Paard naar buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:08

ioontje schreef:
En ik denk dat we teveel voor de paarden denken.................
Wij gaan er van uit dat het (redelijk, door ons, doorgefokte, hoog in het bloed staande, elegante dressuur- en of spring- ) paard van nu dezelfde wensen/behoeften heeft als zijn soortgenoten van vroeger (die de hele dag (boeren)werk verrichtten) of zelfs de wilde soortgenoot.Nu kan ik niemand vertellen wat het wilde paard wou (misschien had die wel liever bij regen in een droge stal gestaan en een paar keer per dag voer voor zijn neus gekregen............) of wat het werkpaard wou (misschien ook wel lekker in een droge stal zonder getrek aan een ploeg) of wat het paard van nu wil (misschien wel 24/7 in een wei met soortgenoten).
Een paard is nu eenmaal een paard, zoals een hond een hond is, een kat een kat en een mens een mens. Een paard is dus geen mens, een hond geen paard etc. en naar mijn idee moeten we dus ook niet denken als of voor een paard/hond/kat.
Als je paard glimmend, weldoorvoed en tevreden op stal staat nadat hij een uurtje buiten heeft gelopen of lekker aan het werk is geweest, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat mishandeling is................ het enige dat wij kunnen doen is aan het individuele paard bekijken wat hij of zij nodig heeft om te glimmen, weldoorvoed en tevreden te zijn. Niet 1 mens is hetzelfde en zo zal dat ook gelden voor een paard.

Als je zelf pas tevreden bent als je paard 24/7 buiten staat bij veel soortgenogen dan moet je zorgen dat je pas een paard koopt als je aan deze voorwaarden kunt voldoen, maar om steeds maar weer te zeggen dat het mishandeling is als een paard niet uren buiten kan lopen......................nee, leg dat een ander niet op, maar geniet ervan als je de mogelijkheden hebt en heb respect voor iemand die het anders doet, maar die toch een glimmend, weldoorvoed en tevreden paard heeft.

Ik heb een aantal doorgefokte,hoog in het bloed staande ( dure ) sporpaarden, en die komen toch echt meer de box af dan 1 uurtje los/training per dag. Ook deze paarden horen gewoon naar buiten. En niet eens zozeer om ze tevreden te houden maar een paard is een bewegingsdier, die horen niet op stal te staan, ook de sportpaarden niet. Bovendien is het voor het lichaam van een paard vele malen beter als het lekker een paar uurtje op de wei loopt en daarnaast getraind wordt. En tuurlijk hoeven ze van mij ook niet op een mega grote wei, dag en nacht buiten en in een groep van 40 paarden. Maar hier staan de paarden wel buiten. Vind het wel grappig want juist bij de amateurs die denken dat ze "in de sport zitten" en "sportpaarden" hebben, dat zijn vaak juist de gene die vinden dat de paarden niet zoveel uit stal moeten en blablabla ( en daarmee doel ik niet op jou, maar in het algemeen ). Terwijl op heel veel grote sportstallen de paarden los komen ( meer dan 1 uur per dag ) zodra daar de mogelijkheid voor is. En tuurlijk zijn de paarden van nu niet meer de paarden van vroeger maar dat praat 23 uur per dag op stal staan natuurlijk niet goed.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:45

Ook ik vind dat een paard enkele uren per dag naar buiten moet, maar ik heb een gekruiste Fries en die is met dit weer niets liever dan binnen. Ik zet ze meestal rond een uur of 11 buiten en rond 4 uur binnen, maar zolang ik op stal ben loopt hij langs de deuren af. De andere gaan de wei op, maar hij blijft bij de deur staan, als het regent of zo dan zet ik hem eerder binnen, ik moet hem s'morgens echt bij het halster pakken om hem buiten te zetten. Als het weer beter is en de dagen langer, dan blijven ze bij mij ook buiten tot het donker wordt

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 13:48

en dit is precies wat wij ervan verwachtte , iedereeen wordt licht geïrriteerd en gaat tegen elkaar in
de discussie gaat over hoeveel uur een paard buiten hoort te staan terwijl we niet weten wat paarden denken, alles gaat om lichaams taal bij paarden , sommige paarden gaan klieren in de weide of staan zich dood te vervelen wat moet je daar dan weer mee ...

een eindeloze discussie dus ...

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:59

Valliej15 schreef:
en dit is precies wat wij ervan verwachtte , iedereeen wordt licht geïrriteerd en gaat tegen elkaar in
de discussie gaat over hoeveel uur een paard buiten hoort te staan terwijl we niet weten wat paarden denken, alles gaat om lichaams taal bij paarden , sommige paarden gaan klieren in de weide of staan zich dood te vervelen wat moet je daar dan weer mee ...

een eindeloze discussie dus ...

Helemaal niet eindeloos , paarden vervelen zich niet in de wei als er gras staat en soortgenoten , paarden die bij het staan om naar binnen te willen , zijn dat zo gewend omdat ze eten krijgen in de stal , of omdat ze tegen die tijd naar binnen gaan , gewoontedieren .
Hoop dat de hitactief stallen straks wat meer gebruikelijk worden , juist voor de mensen die nu nog denken dat een paard graag lekker warm in zijn stalletje staat , alleen natuurlijk , anders wordt ie getrapt , verdiep je eens in een dier .
Een kanarie zingt ook niet in zijn piepkleine kooitje omdat ie blij is of omdat de zon buiten schijnt.

