocks en weilanden zijn door dooiende sneeuw en veel regen en daarna gelijk weer vriezen verandert in een ijsbaan... En dan moet je maar net voldoende uitloopruimte hebben die wel veilig is... Lastig hoor, en hier hebben mensen met paarden aan huis ook last van. Blij dat ik met flink strooien mijn pad en bestrating ijsvrij heb kunnen krijgen, anders had ik de paarden hier thuis binnen moeten laten staan enkele dagen vorige week...

Je kunt ook een slowfeeder met gaas aan de zijkant in de hoek van een stal plaatsen. Die vul je van boven, of je moet het gaas in een deurtje monteren, maar dat lijkt me minder stevig dan een vaste voorkant. Stevig 5cm maas betongaas wat degelijk gemonteerd is gebeurd niet zo snel wat mee...

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:39

Ik heb voor mijn shetveulen tas (de trailertas uit de link). Ik vul de tas eind van de middag (rond vier uur) en als ik 's ochtends 11 uur er weer ben dan heeft ze net niet alles leeg. Wat mij betreft een ideale tas!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:14

Zelf voer ik al een tijd hooi uit netten van Nicky's keet. Voldoen prima en zijn niet duur. Ik had ze eerst vastgemaakt op de grond, buiten op een betonplaat, maar dat werd me te zanderig. Het was niet gevaarlijk!
Nu maak ik ze vast in een houten kist mbv ringen en karabijnhaken. Gaat prima. Ik vind de mazen zelfs nog wat groot, je zou er ook 2 over elkaar heen kunnen doen.
Je kan ze dus ook aan een muur maken, zo dat ze laag hangen maar wat bungelen. Dan kost het het paard meer moeite en dus meer tijd om het hooi eruit te halen.

Op paddockparadijs.nl kun je ook veel info over slowfeeders vinden, en wat anderen aan oplossingen hebben bedacht.

Ik heb mijn ponies een tijd lang onbeperkt hooi gegeven, en daar werden ze na driekwart jaar wel dik van ja. Ik vind wel dat veel mensen hun pony al snel dik vinden, terwijl het vaak alleen gaat om een hooibuik. Dat is wat anders dan een vette pony.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat jouw pony niet dik is, dat kan ik niet beoordelen. Maar alleen een hooibuik is niet erg in mijn ogen en train je er ook wel weer af als-ie weer aan het werk mag.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 20:59

Bedankt voor alle tips en informatie iedereen :)

Word wel een beetje moe van mijn paard :')
De eerste ronde buiten, ze stond nog maar een uur en het hooi was nog niet eens op en mevrouw liep al weer stierend door de paddock want ze wou eruit...

Heb der nog maar eventjes laten staan, toen was het wel weer even vredig :')
Afbeelding
Afbeelding

Daarna binnen gehaald, ze staat nu weer buiten, hopelijk beetje rustig :')

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:23

Krijgt ze krachtvoer?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 22:35

Nee, aangezien ze al zo lang op rust staat.

Ze krijgt enkel ter onderhoud een halve koek Pavo Summerfit (mag eigenlijk een hele maar omdat ze niet in het werk staat geef ik een half, een heel is voor paarden in training). En om dat nog iets te laten lijken per voerbeurt een handje Daily Plus.

Dus per voerbeurt (4 voerbeurten per dag) krijgt ze:
1,5 kg hooi
1/8e stuk pavo koek
1 handje Daily Plus

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:49

Mijn ietwat stevige tinker eet nu ook al 2 maanden uit een fijnmazig hooinet. Dat gaat super. Hij heeft mazen van 4,5 cm en de ezels hebben een net met 3 cm mazen. De netten blijven tot nu toe goed. Dat was wel even afwachten met mijn slopers...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:57

6kg hooi voor een volwassen paard is wel wat weinig... Of gaat het om een D-pony of kleiner?
aantal kg ruwvoer wat geadviseerd wordt is 1,5% van het gewicht in droge stof (en zelfs hooi is niet 100% droge stof)... Een volwassen paard weegt als nel 600kg, dus dan kom je al vrij snel op zo'n 9kg hooi. 6kg is echt minimaal...

Ik voer ook uit fijnmazige hooinetten. Zowel op stal (laaghangend, onderkant zo'n 30cm boven de grond) als in de paddock in bakken vastgemaakt en 2 hangend in de schuilstal en 1 aan het hek.

1 stevige plak hooi weegt hier al snel 2kg, maar over het algemeen voer ik voordroog en dan merk je ook erg veel verschil in hoe vol een net is bij een bepaald gewicht. Normaak kreeg mijn paard ongeveer 4kg voor de nacht, maar nu hebben we fijner en droger hooi, maar dat lijkt in volume toch veel minder, dus geef ikwat extra omdat ze anders de helft van de nacht niets te doen heeft.
Als de stal stro als strooisel aanbiedt zou je dat ook door het hooi kunnen mengen in het net zodat ze langer over haar hooi doet en wat extra kan knabbelen aan het schone voerstro.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:05

Onze veelvraten hebben ook hooinetten met mazen van 3 x 3 cm. Dat werkt super. Ze doen veel langer met hun hooi. Het zijn XXL hooinetten. Als ik 'm 3/4 vol doe, dan zit er 's morgens zelfs nog wat hooi in. Ik heb ze gekocht bij Equimatch.nl voor ongeveer 12 euro. Onze paarden hebben geen hoefijzers, dus kunnen we de netten vlak boven de grond in hun stal hangen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:19

ik voer ook uit de fijnmazige netten. een paard van mij heeft een grasbox van hartog,hij is erg moeilijk op gewicht te houden en absoluut geen eter,hiermee gaat het goed,hij doet gerust anderhalve of twee weken met zijn grasblok. [hij krijgt er wel nog hooi en kuil bij]
voor in de paddock is het misschien om een kliko om te bouwen? onderin een gat maken aan de binnenkant gaas ervoor en binnenonderin een schuine plank zodat het hooi naar beneden blijft zakken.