hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

Re: hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:42

denk dat die kliko voor de TS niet zo'n goed idee is, op de foto zie je namelijk al meteen dat er veel gemorst mee wordt ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:14

nou dan is niks een goed idee, want er wordt met alle manieren gemorst

of je moet je paard er mes en vork bijgeven?? :Y)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:58

hmm ja dat is waar :D , maar denk als je met een hooinet ín een houten bak werkt, er toch veel minder gemorst word (?)

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:58

Alles wat nog eetbaar is gooien wij gewoon weer terug in de ruif hoor. Ze eten hier wel op steen dus dan hark je het zo weer bij elkaar. Alleen vieze en natte stukken gaan op de mesthoop.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 23:12

ik wil echt voorkomen dat ze het op de grond gooien, kleine hoeveelheden op de grond eten ze wel op. maar grotere hoeveelheden poepen ze gewoon overheen en dan eten ze het niet meer op (heb ze een keer een dag geen nieuw eten gegeven omdat ik vond dat ze het maar op moesten eten, maar de dag erna lag het er nog, dus ze eten het echt niet)

die hooizakken die ik nu heb werken wel, maar ik vind het gewoon niet fijn en er kan niet genoeg in.

ik denk dat ik binnenkort een grote bak ga maken, met daarin zo'n gaasmat.

zo'n kliko ziet er ook wel practisch uit,(mits gaasje ervoor) ,maar die moet je dan weer ergens aan vastmaken en eigenlijk is zo'n ding ook best wel lelijk :+ en ik wil het zich juit netjes houden voor de buurt. zit midden tussen de huizen en wil geen gezeik om m'n paarden

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:21

http://carchem.co.uk/images/IBC_1.jpg plastic er uit halen. neer zetten groot stuk er om heen betegelen zodat het ook niet kan schuiven. En dan kunnen alle paarden er om heen staan smikkelen

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:32

op stal gewoon op de grond, buiten krijgen ze niks. :D

Bij mijn andere paard in grote pakken onder een grote onderdak.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:59

zouden we niet een mooie hooibak van dit ding kunnen maken? zag dit eergisteren bij de action in de aanbieding en zou dat kunnen?? Afbeelding Flexibel
Tas of
Wasmand
ca. 40 cm.

prijs per stuk

1,79
Elders € 3,95

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:09

op http://www.zeldenruststables.nl staan allerlei verschillende vormen van slowfeeders.

oa kliko hooikussens en roosters.

wij hebben buiten de kliko's staan en zijn erg tevrede daar over bijna geen geknoei meer en ze zijn langer bezig net hun portie hooi voor die dag!
ander voordeel ze grazen met hun hoord naar beneden wat ze op de wei ook doen en beter is voor ze dan dat ze omhoog eten!

binnen hebben we de hooi kussens zo zijn ze op stal ook langer bezig en is t niet binnen een half uur weg geschrokt!
en het ligt niet daar de hel stal heen en veel verloren gaat om dat ze t door t stro lopen of op mesten of plassen...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:50

Mijn paard krijgt zijn hooi in netten die hang in wel in de stal op (hij kan in- en uitlopen) als ik het buiten hang waait het elke keer overal heen, hij eet nogal rommelig en de pony krijgt zijn hooi in een autoband :D buiten en gewoon op de grond in zijn stal.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:41

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:36

Zidore : denk wel dat je er iets moois van kan maken :j

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:35

Wij voeren hooi over een balk van ca 10 meter , ze kunnen dan alle op rij staan en ze zoeken zelf het maatje uit waar ze naast willen eten , ook de grotere eten zo hun hooi tussen de kleintjes , er word geen paardje bij het hooi weggejaagd , en ook niet verpist.

