Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:10

Ik ben ook geen voorstander van Kluisteren, voor zowel jong of oud dier niet. Vind het erg sneu, dat ze gekluisterd worden, ze kunnen al bijna geen kant op in een box en dan beperk je ze nog meer in hun beperkte vrijheid, elke paard hoort te kunnen rennen en spelen , liefst met soortgenoten.
Heb zelf een haflinger van bijna 18 mnd, die heerlijk in de opfok staat, daar zou die van jouw ook moeten staan, tussen leeftijdsgenootjes.
Sorry, maar snap niet zo goed waarom je een jong dier als gezelschap houd voor je andere paard, ik had dan liever voor een ouder dier gekozen.
Dit gedrag doet ze inderdaad uit pure verveling. Probeer haar anders toch ergens in een kudde te zetten, is beter voor haar zelf en ze leert er veel in een kudde van haar eigen leeftijd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:10

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:12

Niet meer van deze tijd, we gebruiken toch ook geen hondenkarren meer?
We weten nu toch ook veel meer over het welzijn van het paard, ik hoop dat de dierenbescherming en de nieuwe wet hier iets aan kan gaan doen..
Verschrikkelijk en schandalig..

Zammie

Dus als ik het goed begrijp lopen ze nu ook nog om de beurt in de paddock (als je 10 bij 10 paddock mag noemen?) Ik ga nu maar niets meer zeggen...

Joscaa

Kluisteren!? Nee sorry, maar dat valt bij mij niet helemaal goed.
Haal dan de verveling weg, in plaats van met zulke oplossingen te komen. Gooi hem lekker naar buiten ookal is het hard, ze houden wel wat meer rekening ermee hoor, die dieren zijn écht niet achterlijk. Kom op,
in de natuur lopen ze toch ook buiten als het vriest?

Ik vind het ABSOLUUT geen oplossing!!!!

troi

nadita schreef:
Samen in de paddock (10 x 10) wil al niet.

OK, dan had ik dus gelijk, jouw paarden passen helemaal niet samen. Tja, dan begrijp ik wel waarom je jaarling zo gestressed is, hij heeft simpelweg geen vrienden. Daar zou ik ook ongelukkig van worden eigenlijk. Als eens overwogen om een leeftijdgenoot erbij te kopen? Ik ga er dan vanuit dat je andere paard volwassen is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:14

Ik denk dat je haar beter weg kan doen als je haar niet kan bieden wat ze eigelijk nodig heeft
mijn veulens van 8 maanden komen elke dag heel de dag buiten ook met sneeuw of vorst.
Doe haar in een opfok want dalijk heb je een paard met kapotte benen

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:14

Sorry hoor, maar ik vind de reacties die hier in het topic worden geplaatst echt ongepast. Neem een gemiddelde pensionstal, daar staan de paarden nu 24/7 binnen, mogen ze een uurtje knallen onder het zadel, misschien een kwartiertje in de paddock, als die niet te hard is. TS heeft al vanalles geprobeerd met de betreffende pony, dan is het toch logisch dat je aan zulke dingen gaat denken?

Ze doet er alles aan om de pony er vanaf te helpen, pony heeft genoeg speelattributen in de stal waar ze niks mee doet, krijgt 5x per dag eten, komt een aantal uur per dag buiten. Hoeveel paarden hebben dat momenteel? Ik denk nog niet de helft!!!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:15

wicked schreef:
Ik heb ook een heel vervelend paard op stal en die staat ook gekluisterd. Ziet er een beetje zielig uit, maar het dier kan gewoon ermee lopen, maar er niet mee slaan en schrapen. Het is voor haar eigen bestwil, als ze zo door blijft gaan houdt ze geen hoeven over! En als ze wennen heel snel aan kluisters.

Hoe kan een gekluisterd paard in godsnaam lekker gaan liggen, rollen etc? Sowieso je sluit ze al op in een kleine ruimte (verder heb ik niks tegen stallen, mits ze ook lekker buiten komen) en dan ga je de benen nog aan elkaar binden ook?

Nou het spijt me, maar ga lekker de oorzaak uitzoeken in plaats van de benen vastbinden want dan kunnen ze het niet meer. Zielig hoor, dat er zo simpel over word gedacht. Als jij vervelend doet, gaan ze toch ook niet je hier en daar vastbinden zodat het niet meer kan? Lekker kort door de bocht, en alles behalve paardwardig :n

eiber

Nadenken: waarom doet mijn paard dit? Verveling, gebrek aan beweging, te weinig afleiding? Allemaal oorzaken die niet opgelost kunnen worden met een kluister.
Een mogelijke oplossing: laat hem graven zoveel als hij wil, maar dan onder gecontroleerde omstandigheden: stort een (halve) vrachtwagen los wit zand in je paddock en laat de pony die maar verspreiden.
Lekker graven (en rollen) is gegarandeerd! Geeft direct een plek waar hij ook dag en nacht buiten kan staan.
( ik doe dit zelf ook, ieder jaar een vrachtje zand, en ik zie hoeveel plezier mijn groepje paarden er aan beleeft en hoe lang het duurt voordat de hele bult is afgegraven)
Daarnaast voeren in een kleinmazig hooinet en het probleem is opgelost. :)*

Lusitana

Freya schreef:
Heb zelf een haflinger van bijna 18 mnd, die heerlijk in de opfok staat, daar zou die van jouw ook moeten staan, tussen leeftijdsgenootjes.
Probeer haar anders toch ergens in een kudde te zetten, is beter voor haar zelf en ze leert er veel in een kudde van haar eigen leeftijd.

