Moet mijn pony een schuilstal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Onverantwoord zonder stal?

Ja, dat is zielig
52 (44%)
Nee, maar je moet haar wel in de gaten houden
64 (54%)
Nee, het is geen knuffeldier!!
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 118

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:31

LDRD schreef:
hestejente schreef:
LDRD: een IJslander is niet goed berekend op Nederlands herfstweer. En natuurlijk overleven ze het wel. Maar wat heb je eraan als je paard zich ellendig voelt in die nattigheid? Nederlands weer is voor niet één paard prettig, en al helemaal niet voor een paard dat genetisch sterk gericht is op heel andere klimatologische omstandigheden.

Maar dat is nou precies mijn punt ;) .

Waarom in godsnaam laat iemand zijn paard (die ertegen kan :? ) in de snijdende kou en nattigheid staan en kruipt zelf lekker bij de kachel?

omdat het in dit geval goedkoper is maak ik op uit de tekst en in sommige andere gevallen er geen schuilstal neergezet mag worden (maar dan is imo het land niet geschikt voor 24-7 buiten)

Daphne__

Re: Moet mijn pony een schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:34

Ik vindt dat elke paard een schuilplaats moet hebben :)

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:38

LDRD schreef:
Absoluut hebben ze een andere koubeleving en ik zeg ook niet dat ze bij het minste geringste naar binnen moeten.
Alleen als de omstandigheden extreem zijn (nat, koud, wind) vind ik dat ze minimaal een keuze moeten hebben. Als je uberhaupt niet de beschikking over een stal hebt, of willens en wetens een dier geen beschutting tegen dit soort omstandigheden biedt ben je in mijn ogen niet goed bezig, om het maar
mild uit te drukken.

Dus mijn paard is 'zielig' in jouw ogen?
Die staat zonder stal 24/7 op het land.
Dan wel met wat bomen maar dat is geen stal.

Koper

agee schreef:
Ik vind het ook prettig als m'n paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan. Al zou je denken dat het voor ijslanders niet nodig is, toch zou ik het willen.

En waarom zou je dat denken? Het is namelijk niets anders dan flauwekul. Juist de IJslander, een heel zuiver ras, is genetisch niet zo berekend op nat Hollands weer. Omdat het op IJsland gewoon niet dagenlang regent. Hun vacht is niet zo geschikt voor de nattigheid. Ze zijn berekend op kou, niet op vocht.

Daarnaast is een IJslander een paard, geen diepvries. Het is gewoon een warmbloedig dier dat ook graag beschut wil kunnen staan. Zeker als ze wat ouder zijn.

Zidore

ik ook, het ene paard vind schuilen misschien belangrijker dan het andere, maar je moet ze die optie kunnen bieden. zeker als het een paard is op die leeftijd en bronchitis heeft gehad. oudere paarden zijn gewoon wat sneller vatbaar voor ziektes, en als ik kijk naar de winter van vorig jaar dan moet ik er niet aan denken dat mijn paardjes buiten staan zonder schuilstal...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:43

superwoman schreef:
omdat het in dit geval goedkoper is maak ik op uit de tekst en in sommige andere gevallen er geen schuilstal neergezet mag worden (maar dan is imo het land niet geschikt voor 24-7 buiten)

Dan is de plek dus niet geschikt om paarden te houden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:44

shireen schreef:
Dus mijn paard is 'zielig' in jouw ogen?
Die staat zonder stal 24/7 op het land.
Dan wel met wat bomen maar dat is geen stal.

Ik vind dat inderdaad helemaal niks.

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:45

Waar mijn pony staat op pension hebben ze voor het veulen en de shet een schuilstal aan de bak maar een vriendin van mij heeft 2 ijslanders maar die staan gewoon buiten zonder deken enzo die zijn het gewend ze heten niets voor niets ijslanders ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:45

Er zijn stallen op het terrein waar het paard zou kunnen staan. Daar wil de TS geen gebruik van maken. Dus lijkt me dat het terrein best wel oké is om paarden te houden :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-12-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:47

Mijn paarden kunnen zelf kiezen (dag en nacht) er is er eentje bij (haflinger) die met regen met haar hoofd onder het dak gaat staan en de rest 'lekker'laat nat regenen. Wel staat ze bij snijdende kou lekker net als de anderen binnen.
Sneeuw vinden ze allemaal lekker. ZE staan dan allemaal buiten!

Marrlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:48

Ik zou ook een schuilstalletje geven, ook al zal de pony er geen gebruik van maken, je moet het aan kunnen bieden mocht het slecht weer worden en de pony wil toch uit de wind of iets dergelijks gaan staan!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:49

hestejente schreef:
Er zijn stallen op het terrein waar het paard zou kunnen staan. Daar wil de TS geen gebruik van maken. Dus lijkt me dat het terrein best wel oké is om paarden te houden :o

Vul zelf maar in :+ .

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:53

Ik zou ook voor buiten kiezen als mn paard anders de hele dag binnen zou staan...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:53

suuzepuus schreef:
Ik zou ook voor buiten kiezen als mn paard anders de hele dag binnen zou staan...

Geloof niet dat dit de discussie is?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:54

het lijkt me duidelijk, volgens mij is een schuilstal belangrijk..waarom zou die plek bij je oom niet goed zijn ts?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:58

Ik heb de zielig optie gekozen :roll: . niet omdat ik denk dat deze pony nou zo zielig is maar omdat ik vind dat als het nodig is je een stal moet kunnen aanbieden.

Zolang de pony in goede conditie is en er genoeg ruwvoer is kan de pony gewoon buitenblijven. Is de nood aan de man...kan de pony zo nodig naar binnen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:59

mijn ponies (exmoor en connemara) staan 24/7 hele jaar buiten. Het weiland is omringd met bomen. Ze hebben ook met de strenge kou daar gestaan, ze hebben een specifiek plekje, ligt net wat beschermd door een wal en de bomen hangen daar wat verder over. Check ze twee keer per dag hoe ze erbij staan (dikke vacht, prima warmte op de huid) en krijgen dan ook enorme bult hooi/voordroog. dat in combinatie met genoeg gras, weet ik dat ze zichzelf warm kunnen houden. Toen ze nog een inloopstal in konden stonden ze met name in de zomerhitte binnen. Om deze reden heb ik nu wel een kleiner stukje weiland met een overkapping; in extreme extreme kou/wind/nattigheid of als ze ziek zouden worden kan ik ze daar zetten, maar ook in hartje zomer. Het geeft me een gerust gevoel dat ik een "uitwijk" mogelijkheid voor ze heb (die ik hopenlijk niet hoe te gebruiken). Daarentegen krijg ik de kriebels bij paarden die niet of maar een enkel uurtje naar buiten kunnen nu; als ik zie hoe mijn paardjes elke dag kunnen sjouwen en rondhobbelen doet me dat beseffen dat we mazzel hebben met deze plek. Ik kan me voorstellen dat ts als backup altijd de stal nog inkan?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:08

Een 29-jarige IJslander zou ik in zo'n winter als dit overdag lekker buiten laten en 's nachts op stal zetten. Ik zou zo'n oudje niet in deze weersomstandigheden (en dat geldt ook voor bij extreme nattigheid in de winterperiode) buiten laten zonder beschutting. En dan ben ik nog iemand die erg pro buiten is.

Ik heb er zelf eentje van bijna 7 jaar, die zijn hele leven al buiten staat, geen schuilstal heeft en het super doet buiten in dit weer. Bij extreme regen maak ik me drukker in de winter dan bij deze kou, want nattigheid is gewoon echt rot voor je paard. Dan trek ik een ongevoerde regendeken uit de kast. Gelukkig komt dat weer vrij weinig voor, kan ik uit jarenlange ervaring zeggen. Kan de keren dat ik die deken gepakt heb op een halve hand tellen jaarlijks. ;)

Overigens kan hij best schuilen bij bomen en struiken, maar hij doet 't niet. :+
Heeft ook genoeg ruwvoer en is kerngezond en happy buiten. :)

