Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:17

Mijn beide paardjes, haflinger en welshje staan bij mijn ouders.
Ze hebben in totaal ongeveer 1,5 hectare weiland,maar de paardjes staan nu in een klein stukje land,met ernaast een zandbakje met schuilstalletje,dus ze kunnen kiezen waar ze staan.Ze staan zoveel mogelijk buiten, alleen als 't erg gevroren heeft , staan ze binnen,omdat de grond dan zo knoeterhard is.

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:53

Wij hebben 2 paarden op 3Ha verdeeld in 3 weides en een piste van 20x40m. Er zijn 3 stallen van 4x6m waar ze in en uit kunnen wanneer ze willen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:34

Hier hebben we Rena van mij (D-pony) + Fjord + Shet lopen. Achter het huis hebben we een wei van ongeveer 30 x 160 meter , deze is verdeeld in 3 stukjes wei met daaromheen een looppad. Centraal hebben we een zandpaddock van zo'n 12 x 17 meter , met verschillende uitgangen.

Aan de ene kant sluit de zandpaddock aan op een erfje + stal in aanbouw , dit is in onze zij-tuin :)
Stalletje is 3 x 8 meter en heeft 3 in / uitgangen naar buiten en een tussenwand met open schuifdeur zodat ze straks vrij in en uit kunnen lopen , maar er ook 2 dichte stallen van te maken zijn.

Er komt bestrating rondom , zowel aan de voorkant van de stal als aan de zijkant , een pleintje tussen stal en paddock. Vanaf dat pleintje kunnen ze de paddock in , of linksaf een paadje volgen dat om de bestaande stal (3,5 x 3,5 m) heen gaat , en uitkomt op een 2e zandpaddockje van zo'n 9 x 9 meter , hier komen ze graag even rollen of een dutje doen :)

(Ze kunnen vanaf het pleintje zometeen ook rechtsaf , daar willen we nog een 3e paddockje maken , aansluitend op een stuk dijkwei van een kleine 2000m2 , verdeeld in 2 stukken. Hierdoor hebben we in totaal 5 stukken wei + het looppad voor de ponies)

Dat zandpaddockje heeft dan ook weer een 2e uitgang die langs de andere kant van het bestaande stalletje loopt , en waar een pleintje van betonnen platen ligt , dat weer uitkomt op de centrale zandpaddock.

Vanuit die centrale zandpaddock lopen er verder nog 2 looppaden : deze gaan dus rond het hele perceel , wat likstenen en hooinetten onderweg , en komen weer uit bij de kleine paddock.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:10

Ons eigen perceel heeft een oppervlakte van 3000m2, we mogen het perceel van de buren (ook 3000m2) gebruiken om de paarden te weiden.
De bebouwing bestaat uit ons huis met daarachter de schuur van 6 bij 13 meter.
In de schuur hebben we 3 paardenboxen voor de rijpaarden, een wasplaats en een ruime werkplaats.
Achter de schuur hebben we 2 buitenboxen voor de Fjord, een D-pony en de Shetlander.
We hebben een afdak van ongeveer 2 bij 8 meter dat we gebruiken voor opslag van stalstrooisel en de menwagen.
Ruim 400m2 van het perceel is bestraat met betonklinkers.
De trailer en de ronde balen voordroog staan buiten, de tuintractor past in de werkplaats.
We hebben een paddock met een oppervlakte van zo'n 600 m2 waar we ook in kunnen rijden.
We grenzen aan een natuurgebied en we hebben een abonnement op een binnenbak in de omgeving.
Voor de paddock is een plein waar de paarden onbeperkt hooi kunnen eten uit een ruif.
Onze paarden gaan zomer en winter iedere dag naar buiten, het is afhankelijk van het weer hoe lang ze buiten staan. Wanneer de regen met bakken uit de lucht valt of er een ijzig koude wind waait mogen ze tot hun grote vreugde snel weer naar binnen.
In totaal hebben we ongeveer een halve hectare weiland, verdeeld in 2 stukken.
De paarden mogen er alleen in de zomer op, waarbij we ze iedere dag een nieuw stukje er bij doen.
We hebben voldoende gras om ze lekker te laten peuzelen (de Haflinger, Fjord en Shetlander zouden anders ook snel te dik worden ), 's nachts krijgen ze onbeperkt hooi.
Doordat we veel dieren houden op een relatief kleine oppervlakte hebben we veel werk om alles netjes te houden, denk bijv. aan mest ruimen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:36

