Wonen bij je paard-alleen voor rijke mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:13

wij wonen nu zo'n ruim 4 jaar in dld met de paarden aan huis (en bak en stallen en wei...dus hoeven niemand daar verder voor lastig te vallen :D ) ,en tja het is hier goed te doen,mijn vriend werkt over de grens in nederland en ik ben thuis,zorgen voor alle dieren en huishouden..

maar even een weekend weggaan is er inderdaad niet bij,zelfs 1 lange dag weggaan leverd al problemen op,je raakt een stuk vrijheid kwijt ja,maar aan de andere kant heb je dan wel weer de voordelen van paarden aan huis hebben staan..

overigens hebben we voorheen onder de rook van rotteram gewoond,waar ik iemand kende die een paard gewoon in de schuur had staan,en nee niet ruim,beest moest de schuur delen met fietsen en andere spulletjes,dus er was een ruimte ter grote van een stand waar ze achteruit in moest lopen om zo verder de hele dag in die schuur te staan..,en daar verbleef zij de winters in,in de zomer gingen ze dan het land op...

rijden deden ze in de bak van de vereninging,dus ook daar werd verder niemand voor lastig gevallen met bak huren enz...

dus ja..als je echt wil,kan je een paard nog wel in een schuurtje in de tuin kwijt en hoef je niet rijk te zijn om een paard aan huis te hebben,of dit nu echt zo prettig voor een paard is,is een 2de vraag :D

en ik had een vriendin die een huisje huurde en daar zat best een leuke achtertuin bij,voorgedeelte was voor 6 honden,achterstuk:3 stallen en 3 paarden...

soms kan het best goedkoop,als je maar in het goede gebied woont en geen problemen hebt met gemeente of buren...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:24

Prisca schreef:
Ik zou hem NEVER nooit aan huis willen hebben. Heerlijk de avonden dat ik niet hoef te gaan en als ik weg wil ALTIJD wat moet regelen. Nee hoor de vrijheid geldt voor mij ook erg. Als ik een keer niet kan of ben ziek of de meiden is er altidj wel iemand die hem op wil pakken.

Denk ook niet dat paarden aan huis goedkoper is dan in pension denk zelfs duren en dan ook nog het werk en onderhoud. Plus jemoet er altijd meerdere hebben.
En vele hebben geen bak dus ben je altijd nog veel tijd en energie en geld kwijt aan vervoer en kosten huur bak. Bij ons kan je de bak in iedergeval niet meer los huren. En TERECHT.

Plus ik vind als je paarden aan huis hebt je niet meer veel kan werken. Dit omdat je dan geen controle hebt dus je mist een stuk vrijheid.

Eens!
Ik heb paarden aan huis en heb het er voor over....de nadelen zijn zeker zo groot als de voordelen. :j
Heb idd meer paarden, maar eigenlijk teveel. Niet dat zij het erg vinden dat ze zoveel vrij hebben ;)
Het onderhoud is veel werk en kost veel geld omdat we geen boerderij hebben en dus ook de goede-dure machines niet. Verder moet je ook de hypotheekkosten doorberekenen, iig wij hebben dit huis gekocht óm de paarden aan huis te kunnen zetten. Daardoor is het huis veel duurder geworden tegenover de oppervlakte en luxe die we ervoor gekregen hebben.
Het is wel heerlijk om ze te vaak zien op een dag en je de bak niet hoeft te delen.
Als je goed ziek bent is het idd ook een zware last, want ze moeten wel op tijd eten.

Lijkt me niks om wat te huren en dan alsnog op een pension (aan huis) te staan...Zit je zo dicht op je stalgenoten dat me dat niet prettig lijkt.

Ook een stacaravan zoals eerder genoemd mag natuurlijk niet zomaar in Nederland.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:25

