Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:10

Ik vind dat een pensionstal met 70 paarden wel iets meer mag doen om alles een beetje begaanbaar te houden.
Het erf hadden ze bijv. al schoon kunnen maken, al was het maar een paadje en de molen goed wat olie en onderhoud doet wonderen.
Een agterberg bodem die al twee weken niet meer te rijden is vind ik raar.
Ik ken wel een paar plekken waar die gewoon te rijden is.

Het blijft voor iedere stal nu heel erg moeilijk alles een beetje goed, netjes en in normale banen te laten verlopen.
De meesten stallen zijn blij als de stallen schoon zijn, gevoerd is en de paarden drinken hebben.
Dan komen een rijbak en stapmolen even achteraan in het rijtje.
Wat je eraan kunt doen, niks.
Of je moet even goed overleggen met de pensionhouder.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:10

Sharon_Jims schreef:
Heb er geloof ik 5 jaar geleden gestaan toen is hij net begonnen met het bouwen/veranderen van de stal binnen. Zit die enge hond er nog?

Mijn jaarling Mooni kan gelukkig ook nog steeds naar buiten. Daar worden de paddocks ook meerdere keren per dag gesleept.

Misschien is het tijd om een keer een stalvergadering te houden CB het is nu al een aantal jaar achter elkaar hetzelfde probleem...

Ja, ik zat aan iets dergelijks te denken..

En wilde daarom even inventariseren hoe het er op andere stallen in de buurt aan toe gaat.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:10

wij hebben de boel gewoon thuis, maar kunnen op het moment ook niet veel meer.

Van de week een paadje van zand gemaakt naar de bak, zodat ze toch even naar buiten konden, maar inmiddels is de bak ook zo bevroren en glad dat dat ook niet meer kan.

Drie jonge beestjes die verder moeten, maar die hebben nu gewoon een paar weken vakantie. Het is niet anders. Door omstandigheden is dat wel vaker gebeurd, even 1 of 2 weken niets, en het lijkt wel of ze daarna dan weer veel sneller dingen oppakken, dus zo heel erg vind ik het niet. Maar ze moeten eigenlijk wel lekker naar buiten kunnen voor een paar uur, en dat zit er vandaag ook niet in. Toch nog te glad om de stal heen. Hopelijk zet de dooi even door, dan kunnen ze weer lekker de hele dag naar buiten.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:12

vito05 schreef:
Ik vind dat een pensionstal met 70 paarden wel iets meer mag doen om alles een beetje begaanbaar te houden.
Het erf hadden ze bijv. al schoon kunnen maken, al was het maar een paadje en de molen goed wat olie en onderhoud doet wonderen.

Het blijft voor iedere stal nu heel erg moeilijk alles een beetje goed, netjes en in normale banen te laten verlopen.
De meesten stallen zijn blij als de stallen schoon zijn, gevoerd is en de paarden drinken hebben.

Ja, wat je zegt, daar ben ik het helemaal mee eens...

Dank je wel :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:13

Hey Louise. Waar ben je naartoe verhuist met je paard?

Hier is het ook slecht te doen. Erf is niet glad, we kunnen gewoon zo de weg op. Van 8tot 5 in de paddocks gaat ook gewoon goed, alleen een paar kleine bevroren plasjes na.
De bak is wel kei en kei hard, daar liggen wat grotere bevroren plassen..
Nu heeft het vannacht onwijs veel geregend, ik hoop dus niet dat er nu weer een paar weken vorst aan komt nu het zo nat is buiten...
Geef mij de zomer maar terug!

Urko

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:14

Nope geen problemen hier.

WOrd zout in de buitenbak gestrooid, binnen bak kunnen we longeren, paarden gaan gewoon op de wei en het terrein word ook sneeuwvrij gehouden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:16

Urko schreef:
Nope geen problemen hier.

WOrd zout in de buitenbak gestrooid, binnen bak kunnen we longeren, paarden gaan gewoon op de wei en het terrein word ook sneeuwvrij gehouden.

wow! geweldig! :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:17

Kun je btw niet een keer een strooiwagen aanhouden en vragen of die een rondje over het erf wil doen, voor 20 euro ofzo :).
Meestal doen ze dat wel en misschien ook wel gratis als je zegt dat het om de paarden gaat..

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:18

Mijn paardjes staan dag en nacht buiten met schuilmogelijkheid en dan nog is het gewoon waardeloos.
Ze kunnen op de paddock amper lopen en gebruiken momenteel alleen het verharde stuk bij en om de stal en om de ruif.
Door de regen voor de vorst en het dooien en weer opvriezen is de paddock zo ongelijk en niet begaanbaar voor de paarden.
Onze rijbak kunnen we enkel losgooien, maar rijden onmogelijk.
Maar deze is tenminste gelijk.
Verder snak ik naar het voorjaar, want het is gewoon balen zeker als je ook graag wil trainen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:23

Ik heb voor de winter de uitzondering gemaakt dat er binnen gelongeerd mag worden. Verder mag er sowieso los gegooid worden binnen, en komt het allemaal aan op de sociale vaardigheden van de pensionklanten, iets wat prima werkt.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:35

bij ons zijn ze ook met zout in de weer.

