Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:53

Paarden met een deken op hebben, vaker dan de eigenaar het zich bewust is, last van de warmte i.p.v. de kou. En soms heeft een paard het juist kouder met deken op!
En een slecht passende deken is ook bepaald geen pretje.
Met een deken schakel je het eigen systeem van het paard om zich op de juiste temperatuur te houden (gedeeltelijk) uit.
Steekt je paard goed in z'n vel, rustig en attent? Is de aanzet van de oren goed op temperatuur?
Ik denk dat je pony zich prima voelt zonder deken.

psstt..... dekens zijn ook een mode-artikel hoor....
Niet ieder paard dat een deken op heeft, is hem ook echt nodig :P

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:51

lekker laten staan, bij mij op de manege staat ook geen enkel manege paard met een deken op.

Safiera

Re: Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:59

Alleen als je pony echt gaat afvallen een deken op doen. (die van mij staat nog zonder, maar ik twijfel omdat hij toch wel mager wordt nu)

De pony van mijn zusje heeft wel een deken op, omdat zij al stond te rillen toen het zo veel regende. Eens begonnen met deken, moet je het ook de winter volhouden vind ik. (Als de haren plat zijn gedrukt, komen ze niet meer overeind)

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:12

Als jij er geen last van hebt als hij een vacht heeft lekker laten zo (ik had het wel geweten, maar mijn paard zweet zich dan echt helemaal dood dus ik moet 'm wel scheren), lekker zonder deken laten staan dus! Ik zou, als 't mijn paard was, het even in de gaten houden als de temperatuur onder -15 ging of zo, en dan bedoel ik niet dat ik er gelijk een deken op zou gooien maar even kijken of hij zn staart aanknijpt of wat dan ook.
Dat zelfde zou ik doen als je hem nu naar buiten zou doen, maar dat moet je zelf maar weten ;) ik zou dr in ieder geval lekker laten staan zo. Niks is beter dan wat de natuur zelf regelt, anders had de natuur het wel anders gedaan denk ik zo ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:15

Bijna alle paarden staan bij ons zonder deken en de rassen verschillen van shet, draver, kwpn, haf tot arabier.
Als ze maar voldoende hooi kunnen eten om zich warm te houden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:48

amosje schreef:
helemaal niet zielig, zou de pony lekker zonder deken laten
hier staan ze in de winter 24/7 buiten zonder deken

Wij hebben er ook zo een hier.
Die staat al z'n hele leven buiten in de wei. Heeft niet eens een schuilstal, hooguit een paar bomen waar die onder kan staan. Maar zolang ze het gewend zijn is er niks aan de hand. Juist als je daar nu een deken op gaat gooien heb je kans dat je heel dat afweersysteem gaat verpesten.
Het enige wat dat paard nu wel krijgt is gewoon hooi bijgevoerd.

(svp geen commentaar op die schuilstal. Paard is van een oude boer, dus alles gaat op z'n ''boers''. Zoon die naast m woont heeft wel stallen, maar voor zover ik weet heeft ie nog nooit ergens binnen gestaan. Daarhaast is t paard 6 en kende voor wij daar kwamen te staan nog geeneens het halster, laat staan het meelopen aan de hand)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:11

_MG schreef:
Er zijn genoeg paarden die zonder deken staan, ook bij temperaturen van -15/-20!

De mijne staat ook gewoon 24/7 zonder deken hoor! Niks aan het handje. Wel zorgen voor beschutting in de wei, want met die wind nu, is het wel bar en boos.

Ik zag vandaag op weg naar mijn werk ook een paard in de wei, die lag languit in de sneeuw terwijl het hard waaide. Had geen beschutting. Weet ook niet zo goed wat ik daarmee moet eigenlijk....Is ie zielig, of niet?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:14

De vacht van een paard is ervoor gemaakt om hem warm te houden, dus eigenlijk is het niet nodig.
Maar als je hem zou scheren zou het wel noodzakelijk zijn.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:16

ik ben het met je eens xSOULSISTER, deze discussie voer ik nu elders op het forum

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:17

Hoe doen de paarden die nog vrij rondlopen het :') Ik heb 4 paarden, waarvan 3 zonder deken. De oudste is er nu 22 en houdt zichzelf moeilijk warm dus die moet echt wel eentje op omdat ze anders graatmager komt te staan en zo heb ik haar al eens bijna verloren...