Wij wonen vrijstaand in het buitengebied van Hoevelaken.
Schuur stond er al en stallen hebben we er zelf in gebouwd.
We hebben een kleine bak aan laten leggen en verder kan ik rijden bij de rijvereniging mits er geen lessen zijn.
Met de wei heb ik ook echt heel veel geluk want ik mag een hele grote wei van kennisen gebruiken en die ligt achter ons huis dus dat is echt ideaal.
Ik heb er wel bewust voor gekozen om in de winter mijn paarden in pension te zetten ivm de faciliteiten omdat mijn merrie herstelende is van een hele zware blessure en als de winter net zo slecht wordt als afgelopen jaar is een binnenbak waar je gewoon iedere avond terecht kunt wel erg fijn.
De jonge beesten staan wel nog thuis en voor iemand die echt puur receatief bezig is en het niet erg vind als je van de winter een paar weken even niets kunt doen is het ook in de winter een heelijke plek hoor maar ik kies dus voor pension in de winter.
Wel moet ik er bij zeggen dat we allebei echt wel een heel goed inkomen hebben en ik denk ook dat we dit anders nooit zouden kunnen betalen en ik vraag me af of je dat ook zou moeten willen want hoe leuk is je paard aan huis nog als je er iedere maand voor krom moet liggen.
Dan zou ik liever in een leuk appartementje wonen en mijn paard ergens in pension en geld over houden om ook nog andere leuke dingen te kunnen doen.
Maar die keuze is natuurlijk volledig aan jezelf :)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:30

Tjady schreef ;
Ik vind dat ik heel "rijk" ben. Ik heb mijn paarden aan huis. Ik ben niet rijk in geld, wel in hoe ik leef en de luxe van mijn dieren bij mij thuis.
Vijf jaar geleden heb ik een boerderijtje gekocht in Friesland( woonde in noord-holland) met 2 hectare land erbij.
Ik werk er hard voor en moet echt wel op mijn uitgaven letten, door dat te doen, krijg ik er heel veel voor terug.
Het is een kwestie van keuze maken. Als je wilt verhuizen naar een plek waar je het wel kan betalen, is het ook mogelijk als je niet rijk bent

bij mij is precies zo hellemaal mee eens

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:35

paarden aan huis is ook lang niet alles, en het is ook niet goedkoop ja de kostte kwa stalling ja maar er komt ineens veel meer bij kijken als je bak bodem uiteindelijk niet goed blijk te zijn moet er een nieuwe bodem in ook erg prijzig! en wat dacht je van je omheining wat je moet hebben. En je moet een tractor voor de bak te slepen dan moet je ook nog een sleep kopen enz..

wat ik wil mee geven de paarden aan huis zijn niet duur maar wat er bij komt kijken is een hoop!

En je moet inderdaad alles zelf doen ik heb gelukkig een paar pensionklanten die de paarden buiten zetten wanneer ik op school zit, en kan altijd wel wat regelen als ik op vakantie ben of een avondje er niet ben met mijn pensionklanten of buren dat doen we allemaal voor elkaar :)

Ik vind het wel lekker hoor je mag zelf alles bepalen maar soms mis ik wel de faciliteiten die ik had (binnenbak,stapmolen enz.) want als het weer zo'n winter als vorig jaar word ben ik bang dat ik toch voor 2 maanden naar een andere stal moet gaan vanwege dat mijn paard anders zijn box niet uit kan komen.

ElCamino

Re: Wonen bij je paard-alleen voor rijke mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:06

Tja....ik heb hem 13 jaar op een pensiostal gehad, was er elke dag en liet hem nooit staan, ging ook niet met vakantie want ik wil er niemand anders op hebben.
Nu staan ze 2 jaar bij huis, er moest er 1 bij want wil hem niet alleen hebben... qua onderhoud ben ik minder duur uit, omdat ik eigen hooi heb.
Ook als we hooi laten persen ben ik goedkoper uit dan dat ik een baal koop.

En tja, ik ging nog steeds niet met vakantie en moet alles zelf doen.
Ik voer ze niet op vaste tijden in het weekend, we gaan gewoon een dag weg en voer wel als we thuiskomen.

En in de winter rij ik gewoon niet als het niet kan, ze staan 24/7 buiten. Ben met rijden iets makkelijker geworden dan vroeger, toen stond hij op stal en moest hij eruit, nu staan ze 24/7 buiten en sla ik makkelijker over...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:15

Ik lees dat het de meeste dus wel gelukt is om werk te vinden. Gelukkig maar, want het lijkt me niets om zoveel kilometers te moeten maken richting randstad om daar te werken. Helemaal al niet omdat het buitenwonen met paarden aan huis veel werk met zich meebrengt.

Of het, het waard is, je paard aan huis? Ik vind van wel. Ondanks de zorg en het werk dat je er aan hebt is het wel heel erg leuk en fijn om alles zelf in de hand te hebben. Maar op koude, natte winterdagen ben ik best wel eens jaloers op pensiongasten.. Dan is het nog wel eens beholpen. En inderdaad je bent wel beperkt in je vrijheid.