ik heb een mini shetlander en een quarter merrie thuis staan. Ik heb 3 stallen met zolder voor hooi opslag, gedraineerde zand paddock van 18x18 en een weitje van 60x18
rijden doe ik verderop op de weg bij een pension/handelstal. heb daar 3 bakken tot de beschikking.
Mest doe ik in een container die elke week geleegd word (20 euro/lediging)
Paarden staan elke dag de hele dag buiten ook nu met de vorst (paddock met zout gestrooid)en zomers in het weitje die ik dan in 2 deel zodat ze voldoende gras houden (snachts in de paddock)
Paddock paradijs begin ik niet aan want het moet er wel netjes uit zien (hebben ook nog buren)

In totaal is ons perceel bijna 3000 vierkante meter.
(foto in mijn profiel)
En ja ook ik heb sch**t aan de mening van anderen hoe ik mijn paardjes hou ;)

witteRaaf

Re: Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:58

Hoi Rapido, ik heb eens in je profiel gekeken. ik vind dat een mooi stukje weide dat je hebt liggen achter je huis, mooie omheining! Is dat de weide van ongeveer 1100 m² die je beschrijft? Die deel je dan op versta ik?

Mag ik aan jullie vragen hoeveel meter langs de zijkant van je huis je moet voorzien voor werken aan de paddock/ weide achter je huis? Ik bedoel daarmee: tractortje dat mest komt halen, ... Spreek je dan van min 3m of 4m ..?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:22

we hebben een oprit van een dikke 3 meter breed naast de wei en paddock naar het huis
deze liggen voor het huis en de stallen achter het huis aan de zijkant (die zie je niet op de foto links van het huis) Naast de stal heb ik de mest rolcontainer staan+ kruiwagen en gereedschap. de lege stal gebruik ik voor voer tonnen en wat hooi balen en de honden.
Ik moet de wei wel opdelen anders vreten ze hem te snel leeg. de omheining hebben we in het najaar laten plaatsen en daar ben ik idd erg blij mee want het staat heel sjiek. Ik vind dat dit ook wel moet als je een knap huis hebt anders word het al snel een zooitje.
Ook ruim ik elke dag de mest van de wei en paddock en zo hou je de boel netjes.
Elke week komt er een vuilniswagen onze container legen, deze rijd achteruit het terrein op om vooruit weer te vertrekken.
Achter en voor het huis hebben we ook nog tuin/gras/terras en dat houden we voor ons zelf.
Er staan ook nog 2 grote auto's en een 2 paards trailer op het terrein!
Afbeelding

Afbeelding
Stallen achter/naast het huis

Afbeelding
Uitzicht voor. Dat kleine weitje vooraan is nu een gedraineerde zand paddock van 18x18 altijd droge voetjes *D

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:11

4 stallen, 3 paarden. Spuitplaats, flinke zadelkamer, trailer, tractor binnen in de loods.
Simpele rijbak met verlichting.
Verder in totaal 2 Ha grasland en 's winters het dubbele.
Eigen hooi van ons land.

Foto's plaats ik niet, dit in verband met inbraakgevoeligheid.
Ik weet ook niet of anderen hierboven daarover na hebben gedacht, maar het plaatsen van dit soort foto's is erg geliefd bij het inbrekersgilde.
Laatst bijgewerkt door pieteritus op 07-12-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:19

Ik had 2 paarden aan huis, nu nog 1. Ik heb een poosje alle 3 mijn paarden aan huis gehad. We hebben een wei van 1,5 Ha waar ze in de zomer 24/7 in staan. Een rijbak van 20x40, hier staat een hooirek naast voor in de winter dan dient het voor paddock. We hebben 2 stallen 1 van 5,5x4 en een van 4x4. En grote zadelkamer van 6x4. We hebben eigen stro, hooi, kuil, voederbieten alleen krachvoer kopen we nog. Voorderest hebben we alles aan machines die je nodig hebt. We hebben een grote monumentale schuur waar alles staat.

Foto's plaats ik hier niet, wil je doe mag je me pb'en.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:42

pieteritus: ik begrijp je bezorgdheid. Mocht je toch echter vrezen dat ik bij die gilde hoor; ik kan je vertellen dat ik in België woon :).