De longeer/losgooibak is niet bevroren, dus kunnen we gebruiken.
Vorige week was de bak wel wat bevroren, en had hem niet gesleept, dus was niks mee te doen. Toen een flink aantal kilo's zout erin gegooit. Toen konden we prima rijden mn op de hoefslag. Tuurlijk uitgebreid trainen ging niet, maar je kan wel lekker bezig zijn.

Zondag na de sneeuw was de bak goed, lekker gereden, maar is gelijk weer gaan vriezen en de bak was nog te nat en is toen bevroren. Dus nu kan ik neit rijden, maar ze staan wel lekker buiten, kan longeren en ze mogen op de wei als het bevroren is, maar daar is het nu ook een ijsbaan, dus dat vinden we eng/gevaarlijk.

Ach van het weekend gaat het weer 9 graden worden, dan hoop ik dat alles een beetje ontdooit en dan zouden ze gelijk weer flink zouten en slepen. Kijken of het volgende vorstperiode de bak beter blijft.

Tja en iedere bak is anders. Deze pensionstal is net geopend, dus ze zijn ook nog zoekende hoe ze het beste kunnen doen.
We helpen met adviezen en ze doen hun best.
Dus ik mag nog neit klagen....hoewel ik natuurlijk liever door kan rijden, want ze begon net zo lekker te lopen. Maargoed, tis niet anders.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:44

ik sta op een wat kleinere pensionstal maar hier staat in elke hoek een grote emmer zout en we proberen met z'n allen om alles een beetje begaanbaar te houden.
Een paadje naar de paddock, buitenbak en binnenbak.
Bodem van de paddock en de buitenbak zijn redelijk.
Longeren mag alleen binnen en die bodem is ook nog goed.

Misschien kunnen jullie ook iets regelen met emmers zout dat jullie met elkaar wat kunnen doen om het ijsvrij te houden, maar ik vind eigenlijk dat een stal met 70 paarden wel iets mag doen om iig de paarden eruit te kunnen laten.
Bij ons hebben ze van de week ook een ochtendje binnen gestaan omdat het zo glad was en we het zo snel niet wegkregen

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:50

Ik sta op Country Stables in Wassenaar,
Bij ons mag er nu als uitzondering ook gelongeerd en losgegooid worden in de binnenbak (mits je de ergste gaten wegharkt). De paden van stal naar de bakken en paddocks worden gepekeld.

Ik heb ook een jonkie en kan ook maar 2 a 3x per week rijden. We doen de andere dagen aan grondwerk en VD. Voordat ik met hem ga werken moet ik hem wel eerst longeren of losgooien, want hij is echt als een BOM (en normaal super kalm)! Gister een poging gedaan om in de buitenbak te wandelen, hij werd zo lijp dat ik hem heb losgeklikt, tot mijn verbazing bleef hij rechtop staan op de ijsbaan.

edit: de stapmolen wordt trouwens ook vandaag nieuw gemaakt :D Waarschijnlijk is die dan wel met dit weer beschikbaar!
Laatst bijgewerkt door doei op 09-12-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:53

Bij ons is het op het moment ook niet te doen. Maar dat komt zeker niet door de inzet van de pensionhouders. het erf is mooi schoon alleen beide buitenbakken zitten vol met ijs en daar is niet tegen op te strooien. Dus wij lopen op het moment allen maar rondjes over het erf.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:56

Helaas heeft niet altijd iedereen de materialen om buitenbakken open te houden... winter is gewoon balen.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:10

Waar ik sta hebben we met 55 paarden twee binnenbakken, een 20*40 en een 20*60, 5 paddocks/longeerbakken, een stapmolen en een grasbaan.
De grasbaan is nu natuurlijk gesloten, de paddocks/longeerringen wel beschikbaar, maar stijfbevroren en knetterhard. De molen is alle tijd goed begaanbaar
gehouden door de beheerder, evenals de paden en het parkeerterrein. De paarden mogen natuurlijk wel in de paddocks, maar de beheerder doet dat nu alleen
met uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar ivm mogelijke blessures (of mensen zetten zelf hun paard buiten).

Beide binnenbakken zijn nu natuurlijk gewoon beschikbaar, maar vanwege de vorst wordt twee of drie keer per week de 'kleine' binnenbak nu vrijgegeven voor
longeren (30 minuten). Er hangt dan een lijst waar je op kunt inschrijven om iedereen een kans te geven.