Afbeelding

Gr M

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:38

Wij hebben zo'n bak als op de onderstaande foto gratis afgehaald, en de witte tank eruit gesloopt. Gratis hooiruif en hij werkt prima.
Zorg wel dat je er eentje haalt met alleen verticale spijlen, ivm. hoeven die vast kunnen komen te zitten als er ook horizontale spijlen in zitten. :)

Afbeelding

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:10

in het land hebben wij een lange ijzeren voertrog staan, daar voeren wij hooi in, maar omdat we nu met vier ponys ook op vier plekken voeren, heb ik gewoon bij de plaatselijke groenteboer van die grotere zware houten kisten gehaald, waar vaak bv appels in liggen ofzo en die in het weiland gezet.

daar gooien we de plakken hooi in en dit gaat prima. doordat die kisten spleten hebben loopt eventueel regenwater er weer uit, om het te verzwaren liggen onderop tegels, alleen als het regen zou het hooi nat regenen, maar helaas geen mogelijkheid voor een overdekte hooiruif of iets, en een grote hooiruif word vechten, dan staan er twee te vreten en de andere twee krijgen niets

melaniejha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:59

ik geef hooi in een hooi net :D

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:47

Ik geef hooi in een hooi zak of net. En ok op de grond. :P

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:19

Wij hebben ook van die netten gemaakt van een aanhangernet, ideaal :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:32

Ik heb gisteren voor Sinterklaas van die zware kunststof palletboxen gekregen! Lijkt me ideaal, is makkelijk te vullen en al mijn paarden kunnen erbij.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:31

Ik heb heel lang uit kleinmazige hooinetten gevoerd, maar heb deze nu in een palletbox gemonteerd zodat ze nog minder morsen. Werkt super! Ze hebben er een natuurlijke houding door en "grazen" eigenlijk uit de netten. Ik heb er nu nog twee losse netten in zitten (zitten vast aan de bodem van de palletbox met musketonhaken) maar ik wil daar eigenlijk 1 groot net in vastmaken, waar ik dan twee (of meerdere) kleintjes weer in doe. Overigens heb ik (nou ja, mijn man eigenlijk ;-) ) de palletbox wel verzwaard met een paar stevige stukken hout.

Zo ziet het er uit:

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:41

ziet er echt grappig uit die 3 koppies in die bak! en ook grappig dat ze alle 3 van hetzelfde net zitten te knagen, leuk gedaan zo (& handig lijkt me)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:44

Wij hebben 2 ruiven, dezelfde als uit de openingspost :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:49

Paardje dat ik thuis heb kreeg het eerst in de trog die in de stal ingebouwd is omdat het vroeger een koeienstal was. Maar ze gooide het altijd op de grond. Nu krijgt ze het op de (cementen) grond onder het afdak bij mij voor de deur, waar ze de meeste tijd vertoeft.
Wat vies wordt en ze niet meer eet, gaat een stal in als bodembedekking. Ze gebruikt die stal nl alleen om in te plassen als het slecht weer is :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 08:44

loulou schreef:
ik heb helaas niet zo'n mooi groot afdak als jij ikdoemaarwat. mooie kist. vrees alleen dat die nog wat hoog is voor m'n shet?

zou een gitterbox iets zijn?
die kan aan een kant voor de helft open, dus dan kan m'n shet er denk ik ook wel bij.
en daar dan zo'n draadmat overheen zodat ze rustig moeten eten

Afbeelding

deze hebben we een tijdje gebruikt, daar schuurde ze hun manen aan af als ze gingen eten, ze kwamen dan langs de randen.
Ik vond het niet prettig, ze konden zich eraan stoten bovendien nam het bij ons teveel ruimte in beslag.
We gebruiken nu zelf gemaakte netten, deze heb ik besteld via www.huck.nl. op paddockparadijs.nl, vind je uitleg hierover, wij hebben mazen van 45mm, maar ik zou de volgende keer nog kleinere nemen.
Bevalt verder prima, doen langer met hun hooi, knoeien bijna niets meer en vertrappen dus zo ook weinig meer.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:05

ik zit ff op die site van huck, maar daar staan zoveel netten op. welke zou ik dan het beste kunnen kopen?? (link?) want ik zie door de bomen het nettenbos niet meer op die site

zou je dan 40 mm nemen of 30mm??