Solliciteerd mijn paard voor knaagdier???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: Solliciteerd mijn paard voor knaagdier???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:18

:') Dit voegt idd echt wat toe aan het onderwerp.. Mijn excuses voor de spelvout... :Y)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:19

Hihi, sorry, noem het maar 'beroepsmisvorming' :p
Succes nog met je knaagdier ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:14

Mijn pony was/is ook te dik, die heeft echter wel onbeperkt hooi.
Hooi van een goede kwaliteit in een hooinet met fijne mazen, evt aangevuld met stro om te eten of oud hooi werkt echt superfijn.
In de zomer heeft ze met een graasmasker gestaan en 's nachts op onbeperkt hooi. Liever dat ze hooi dan gras eet, zet veel minder aan en ze doen er langer mee. Dat heeft ontzettend geholpen met haar op gewicht te houden dit jaar.
Misschien heb je er nu niks aan, maar eventueel een tip voor als ze nog op gras staan of voor volgende zomer.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:23

Op het moment komt ze eindelijk op gewicht en dat wil ik graag zo houden.. Door medische redenen van mezelf werkt ze wat minder dan anders, dus dan zitten de kilo'tjes er gauw weer aan.

Zoals ik eerder heb aangegeven hebben we geen hooi om haar plenty van te voeren, het is supergoed hooi en ik merk aan de anderen dat ze met een halve plak echt bommetje vol zitten.. Shania niet, daar zit geen stop op.. Oud hooi is niet aan te komen hier en mijn vriend wil ook geen nieuw hooi aankopen,de zolder ligt immers vol.. Daarbij zijn wij een biologisch bedrijf en moet je goed zoeken wil je echt mooi biologisch hooi aan kunnen kopen..

Het hooinet heb ik nog niet geprobeerd, heb wel een nieuwe gekocht met fijne mazen, maar moet nog even zien hoe ik het het beste kan bevestigen zodat ze het niet alsnog in een mum van tijd op heeft.. Het is nu over, maar als ze weer wat gaat uithalen heb ik dat achter de hand in elk geval..
Volgend jaar tijdens het weideseizoen hoop ik mijn paddock af te hebben en kan ik de uurtjes weide beperken zodat ze toch mooi op gewicht blijft.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:30

Graaskorfje om 's nachts? Wel een beetje zielig geef het toe maar als oplossingen die je nu hebt gedaan ook niet meer werken zou ik toch dat eens proberen.

Groetjes genja

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:43

Zoiets kunnen we ook nog aanschaffen.. :Y)

Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:50

Ik heb een grote vierkante die aan de hoeken vast zit. Je zou hem ook bewust vrij kunnen laten hangen, dan krijgt ze er minder snel vat op en duurt het langer. Of ze wordt zo gefrustreerd dat ze zich weer op andere dingen uitleeft :')

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, met het hooi. Je zou het hooi ook nog kunnen mengen met stro en dan in het hooinet doen. Ideaal voor een dieet op die manier, krijgt ze minder binnen en doet ze er veel langer over :j

Twee hooinetten over elkaar kan ook nog, ook weer lastiger om te eten.

Haha, dat is wel heel sneu vind ik. Hoewel ze daar vast ook flink herrie mee kan maken :D metaal op metaal is niet goed voor je nachtrust :')

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:52

Ja, ik vind dat ook sneu! En idd, dan gaat ze niet voor knaagdier, maar bij de drumband ofzo.. _O- ;)

Ik ga het morgen eens proberen met dat hooinet, gewoon eens zien hoe lang ze er dan mee bezig is..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:00

Sita_ schreef:
Onbeperkt hooi begin ik echt niet aan, sorry.. Ze is al moddervet en ons hooi (van eigen land) is te voedzaam om het onbeperkt te geven... Vorig jaar heb ik zo ongeveer onbeperkt gegeven en geloof me, op een Haflinger zit geen stop. Het is een bodemloze put..
Ik ga haar niet volduwen met eten, wat ze niet nodig heeft, omdat ze haar gedonder moet houden.. Ik heb er nog 5 op stal die dan ook onbeperkt moeten gaan krijgen omdat die anders gaan donderen omdat die ook de hele nacht eten willen.. ;)

Carboleum is vast in België of DLD nog wel te krijgen, daar kom ik met regelmaat, dus dat valt wel te regelen. :)

Hooinetten heb ik zat, dus dat kan ik wel proberen..

