Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:02

Verschiet me soms wel van enkele reacties.. Precies of het een paard kan schelen of hij bereden wordt of niet. En als ze zodanig willen oefenen, onze bak staat altijd open maar heb nog geen een paard vrijwillig zijn rondje zien lopen hoor :+
Tuurlijk kunnen ze er van genieten dat je ermee bezig bent, maar ach.. Ik ben student en ben vaak pas als het donker is terug van de les. Dus momenteel komt er van dagelijks aandacht weinig in huis. Heb in het weekend gereden, maar heb er 3 staan dus ik kan ze niet in een weekend allemaal elke dag aandacht geven.. Ik moet ook nog leren in het weekend, zodat ik geen herexamens heb. Want als ik op alles erdoor ben, kan ik hun 3 maand aandacht geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:05

Hm ja kijk, ik heb zoiets van: in de wintermaanden is het inderdaad sneller donker, en dan gaan wij ook minder op buitenrit. We hebben ook geen buiten of binnenbak. Dus wordt ook vrij moeilijk. Maar ook al is het donker, wij komen wel elke avond bij onze paarden kijken of het goed gaat, ze bijvoeren, water controleren en borstelen, kijken of ze het nog goed hebben onder de deken. Staan 24/7 buiten verder.

Maar als je er allemaal geen zin meer in hebt (en ik zeg niet dat TS dit zegt) dan moet je niet aan paarden beginnen. Ook al is het koud, guur en nat, sta je tot je knieen in de modder. Je moet je paarden wel wat aandacht geven. En ze gaan inderdaad ook niet dood van een aantal dagen niet borstelen ;)
Maar de paarden wat aandacht geven, merk ik bij mijn paard dat ze dat toch wel heel prettig vind. Als ik een dag niet ben geweest (dan heeft iemand anders voor hooi gezorgd), is ze toch ERG blij met even een knuffel en een aai over dr koppie, beetje tutten etc.

Calanddra

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:08

Juist in de winter moet je niet te veel borstelen trouwens, zeker niet als ze zonder deken staan. Dan haal je de vetlaag in de vacht die ook warmte vast houdt juist weg :)

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:09

Dorienn schreef:
Verschiet me soms wel van enkele reacties.. Precies of het een paard kan schelen of hij bereden wordt of niet. En als ze zodanig willen oefenen, onze bak staat altijd open maar heb nog geen een paard vrijwillig zijn rondje zien lopen hoor :+

AMEN!

bitchiej00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:09

ja het valt mij ook erg tegen hoeveel mensen niks met hun paard doen. Ik werk 36 uur, en heb ook een huishouden en ga nog steeds elke dag naar mijn kanjer, hij zal zeker nu in de winter zijn beweging goed nodig hebben, en ik vind het vreselijk oneerlijk om een paard in de winter stil te laten staan en dan in de zomer weer te rijden,!!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:11

het paard geeft daar niet zoveel om hoor :+ het is dat wij zo denken. Als wij er niet waren geweest werden ze ook nooit bereden, het is dat WIJ dat willen. Een paard vind het wel prima buiten zolang hij maar flink wat hooi heeft en vriendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:11

Inderdaad. Doen we ook niet elke dag hoor ;) de2 paarden staan ook onder dekens. En proberen dan toch wel 2 a 3 keer in de week te rijden.

TS: ik vidn trouwens wel dat je vriend en schoonpa wat redelijker moeten zijn. Paarden moeten ook verzorgd worden. En tuurlijk snap ik dathet ook jou huis is en je steentje hoort bij te dragen maar dat kan ook in de avond als het om 5 uur donker is, bouwlamp aan en verder klussen. toch? Dan kun je je paarden fatsoenlijk overdag even aandacht geven en dat hoeft heus niet een gehele middag in beslag te nemen ;)

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:13

Als ze maar wel hun benen kunnen strekken natuurlijk... 24/7 op een stal staan.. tja.. dan is rijden natuurlijk wel veel beter dan hem/haar alleen maar laten staan... Maar dat spreekt voor zich.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:21

bitchiej00 schreef:
ja het valt mij ook erg tegen hoeveel mensen niks met hun paard doen. Ik werk 36 uur, en heb ook een huishouden en ga nog steeds elke dag naar mijn kanjer, hij zal zeker nu in de winter zijn beweging goed nodig hebben, en ik vind het vreselijk oneerlijk om een paard in de winter stil te laten staan en dan in de zomer weer te rijden,!!