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:48

Ik doel niet op jou, TS, maar het is algemeen bekend dat in paarden (veel) geld omgaat en die lui weten dus ook een site als bokt goed te vinden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:53

Wij hebben een pensionstal, dus niet een paard aan huis. Maar wij hebben de wei -nu zo'n 6ha in gebruik puur voor de paarden- opgedeelt in een aantal kleinere weilanden zodat ze met groepjes van 1-4 buiten kunnen staan. We hebben palen en schrikdraad op 3/4 hoogtes en evt. met een strook gras ertussen.

De stallen zijn minstens 3×3.5m. met ruimte om het hoofd naar buiten te doen, veel contact met andere paarden en 1meter dicht bij de zijwanden om voernijd en onrust te voorkomen. Werkt super! We gebruiken stro als bodem tenzij er een paard niet goed tegenkan dan vlas.

We hebben 2 zadelkamers helemaal afgesloten, met daarin zadelkasten die per stuk een slot hebben.

Het belangrijkste is gewoon om alles veilig te maken, en als je paarden aan huis hebt moet je zorgen voor een duidelijke structuur voor de paarden.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:09

DubbelDun schreef:
@amouroke : ik denk dat mensen 'met iets minder' wijselijk hun mond houden hier ;)
Niet zelden wordt je afgebrand dat je op deze manier geen paarden zou moeten mogen houden ;)
Maaarrrr sch*t aan dat al :)
Ik heb 2 e-ponies en heb aan huis 400 m2 in totaal. Daarop heb ik 2 stallen van 3x3, een hooiopslag en een schuiltent van 3,6x4. Een L-vormige zandpaddock die ik in 2-en kan delen, een mestput van 4x3 en een paradisetrack die alleen open is als het mooi droog is (want aan een moddertrack heb je ook niets). Verder heb ik nog een longeercirkel (die niet helemaal rond is :D) waar in de rondte zand ligt en in de hoeken en in het midden nog wat gras staat.
Verder huur ik nog een weitje van 1000 m2 meter (was 5000 m2, maar dat kregen ze nooit leeggegeten en met een bezine handmaaier het teveel er af maaien en weggooien is ook zo zonde).
Een bak heb ik niet, rijden doe ik wel in mijn 'achtertuin' de Veluwe :D

Wij hebben aan huis een paddock in L-vorm (12x12 en 5x21) daaraan vast zitten 2 stallen (deuren dag en nacht open). In de paddock AWT zodat ik thuis kan longeren. Bak hebben we nog niet (hopelijk volgend jaar als de boer er aan toe is om grond te verkopen ;) ), dus we rijden in het dorp in een bak waar we ook onze mest iedere week met de aanhanger brengen.

Tevens aan het einde van de straat (ca. 50 meter lopen) hebben we een weiland van ca. 1400 m2 waar mijn KWPN merrie en minishet overdag opstaan in de zomer, zomer's staan ze 's nachts op de paddock en in de winter moeten ze het helaas alleen met de paddock doen. Krijgen onbeperkt hooi overigens.
Achter de stallen een schuur waar hooi, vlas, voer e.d. ligt opgeslagen alsook de paardenspullen, achter de schuur staan onze trailer en mestaanhanger.

O, ja en als we 50 meter van huis lopen zitten we midden in de polder ('s zomers heel fijn, maar kan
's winters helaas niet van de dam af, ben dan ook heel blij met mijn nieuwe bodem in de paddock!!)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:12

Wij hebben ruim 3ha beschikbaar voor de paarden.

Daarop hebben we een bak van 20 bij 60
een zand paddock van ongeveer 20 bij 20
een stukje bestrating van zo'n 120m2 rond en naast de schuilstal (3 bij 6) en tussen hek en bak. Bestrating loopt door langs de korte zijde van de bak naar de mestbak.
Afbeelding
Afbeelding
De rest is weiland.
In de natte perioden, en voorjaar en najaar 's nachts, lopen de paarden in de paddock met schuilstal en bestrating omdat de wei te zacht wordt als hij nat is. In de zomer kunnen ze zelf kiezen. Bij slechte bodemgesteldheid/slecht weer staan de paarden evt. 's nachts op stal.

