Paard in deze tijd in de wei/buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Re: Paard in deze tijd in de wei/buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:14

Die van mij staat 24/7 buiten, heeft een heerlijk dikke vacht, en ging vandaag na het rijden weer in een drafje richting wei..
Volgens mij vind hij het wel prima :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:19

Hoe zit dit dan bij jullie met de bevroren grond? is die ook niet keihard? zijn jullie niet bang dat de paarden zichzelf gaan bezeren? en bevroren gras eten?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:23

De grond is bevroren, maar ze kunnen er prima overheen ;) ik ben er niet bang voor dat mijn paard zich bezeerd, hij let zelf echt wel goed op .. Verder heeft hij onbeperkt ruwvoer, dus het gras ziet hij op het moment niet staan..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:26

Mijn KWPN merrie van 13 jaar, staat samen met een fries 24/7 buiten. Ze krijgen voldoende hooi, hebben beschutting en redden zich prima.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:27

Mijn 2 jarige paarden staan op een aantal hectaren weiland in een klein groepje 24/7 buiten en hebben het prima naar de zin.
De andere paarden lopen van 10 uur tot 20 uur buiten (met hooi) en de paarden die gereden worden zijn ongeschoren en hebben alleen een dek op. Omdat ze zo veel buiten staan zijn ze heel handig en niet te fris en weten ze precies wat ze kunnen en wat ze niet kunnen met bepaalde weersomstandigheden. Zoals nu stappen ze gewoon voorzichtig rond en gaan ze niet rennen om maar wat te noemen. :) Mijn paarden gaan ook altijd graag naar binnen, maar de vraag is of dat komt omdat ze het ook leuker en lekker warm vinden met dit weer, of omdat het gewoontedieren zijn en ze het dus gewend zijn en er altijd lekker hooi op stal ligt als ze binnen komen..? ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 01-12-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:30

nu alles kei en kei hard is staan ze binnen maar zodra het weer boven het vriespunt is staan gaan ze weer om 8 uur naar het land en gaan ze rond 3 / 4 uur binnen.

Nu tijdens dit sneeuw enzo staan de pony's 2/3 uurtjes buiten (zelf na school buiten zetten) en Zafier een uurtje. Het is maar voor hooguit (hopelijk) 4 dagen op dit moment en voorderest van het jaar staan ze toch altijd wel buiten alleen niet tijdens dit weer. Wil er trouwens zelf in de buurt zijn met dit weer eigenlijk.. Paarden vinden het trouwens ook wel genoeg na die paar uurtjes.

Joppe gaat wel gewoon naar buiten een aantal uur. Al vind hij het 3x niks.. :+

Waarschijnlijk gaan ze vrijdag of zaterdag weer hele dagen naar buiten :)

Minipaarden staan wel 24/7 buiten met een schuilplek

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:31

Mijn paard staat sinds kort op een andere stal waar ze de hele dag naar buiten gaan. van 's morgens 7 tot een uurtje of 4,5 in de middag. met een warme deken op gaat dat heel goed. We hebben daar alleen een buitenbak dus rijden wordt wat lastig. Ik ben maar al te blij dat ze wel lekker op de wei gaat. vanmiddag vond ze het nodig om even helemaal maf te doen: rennen en bokken. De wei is wel hard maar niet erg ongelijk en als mijn paard het nodig vindt om even te rennen moet ze dat vooral doen (ik kan haar dan toch niet tegen houden ;) ). De paarden worden wel buiten gezet, maar als je wil mag je ze 's middags wel eerder binnen halen. En anders laat je ze staan tot de pensioneigenaar ze binnen zet. Het is maar net wat je zelf wil.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:32

Themba schreef:
gewoon 24/7 buiten zonder deken! enige nadeel is al het bevroren water :(

Same here

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:36

Hier hebben we enorm veel regen gehad. We hebben hier vette klei, waarvan een deel met het natte weer was stuk gelopen. Ook de paddocks. Te nat om het recht te trekken met de tractor. Nu is alles ontzettend vervelend opgedroogd en een paard breekt hier echt de benen over. De weilanden liggen enorme ijsplassen. De meeste afgezet, maar sommigen ook niet, want je krijgt geen paal de grond meer in. De paddocks hebben ze weer redelijk 'recht' gelopen en verder gaan ze maar op een smalle reep gras, van 4 bij 100 meter. Hopelijk met de volgende dooi, kan alles recht getrokken.
De oudjes staan in een box en overdag zoveel mogelijk buiten, maar die vinden hun stal ook wel prettig en de tinkers hebben een inloopstal met hele ruime paddock. Die kunnen altijd naar buiten of naar binnen.

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:38

Mijn meiden staan 24/7 buiten.Met mogelijkheid tot schuilen en onbeperkt hooi.Ze doen het prima en ook met deze extreme kou ,kiezen ze ervoor met hun kont tegen de wind te staan ipv in hun schuilhok. Ik weet zeker dat ze dit fijner vinden dan opstal gezet te worden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:30

unamie schreef:
Hier staan ze (zonder deken) in een stal met uitloop
Ze komen momenteel met deze koude noord/oosten wind nauwelijks buiten..
en staan lekker uit de wind onder het afdak hooi te eten en liggen heerlijk te slapen in de stal met een dikke laag vers stro
Het is een fabeltje dat paarden liever 24:00 per dag buiten staan..
Ja.....met mooi droog weer

Ben ik het mee eens! Die van mij staan ook heel graag buiten, het liefst zo veel mogelijk, maar nu met dit weer merk ik dat ze het na een uur of 6 wel zat zijn en graag naar binnen gaan.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:16