Waarom is dat oneerlijk?
Mijn paardjes staan lekker 24/7 buiten met een schuilstal.
's Winters ben ik minder actief (heb geen buiten/binnenbak) en in het voorjaar bouw ik het weer langzaam op met als hoogtepunt de Eperpaarden4daagse in juni.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:24

Persoonlijk geloof ik er niet in dat paarden de menselijke aandacht missen. Als ze eten en drinken hebben, maatje, voldoende ruimt dan denk ik dat ze daar gewoon niet perse die behoefte aan hebben. Met mijn paard doe ik ook weinig ze is nog jong maar het enige wat zij hoeft te doen is eten, drinken, slapen en spelen. Denk dat ze hartstikke gelukkig zou zijn als ze dat de rest van haar leven zou kunnen met weinig tot geen contact met mensen en ik denk dat het voor veel paarden geldt alleen wordt dat niet zo gezien dus nee ik vindt niet dat je je paarden te kort doet eerder je portemonee misschien.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:09

Ik ben nu 32 jaar, ik heb vanaf mijn 6e jaar eigen paarden.
Dagelijks ben ik er minimaal een uur mee zoet. Dat is alleen de verzorging dan he.

Nu heb ik een fjordenveulen, en twee shetjes. Rijden kan ik dus niet en aangespannen rijden met de shetjes heb ik geen materiaal voor.

Ik mest smorgens uit (voor mijn werk als ik dagdienst heb ben ik om 600 op stal) vul alle hooinetten, vul de waterbakken, poets Gandhi en krab zijn hoefjes uit. Als ik avonddienst heb dan pak ik de shetjes ook mee.
Ook als ik vrij ben. Ben smorgens 1 tot 2 uur bezig met ze. Ligt eraan of ik vrij ben of niet dus of ik het op het gemakje doe of niet.

Mijn hondjes neem ik mee (paarden staan bij mijn ouders) zodat ook zij eruit zijn. Mijn hondjes zijn mijn kinderen, die sleep ik overal mee naar toe.

Heb ik dagdienst of nachtdienst of vrij, dan ga ik smiddags rond 5 uur voeren, en hooinetten vullen.
Heb ik avonddienst dan voert mijn moeder ze.

Ik ben dan ong 20 min kwijt savonds met voeren.

Moet er heen rijden, want ze staan drie km (!! haha ver he) bij me vandaan.
Mijn wekker gaat af om ze smorgens te gaan verzorgen, ook na een avonddienst of als ik vanuit mijn nachtdienst kom stop ik bij de paarden.

Dan ben ik getrouwd, hebben drie honden, een huishouden bij te houden, en werk 25uur per week.

Alles wat we doen samen, mijn man en ik, doen we nadat ik klaar ben met het verzorgen van de paarden.

Dat is echt de manier voor mij om te ontspannen en vrolijk te zijn.

Heb er geen moeite mee.

Ook bij ons bagger nu in de paddock, en ook vriest het hier en is het koud...maar daar kleed ik mezelf op!!

Denk dat het een kwestie van prioriteiten stellen is.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:22

En dit weer helpt ook helemaal niet :\ ik moet 20 min met de scooter naar stal (heb geen rijbewijs. Had gekund maar ik koos voor een pony O:) ). Maar goed, kwam de straat nog niet eens uit :=

gelukkig had ik een hele lieve paps die me nog rond half 9 heeft gebracht, daarvoor stonden de wegen namelijk ook compleet vast :=

zag vandaag gelukkig al dat je op de fietspaden op stukken weer normaal op de weg kan rijden ipv op t sneeuw. Wordt wel langzaam rijden maar goed, is niet anders :)

ukoldaatje, vind t wel makkelijk gezegd dat mensen prioriteiten moeten stellen. Iedereen hier geeft hun paard wat ze nodig hebben, komen veel buiten met vriendje(s) en lekker veel eten.

Ook ik denk dat een paard onze aandacht echt niet mist als hij dit allemaal heeft. Natuurlijk geef ik de mijne wel een knuffel als ik alleen kan komen om te voeren en het water te controleren. Maar poetsen :n hij staat ook nog eens zonder deken, dan haal ik zn warmte weg.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:37

Vindt sommige reacties wel erg kort door de bocht.
Ook ik ben iemand die niet zoveel met mn paarden doet.
Ze staan op 15 hectare land met schuilstal en andere paarden, ik heb nou niet de indruk dat ze daar erg rouwig om zijn.
De fries wordt gereden door een bijrijdster, en mn halve percheron doe ik alleen, ik kom 2 a 3 keer in de week bij hun, eenvoudig weg geen tijd, 3 kids, plus werken.

Bij mij inzien komen ze niets te kort, ze spelen met elkaar, rollen heerlijk door de blub, en eten lekker de hele dag door.
Ze zijn blij als ik kom, maar als ik weg ga, gaan ze weer lekker naar hun eigen soort, en doen hun ding.