Het is juist heel verkeerd voor jonge dieren om alleen leeftijdgenootjes te zien want dara leren ze geen ontzag en manieren van, die willen alleen spelen, klieren en pesten. Ze moeten leren dat ze een volwassen paard niet hetzelfde kunnen benadelen. Ik ben tegen opfok met alleen jonge dieren.

Miepie1980 schreef:
Vind trouwens graven in de paddock minder erg dan op stal.

Waarom dan, het is allebei gewoon een teken van ongenoegen en meestal dat ze eruit willen om bij iets of een ander paard te komen.

Even tussendoor, het zou ook maar kunnen zijn dat de pony JEUK heeft. Heb je dat al gechecked?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-12-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:16

Wijnanda schreef:
Sorry hoor, maar ik vind de reacties die hier in het topic worden geplaatst echt ongepast. Neem een gemiddelde pensionstal, daar staan de paarden nu 24/7 binnen, mogen ze een uurtje knallen onder het zadel, misschien een kwartiertje in de paddock, als die niet te hard is. TS heeft al vanalles geprobeerd met de betreffende pony, dan is het toch logisch dat je aan zulke dingen gaat denken?

Ze doet er alles aan om de pony er vanaf te helpen, pony heeft genoeg speelattributen in de stal waar ze niks mee doet, krijgt 5x per dag eten, komt een aantal uur per dag buiten. Hoeveel paarden hebben dat momenteel? Ik denk nog niet de helft!!!

Sorry hoor maar dat is toch geen vergelijking met een dier van 1,5 jaar?

Zammie

Wijnanda schreef:

Mensen die hun paarden op zo'n stal hebben, zouden er eens goed over na moeten denken of ze uberhaubt paarden moeten houden..Als je niet kunt zorgen voor de basis dingen en dat zijn: andere paarden (waar wel een klik mee is), voldoende beweging (buiten) en voer, dan moet je er niet aan beginnen...

troi

@Wijnanda, meen nu werkelijk dat dat voor jaarlingen voldoende is? Ik vindt het voor volwassen paarden al niet kunnen maar voor jaarlingen al helemaal niet, laatst de bit gelezen? Jaarlingen die teveel op stal staan lopen er lichamelijke schade van op die niet meer goed te maken is..

shilady

Wijnanda schreef:

Op zulke stallen zal ik ook nooit meer gaan staan ! Een paardje als haar 1,5 heeft een leeftijds genootje nodig waar ze samen mee in een grote box of wei kan ! Denk dat speeltjes voor de ts niet veel meer zullen oplossen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:17

in Amerika is het heel normaal om jonge paarden te kluisteren. Dit kan ze namelijk heel goed helpen in paniek situaties juist niet te gaan paniekeren maar rustig te blijven staan. de benen werden dan ook heel dicht tegen elkaar gebonden en de paarden bleven rustig. (denk in een situatie dat een paard vast in een hek/gaas komt te zitten en dan niet gaat proberen los te komen)
Kluisteren is dus niet bedoeld als zijnde mishandeling zoals in velen hun ogen.

Je moet hier echter wel kundig voor zijn en niet zomaar zelf aan gaan beginnen als je niet weet waar je het over hebt. je moet immers ook weten hoe te reageren als het finaal fout gaat!
Dus dont try this at home!!

Grobegni

Ik denk dat kluisteren en dus vele uren nauwelijks kunnen bewegen in een stal, slechter is voor haar gewrichten dan graven of buiten op het ijs lopen. Je hebt een paddock en een bak, die beesten zijn echt niet zo dom dat ze gaan lopen jagen, het gras kan niet kapot gelopen worden. Ik volg dit echt niet....

CouCou

Wijnanda schreef:

We hebben het hier over een paard van 1 1/2!!!
Dus reactie zijn niet echt overtrokken voor zo'n jong dier.

Verder snap ik wel wat je bedoelt, want dat is absoluut zo ;)

wicked

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:18

Ikv ind dat je pas mag oordelen over kluisters als je er zelf ervaring mee hebt of heb gehad.
Even voor de duidelijkheid:
Paard staat de hele dag buiten, wordt elke dag gereden. Kan niet 24 uur buiten worden gezet.
Schraapt hoeven kapot en is zo onrustig dat het veel energie kost.