Voor mij is onbeperkt ruwvoer continu kunnen eten en of het nu gedosseerd is door en hooinet of iets anders maakt bij mij niks uit, zolang ze maar wel tot de volgende voerbeurt wat te knagen hebben. Als je het in een hooinet doet moet ze er al wat meer moeite voordoen en heb je dus minder hooi nodig. Ik voer mijn paard op stal ook in een hooinet 5-6 plakken en dit is de volgende dag nog niet op.

Wel fijn dat het eindelijk opgehouden is.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:22

Dan hebben we dezelfde definitie over onbeperkt toch? :Y) Ze krijgen max. 2 plakken per dag, wanneer ze overdag op de wei staan... 5/6 plakken is bekand een heel pak.. Nou, daar begin ik echt niet aan.. Dan past ze straks ook niet meer door de staldeur..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:39

Ik vind 2 plakjes echt heel erg weinig, persoonlijk...
Dan heb ik het niet eens over dieet of niet. Het spijsverteringssysteem van een paard is gemaakt op 24 uur per dag eten en in beweging zijn. Anders functioneert het gewoon veel minder goed.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:48

Ze staan overdag op het weiland en krijgen smorgens en 's avonds hooi.. Als het hooi op is hebben ze tot aan de knieen aan toe stro om op te knabbelen. Ik hoef verder geen op of aanmerkingen op ons voerbeleid.. Het hooi zit vol alles wat ze nodig hebben en het zijn natuurlijk ook geen pietluttige plakjes, maar toch wel dikke plakken.

Aangezien het probleem opgelost is en ik verder voorzien ben van veel goede adviezen hoeft er niet perse meer gereageerd te worden, want het gaat zoals je leest toch offtopic..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:59

TS gaf al aan dat de paarden na 2 plakken vol zit, wat vaak voorkomt bij kwalitatief goed hooi.

@TS: Ja wij hebben echt vogeltjesland hooi, het is dus puur buikvulling en heeft geen inhoud m.u.v. droge stof. Het is grof en stengelig en daardoor doen ze er ook langer mee.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:00

misschien een graasmasker omdoen 's nachts

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:04

daffie1986 schreef:
TS gaf al aan dat de paarden na 2 plakken vol zit, wat vaak voorkomt bij kwalitatief goed hooi.

@TS: Ja wij hebben echt vogeltjesland hooi, het is dus puur buikvulling en heeft geen inhoud m.u.v. droge stof. Het is grof en stengelig en daardoor doen ze er ook langer mee.

Dan is het inderdaad makkelijker en gezonder om er 6 plakken van te geven.. :)

Ik ben gewoon bang dat wanneer ik zoveel ga voeren ik straks een bevangen paard ofzo ga krijgen.. Ze zijn al best gevoelig daarop.. Dus daar zit ik niet op te wachten.. :o Daarom krijgen ze weinig, en idd ze zitten gewoon vol van 1 plak per voerbeurt... Ik voer zelfs heel soms maar een half plak zelfs omdat de plakken zo dik zijn.. Het komt van eigen land, dus we weten precies wat er in zit..

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:18

Sita_ schreef:
Verder ga ik haar niet volproppen met eten om haar zoet te houden, ik zie het maar als een kind met een lolly op de bank houden omdat ze op moeten houden met zeuren.. ;)

Met een beetje kennis van paarden (evolutionair gezien) weet je dat bovenstaande slaat als een tang op een varken. Zoals al eerder vermeld is een paard 'gemaakt' om zo'n 19u per dag te knabbelen. Dus van zoet houden is geen sprake. Bovendien is ie 's nachts niet aan het zeuren omdat ie zich verveelt, hij is z'n stress aan het afreageren omdat ie zijn voorgeprogrammeerde gedrag niet kan uitoefenen.

Verder fijn dat je het hooinet met fijne mazen gaat uitproberen! Hoop dat ie daardoor een stuk langer bezig is met knabbelen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 20:28

Natuurlijk spreekt uit die quote een aardig vleugje sarcasme.. ;)
Wanneer een paard 19 uur moet knabbelen per dag en tussen 23 uur en 23.30 zijn laatste voerbeurt krijgt en tussen 6.30 en 7 uur weer de eerste van die dag en daartussen in contstand eten heeft (hetzij gras, biks, hooi of stro) dan zt ik toch aardig dicht bij wat hij per dag hoort te knabbelen..

Nogmaals, ik ben niet van plan mevrouw meer te gaan voeren dan de rest.. Ze krijgen alle 6 hetzelfde aangeboden en er is er geeneen gestressed dat ze halverwege de nacht even niks (op stro na) te vreten hebben... Shania ook niet, het is gewoon een aanwensel wat een gewoonte geworden is (was)..

