Ruinen en merries in aparte paddock/weide?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:27

Bij ons staan ze ook gescheiden, dit omdat de ruinen telkens bovenop de merries springen en er ook wat oudere dames bijstaan en dit dus niet zo goed voor hun rug is ;)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:07

Pleit het niet juist voor mengen, dat paarden elkaar opvoeden,
en dat meer de rustiger merries de energie van de meer speelse ruinen soort van 'middelen'?

SIEMxFUNNY

Re: Ruinen en merries in aparte paddock/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:28

bij ons staan de paarden in een grote groep. 13 paarden. Merries en ruinen bij elkaar. De drukkere jongere laten de oudjes goed met rust. Nu hebben ze ook alle ruimte. Dat is wel nodig.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:29

Ik weet de rede er niet van, maar bij de boer waar ik dan sta, staan de merries en ruinen los van elkaar. Er zit maar 1 draad tussen, dus ze zien elkaar de hele dag! als mevrouw hengstig is staats ze ook vaak de snuffelen met de ruinen! :P

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:33

Bij ons staan ze ook gescheiden. De ruinen zijn echt van die mannetjes die constant aan het 'vechten' zijn met elkaar en echt macho gedrag uitvoeren. De merries daarentegen zijn stuk rustiger, maar kunnen ook behoorlijk bitchie zijn tegen elkaar. Dat liegt er soms niet om.
Doe je de ruinen en de merries bij elkaar dan staat dat garant voor hele dag onrust.
Eerder hadden we ze wel gemengd, maar het is op deze manier een stuk rustiger.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:36

wij hebben 1 groepje van een jonge hengst en twee oudere ruinen.
maar verder hebben de ruinen bij ons op stal allemaal hun eigen "harem" en hoeven ze die dus niet te delen met een andere ruin.
er zijn dus een aantal kleine groepjes van een 3-4 merries met 1 ruin er bij,
gaat helemaal prima zo :D

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 20:37

LiVetime schreef:
Doe je de ruinen en de merries bij elkaar dan staat dat garant voor hele dag onrust.
Eerder hadden we ze wel gemengd, maar het is op deze manier een stuk rustiger.

Maar heeft dat niet te maken met de hierarchie die (opnieuw) moet worden bepaald?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:44

Mijn fjorden merrie, kwam uit gemengde kudde (nou ja, mini kudde... 3 fjorden dames 1 fjorden ruin en 3 lakenvelder koeien),
mijn fjord was de chef.

Op wei waar ze vaak heen ging alleen merrie's in de groep, ook geen probleem.
En op de stal waar ze ooit stond, merrie groep ook geen probleem.

Nu sinds laatste 2 jaar, andere stal, mijn merrie vorig jaar met 3 ruinen begonnen, ging goed, tot ze drachtig was,
net iets pinniger en 1 van de ruinen bleef dan toch doorzeuren, dus die kreeg dan een voorbeentje.
(mijn merrie kapt dan met voorbeen, als ze het zat is.)
Uiteindelijk die ruin en andere ruin in de helft van de wei gezet en mijn merrie met een andere ruin. (
(en mijn merrie verwierp eind van dat jaar.)

Dit jaar, mijn merrie met een ruin en mijn nieuwe paard erbij ook een ruin (die dekt trouwens ook, als ze
hengstig is, anders krijgt ie geen kans }> ). (dus 2 ruinen 1 merrie.)
Ruinen spelen nog wel eens met elkaar, mijn merrie chef en ziet het aan en zucht dan diep.
Als ze het te gek maken, gaat ze er lomp tussen staan en kijkt geirriteerd.
In de wei trekken de ruinen zich daar niet zo veel van aan en rennen met boog om haar heen.
(overigens ook nu weer drachtig) In de paddock hebben ze respect voor de dame.

Andere wei bij ons, staat ook een ruin maar dan met 3 merrie's. Gaat ook goed.
En we hadden een merriegroepje van 3 merrie's, maar ook daar staat nu 1 ruin bij.

Hier dus allemaal niet zo problematisch, die gemengde groepjes, wel erbij zeggend, dat wij dus kleine groepjes hebben.
En we hebben hier in kudde opzicht niet echt probleem paarden.

