hoe zadelen jullie op?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RaniFreaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:02

Ik doe het hetzelfde als IndyPeanut :D

Whoopi1

Re: hoe zadelen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:34

Vastzetten zonder eten, poetsen, beenbescherming omdoen, sjabrak erop, bontje erop, zadel erop, los de singel vast maken. Deken er weer snel op (is geschoren) laarzen en cap op, dan hoofdstel, singel 1 strakker doen. Naar buiten, singel weer 1 strakker, opstappen instappen net voor draven deken eraf nasingelen en rijden..

Bij onze lespony's/paarden doen wij ook eerst beenbescherming om omdat de kids de singels vaak van het zadel (vzh) laten vallen, en die dan tegen de benen aan kletteren, vinden we niet zo fijn voor ze. Iedereen weet dat en dat werkt prima.

Zelf rij ik met drzadel, maar omdat ik het de lesklanten leer, moet ik (vind ik) zelf het goede voorbeeld geven.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 00:05

dat is idd een groot probleem wat jij daar opnoemt Whoopi1 dat de singels tegen de benen slaan..
als ik beginners moe helpen zeg ik ook altijd tegen de kids dat ze van te voren moeten kijken of de singel in de beugel zit zodat als ze het zadel erop leggen de singel niet omlaag valt.
ben er altijd bij als ze moeten opzadelen en ik leer het ze liever meteen goed, merk wel dat heel veel meiden die de kids moeten helpen dat niet zeggen met als gevolg dat paard de singel tegen benen opkrijgt..
veel van de pony's hebben bij ons op de manege geen been bescherming.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:43

Ach ik zou eerst dat kind eens blokkeren en verwijderen van hyves, dan heb je daar in ieder geval geen last meer van.
En hoe ik opzadel; eerst poets ik ze (nu in de winter is dat dus alleen de ergste modder en zand eraf halen, omdat ze zonder deken staan)
Dan leg ik mijn shabrak erop. Vervolgens leg ik het zadel erop, trek het shabrak nog even goed omhoog zodat hij niet knelt op de schoft. Dan doe ik de singel eraan en zorg dat deze losjes vast zit.
Vervolgens doe ik mijn beugels aan het zadel (die haal ik er altijd af ivm beschadiging) Dan singel ik gaatje voor gaatje wat vaster. En nadat ik heb losgestapt, singel ik hem goed aan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:57

Denk dat het weinig uitmaakt hoe je opzadelt ieder zijn eigen manier.
Ik ga poetsen daarna zadel+dekje erop die zitten altijd vast vindt ik net zo makkelijk, singel ligt dan al over het zadel ga naar de andere kant singel naar beneden, singel vast en dan net voor het rijden beide voorbenen even strekken, singel gaatje strakker en gaan met die banaan uiteraard controleer ik of alles netjes ligt voordat ik opsta. En na het los rijden even de singel nakijken en eventueel nog aansingelen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:49

De ene keer vastzetten de andere keer niet, poetsen, dekje, zadel, cap op doen, hoofdstel om en gaan met die banaan. In de bak ga ik pas aansingelen soms ook niet ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:41

Nou ik pak marnix, en poets hem eerst lekker goed, dan pak ik 2 dekjes uit mijn kast, en dan laat ik hem kiezen :P

hij bijt in de gene die hij niet wilt :D heb ik hem aangeleerd :P

en dan leg ik het dekje op, dan bontje eroverheen, en dan mijn zadeltje erop, dan maak ik de singel vast op gaatje een

laat ik marnix 2 minuten staan, volgend gaatje
en zo door, totdat we op gaat 4 zitten
en dan gaan we rijden, voordat ik ga draven zet ik hem nog op vijf

Het hoofdstel doe ik op het laatste moment, dan laat ik hem staan. En doe ik mijn laarzen aan, marnix word of door iemand vast gehouden, of gaat mijn duwen terwijl ik mijn laarzen aandoe :P dan capje op, zweepje pakken, eventueel spoortjes om de laarzen en gaan met die banaan :D

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:46

Ik zet 't paard op de spuitplaats/gang/solarium (net wat vrij is) doe mijn shabrak op, dan 't bontje en dan het zadel. Zorg dat alles goed ligt, en schud even het shabrak + bontje 'in' het zadel. Singel vast maar niet strak, benen om en om strekken. En de singel nog iets straker, en voordat ik er op stap nog even singel controleren :)

ElonaKasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:49

wel, mijn paard staat in een douche ( dus vast aan 2 touwen ).
bortstel hem eerst
dan leg ik het zadeldekje er rustig op dan mijn zadel die ik er ook rustig op leg en er niet op gooi.
dan singel ik gaatje per gaatje bij....
dan doe ik zijn hoofdstelletje aan en we zijn vertrokken om een toereken te doen (;

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:53

Wat ik altijd doe is gewoon als een schabrak al met lussen vastzit aan een zadel, rustig eropzetten alles op goede plek neerleggen en dan rustig aan gaatje voor gaatje de singel aansingel.