Overigens las ik ergens in dit topic dat iemand beweert dat je rustig onbeperkt hooi kunt voeren. Nou, de mijne niet, hoor. Die eet zich dan bevangen. Helaas is me dat 1x overkomen, dus onbeperkt ruwvoer, nee, daar doe ik nooit meer aan! :n
Ze krijgen bij ons 's morgens en 's avonds ruwvoer aangevuld en zoals nu zoekt 'ie ook zijn kostje bij elkaar op het land. Doet 'ie het super op. Niks zieligs aan, hoor, en geloof me ik loop thuis regelmatig te piekeren over het weer. En elke keer als ik dan weer bij mijn paard aan kom is 'ie een stuk relaxter dan ik ben. :+
(overigens kan ik wel altijd een box huren als 'ie ziek is ofzo).

Maar dan hebben we het over een jong, gezond paard. Een oud paard (en 29 jaar valt bij mij onder bejaard) vind ik iets anders, laat staan als ze ook nog gevoelig is voor bronchitis e.d. Al is een stoffige stal dan ook niet echt denderend, maar dan zou een buitenbox weer wat fijner zijn misschien. Maar ja, het is altijd lastig om een plek te vinden die aan alle eisen voldoet. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:18

Onbeperkt hooi voeren werkt pas na een maand of 8, schijnt. Dan wennen ze eraan dat er altijd wat ligt en storten ze zich niet iedere keer op het hooi. Als ze in de zomer alleen gras hebben en dan weer in het winterseizoen hooi gaat 't niet werken. Mijn paard staat sinds eind maart in een vast groepje met twee andere ruinen, en sinds die tijd krijgen ze onbeperkt hooi. Ook in de zomer, alleen voeren we dan minder dan in de winter omdat ze het toch niet allemaal opeten :P De laatste tijd doen ze steeds langer met het hooi (wat ze in een groot net krijgen) omdat ze weten dat er toch genoeg is. Ze proppen zich niet meer vol maar plukken er gewoon steeds en toe een beetje van, zoals paarden dat horen te doen. Uiteindelijk eten ze niet meer dan eerst. Maar er gaat dus wel wat tijd overheen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:25

mijn paarden hebben allemaal een schuilstal, we hebben er twee op het land en als het moet zelfs drie. en ze staan toch echt vaak binnen! dat had ik niet verwacht. we hebben eigenlijk maar 1 die-hard en da's een shet. die staat zelfs in sneeuwstormen doodleuk buiten, maar hij kan wel schuilen als het nodig is.

wat ik verder belangrijk vind, is dat ik het hooi en stro daar kwijt kan, zodat het niet wegwaait en het water staat er ook. dan bevriest het minder snel en er waait minder rommel in.

ik zou niet gauw paarden 24/7 op de wei neerzetten zonder enige beschutting. wij denken dat paarden de kou erg vinden, maar het is eerder de snijdende wind in combinatie met regen die 'killing' is. in de zomer gaat het dan vooral om beschutting tegen de felle zon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:14

hestejente schreef:
Onbeperkt hooi voeren werkt pas na een maand of 8, schijnt. Dan wennen ze eraan dat er altijd wat ligt en storten ze zich niet iedere keer op het hooi. Als ze in de zomer alleen gras hebben en dan weer in het winterseizoen hooi gaat 't niet werken. Mijn paard staat sinds eind maart in een vast groepje met twee andere ruinen, en sinds die tijd krijgen ze onbeperkt hooi. Ook in de zomer, alleen voeren we dan minder dan in de winter omdat ze het toch niet allemaal opeten :P De laatste tijd doen ze steeds langer met het hooi (wat ze in een groot net krijgen) omdat ze weten dat er toch genoeg is. Ze proppen zich niet meer vol maar plukken er gewoon steeds en toe een beetje van, zoals paarden dat horen te doen. Uiteindelijk eten ze niet meer dan eerst. Maar er gaat dus wel wat tijd overheen.