Maar nogmaals, ik zou niet willen ruilen. Maar ik ben dan dus wel zo'n verwende doos met 3 hectare eigen grond op de Utrechtse Heuvelrug. ;)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:22

ElCamino schreef:
Tja....ik heb hem 13 jaar op een pensiostal gehad, was er elke dag en liet hem nooit staan, ging ook niet met vakantie want ik wil er niemand anders op hebben.
Nu staan ze 2 jaar bij huis, er moest er 1 bij want wil hem niet alleen hebben... qua onderhoud ben ik minder duur uit, omdat ik eigen hooi heb.
Ook als we hooi laten persen ben ik goedkoper uit dan dat ik een baal koop.

En tja, ik ging nog steeds niet met vakantie en moet alles zelf doen.
Ik voer ze niet op vaste tijden in het weekend, we gaan gewoon een dag weg en voer wel als we thuiskomen.

En in de winter rij ik gewoon niet als het niet kan, ze staan 24/7 buiten. Ben met rijden iets makkelijker geworden dan vroeger, toen stond hij op stal en moest hij eruit, nu staan ze 24/7 buiten en sla ik makkelijker over...

Ik heb precies hetzelfde als jou. Heb er alleen nog een pensionpaard bij dus zit in totaal op 2 1/2 paarden ( 1 shet)
Ik vindt het heerlijk om ze aan huis te hebben. En als er iets stuk is of er moet weer wat gebeuren kom ik tenminste van mijn luie reet af :D Als ik wakker wordt kijk ik naar achteren en staan ze op mij te wachten. Geen gezeur van andere mensen over wat ik wel of niet moet doen. Heerlijk

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:34

Ik vind het ook erg fijn om ze aan huis te hebben.
Ben er alleen wel voor naar Noorwegen verhuisd ;)
En het is idd een nadeel als je op vakantie wilt.We hebben altijd oppas voor ons huis en onze dieren.Dat is voor iedereen het prettigst.
Maar wel lastig om te vinden,want je laat toch niet zomaar iemand oppassen....

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:41

ach ja zo ieder z'n ding. ik heb een paard gekocht om te rijden en niet om er naar te kijken in m'n achtertuin ;-) Ik vind het heerlijk dat ik gewoon elke dag van het jaar kan rijden en niet met dit baggerweer naar een zooitje blubber achter m'n huis moet kijken.

Buiten dat vind ik het gewoon echt niet te betalen, een huis met een goede wei, stallen, bak etc. Helaas niet iedereen kan miljonair zijn of een huis van een paar ton betalen. Ben dus blij met m'n paardje in pension. Ook vind ik het fijn om andere ruiters te spreken en ervaringen uit te wisselen. Zo hoor je nog eens wat! Maar zoals ik zei 'ieder z'n ding'.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:05

ik zou ook wel paarden aan huis willen hebben, helaas heb ik niet zo veel geld en mijn ouders ook niet :')

Maar wat de TS in de openingspost schreef, dat op pensionstalling niet goed zou zijn, andere mensen die zich met je bemoeien en dat je er niet bijbent als er iets met je paard gebeurd, vind ik niet helemaal waar.

Ik sta met mijn paard op een manege, er zijn nauwelijks mensen die zich er echt mee bemoeien. Ja, de paar die het doen, die negeer ik toch. Daarbij ben ik juist blij dat er veel paardenmensen zijn, ze hebben vaak tips, trucjes of kennis die mij heel goed kunnen helpen.

En trouwens, stel je hebt je paarden aan huis staan en je bent even boodschappen doen. Als je paard dan koliek krijgt of uitglijdt n de wei, ben je er ook niet bij. Op de manege waar mijn paard staat, is er bijna altijd iemand aanwezig. Meer kans dat iemand erbij is als mijn paard niet in orde is.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:54

TS heb je zelf wel eens een oproepje geplaatst op marktplaats? Ik heb dat 5 jaar geleden gedaan en heb toen verschillende reacties gehad.
Uiteindelijk gaan wonen in een appartement van een oud soort landhuis, wat helemaal opgedeeld was in appartementen. Achter het huis waren 4 stallen en een wei, die huurde ik erbij. Dit was vlakbij Geldermalsen, dus best centraal.