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:20

dat kan door het voer komen.... Of anders het gebit... Haken op de tanden en/of kiezen kunnen een oorzaak zijn van het slechte eten van uw paard. Daarnaast heeft een paard bij lage temperaturen ook meer ruwvoer nodig om op temperatuur te blijven. Het is dan aan te bevelen om tijdens koude winterdagen meer ruwvoer te geven. Tevens kan er sprake zijn van een slechte opname van het voer.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:02

Safiera schreef:
Alleen als je pony echt gaat afvallen een deken op doen. (die van mij staat nog zonder, maar ik twijfel omdat hij toch wel mager wordt nu)

De pony van mijn zusje heeft wel een deken op, omdat zij al stond te rillen toen het zo veel regende. Eens begonnen met deken, moet je het ook de winter volhouden vind ik. (Als de haren plat zijn gedrukt, komen ze niet meer overeind)

Paarden Trillen nietomdt ze het koud hebben, wij denken dat ze meteen alarm slaan zo van; 'help ik heb het koud, ik heb het koud!' Nee wij trillen alsalarm paren rillen gewoon als extra warmte opbouwen, zodat de vacht meerharen prodcerd (toch? :o ) staat ook op die site! :P

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:06

Esgaroth schreef:
_MG schreef:
Er zijn genoeg paarden die zonder deken staan, ook bij temperaturen van -15/-20!

De mijne staat ook gewoon 24/7 zonder deken hoor! Niks aan het handje. Wel zorgen voor beschutting in de wei, want met die wind nu, is het wel bar en boos.

Ik zag vandaag op weg naar mijn werk ook een paard in de wei, die lag languit in de sneeuw terwijl het hard waaide. Had geen beschutting. Weet ook niet zo goed wat ik daarmee moet eigenlijk....Is ie zielig, of niet?

nee als ze buitens staan zijn ze echt nit zielig hoor! :P
Ik maakte me gewoon zoregen omdst mijn babytje nu binnen in een gangen stallen staat :P

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:11

De meeste paarden kunnen zich zelf warm houden, en als jij weet dat je paard dat warm heeft. lekker zo laten en niets je ervan aantrekken.

Weet je wat ik bijv. wel zielig vind?
een paardje van stal, een klein ( volgensmij ) arabiertje, volgensmij 15. nog nooit dag en nacht buiten gestaan. Staat nu voor de 2e winter buiten, zonder enige beschutting, wintervacht ( een klein beetje), en heeft het koud, dat merk je overal aan |( . Ik vind dat zo ego van die eigenaars. en ik voel me er gwn rot bij dat mijn shet lekker op stal staat met zn vriendjes en hij buiten het koud heeft & staat te rillen & ook nog is niet geaccepteerd word door de andere 2

jessjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:38

heeeelemaal niet zieleg die pony is niks anders gewent :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:08

Livanna schreef:
Owhja er is een advies gegeven om volgend jaar haar wel MET deken te zetten i.v.m. het binnen staan...
Want ze komt er wel uit(als ik er ben of Boy) maar voor de rest staat ze gewoon binnen in de stal....
Kan dit kwaad?

Als je paard een normaal functionerende vacht heeft kan het volgend seizoen ook best zonder deken. Dan houdt je pony op stal waarschijnlijk de vacht helemaal plat en als ze naar buiten gaat en het fris vindt dan kan ze haar vacht wat opzetten. Dus geen probleem.
Deken is in jullie geval alleen maar zinvol als je ook gaat scheren.

ManonWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:16

jaah zonder ! Ik doe mijn paardje wel een dekentje op, maar hij is 3j en zweet geweldig bij de minste inspanning. Ik ga zeker geen 2de opleggen deze winter. Zolang je ziet dat ze niet bibbert kan ze geen kou lijden (handig toch zo'n lichaam dat alles laat weten :] )

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:18

Mijn pony heeft ook jaren geen deken gehad, tot hij zo slecht uit deze winter is gekomen (koud geleden) dat we heb nu een deken opleggen, maar ik denk als je paard er geen problemen mee heeft of hij niet ziek word je beter je geld in andere dingen kan stoppen dan in een deken :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:18

hier hadden ze vandaag wel een deken, allemaal zelfs! niet eentje is er overgeslagen.....
ze hadden allemaal een prachtige spierwitte glinsterende deken op..............

ManonWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:24

Livanna schreef:
Safiera schreef:

Paarden Trillen nietomdt ze het koud hebben, wij denken dat ze meteen alarm slaan zo van; 'help ik heb het koud, ik heb het koud!' Nee wij trillen alsalarm paren rillen gewoon als extra warmte opbouwen, zodat de vacht meerharen prodcerd (toch? :o ) staat ook op die site! :P

ik heb altijd geleerd dat : paarden rillen omdat ze het echt wel koud hebben. als je ze laat rillen gaan hun spieren verzuren. Het paard gaat helemaal verkrampen en dan kan je binnen de korste keren een DA laten komen (hier heb ik geen bewijs van ofzo, ik herhaal gewoon wat ik geleerd heb)

ze gaan enkel rillen bij een plotse daling v.d. temperatuur. Dan kan je dat even opvangen met een dun dekentje tot het wat warmer is en je paard weer geleidelijk mee kan evolueren met het weer :)
grtjs

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:16

Laat je paard maar staan zonder deken. Hij heeft een natuurlijke verwarming waar wij als mensen niet mee moeten prutsen.
Mijn paard staat ook zonder deken en ik vindt dat prima zo.

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:20

Mee eens met de rest. Als ze het prima doet. Lekker zonder deken laten staan. De deken dient vaak het gemak van de mens.
Denken dat het paard het dan koud heeft..... is een gevoel van ons en niet van het paard.
Kiezen voor wel of geen deken kan vele redenen hebben, maar de hierboven genoemde is over het algemeen onzin.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:37

Mijn paardje staat ook zonder deken. Ze heeft een heerlijke dikke teddyvel. Ze staat in een inloopstal, dus ze kan zelf beslissen of ze naar buiten of binnen wilt. Ze heeft geen last van de kou, wel is belangrijk dat ze onbeperkt hooi krijgen, door te eten kunnen ze zich zelf warm houden. Verder zie je dat de sneeuw op haar vacht blijft liggen, is zo goed geisoleerd, haha. Mijn paard vind een deken ook helemaal niks, af en toe doe ik er een zweetdeken eventjes op, maar dat vind ze niet fijn.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:32

Trek je niets aan van wat ze over je pony zeggen !
Ze kennen er dus blijkbaar niets van, want een paard kan zich dus heus wel zelf warm houden en heeft al die dekens helemaal niet nodig ! :P
Zolang haar wintervacht mooi dik blijft moet je er dus echt niets bovenop leggen.
groetjes :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:41

Je moet naar het paard zelf kijken. Ik had er hier nog twee zonder dek. Eentje met een dikke teddyvacht en een met een hele dunne vacht. Haar heb ik nu wel een dek omgedaan omdat ze op stal stond te trillen (we hebben houten buitenstallen, dus niet winddicht). Een paar dagen terug heb ik wel alle paarden (ook degene met dek) binnen laten staan omdat het toen door de hele harde wind ijskoud was en ik ze overdag niet terug binnen kan zetten.

Als ze niet trilt, geen deken. Anders een dun regendik alleen tegen de wind en alleen als ze naar buiten gaat.