Is het schabrak los dan eerst deze erop en dan pas het zadel.

voor ik erop ga even de voorbenen 1 voor 1 naar voren laten strekken zodat het vel niet dubbelligt onder de singel.

en dat kind dat jou gaat vertellen wat je doen moet is gewoon een stom kind dat groen en paars ziet van jaloezie <:) <:) :){ :){ .

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:45

Ragdollcat schreef:
en dat kind dat jou gaat vertellen wat je doen moet is gewoon een stom kind dat groen en paars ziet van jaloezie <:) <:) :){ :){ .

Idd :+

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:55

wat een rare reactie van dat meisje.

ik babbel altijd lekker tegen me paardje. poets haar en geef een snoepje.
dan beschermers rond om. dekje erop, bontje erop, zadel erop. terweil ik lekker door blijf babbelen.
(vind me paard altijd erg leuk die reageerd er gewoon op echt grappig soms. en ze word er rustig van ze vind aansingelen niet zo leuk
en door het praten heeft ze er geen erg in.)

dan me dekje en bontje perfect doen zodat het echt goed ziet. kan me er namelijk dodelijk aan ergere als me dekje scheef zit ofzo.
dan de singel en gaatje voor gaatje.

en daarna een snoepje omdat ze braaf was met aansingelen.

xxmaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:40

ik zet mijn pony niet vast, hij blijft gellukkig heel braaf gaat niet rondjes draaien bv. maar als je een pony/paard hebt die vervelend is dan moet je mischien buiten de stal opzadelen omdat ze er anders nare herrinneringen aan kunnen overhouden, dus dan borstel ik en doe dan eerst de peesbeschermers om, dan dekje + bontje en dan het zadel + singel vastmaken, kan opzich niet zo strak gelijk odat mijn pony zijn buik uitzet ;( maar nee hoe zij het dan doet is echt heeel fout, (in een keer heel strak dan doe je je pony ten eerste pijn en ten 2e dan krijgt hij zadelnijt (hoe schrijf je dat haha)) dus jou doet het opzich goed, alleen 1 ding als je haar-laat eten dan kunnen ze last krijgen van buikpijn tijdens de training eigenlijk moet je paard een half uurtje voor dat je gaat rijden niks meer eten (er kan ook hooi aan het bitvastblijven waardoor ze kunnen stikken) dus ik adviseer je haar-hme danniet te laten eten

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:45

Mijn verzorgpaard mag altijd eerst even snuffelen aan het zadel, Dan zadel ver naar voren leggen, dekje goed omhoog trekken (voor ruimte bij schoft) en dan naar achteren schuiven op de goede plek.
Met aansingelen niet in 1 keer strak ;) Doe altijd eerst losjes aansingelen, dan na 1 minuutje nog 1 gaatje en dan in de bak het laatste gaatje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:11

M_hartje_M schreef:
Nou ik pak marnix, en poets hem eerst lekker goed, dan pak ik 2 dekjes uit mijn kast, en dan laat ik hem kiezen :P

hij bijt in de gene die hij niet wilt :D heb ik hem aangeleerd :P

Ojee, Flame kan enkel kiezen uit haar boomloos zadel of helemaal geen zadel/dekje niks niet.
Doe ik het dan helemaal verkeerd? ;(

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:35

ik "gooi" me singel op de kont van mijn pony.
dan leg ik het zadel en shabrak er tegelijk op andere keer eerst shabrak en dan zadel.
pak ik het shabrak beet dat hij goed kom te liggen onder het zadel.
maak ik me singel licht vast.
loop naar de andere kant daar ook licht vast maken.
weer naar de begin kan die op zijn juiste strakheid zetten.
dan me laarzen aan gaan doen cap op.
singel spanner pakken en aansingelen (ik kan het niet zonder dat ding inverband met een arm die niet 100% mee werkt meer)
dan hooftsel.
benen naar voor laten steken en zorgen dat er geen haartjes meer klem zitten (zeker nu met de wintervacht)
en dan naar de bak en rijden maar.