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:18

Ook hier gaan de paarden gewoon naar buiten! :D Denk zo'n 3 uurtjes per dag maar hoor, ze worden veeeelste dik :+

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:19

Mijne staat ook nog wel buiten, maar niet zo lang meer.
Vandaag ongeveer anderhalf uur, toen moest ik weg.
enige nadeel is: hij staat voor op ijzers. Toen ik hem vandaag uit de weide haalde, had hij van die "klompjes" onder zijn hoef. Had er wel wat vaseline opgesmeerd.
Tevens had ik sokken gekocht, maar die passen niet om zijn grote hoef. Dus die sokken zijn nu voor mn vader. Iemand anders nog tips??
Bij langere periode van sneeuw krijgt hij een rubbertje achter zijn ijzer(deze winter voor het eerst)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:26

bijrijdpaardje hier, staat in een kudde 24/7 buiten met hooi. De oudere dieren of de paarden die het even nodig hebben worden wel af en toe een nacht binnen gezet.

De grond is idd bevroren maar verwonden doen ze zich niet hoor ;) Deze paarden lopen al hun hele leven buiten, die weten echt wel hoe ze moeten lopen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:28

Mijn paard staat gewoon de hele dag buiten, alleen met echt noodweer(extreme hitte of extreme kou/neerslag e.d.) zet ik 'm soms in de stal ;)

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:32

de onze staan ook allemaal lekker buiten en eentje met deken en met genoeg ruwvoer kan het prima ;)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:20

Bij mij staan ze vanaf een uurtje of half 9 buiten, tot half 8.
Als het echt slecht weer is (koud, harde wind, erge regen), dan zet ik ze wel 's middags al binnen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:21

Hier staan ze ook buiten, van 8.30 tot het donker wordt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:33

ik hou mijn paarden op verschillende wijzen en kan dus mooi zien hoe ze allemaal anders reageren.

Mijn paard in training staat normaal gesproken in onze achtertuin op stal als we er niet zijn. Als we er wel zijn, staat ie in de paddock. Hij heeft altijd een deken op, omdat het een schimmel is en anders geel zijn stal uit komt. In de paddock heeft ie nooit een deken op, behalve met die koude wind. Hij staat dan makkelijk de hele dag buiten, maar soms geeft ie ook wel aan, liever naar binnen te willen. Vandaag heeft ie bij -6 gewoon zonder deken in de sneeuw gestaan.

Zijn maatje de shet staat het liefst gewoon buiten, natuurlijk en die staat in onze achtertuin met een schuilmogelijkheid. Daar stond ie alleen in toen het zo hard waaide en regende.

Op de wei lopen vier paarden en pony's 24/7 met schuilmogelijkheden. Zelfs met de straffe oostenwind bij -8 stonden onze paarden niet in de schuilstal, maar erachter, uit de wind. Ze hebben geen dekens op.
Ze komen eigenlijk alleen binnen omdat daar hooi, stro en water te vinden is. En zelfs dan nog eten ze nu het hooi niet op! Ik hoef ze dan ook bijna niet bij te voeren. Vanmiddag stonden ze op het verste weiland te grazen, bij -6 graden. We hebben in totaal 2 ha voor hen, dus ze stonden echt in het open veld, zeg maar.

Ook de shetten, we hebben er nu 2, verkiezen het bevroren gras boven het hooi. Ze eten wel wat hooi, maar gaan na een paar happen toch weer op zoek naar gras.

De paarden galopperen in de sneeuw en toen er nog geen sneeuw lag, ook op de bevroren bodem en ze vinden het kennelijk geen van allen een probleem, die sneeuw en kou. Alleen de combinatie harde wind en regen/sneeuw kunnen ze minder waarderen.

De oudste is een Engelse Volbloed van 18 en die heeft nog nooit zonder een deken gestaan, behalve deze winter. Het gaat boven verwachting goed. Ik heb wel dekens aangeschaft voor het geval het toch nodig mocht blijken te zijn.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:37

Mijne staan normaal zo vroeg mogelijk binnen maar nu me paard ouder word en last van atrose en spat heeft laat ik haar niet in die sneeuw de hele dag staan... ongeveer 5 uurtjes nu als de sneeuw weg is weer de hele dag! mijn shetje heeft geen keuze die moet ook mee naar binnen

tinkert_tjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:42

mijn twee tinkers staan 24/7 buiten met een inloopstal
en ze krijgen flink hooi bijgevoerd
ik rij 3 keer per dag heen om water bij te vullen het bevriest waar je bijstaat :=

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:48

nou mijn pony WIL NIET naar buiten met deze kou! :D ik verplicht haar zo 2 uurtjes per dag maar dan staat ze al die tijd bij het hek te drammen dat ze naar binnen wil :+ koukleum :P

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:51

Van 8u tot 16u staan ze buiten in de paddock, kou of geen kou, ze vinden het heerlijk, t zijn niet echt stalpaardjes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:15

De mijne staat nog lekker 24/7 buiten
Maar wel met altijd toegang tot de stal (waar het windvrij is maar vrolijk doorvriest overigens),
krijgen elke dag hun warm voer (gewoon hun biks met wat warm water op)
en hebben onbeperkt hooi om te knabbelen in de stal, en als er is krijgen ze een berg kuil buiten.
in het weitje (20*50) staat er echter geen sprietje gras meer, maar ze kunnen bewegen en dat is het belangrijkste!