Stal van de toekomst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Stal van de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 22:49

De discussie ging er over dat de dierenbescherming vind dat paarden minimaal 4 uur per dag buiten moeten kunnen lopen en dat ze meer sociaal contact en beweging moeten hebben dan ze nu (vaak) hebben. De meeste mensen waren het hier mee eens. Er is echter een vrij grote groep mensen die vind dat daar in Nederland niet voldoende ruimte voor is. Als je dan niet wilt minderen in het paardenbestand maar ze wel beter (meer ruimte, sociaal contact etc.) wilt gaan huisvesten zul je een oplossing moeten bedenken.

Dit was een idee van mij om het (gedeeltelijk) op te lossen. Het is geen uitgewerkt plan. Het zijn slechts ideeën en iedereen is welkom om daar op door te gaan of hele andere ideeën te posten.

Hoe ziet de stal van de toekomst er uit?

Wat betreft het daglicht: zoals ik al eerder schreef zijn daar tegenwoordig prachtige systemen voor. Ik bedoel dan natuurlijk geen verlichting door middel van lampen, maar echt daglicht. Kijk maar eens op de volgende website:
http://www.daglichtbuis.info/index.html

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:59

Die dag licht buizen heeft een kennis van ons voor in zijn garage/kelder, die helemaal onder de grodn ligt. Die werken echt goed, je krijgt van 1 zo'n buis al een flinke hoeveelheid daglicht binnen.

Ik snap niet helemaal hoe mensen erbij komen om het maar met legbatterij/scharrelkip te vergeleijken.
de (meeste) paarden in de randstad, die staan nu (bijna) de gehele dag in een hokje van 3x3 of 4x4.
Met een stal van 2 verdiepingen, waarvan 1 deels onder de grond, kun je ze zoveel meer ruimte bieden dan dat ze nu hebben. Zelfs al zou je het bij boxen houden ipv een groepsstalling, dan kan je ze al de dubbele hoeveelheid ruimte geven.
Maar het idee ging erover, omdat ze die 4 uur buiten willen verplichten. Veel stallen hebben de ruimte niet om dat te kunnen realiseren, en op deze manier zou je dat wel kunnen realiseren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:35

grappige ideetjes allemaal maar eigenlijk is het te gek voor woorden!
Nederland staat idd vol met paarden en mijns inziens is dat nog altijd de schuld van de (hebberige) mens!
We fokken maar aan en willen oude, zieke, kreupele paarden ook nog een goede oude dag geven tot het in onze ogen echt niet meer kan wat resulteerd in overbevolking van stallen, weitjes, prut plaatsjes ed met soms stalletjes waar je je hond nog niet wil neer zetten en het liefst alles nog zo goedkoop mogelijk!

Ik zeg niet meer lukraak fokken en alles wat oud en afgeschreven is opruimen hoe naar dat ook moge klinken in sommigen hun oren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:58

Ja alleen zijn dat dingen die je toch niet kan voorkomen.
Ik heb ook een oudje staan, maar deze ga ik echt niet afvoeren omdat er teveel paarden in NL zijn. Ze doet het nog prima en tot die tijd mag ze ook nog lekker bij me blijven.
Maar juist omdat dit soort problemen alleen maar erger worden, moet er toch verder gedacht worden om de paarden genoeg ruimte te bieden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:59

in elk geval niet gaan leuren met die oude kreupele paarden...
Wil je een andere prima! Maar dan zorg je dat je eerst goed afrond met je oude paard. En dan niet er nog geld uit proberen te halen door in te ruilen bij een handelsstal (die er ook weer vanaf moet zien te komen) of via marktplaats...

Maar ivm ruimtegebrek is met verdiepingen bouwen en onder de grond bouwen met bovengronds park en weiland echt zo gek nog niet, dat levert toch extra onbebouwde ruimte in de frisse lucht op?
Een pensionstal met 50 paarden, die daarvoor 50 stallen heeft van zo'n 10m2 per stuk, en daarnaast nog gangpad en wasplaatsen en kantine, toiletvoorzieningen en zadelkamers, endan nog als extra ondergrondse (dus droge) mestopslag zit toch al snel op een bebouwd oppervlak van zo'n 800m2.

Dan nog ondergronds parkeervoorziening voor auto's en trailers, ook al snel zo'n 800m2,

Als extra optie een aantal Overdekte ondergrondse paddocks die dus onder elke weersomstandigheid te gebruiken zijn om los te gooien...

En dan kun je vrijwel je hele perceel boven de grond gebruiken voor buitenrijbaan, paddocks in frisse lucht en weidevoorziening... Geen paarden stapelen, maar uitloop boven de paardenhoofden!

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:03

Ik ben sowieso tegen groepsstallen voor paarden ( behalve opfok), maar een soort flatgebouw lijkt mij al helemaal niets.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:12

Tja, ik weet niet..... Ik zie hier toch genoeg weiland waar velen amper wat mee doen. Staat in de zomer ook vaak leeg. En als ik door de Randstad rij (over de snelwegen) zie ik zoveel stukken land, waar amper nog een dier op staat. Ik vind het allemaal een beetje onzin om te zeggen dat er te weinig plek voor onze paarden is. Dat valt best mee. Denk eerder dat we teveel andere eisen hebben, zoals dat er bv een bak of binnenbak bij moet zitten e.d. (ik wil ook een bak erbij, hoor ;) ).