Valliej15

Re: Paard naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 14:08

@sjonnie48 nou een paar paarden op mijn stal dtaan dan een uur of 5 in de weide te staan , niet te eten maar hooofd omlaag en gewoon te staan , en die staan te springen om weer naar binnen te gaan en dan krijgen ze nog geen eten dus dat is het ook niet ... ik vraag me dan toch af waarom ze dan zo levenloos staan te staan en dan weer blij zijn om naar binnen te gaan ...

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:16

Valliej15 schreef:
@sjonnie48 nou een paar paarden op mijn stal dtaan dan een uur of 5 in de weide te staan , niet te eten maar hooofd omlaag en gewoon te staan , en die staan te springen om weer naar binnen te gaan en dan krijgen ze nog geen eten dus dat is het ook niet ... ik vraag me dan toch af waarom ze dan zo levenloos staan te staan en dan weer blij zijn om naar binnen te gaan ...

Denk toch dat ze al heen lang gewend zijn om op stal te staan en dat dat een veilige plek voor ze is geworden
gewoonte dus , doet een paard van mijn vriendin ook , wil ook altijd naar stal .
Sommige paarden leggen zich hierbij neer andere ontwikkelen stalondeugden uit stress , heb nooit een paard dat altijd buiten staat zien weven of luchtzuigen , maar zie op veel stallen paarden staan met een band om de nek tegen het luchtzuigen .

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:07

Valliej15 schreef:

Mijn paard doet dit ook. Zij staat 24/7 buiten. In de zomer gaan ze overdag de wei op en 's avonds komen ze terug naar hun paddock paradise. Tegen dat het tijd is dat ze terug naar de paddock worden overgezet staat ze allang aan de draad te wachten, maar dus niet om naar binnen te gaan maar gewoon omdat ze dit gewoon is :+

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:18

Ik vind dat een paard zoveel mogelijk buiten hoort te lopen. 1 uurtje per dag vind ik echt te weinig. Helaas heb je niet altijd de luxe van een weiland waar je paard minimaal 8 uur per dag mag vertoeven...

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:21

Die van mij gaat ook niet veel langer naar buiten. De bak is op dit moment echt een modderpoel..
Maar wanneer die maar een beetje droog is gaat ze altijd van 11 tot 5 naar buiten.
Alleen is dat nu niet mogelijk dus zorg ik dat ze zowiezo een uurtje buiten kan lopen en verder wandel/of rijd ik wel. Dus komt ze gemiddeld 2 uur buiten.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:25

vind het echt zielig, onze shetlanders staan dag en nacht buiten met genoeg ruwvoer en onze 3 friezen staan 12 uur per dag buiten.
dan zal het paard ongeveer als ik het rijden erbij tel 22 van de dag op stal staan echt veel te kort, je moet niet denken dat jij het genoeg vind, denk eens aan je paard.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:57

ik zou het paard veel langer buiten houden. het paard moet zijn energie eenmaal ook kwjt raken, jij voelt je ook niet goed als je de hele dag stil staat in een kleine ruimte.

swe3tnesS1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:59

Ik vind het ook veelte kort.. ik heb die van mij altijd buiten staan tenminste overdag als ik dan overga in de winter op een uurtje is de overgang veel te groot ik bouw het ietsje af maar zeker ook met dit weer komt die sowieso 3 uur of meer buiten!Paarden horen buiten.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:17

ik sta op een pensionstal waar van november tot april de paarden niet op het land mogen. Ik zorg er samen met een paar andere paarden eigenaren voor dat onze beestjes iedere dag anderhalf uur naar buiten in de paddock kunnen. buiten het werk om kom ik in de winter op minimaal 2,5 en maximaal 4 uur buiten. Is heel jammer, maar het gaat niet anders. vanaf april staan ze (opgebouwd) van 's ochtends 8 tot 's avonds 8 op het land, in de zomer 24/7, in een vaste kudde.

ik vind een uurtje rijden en verder 23 uur per dag op stal echt te weinig, ik probeer mijn paardje zo vaak mogelijk buiten de stal te krijgen, maar meer dan 4 uur op een dag zit er vaak niet in helaas.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:12

Op een dag als vandaag vind ik dat wel genoeg ja :j
Als ie er dan ook nog uitkomt om te rijden/longeren.

Mijn pony komt deze dagen ook even niet buiten. Stalletje wordt elke dag
goed uitgemest, met dikke laag stro erin, 3x flink ruwvoer waar ze echt
lang mee doet en savonds nog anderhalfuur eruit om te rijden/longeren
en dan uitgebreid stappen. Hm nee die heeft het echt niet slecht hoor.
En als je dan wilt zeggen dat ze zielig is; na deze vorst gaat ze gewoon
weer een paar uur de paddock in (zo'n 5/6 uur)