Sinds het dier kluisters heeft is het een heel ander beter dier geworden. Ik wil niet zeggen dat ieder dier kluisters om kan en moet. En ik heb er echt wel 10x over nagedacht voordat ik ze omdeed.
Daarnaast kan het dier nog lopen/liggen en zelfs een beetje schrapen, maar geeft het gewoon op.
In de loop van de tijd gaan ze er weer af en als ze het niet meer doet krijgt ze ze ook niet meer om.

Dus mijn ervaring is goed en niet slecht bedoeld.
Dus aanvallende reacties zonder dat er over ervaring gesproken wordt vind ik niet fair.

superwoman

nadita schreef:
Maar daar staat niets meer te vreten, en als het hooi op is, gaat ze daar ook graven. Dat doet ze trouwens ook in de bak en in de paddock. Als er niets te vreten is, gaat ze graven. Dat deed ze al toen we haar kochten, 8 maand oud.

Dan denk ik toch dat dáár je oplossing moet liggen.
Ik weet niet of ze in stal op stro staat, daar zit weinig voedingswaarde in dus kan ze prima eten. Verder kun je zorgen voor hooi waar weig voedingswaarde in zit (oud hooi) waardoor je meer kunt voeren.

Overgens vraag ik me af of de Fries wel het juiste gezelschap voor haar is. Als ze niet samen in een paddock kunnen van 10 bij 10, vraag ik me af of ze op het land wel wat aan het gezelschap heeft. misschien ligt daar ook een stuk van het probleem.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 07-12-10 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijnanda

minkie schreef:
Wijnanda schreef:

Sorry hoor maar dat is toch geen vergelijking met een dier van 1,5 jaar?

Dan maar geen vergelijking, maar het is wel de keiharde waarheid. TS heeft alles al geprobeerd om haar er vanaf te helpen, om nou je dier daarvoor te verkopen vind ik ook onzin.

ook ik heb mijn paard als veulen gekocht, met een ouder paard gezet. Is altijd goed gegaan en nooit problemen gehad. Hij kwam de hele dag buiten met deze en nog 3 shetlanders van een jaar of 10, maar ging 's nachts gewoon naar binnen. Vind het nog altijd beter dan dat je een 3jarig sterk paard terug krijgt die je alles nog moet gaan leren. Sorry, maar dat is mijn mening..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:19

Zammie schreef:
[Mensen die hun paarden op zo'n stal hebben, zouden er eens goed over na moeten denken of ze uberhaubt paarden moeten houden..Als je niet kunt zorgen voor de basis dingen en dat zijn: andere paarden (waar wel een klik mee is), voldoende beweging (buiten) en voer, dan moet je er niet aan beginnen...

Helemaal mee eens, onze anderhalf jarige staat in een gemengde groep in ruig natuurgebied, jonkies oudjes alles door elkaar, heerlijk kind te wezen....
En al zouden ze graven so what, zo lang ze niet in Australie zitten niks aan het handje, het is tijdvermaak
En van hooi worden paarden echt niet dik hoor,,dat zijn ook fabeltjes, je mag gerust de hele dag hooi geven
En ga met wat emmers zand een looppadje maken naar je weiland en strooi daar ook even kwistig met zand

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:20

Waarom gooi je haar niet lekker in de opfok!
er zijn nog genoeg jonge paarden die nu gewoon buitenstaan.. gehele jaar door.
Aangezien ze anderhalf is zou ik dat doen.
Ze is jong dus moet haar energie kwijt.. en ze word er ook nog socialer van :o

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:20

Laat de jaarling lekker zijn stal overhoop halen is het lekker bezig
Ik heb ook een jaarling en haalt ook zijn stal overhoop is zij lekker bezig
maar kluisteren zou ik niet doen

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:21

Lusitana schreef:
Freya schreef:
Probeer haar anders toch ergens in een kudde te zetten, is beter voor haar zelf en ze leert er veel in een kudde van haar eigen leeftijd.

Het is juist heel verkeerd voor jonge dieren om alleen leeftijdgenootjes te zien want dara leren ze geen ontzag en manieren van, die willen alleen spelen, klieren en pesten. Ze moeten leren dat ze een volwassen paard niet hetzelfde kunnen benadelen. Ik ben tegen opfok met alleen jonge dieren.

Ik kan je daar in volgen, voor die van mij is het beter dat ze daar staat.
Ze heeft in een kleine kudde gestaan ( 2 merrie, 2 veulens ) tot dat ze gespeend werd, echter werd zij in een hoek gedreven en begint nu wat bijdehander te worden en van dr af te bijten en is niet meer een echt onderdanig typje meer.
Nu heb ik geen mogelijkheid om haar de vrijheid te geven om "paard" te zijn, waardoor ze nu in de opfok staat. Anders zou je max. 2 uur per dag in een koppel van 2 paarden buiten staan, wat ik veelste weining vind voor een jong dier.
Er zijn voor en nadelen van een opfok, de opfok waar ze nu staat zie ik nu alleen voordelen voor me jaarling.
Inieder geval beter dan 22 uur in een box van 3 bij 3, met max 2 uurtjes per dag er uit.