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de beheerder om wegen, paden en in ieder geval de molen bruikbaar en begaanbaar te houden, en waar mogelijk alternatieven
te bieden (zoals bij ons de kleine binnenbak voor longeren). Overigens vind ik absoluut niet dat jonge paarden of geblesseerde paarden voorrang of meer rechten zouden
moeten hebben. Mijn 15 jarige wil ook lekker los of uit zijn stekker kunnen gaan, waarom zou hij dat niet mogen en een ander wel?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:18

@Nexus
Nou inderdaad! Jong of oud minder beweging is altijd heel erg rot.
En ik zou op geen 1 paard stappen dat als een bommetje is!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:21

Wij hebben precies hetzelfde probleem. Mijn bijrijdpony staat op een klein pensionstalletje met weide, paddock en buitenbak. Het enige wat we kunnen is een beetje wandelen en losgooien, maar echt rijden zit er helaas nog niet in :n Voor mijn pony is dat geen probleem, maar een van de andere paarden is echt een bom die gewoon niet te handelen is als ie alleen maar stilstaat. Wandelen of losgooien heeft totaal geen effect. Gelukkig staan er maar 5 paarden, dus zaken als bevroren drinkbakken ed. is allemaal niet zo'n probleem. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:25

Wij hebben heel veel geluk gehad, want na alle regen stond onze paddock blank. Die is toen leeggepompt en er is heel veel nieuw zand bijgestort. Met als voordeel dat de paarden iig nog los kunnen en rustig (stap/draf) longeren gaat ook. Gisteren was de bodem voor het eerst pas echt hard. De buitenbak is helaas wel een ijsplaat en een binnenbak hebben we niet. Dus rijden zit er even niet in, tenzij we buiten gaan rijden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:26

Bij ons zijn de paddocks en buitenbak ook bevroren en erf was voorgaande dagen ook glad.
Maar paard is wel gewon de bak in geweest, alleen in 3 van de 6 bakken heb ik er liever niet(kuilen)
Rijden in de bak is niet te doen.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:29

eowyn04 schreef:
Deze pensionstal is net geopend, dus ze zijn ook nog zoekende hoe ze het beste kunnen doen.
We helpen met adviezen en ze doen hun best.
Dus ik mag nog neit klagen....hoewel ik natuurlijk liever door kan rijden, want ze begon net zo lekker te lopen. Maargoed, tis niet anders.

dat is bij ons ook het geval hoor, voor deze mensen is het de eerste winter die ze meemaken als pensionstal zijnde en wellicht moeten ze daar nog een beetje de weg in vinden
Het is ook zeker geen onwil maar meer nog een beetje het gemis van kennis

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:29

Hey CB,

Bij de stal naast ons ( langelaan) kon er aldus Lida nog gewoon in de buitenbak gereden worden. Maar daar word dacht ik ook gewoon gestrooid en gesleept. Verder heb ik het vanaf dat ik er ben gaan staan met Vincent ook grote problemen gehad in de winter, vandaar dat ik nu maar gewoon niet meer rij tot ik weer eerst kan longeren etc.

Hoe je het ook wend of keert, ik heb met flinke regelmaat gevraagd, al vanaf winter 1 op stal of de paarden dan in ieder geval los onder begeleiding even flink kunnen rennen. Al is het maar om de dag ofzo, dat je ze gewoon net als met vrij springen effe lekker de benen laat strekken. Maar dat vind hij ook geen goed idee.

Heb voor de vorst er aan kwam nog gevraagd of we preventief konden gaan strooien, dacht dan trekt t lekker erdoor en dan hebben we een kans. Nu ligt er een plas water en dus ijs op. Koek en sopie en we kunnen gaan kunstrijden :p

Ik weet dat er stallen zijn waar gereden kan worden, maar waar wij staan gaat dat niet gebeuren ben ik bang.

Trouwens.. de paddock achter de koeienstal schijnt nog redelijk begaanbaar te zijn. Dus misschien is dat nog iets.. moet je alleen wel de hele middag op wacht staan en wachten tot er plek is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:39

vito05 schreef:

Onze agterberg bodem buiten is sinds de sneeuwval al niet meer te rijden :n Water kan er niet uit omdat alles bevroren is.

Wij hebben gelukkig 2 binnenbakken, 1 om te longeren en los te gooien en 1 om te rijden. Erf wordt elke dag 2? keer geveegd en er wordt vanalles gedaan om het begaanbaar te houden. De stapmolen is beetje glad, maar nog wel te doen, alleen de paddocks buiten totaal niet meer... Maar toen het zo enorm sneeuwde was er geen beginnen aan om alles schoon te houden, ook geen paadjes naar de bak. Dat lag 20 minuten later weer vol.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:22

Ik sta op een kleine stal zonder binnenbak

Onze paarden kunnen in de stapmolen, hele dagen in de paddock met lekker pluk hooi
en de mijne is van de week ook een paar keer op de wei geweest :j (geen ijzers)
en los in de bak mag ook (zolang hij maar niet gaat rollen), of longeren in de bak :j
Rijden doe ik nu zelf niet (veelst te koud) hihihihi

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:30

Ik merk nu dat ik dan nog geluk heb. Wij hebben voldoende binnenbakken, dus rijden gaat nog prima. Een aantal overdekte longeerringen en een stapmolen, dus dat gaat ook nog. Maar het land en de paddocks zijn bevroren. Dus ik voel me al megaschuldig dat m'n paard niet even lekker los kan. Ze gaat nu dus overdag in de molen, of m'n moeder loopt een half uurtje met 'r overdag. En dan kom ik 's avonds om te rijden.

Niet ideaal, maar voor de winterperiode moet het maar even zo.