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:54

als hij veel buitekomt is het niet zo erg, dan kan hij vrij rondlopen en krijgt hij dus al beweging, al helemaal als je grondwerk met hem gaat doen en als iemand hem af en toe komt rijden, ik denk dat het gewooon goed gaat zo. er staan ook paarden op de manege die de hele dag tegen de muur aan staan te staren en er dan 1 uurtje uit komen om te rijden, emn dan heeft jouw paard het al een heel stuk beter!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:57

De paarden hebben elkaar en een wei om in te kunnen bewegen. Zoals ik het begrijp ideaal!
Zolang ze gewoon eten krijgen is het echt niet erg als je niet zo veel met ze doet. Zolang je ze maar goed verzorgt!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:07

Als je aan dieren begint, weet je dat dit tijd kost. Maar dat vind je leuk, anders begin je er niet aan, toch?

Maar als je beide full-time werkt, en er 's avonds geen zin/tijd meer voor hebt, dan vraag ik me af of het je hobby nog wel is...?
Je paard en pony hebben elkaar nog, en als ze genoeg te eten en te drinken hebben, en ze worden regelmatige gechecked, dan is daar niets mis mee.
Maaarrrr, dan niet zeuren dat het rijden niet lukt he? Want oefenen en conditie opbouwen kost tijd, en dit bijhouden ook!

Wij hebben een paard en pony, drie geiten, een kip en twee honden.
Mijn vriend werkt 40 uur per week, en doet 's avonds weinig meer.
Ik werk 32 uur per week, in de avond/nacht, dus overdag ben ik met de dieren bezig. Het "vee" kan het wel aan als ze gewoon verzorgt worden en verder weinig aandacht krijgen in de vorm van training oid.
Maar mijn twee honden, daar ben ik toch best veel mee bezig, die had ik echt niet kunnen nemen als ik ook een baan van 9-17 zou hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:10

Bij ons is de bak gewoon niet eens begaanbaar. Het heeft eerst enorm geregend en kon die niet glad getrokken worden, dus is ie hobbelig opgevroren. Daar breek je je poten in. De weide evenzo. Dus 2 oudjes lopen op het erf en de tinkers in de paddock.
Ik doe op het ogenblik dus ook weinig. Kom 4 a 5 keer in de week op stal, maar mijn paard is daar niet minder gelukkig van hoor.
Zij hebben liever hun soortgenoten dan mij hoor.

Ik vind sommige reacties wel een beetje kort. Dus als je niet alle dagen op je paard gaan zitten, is het eigenlijk je hobby niet? Wat een flauwekul. En over honden gaat het topic niet, dacht ik zo.

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:14

ik doe op dit moment ook heel weinig met m'n paard, voorgaande jaren was ik er minimaal 5 dagen te vinden(ze staat op een pensionstal, hier 10 km vandaan) ze komt elke dag buiten, voer word gegeven dus aan verzorging komt ze niks te kort!
maar nu omdat ik m'n studie in een kortere tijd doe, dus m'n eerste 2 jaar in 1 heb ik het gewoon zo knetterdruk natuurlijk probeer ik nog wel naar haar te gaan maar het gaat nu gewoon wat moeilijker door het snel donker worden...
maar in de vakanties probeer ik zo vaak mogelijk naar haar toe te gaan en als ik keer vroeg klaar ben met school.

Ik hoop dat als het weer mooier weer word, langer licht dat het dan wel weer lukt en sowieso volgend jaar ben ik minder druk dus nu maar even een jaartje bikkelen;)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:20

Bij mij staan de paarden ook altijd buiten met schuilstal. Ik geef ze 3 x per dag hooi (terwijl ik ook 32 uur werk) maar rijden schiet er nu ook bij in. Ik heb geen licht dus rijden wordt wat lastig maar nu helemaal: alles is hard. Tja, wat kun je dan nog doen, poetsen oke maar dat is volgens mij ook niet echt goed in deze tijd van het jaar (tenzij er een zadel opgaat natuurlijk), dus een aai over de bol en een aardig woord en dat is het wel (oh en ik heb af en toe kriebeldienst :D ) Volgens mij hebben ze het beter dan toen ze in de winter alleen op stal stonden.

(ben blij dat ik niet de enige ben die dit heeft)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:32

Tja...deze reacties waren ook wel te verwachten natuurlijk {De Negatieve}Je zult het hier nooit perfect doen te veel mensen te veel meningen....