Overigens woont mijn merrie in de winter doorgaans in een uitloop stal, samen met een ruin.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:37

Op onze manege staan de paarden apart, tenzij ze op de dieetwei staan [dan staan ze wel gemengd als het kan]. Dit is zo gedaan omdat de ruinen vaak nogal speels zijn en er dan vaak ruzies ontstaan met de merries. Dus puur uit veiligheid. :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:43

Merries en ruinen apart.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:54

Mijn pony is heel sociaal dus kan eigenlijk met elk paard in de paddockt/wei.
Hij staat wel eens met een merrie in de paddock

maar ze worden bij ons op stal wel appart in de wei gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:00

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:06

hier ruinen apart hengsten apart en merries apart.

vorig jaar wel 3 ruinen bij merries maar je zag wel dat ze een van die ruinen zijn eigen merrie groep bij hield.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:38

.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:08

Wij hebben 2 ruinen op stal, waarvan 1 er net een weekje staat en nog apart naar buiten gaat. De rest gaat allemaal samen naar buiten, allemaal merries en 1 ruin. Gaat prima, maarja dit gaat om een kleine kudde van 6 dieren.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:51

Varekaj schreef:
Merries en hengsten apart (logisch) maar er zit maar gewoon stroomdraad tussen. ik heb meer last om de merries bij de hengsten weg te houden dan andersom, maar nu we nog extra draad bij hebben en volle kracht stroom proberen ze niet meer :o hengsten zijn echt lammetjes. Ze zijn nog jong, onbeleerd, maar zijn wel in staat om te dekken maar dat deert hen dus écht niet. De dames maken er meer drama van :)

Typisch zeg :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:14

.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:17

Hier staan de merries en ruinen apart. Op mijn vorige stal stond wel alles door elkaar, maar op een gegeven moment ging mijn toenmalige paard (ruin) de merries dekken.
Waar ik nu sta (en heb overigens 2 merries) staan de ruinen van de merries gescheiden. Dit meer omdat alle ruinen toevallig van de staleigenaresse zijn (en die bij haar echt aan huis in een eigen paddock lopen en spelen) en de merries staan aan de andere kant van het huis. Bij ons is gebleken dat er op deze manier meer rust heerst en de merries vormen echt vriendinnengroepen.

Daani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:17

Ik heb mijn ruin gewoon bij mijn merries staan, wat nog nooit problemen heeft opgeleverd. Volgensmij vind die het wel best met 3 vrouwen om zich heen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:27

.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 14:55

Girls just wanna have fun :-)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:15

bij ons staan merries en ruinen bijelkaar in een groep van rond de 20 paarden in een grote paddock. De oudere paarden of de paarden niet zich niet kunnen handhaven in de groep staan in een tweede paddock.

Dit gaat prima, voorheen wel altijd apart, de merries bewogen amper, de ruinen altijd druk in de weer, nu ze gemengd staan bewegen de merries meer en de ruinen zijn wat rustiger. Eigenlijk is er meer evenwicht in de groep. Er is wel een duidelijke rangorde, toen er laatst 2 nieuwe bijkwamen werden die eerst opgejaagd door de lageren in rang, de wat hogeren stonden in het midden en keken ernaa, toen het opjagen klaar was gingen zij pas kennis maken. Gevechten zijn er amper, wel spelen met elkaar. We hebben op het ogenblik niet een echte alfa merrie, wel een alfa ruin, maar die vecht nooit, een blik is voldoende. Spelen doet hij als de beste, dat wel.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:59

Op de stal waar mijn paardje staat, hebben we ook aparte weidegroepen van ruinen en merries (en een 'groepje' met twee jonge hengsten; die de merries vanuit hun weide niet kunnen zien, overigens).
Het valt mij op dat de ruinen 'speelser' zijn (al gaat dat er hier niet altijd even zachtjes aan toe!).
De merries lijken rustiger en bewaren ook onderling meer afstand van elkaar (soms als er eentje hengstig is, willen ze nog wel eens wat meer met elkaar kroelen).
Wel lijken de ruinen makkelijker met het accepteren van nieuwe leden in de groep; bij de merries duurde dat wat langer en die waren in het begin op een gegeven moment ook met z'n allen tegen 'de nieuwe'...

Ik denk dat het in de praktijk toch handiger is om ruinen en merries te scheiden; hoe vaak hoor je niet dat een ruin merries bespringt, of dat sommige paarden erg 'bezitterig' worden tegenover een paard van het andere geslacht, waardoor anderen worden 'buitengesloten'? Dat soort gedrag kan in het ergste geval blessures op leveren...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:07

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Vroeger op de manege stond alles samen, weet ik nog.

Nu staan me paarden ook in een gemengde kudde, denk dat er 6 ruinen en 2 merries staan. En gaat allemaal super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:28

.