Help! Hooi te kort.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 00:28

daffie1986 schreef:
TS waarom voer je ze niet in een hooinet? Word de voersnellheid drastisch mee terug gevoerd maar hij is wel de hele nacht bezig. Hooi is nu inderdaad duur omdat er veel meer vraag als normaal is en even iets minder hooi is als normaal, dus vraagt iedereen ook meer met de gedachten dat dat paard toch eten moet hebben.

Beetje laat antwoord, maar ik voer al in netten.. Ik moet maar eens kijken naar kleinere mazen denk ik en wat grotere netten, zodat ze er nog langer mee kunnen doen.

@ ElCamino: Ja, zo kwam het eerst wel bij mij over, maar na nog een keer lezen heb ik het ook anders opgevat. Sorry! Maar inderdaad, tuurlijk als het niet anders is dan komt er gewoon duur hooi, ze moeten toch eten en hooi is ook het enige dat ze hier krijgen, dus zal van enigzins fatsoenlijke kwaliteit moeten zijn. Dat komt wel goed ;)

jacco_h schreef:
Wij hebben bij de eerste geruchten van schaarste gelijk de fouragehandel gebeld en 14,5 ton laten komen.
Wij hebben toen voor kleine baaltjes 165,- per ton betaald incl leveren. (komt overeen met een baaltje van 20 kg voor € 3,30)
Nu verkopen ze hetzelfde graszaadhooi voor ruim € 210,- per ton en prijs is nog steeds stijgende volgens hun.
Dit is voor ons gelijk een jaarvoorraad, onze paarden staan 24 uur p.d., 7 dagen p.w. en 365 dagen per jaar op onbeperkt hooi dus was voor ons belangrijk om genoeg te hebben.

Ik heb geen opslag voor zoveel hooi in één keer.. Dat is nou net het probleem. En ik voer mijn paarden ook alleen maar hooi, niet onbeperkt, omdat ze dan dichtgroeien, maar zelfs dan kan ik het nog niet in één keer kwijt.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:42

ik volg dit even.. woon in wierden en betaal ook 5 euro voor een baaltje.
hier ook geen optie om kuil te voeren en een grote opslag hooi!

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:16

Sannessep schreef:
Ik heb geen opslag voor zoveel hooi in één keer.. Dat is nou net het probleem. En ik voer mijn paarden ook alleen maar hooi, niet onbeperkt, omdat ze dan dichtgroeien, maar zelfs dan kan ik het nog niet in één keer kwijt.

Dat dicht groeien valt mee, in het begin eten ze meer maar zodra ze weten dat er altijd hooi is stoppen ze met constant eten en staan ze af en toe te knabbelen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:31

jacco_h schreef:
Sannessep schreef:

Dat dicht groeien valt mee, in het begin eten ze meer maar zodra ze weten dat er altijd hooi is stoppen ze met constant eten en staan ze af en toe te knabbelen.

Daar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens, hebben een kruising fjord en een jonge D pony staan maar als ik hun onbeperkt hooi geeft worden ze echt veel te dik.
Ze krijgen 3 a 4 keer daags een pluk, en nog zijn de pony's goed gevuld ;)

jacco_h

Re: Help! Hooi te kort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:58

Hoelang heb je het geprobeerd om ze onbeperkt te geven?
Bij ons was het na ruim 2 weken over met dooreten en toen vielen ze vanzelf ook weer af omdat de spijsvertering 24/7 aan de gang blijft.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 11:20

Ik heb dat wel geprobeerd en het kan wel degelijk niét! Heb een welsh cob en een shet en die zijn echt niet bestand tegen onbeperkt kwaliteithooi. Zou ze wel onbeperkt kunnen voeren, maar dan moet ik wat kwalitatief minder hooi opzoeken. Vandaar dat ik dus het stro bijvoer nu. Moet zeggen dat dat aardig goed gaat. Ik vind het namelijk ook belangrijk dat ze de hele dag en nacht wat te eten hebben, dus dan maar iets wat minder voedzaam is...

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:31

Ik weet niet of je al wat hebt.
Aan kleine baaltjes kan ik je niet helpen, wij hadden het probleem namelijk ook van geen kleine baaltjes kunnen kopen.
Ik weet wel iemand bij jullie in de buurt waar je een grote baal hooi kunt halen ( geen ronde ingepakte)
Mocht je het adres of info nodig hebben, dan kan ik je altijd via pb hun telnr even aan je doorgeven!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:05

Nee, helaas. Ik kan grote balen gewoon niet kwijt. Hooguit ergens buiten, maar dan moeten ze wel geseald zijn natuurlijk... Maar toch bedankt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:12

jacco_h schreef:
Hoelang heb je het geprobeerd om ze onbeperkt te geven?
Bij ons was het na ruim 2 weken over met dooreten en toen vielen ze vanzelf ook weer af omdat de spijsvertering 24/7 aan de gang blijft.