Toen een vriendin van mij naar Leiden ging verhuizen, was ze ook bang dat ze niets kon vinden voor haar buitenpaard, maar dat lukte binnen no time en nog verschillende locaties ook. Het zijn meer de randvoorwaarden die lastiger zijn in combinatie met naar buiten kunnen. Ik ken in mijn omgeving ook zat plekken waar ze buiten kunnen staan of veel buiten kunnen staan. Maar ja, die overige voorwaarden, he.... Misschien dat we daar eens wat met z'n allen aan kunnen doen. Wel een bak erbij mogen bouwen, wel een schuilstal mogen bouwen, om maar wat te noemen.......

Een flatgebouw of hoger gebouw, nee sorry, ik vind het niets. Het landschap wordt er niet mooier van en ik vind weidegang een vereiste.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:32

joyce B,
Bedankt voor de linkjes. Zo op het eerste gezicht ziet het er interessant uit. Ik ga ze op mijn gemak allemaal doorkijken.

Ik ben bang dat mensen vergeten dat de weilanden die je vaak ziet ook noodzakelijk zijn voor het produceren van hooi en kuilgras. Als er dieren op lopen die grazen houd je natuurlijk geen ruwvoer voor de winter over. Dat is ook niet de bedoeling. Bovendien wonen veel mensen te ver van die weilanden af om er hun paard te kunnen stallen en ook nog voldoende aandacht te kunnen geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:19

Malenka, als ik alleen al kijk in het dorp waar ik zelf woon, vlakbij Hilversum, zie ik echt genoeg land, hoor, in de zomer, waar nog geen kip op staat. ;)
Overigens komt het hooi wat ik koop eigenlijk altijd uit landen als Duitsland en Frankrijk, maar dat terzijde. Op onze stalling komt het kuil van land waar dan tijdelijk even niets op staat, maar dat zijn maar enkele maanden.

Wat ik onderweg vaak zie, zijn weilanden waar vroeger (jaren 70, 80 en klein stukje 90) koeien en schapen op liepen. Ik vraag me af waar die zijn gebleven (de koeien staan tegenwoordig vaak binnen, helaas).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:23

In Noord Holland (dan heb ik het dus over de omgeving waar ik woonde) zag ik ook veel grasland. Daar was het ook niet zo'n punt om ze zomers op het gras kwijt te kunnen. In de winter buiten was echter wel een probleem. En die koeien die binnen staan krijgen ook vaak kuil van eigen land. Op dat land kunnen dus geen paarden lopen.
Hier in Zeeland is er veel landbouwgrond maar eigenlijk geen grasland (voor paarden). Datzelfde geld voor een groot deel van Groningen (waar ik ook een tijdje gewoond heb).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:19

enwat er aan grasland is, is vaak niet geschikt voor jaar rond weidegang.
Boeren die nu hun koeien binnen houden maaien hun eigen land vaak 3 of 4 sneden. Soms zelfs 5.
Een groot deel is voor hun eigen koeien, en als ze al eens te veel hebben, verkopen ze het gras of laten er balen van maken en verkopen die.

Bij ons achter/naast huis is ook zo'n 20ha (of meer) grasland wat een boer in gebruik heeft waar geen koe of ander beest op loopt van voorjaar tot/met najaar. Enkel een kudde schapen in de winter wanneer het gras te lang is om zo de winter in te gaan...

Dat land heeft hij nodig voor zijn mestquota en voor ruwvoerwinning.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:09

Ik ben bang dat je kan bedenken wat je wil maar zolang de mentaliteit van de mensen niet veranderd zal het voor de paarden echt niet beter worden. Zolang stalhouders geld belangrijker vinden dan paardenwelzijn en paarden eigenaren luxe voor zichzelf belangrijker vinden dan paardenwelzijn zullen paarden het hoe dan ook niet beter krijgen.

Mijn pony staat in de randstad, in groepshuisvesting met buitenlucht. In een kleine groep met waar nodig aandacht voor het individuele paard. En mensen staan hier echt niet in de rij om hun paard te stallen. Mensen kiezen dan toch voor de manege iets verderop waar een binnenbak is, dat het paard daar maar een half uurtje per dag in de paddock mag in de winter nemen ze maar voor lief.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:25

Viola, amen, jij ziet het probleem vanaf het beginpunt. Kan het helaas alleen maar met je eens zijn, want ik ken eigenlijk ook voornamelijk mensen die gewoon de luxe voor zichzelf willen en niet zozeer voor hun paard(en). ;(

Verder kan ik zeggen dat in de omgeving waar ik woon, land zat is, waar je met aanpassingen ook de winter best je paard de nodige uren buiten kunt houden. Mijn paard staat op veengrond, het hele jaar door. Prima te doen in voorjaar en zomer, in de herfst is het wat minder, maar nog te doen en nu in de winter hebben we ze op een kleiner stuk. Soms verstevigen de boel met zandstorting en verder hebben we drie weilanden tot onze winterbeschikking. Dus wordt een stuk te nat, verweiden we ze. Met dit weer is het prima te doen op onze veengrond. Sneeuw en vorst is handiger dan regen.

En verder vind ik dat het altijd mogelijk moet zijn, ook in de Randstad, dat pensionstallingen e.d. paddocks maken, waarbij de paarden naar buiten kunnen. Er zijn te veel stallingen waar die mogelijkheden gewoon niet zijn. Dat kan toch niet? Daar kun je als paardeneigenaar toch geen vrede mee hebben? Dan maar wat minder parkeerplek of wat minder springtuin. Lijkt mij belangrijker dat je paard een aantal uren met soortgenoten zijn benen kan strekken.