We hebben ook nog een stukje bosperceel en tuin.
Er loopt een bestraat pad van zo'n 3,5 meter breed en 30 meter lang van de paddock etc. door het bosje terug richting kapschuren.
Daarin hebben we 2 open (nood)stallen gemaakt van zo'n 3 bij 3,5m, staan de kasten en het hooi en de baalvoordroog en de kleine kapschuur (4 bij 6) wordt ook als stal gebruikt.
Afbeelding

We zijn ons druk aan het oriënteren op een nieuwe stal. Afhankelijk waar de stal komt te staan zal er misschien het een en ander veranderen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:38

amouroke schreef:
Wow, veel mensen hebben ook echt veel ruimte voor de paarden thuis. Super als het kan!
Maar er zijn toch ook mensen die het met minder ruimte moeten doen? zeg maar minder dan 3000 vierkante meter bijvoorbeeld. Niet ideaal, maar waarschijnlijk toch waarheid? Die hoor ik hier niet precies :)

niet aan huis, maar ik huur een stuk grond van zo'n 2500 m2. dus heb wel alles voor mezelf.
ik heb een paard en een shetlander

het is nog niet allemaal helemaal af op deze foto's, maar heb nu niet mijn eigen laptop dus even geen andere foto's beschikbaar

inloopstal van 3x5 m
Afbeelding

inloop voor de stal. we hebben het wit zand naar boven laten halen omdat het daar erg snel modderig werd. nu blijft het er mooi droog.
Afbeelding

aan de wegkant de bak/paddock (op de foto zijn ze nog bezig met aanleggen/egaliseren)
Afbeelding

en vanaf de andere kant (deel waar de paarden staan is nu dus bak, moest toen nog aangelegd worden)
Afbeelding

zo'n omheining als rapido heeft vind ik echt super mooi. helaas was mijn budget niet toereikend

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:52

ik ook :P
Rapido, van welke leverancier heb jij je hekwerk? En hebben jullie het zelf geplaatst of laten doen?
Heb je voor mij evt. via pb een prijs per strekkende meter?
Ik wil volgens jaar ook de omheining van de paddock aanpakken en we moeten ook nog achterin de wei iets doen.

puppy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:18

wij hebben wel paarden. maar dan shetlandertjes, zijn er 2 hadden en 7,
Me opa kon 7 paarden niet meer alleen aan, we hebben de paarden niet thuis maar ergens anders op grond van me opa,
Zijn hele liefe beestjes en het weiland voor hun is groot genoeg voor die 2, eerder hadden we 5 apparte weilanden ongeveer aan elkaar,
hoeveel hectare weet ik niet meer precies ;)

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:19

vanaf 1 januari komt hij pas naar mij...

Maar we hebben thuis een stal, en een wei.
Dit is mijn eerste pony, en dus staat hij hier alleen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:56

weet je hoeveel grond je hebt voor je eerste pony loes? Komt er ook een vriendje?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:59

pieteritus schreef:
Foto's plaats ik niet, dit in verband met inbraakgevoeligheid.
Ik weet ook niet of anderen hierboven daarover na hebben gedacht, maar het plaatsen van dit soort foto's is erg geliefd bij het inbrekersgilde.

Heb een paar honden lopen die niet zo vriendelijk zijn tegen vreemden + veel toeters en bellen aan beveiliging ;)
Onze omheining komt bij http://www.vandereep-omheiningen.nl vandaan(noord holland)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:14

Wij zijn ook bezig met het inrichten van het perceel achter ons huis. Ik heb een tinker van 1,53 en hoop dat er binnenkort nog een tinker bij komt.
We krijgen een ruime stal. Een stal van 6x3 als inloopstal en twee stallen van 3x3 als hooiopslag en zadelkamer.. Dan een stukje verharde uitloop met een mooie, houten omheining, en van daaruit kun je dan naar de twee weides en de rijbak/paddock. Die paddock staat altijd open en is 20x36 meter. De eerste wei is ongeveer 1000 tot 1500 m², en dan is er nog een tweede wei, die is ook ongeveer 1000 - 1500 m².
Afbeelding
En wij hebben dit soort omheiningen om de rijbak en uitloop:
Afbeelding

En om de weides komt Beoband.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:37

Annemiek , waarom maak je de paddock / bak dan niet meteen gewoon 20 x 40 meter ? :)

Wel wat weinig wei , da's wel jammer , ik dacht dat het meer was joh !

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:40

Dat ziet er leuk uit 8nnemiek :). Ik kan me inbeelden dat je ernaar uitkijkt om het zo te hebben!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:42

De indeling is inderdaad erg leuk zo :j

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:43

Ik heb 2 paarden bij huis staan. Zijn net verhuis dus alles lekker nieuw en een mooi weiland en bak. Hebben 2 weilanden, een bak van 20x35 ongeveer en een padack van 20x10 ongeveer. De bak wei en de paddock bij elkaar zijn ongeveer een hectare dacht ik..