Heb ik 1x geprobeerd en dat heeft een fikse rekening tot gevolg gehad.
De mijne krijgt nu 4x per dag hooi.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:09

ik had hetzelfde probleem, en ben echt 3 weken megahard overal aan het zoeken geweest naar hooibalen. mijn 3 ( !!) verschillende vaste leveranciers konden mij 20 baaltjes verkopen,maar verder helemaal niets.
uiteindelijk via een loonwerker aan 3000 kilo hooi gekomen in kleine 40 kilo baaltjes gesealed, en die hebben we heel netjes kunnen opstapelen hier :j
dus gelukkig geen last meer van hooi tekorten deze winter,maar was wel flink zoeken, en OOK over de grens was er niets te krijgen, heb tot Nordhorn gezocht :=

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:11

Heeft die loonwerker nog wat over denk je? Of heb jij het laatste opgekocht Lowara?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:20

ik heb het laatste opgekocht :j
we hadden 80 van die balen ( 40 kilo per baal) in een keer genomen, dus de beste man had een goede dag denk ik!
onwijs goed hooi van eind juli, geheel jacobsvrij en 100% droog ondanks dat het gesealed is.
en gelijk 50% van z'n hooi wat volgend jaar geoogst word, ook alvast opgekocht :D

maar dat is wel mij ultieme tip, kijk in het telefoonboek bij oa loonwerkers.
NIEMAND denkt hieraan,maar vaak hebben die nog hooi etc liggen, en voor hele schappelijke prijzen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:04

ander ga je over op kuil. dit heeft meer eiwitten waardoor er minder gevoerd hoeft te worden.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 20:21

KLfan schreef:
ander ga je over op kuil. dit heeft meer eiwitten waardoor er minder gevoerd hoeft te worden.

Ik vind het fijn dat je mee wilt denken, maar zou je de volgende keer eerst het topic een beetje willen lezen voordat je een reactie geeft? Ik heb al gezegd dat kuil niet aan mijn pony's besteed is, aangezien dit veel te rijk is.... dus helaas, ik heb niets aan kuilvoer. Ik heb nog liever hooi van wat slechtere kwaliteit zodat ik kwa hoeveelheid wel kan blijven voeren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:57

Niet alle kuil is persé rijk hoor. Ik heb voordroogkuil, bijna hooi, van land wat niet overbemest is, en mijn sobere pony's doen het er super op. Ik heb er 1 die twee jaar geleden bevangen was, en die eet het ook zonder problemen. Als het goed droog is, en redelijk grofstengelig kun je in de meeste gevallen prima aan sobere rassen voeren.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 22:28

Dat wist ik niet. Maar dan nog een ander probleem met kuil, hoe moet ik dat opslaan dan? Dat moet je toch van zo'n bult 'afsnijden' met de trekker...?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:52

zou alle boeren en loonwerkers afgaan in de buurt.
hier kan ik overal wel krijgen.
en ik heb nu voordroog in pakken, rond. bevalt super.
is zo droog dat best open kan blijven.
doe er elke dag zeil over zodat niet nat regent en klaar.
evt kan je ook vragen ze door midden te snijden met hun kuilsnijders, dan is t beter hanteerbaar.

kleine balen zie je hier helemaal niet meer, helaas.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:10

Hier over de grens (Belgie) ook serieuze prijsstijgingen, wij hebben ook maar kleine opslagplaats, en hadden eerst baaltjes van 6€, maar dankzij mijn smid aan het adres van een boer gekomen die voor echt goed hooi 3 € vraagt voor echt goed hooi, gelukkig dat we die mens hebben leren kennen! Gewoon zoeken bij boeren zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:21

Jezus jullie betalen allemaal duur vind ik :|!

Ik betaal per baaltje hooi al 20 / 25 KG :$2,50. En het is ook echt een uitstekende kwaliteit.
Stro gaat hier over de balie voor :$2,00 per 20 KG.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:27

Sannessep schreef:
Dat wist ik niet. Maar dan nog een ander probleem met kuil, hoe moet ik dat opslaan dan? Dat moet je toch van zo'n bult 'afsnijden' met de trekker...?

Dat zit in van die ronde balen omwikkeld met plastic. dat voeren ze hier ook stal. er zit inderdaad verschil in. je hebt kuil wat heel nat en zuur is en spul wat nagenoeg droog is (voordroog). dat zit tussen hooi en kuil in. dat wat je met de trekker "af moet snijden" is het echte koeienspul wat op een grote bult onder plastic ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:32

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:33

Ik heb ook al hooi te kort, voer in de winter sowieso kuil, maar denk dat het er ook harder door zal gaan dan normaal. Had zo´n 120 pakken hooi gerekend, en 10 balen kuil. Ben door mn hooi al heen, en na nog geen week al op de helft van mn 1e baal kuil. Door de kou moet ik ook meer voeren, een aangezien het al best een poosje koud is..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:35

Sannessep schreef:
Dat is idd mijn probleem... ik heb niet zoveel plek, hooguit voor een baal of 100/120 afhankelijk van de grootte. En ik kan alleen kleine pakjes kwijt, das de elende. Grote balen zijn nog wel te krijgen, maar die moet ik dan buiten laten liggen en mijn ervaring is dat dat niet goed gaat. Ik woon in Overijssel
(volgend jaar ga ik verhuizen, dan kan ik waarschijnlijk zelf mijn land hooien en heb ik dus sowieso voldoende, maar goed. Nu nog niet)

Kijk eens naar vierkante pakken, die hebben wij ook altijd en die schimmelen lang niet zo snel, wat je ook kunt doen is meerdere pakken kopen en die lostrekken en het losse hooi onderdak bewaren als ''hooiberg''

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:38

Ik heb voordroog (dus eigenlijk lijkt het het meest op hooi wat ingewikkeld is, niet nat en zuur) van natuurland. Kost ongeveer 15 euro voor een rol en daar voer ik 3 paarden anderhalve week van en dan onbepekt. Is erg lang en kruidig spul van een arme, onbemeste wei, dus ook eschikt voor sobere rassen. Ik heb dit, omdat ik onbeperkt aanbied en ik de paarden ook niet te dik wil hebben. :) Omdat het in wikkels zit kan het buiten opgeslagen worden. Ik betaal een boer hier in de buurt 150 euro, dan mag het daar de hele winter staan en brengt hij een rol als ik bel.