Helaas kan ik in de zomer niet ook nog eens hooi bijvoeren. Mijn paard staat op een enorm stuk land, waar erg veel gras staat. Moet in de zomer keihard werken om 'm in vorm te houden, laat staan als ik dan ook nog eens hooi ga bijvoeren. Hij is nou eenmaal dol op eten, hij is erg sober van type, en wordt van 3 gras- en/of hooisprieten al te dik :+ . Ik heb beide varianten geprobeerd (ook met gaas in de ruif en noem maar op) en zo gaat het het beste met 2x per dag ruwvoer. :)
Ik wil echt nooit meer een hoefbevangen paard. :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:25

Nee HB lijkt me echt afgrijselijk.

Wij doen het als volgt: omdat één van de paarden in de groep ZE heeft en één (mijne) heel snel dik wordt staan ze overdag op gras met strookbegrazing en 's nachts op zand met hooi. 's Ochtends rennen ze dan wel naar het gras toe maar het hooi is zo normaal voor ze, dat is altijd voorhanden dus daar hoeven ze niet zo hard voor te rennen.

Staat je pony alleen? En als je het gras nou eerst laat afkluiven door een kudde koeien of schapen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:40

hestejente schreef:
Nee HB lijkt me echt afgrijselijk.

Wij doen het als volgt: omdat één van de paarden in de groep ZE heeft en één (mijne) heel snel dik wordt staan ze overdag op gras met strookbegrazing en 's nachts op zand met hooi. 's Ochtends rennen ze dan wel naar het gras toe maar het hooi is zo normaal voor ze, dat is altijd voorhanden dus daar hoeven ze niet zo hard voor te rennen.

Staat je pony alleen? En als je het gras nou eerst laat afkluiven door een kudde koeien of schapen?

Nee, mijn pony staat in de groep. Ze staan echt op een heel groot stuk (stuk natuurgebied). Ik heb ook al eens geprobeerd om hem op een afgezet stuk te houden. Weet je, je krijgt of veel gras en veel beweging (hij maakt graag sprintjes, is heel energiek) of weinig gras en weinig beweging (op een afgezet stukkie dus). De eerste optie doet 'ie het beter op, dus dat is het geworden. En zo zie ik hem ook het liefst, gewoon lekker met de rest, gek kunnen doen, het leven van een halfwild paard leven op dat ruime stuk. We hebben geen mogelijkheid tot houden op zand. Helaas, want dan zou ik dat ook doen of afwisselen, hoor. Ik probeer goed te kijken naar mijn paard en daar op in te springen, als het fout gaat. Hij is vorige winter voor het eerst (en het laatst) bevangen geweest. Ik was er HEEEEEEL vroeg bij, heb meteen de DA erbij gehaald (pijnstillers/ontstekingsremmers), dieet, etc. en ik heb het nu goed onder controle. Hij doet het echt goed nu, godzijdank!!! Want door die ene keer ben ik echt panisch met bijvoeren, met fructaangehaltes, joh, hou op, schei uit, haha.......

De schapen lopen zo nu en dan op het land in het voorjaar en de zomer. Maar het is echt een huge stuk, dat ook zij niet alles kunnen op(vr)eten.... ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:43

Maar we dwalen af, geloof ik... ;)
Ik zou heel graag een schuilstal willen, al is het maar voor mijn gemoedsrust. Helaas mag er bij ons niets gebouwd worden (natuurgebied, he). We hebben wel veel struiken, riet en bomen, maar die van mij staat gewoon stoicijns met zijn kont in de wind of de regen, hoor. Zelfs bij die ijzige wind vorige week, stond hij heel relaxt. Terwijl ik me af stond te vragen wat ik daar deed in die vreselijke kou. Sammy voelde warm en was gewoon vrolijk. Het deed hem niets, die kou.
Alleen dus bij extreme regen en storm (guur weer) merk ik dat hij dat niet fijn vindt. En dan heb ik gelukkig wel een regendeken voor hem...... Als alternatief.

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:41

onze paardjes (haflinger en een welsh) hebben 2 jaar zonder stal buiten gestaan en dat is helemaal goed gegaan. Nu hebben we wel een schuilstal, omdat we nog een draver hebben die niet zo goed tegen de kou kan en die maakt er ook dankbaar gebruik van.. Als ze ziek worden dan is het wel heel fijn dat ze ergens binnen kunnen bijvoorbeeld...