Ook achter mijn huis staan een tinker en een a-welsh,alleen s'winters wel te verstaan zomers verhuizen ze naar kilometers land.
Ik rijd de tinker 2 a 3 x in de week het welshje doet niets.
Geloof niet dat ze dat verschrikkelijk vinden,na de zomer gaan ze altijd weer graag mee naar huis.
Soms is de aandacht die ze hier krijgen ook niet meer dan de voerbeurten en een aai over hun neus,maar doordat ze aan huis staan kan het ook zo maar zijn dat ik ze tussen alle drukte door zomaar even ga knuffelen of tegen ze sta te kletsen.

Ik vind het een beetje krom om te zeggen dat de paarden van de ts te weinig aandacht krijgen en ze er nooit aan had moeten beginnen ,ik denk dat ze zich meer vermaken buiten bij haar achter het huis zonder aandacht dan paarden waarvan de eigenaar iedere dag een uur of 2 naar ze toe gaat omdat ze anders 24/7 alleen in een box staan.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:50

jeetje, wat een negatieve reacties weer.
een paard is geen hond en heeft heel andere behoeftes :)*
ik heb 3 paarden waarvan 1 te jong om op te rijden, 1 op pensioen wegens een blessure en 1 waar ik wel op kan rijden maar weinig tijd voor kan vrijmaken.
zijn ze dan alledrie zielig, of alleen die ene? :+

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:05

kom 3-4 x per dag bij ze om water te geven en hooi, ze staan met ze 2e 24/7 in wei met stal en schuilstal, mogen na de kerst lekker tussen de kerstbomen gaan lopen:),
heb een 3jarige die ik paar x per week rijdt, hij vindt het ook geen probleem af en toe wat meer of minder te rijden. me vriend loopt vrijwel dagelijks met beide gewoon omdat hij dat geweldig vindt.:P
ik heb ook geen rijgelegenheid meer van de winter maar wel het voordeel dat ze geen ijzers hebben.
mag in binnenbak rijden van me werk, dat is zo'n half uur rijden, zijn ze lekker ingestapt :P
heb 1 dag school en de rest van de week mag ik half zelf bepalen meestal werk ik halve dagen dus tijd genoeg :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:11

Er moet me wel iets van het hart, het verbaast me wel enorm hoeveel mensen een paard hebben en er 'vrijwillig' niets tot weinig mee doen :o. Als je geen binnen/buitenbak hebt die te berijden is, je paard jong of juist met pensioen is of met een blessure staat of je bent zwanger o.i.d. à la maar argumenten als geen tijd, geen zin, te koud, te nat daar kan ik me echt ontzettend over verbazen en dat vind IK dus ook kulargumenten ;).

Ik heb óók een huishouden, ik werk óók 40u of meer per week, vrienden, familie noem het maar op maar ik ga nog steeds dagelijk naar mijn paard én pony.

Natuurlijk hebben mijn paarden die aandacht niet per se nodig want ze staan 24h/7 met soortgenoten in de wei en hebben 24u per dag de beschikking over ruwvoer. Maarrrrrr als ik een week niet kom, kan één van mijn paarden wel uitgegleden zijn en kreupel staan, enorm ingevallen zijn, een virusje hebben opgelopen, een wond hebben, mok hebben gekregen, hoefbevangen zijn, een enorme steen in zijn hoef hebben...moet ik nog door gaan :o ? Met andere woorden dat mensen in de winter of om wat voor reden dan ook niet veel met hun paard (meer) doen, daar is niks mis mee maar ik vind wel dat je minimaal één keer in de twee dagen bij je paard moet gaan kijken!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:12

ik doe al ongeveer 10 jaar niets met mijn paarden....dat wil zeggen..er opzitten.
Ben wel dagelijks 2 uur bezig met stallen doen,dekentjes wisselen,voeten wassen,borstelen,weilanden schoonmaken.
Je hoeft toch niet perse te rijden om lol aan je paarden te hebben?
Ik ga iedere ochtend met plezier naar de stallen toe,om ze te verzorgen! :D
Het zijn gewoon mijn vriendjes <3 ....al 18 jaar...en we hebben zelden ruzie. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:14

Volgens mij schrijven de meeste mensen in dit topic die niet veel met hun dier doen dat ze er wel elke dag komen. Of ik lees heel krom dat kan ook :D

Ik doe ook niet veel momenteel. Van mij hoeft dat niet zo nodig, ik geniet er veel meer van dat ik bij de pony's bezig ben, beetje stal schoonmaken, voeren, beetje kroelen en tegen ze praten. Hier worden ze 2x per dag gevoerd door pap of door mezelf, ligt een beetje aan mijn rooster voor school. Als ik meer tijd heb dan ga ik er vaak smiddags ook nog heen.