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:33

Ik gebruik een oplossing van peper met water. Azijn werkt ook goed. Of ijzeren strippen gaan gebruiken.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:54

Onze fries is vorige week begonnen met het knagen aan de buitenbekleding van de stal. Ze kan met haar hoofd door de halve deur naar
buiten, en daar heeft ze een flink stuk uit de geteerde (!) planken geknaagd.
Inmiddels zitten er metalen strips om de randen, dus dat lukt niet meer.
Ik kan TS helemaal begrijpen wat voeren betreft, ook onze fries vreet door tot ze er bij neer valt,
en is inmiddels, omdat ze meer binnen staan tonnetje rond aan het worden.
Ze krijgt haar hooi ook al uit een dubbel hooinet, heeft liksteen, ect.
Ze krijgt 7 keer per dag eten, om een uur of 12 's avonds voor het laatst.
Ik snap dat de paarden liever buiten staan, maar ons land ligt zo laag en is zo nat, ze zakken er
tot over de kogel in weg, ik vond het gevaarlijk worden, ze konden amper nog fatsoenlijk lopen.
Nu staan ze de hele middag in de bak, en daar voer ik ze dan ook een keer ( of 2)
Ik baal daar zelf ook van, maar het is even niet anders.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:06

Je hebt ntuurlijk ook nog eens een verschil in plakken he mensen ;) Niet alleen kwa inhoud wat bij Sita echt wel goed zit, maar ook hoe fijn het geperst is, en hoe groot de plakken zijn. 1 plak bij mij op stal eten 3 paarden van ;) Zijn plakken van 50 bij 100 cm :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:21

marleen_usar schreef:
Het schijnt dat paarden die knagen een tekort van iets hebben,als je iedere dag een scheut appelazijn door het voer doet stoppen ze na 2 weken met knagen.

Waarom helpt juist appelazijn?

Mijn fries begint sinds een paar weken aan het houten hekwerk in de wei... ik verdacht de kwpn'er er van(die doet dit al jaaaaren, fries voorheen nooit maar heb ze op heterdaad betrapt ;) ) en haar bloed is volledig onderzocht ook op mineralen&sporenelementen enz en ze komt niets te kort?
Ik heb zelf ook altidj het idee dat ze het niet zomaar doen, dus wil de oorzaak graag aanpakken, dus ben benieuwd waarom de appelazijn juist zo goed is?
Ze doet het trouwens als ze in de wei staat samen met haar maatje en er nog volop hooi & wilgentakken liggen... ze wandeld dan door de wei richting bak gaat ff lekker rollen en daarna in de opening van de bak vreet ze de palen op(de rest zit stroomdraadje langs dat doet ze dus niet meer:= )

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:11

Renske: Heeft je fries het niet afgekeken van je andere paard?
En idd, wat zit er in appelazijn wat het zinvol maakt om dit te geven?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:18

Tja.. Ieder weet hier dat het beste zou zijn om 24/7 wei te doen.
Zelf doe ik dat ook niet hoor. En heb ook een luchtzuiger.

Teer! Is de oplossing hier :)
Gewoon een dikke drap teer er over heen. Heb ik op het hout en voerbak zitten ;)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 09:50

Nou, even tijd voor een update.. :)

Ze knaagt nog steeds niet, ze heeft het wel geprobeerd trouwens maar ze kwam daarmee van een koude kermis thuis.. ;) En ik heb het hooinet ook geinstaleerd.. Heb niet echt het idee dat ze er langer over doet dan anders, maar ze amuseert zich er iig wel mee.. :)
Ook hebben we een licht buiten gemaakt en dus de weide-tijden aangepast zodat ze langer buiten kunnen staan.

Het liefste heb ik ze toch 24/7 buiten, maar ik durf het gewoon niet omdat ze wel geschoren is en géen schuilmogelijkheid hebben... Met het weer wat ze voorspellen ben ik ook wat huiverig.. Ik heb het idee alweer geopperd bij de instantie waar we de weides van hebben, maar die houden helaas voet bij stuk..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:14

even een tip voor mensen met bevers waarbij alle gangbare middeltjes niet helpen

ten eerste: leg een flink stuk hout in de stal waar ze wel aan mogen knagen
ten tweede: smeer al het hout in met hun eigen verse stront(plastic zakje om je hand, verse drollen pakken en smeren)
als paarden ergens vies van zijn is het wel hun eigen ontlasting
paar dagen volhouden en ze eten echt niet meer van die plekken

het hielp bij mijn bever uitstekent en hij vrat echt hele stukken hout op
kerstbomen en braamstruiken zijn hier ook in geen velden of wegen meer te bekennen terwijl de vorige eigenaar er in 30 jaar niet vanaf kwam