ioontje schreef:En ik denk dat we teveel voor de paarden denken.................
Wij gaan er van uit dat het (redelijk, door ons, doorgefokte, hoog in het bloed staande, elegante dressuur- en of spring- ) paard van nu dezelfde wensen/behoeften heeft als zijn soortgenoten van vroeger (die de hele dag (boeren)werk verrichtten) of zelfs de wilde soortgenoot.Nu kan ik niemand vertellen wat het wilde paard wou (misschien had die wel liever bij regen in een droge stal gestaan en een paar keer per dag voer voor zijn neus gekregen............) of wat het werkpaard wou (misschien ook wel lekker in een droge stal zonder getrek aan een ploeg) of wat het paard van nu wil (misschien wel 24/7 in een wei met soortgenoten).
Een paard is nu eenmaal een paard, zoals een hond een hond is, een kat een kat en een mens een mens. Een paard is dus geen mens, een hond geen paard etc. en naar mijn idee moeten we dus ook niet denken als of voor een paard/hond/kat.
Als je paard glimmend, weldoorvoed en tevreden op stal staat nadat hij een uurtje buiten heeft gelopen of lekker aan het werk is geweest, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat mishandeling is................ het enige dat wij kunnen doen is aan het individuele paard bekijken wat hij of zij nodig heeft om te glimmen, weldoorvoed en tevreden te zijn. Niet 1 mens is hetzelfde en zo zal dat ook gelden voor een paard.
Als je zelf pas tevreden bent als je paard 24/7 buiten staat bij veel soortgenogen dan moet je zorgen dat je pas een paard koopt als je aan deze voorwaarden kunt voldoen, maar om steeds maar weer te zeggen dat het mishandeling is als een paard niet uren buiten kan lopen......................nee, leg dat een ander niet op, maar geniet ervan als je de mogelijkheden hebt en heb respect voor iemand die het anders doet, maar die toch een glimmend, weldoorvoed en tevreden paard heeft.
Ik heb een aantal doorgefokte,hoog in het bloed staande ( dure ) sporpaarden, en die komen toch echt meer de box af dan 1 uurtje los/training per dag. Ook deze paarden horen gewoon naar buiten. En niet eens zozeer om ze tevreden te houden maar een paard is een bewegingsdier, die horen niet op stal te staan, ook de sportpaarden niet. Bovendien is het voor het lichaam van een paard vele malen beter als het lekker een paar uurtje op de wei loopt en daarnaast getraind wordt. En tuurlijk hoeven ze van mij ook niet op een mega grote wei, dag en nacht buiten en in een groep van 40 paarden. Maar hier staan de paarden wel buiten. Vind het wel grappig want juist bij de amateurs die denken dat ze "in de sport zitten" en "sportpaarden" hebben, dat zijn vaak juist de gene die vinden dat de paarden niet zoveel uit stal moeten en blablabla ( en daarmee doel ik niet op jou, maar in het algemeen ). Terwijl op heel veel grote sportstallen de paarden los komen ( meer dan 1 uur per dag ) zodra daar de mogelijkheid voor is. En tuurlijk zijn de paarden van nu niet meer de paarden van vroeger maar dat praat 23 uur per dag op stal staan natuurlijk niet goed.