Aapje_0245

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:06

Raar verhaal.

Mijn idee is, doe het lekker op je eigen manier en bemoei je niet met andere!

Die van mij staat altijd los in zn stal en dan inderdaad dekje en daarna t zadel erop. De singel rustig aansingelen maar in de bak singel ik pas echt aan

Ismay1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:55

Haha,, als het paar zichzelf zo heeft neergezet is het wel grappig ;)!

Hoe jij het doet is beter hoor!

Ikzelf leg ook altijd eerst het dekje erop, vervolgens het zadel. Dan maak ik de singel aan ene kant van t zadel vast, dan aansingelen (nouja niet echt 'aansingelen' gewoon vastmaken, niet strak),, dit moet ik rustig aandoen aangezien mijn paard rugklachten heeft gehad en nu singeldrang heeft (nouja,.. het gaat beter). Vervolgens beschermertjes om.. nog een gaatje.. mn eigen laarzen aantrekken, nog een gaatje.. cap etc pakken.. nog een gaatje.. en in de bak nog 2 gaatjes.

Sowieso is het altijd beter om in stukjes aan te singelen: in de stal/op de poetsplaats.. voor het opstappen nog een gaatje en na het instappen!

melaniejha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:24

Ik singel ook altijd een voor een aan..

Smushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:14

hmm, volgens mij verschilt het per persoon niet zoveel hoe je opzadelt hoor. :) iig is er aan jouw manier niks fout en vraag ik me echt af hoe zij het dan wel niet doet? nouja, hoe ik het doe:
paard is gepoetst, dekje stukje op de hals naar de goede plek laten glijden, zadel op het dekje leggen, kijken of het goed zit, singel op het eerste gaatje, halster losmaken en hoofdstel om + riempjes vast maken, singel gaatje strakker, wandelen naar de bak, singel gaatje strakker, tuig checken, beugels op maat, opstappen, na 2 minuten ongeveer nog een keertje aansingelen. :):)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:06

Paarden staan hier altijd buiten. Ik geef eerst hooi en ga dan mest doen. Soms eet 'ie nog wat als ik opzadel, soms is het al op ;)
Hij staat dus niet vast. Als het nodig is, poets ik hem waar het tuig komt. Dan dekje of schapenvacht erop (ik varieer van kant met opzadelen, hangt er vanaf hoe hij staat :P), zadel erop. Singel aan allebei de kanten vastmaken, dekje bij de schoft nog een keertje aantrekken en dan hoofdstel om. Singel nog wat strakker, beentjes naar voren trekken, nog een gaatje aansingelen en dan gaan :) Soms doe ik ook eerst het hoofdstel om, net waar ik zin in heb. :)

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:38

paard staat op de wei en los.. eerst dekje erop, dan zadel. Los aansingelen, dan even lopen en in een paar keer strakker aansingelen, zodat ik niet even later onder zijn buik hang te koekeloeren...

Het is je maatje toch? Toch niet een leger soldaten die je op moet leiden om te killen?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:13

doe eerst me hoofdstel, me pony heeft ernstige zadel dwang.
daarna de pad me bontje zit altijd nog aan me zadel.
leg me zadel erop ,
doe daarna me singel er aan aan de ene kant.
singel ik rustig aan op 2 om 2 dan ga ik me beugels doen daarna gaat de singel weer aan beide kanten een gaatje omhoog

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:57

ow geweldig }> hihi

hoe ik mijn paarden opzadel tja om het te vertellen is wel lastiger eigenlijk is het gewoon automatischme :D

voor de box kan ze vast zetten met zon ketting die je ook hebt in de trailer
dan gaan eerst de dekens af dan lekker alle borstel er over dan doe ik der peesjes om of bandages
dan pak ik mijn shabrak en dan het zadel dan maak ik het shabrak vast en trek ik het shabrak goed in de boom van mijn zadel dan leg ik het hele prut goed neer mooi achter de schouder en hand breedte singel
dan singel ik aan dan doe ik haar beentjes effe naar voren en dan singel ik verder
dan doe ik het hoofdstel in en dan gaan we naar buiten en singel ik na en trek ik nog een keer haar beentjes naar voren :)

en mijn andere paardje heeft nog een bondje en dan doe ik eerst shabrak dan bondje dan zadel en dan vastmaken en dan goed leggen en aansingelen ;)

vind dat wel grappig dat zon kind dat durft te zeggen :P maar volgensmij is ze wel dom en blond :P

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:29

@farahtjuh: hoe raad je dat? dat dat kind blond is hihi