Ik heb daar 8 maanden gewoond, met mijn 2 paarden. Het was een leuke tijd, en ik ben blij dat ik het heb gedaan. Soms moet je dromen in vervulling laten gaan om erachter te komen dat het toch niet is wat je echt wilt.
Ik miste de gezelligheid van stalgenoten, en ik miste mijn vrijheid, want ik ga gewoon graag af en toe op vakantie of een paar dagen weg. Inmiddels sta ik weer op een kleine pensionstal en woon midden in de stad ;)

Maar het kan dus wél! Ik woonde toen nog niet samen met mijn vriend, en betaalde het van mijn verpleegkundige salaris.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:01

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:15

TS, heb je een vriend? Anders heb ik nog een goede tip: zoek een boer :D! Mijn vriend heft samen met zijn ouders een boerderij, waar wij sinds een half jaar wonen en het is echt ideaal. Weiland en een schuur om de boxen in te plaatsen waren er al, mijn vriend werkt thuis, dus houdt een oogje in het zeil, als we een weekendje of langer weg willen verzorgt schoonpapa met liefde de pony's, we rijden in de wei of de bak van de buurman ... Wat wil je nog meer!

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet zie hoe ik dit voor elkaar had gekregen als ik geen boer aan de haak had geslagen. Tenminste, niet in Nederland. Wij wonen bepaald niet in de Randstad (Achterhoek), maar een huis met voldoende grond om paarden te houden (ik vind een hectare eigenlijk wel het minimum) is hier voor ons eigenlijk niet te betalen (als je heel goed zoekt misschien een bouwvalletje ergens, ook leuk). Je hoeft er niet rijk voor te zijn, maar ik denk dat het voor veel jonge mensen die net werken en op zichzelf of samen wonen toch wel heel moeilijk is. Misschien na 25 jaar sparen. Over de grens heb je trouwens wel echt prachtige boerderijen voor bijna niks, maar dan moet je wel heel noordelijk of zuidelijk zoeken. Waar wij zitten, t.h.v. Arnhem, doen de prijzen niet veel voor Nederland onder. En 135 km naar je werk, zoals ik ergens las, zou mij echt opbreken! Zeker als je dan ook nog een beestenboel te verzorgen hebt..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:30

Ik heb helaas paarden niet bij huis staan, dat is wel de bedoeling ooit als het lukt. Vriendlief komt uit Drenthe, het is de bedoeling om daarheen te verhuizen. Heel misschien ook wel net over de grens in Dld.

Sta nu op een stal waar ik helemaal alleen sta, dit zal ook zo blijven. :D
Stal is op ruime 5 tot krappe 10 min met auto, ong.15 min met fiets.
Het is hard en veel werken en ook nog eens best wel duur, alles moet ik zelf betalen. Maar ja, kwestie van keuzes maken. ;)

Wij gaan wel op vakantie, ik heb dan iemand (beste vriendin of familie) in huis voor onze 3 honden en voor de paarden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 01:02

reiziger schreef:
TS heb je zelf wel eens een oproepje geplaatst op marktplaats? Ik heb dat 5 jaar geleden gedaan en heb toen verschillende reacties gehad.
Uiteindelijk gaan wonen in een appartement van een oud soort landhuis, wat helemaal opgedeeld was in appartementen. Achter het huis waren 4 stallen en een wei, die huurde ik erbij. Dit was vlakbij Geldermalsen, dus best centraal.

Ik heb daar 8 maanden gewoond, met mijn 2 paarden. Het was een leuke tijd, en ik ben blij dat ik het heb gedaan. Soms moet je dromen in vervulling laten gaan om erachter te komen dat het toch niet is wat je echt wilt.
Ik miste de gezelligheid van stalgenoten, en ik miste mijn vrijheid, want ik ga gewoon graag af en toe op vakantie of een paar dagen weg. Inmiddels sta ik weer op een kleine pensionstal en woon midden in de stad ;)

Maar het kan dus wél! Ik woonde toen nog niet samen met mijn vriend, en betaalde het van mijn verpleegkundige salaris.

Goede tip, ga ik zeker proberen tzt. Leuk om te horen dat het dus toch mogelijk is ;)

@dilan1993: dat hangt dan ook af van waar je staat denk ik. In de randstad heb je een hoop betweters, en imo heb je dat in friesland bv veel minder.

@zidore: idd als je alleen een achtertuin hebt, ga ik daar geen paard in houden hoor. Niet voor het paard fijn en ook niet voor jezelf aangezien je dan niet kunt rijden.

@noordje: cool!

@xxxchaxxxx: ik weet niet of dat waar is hoor, als je ze thuis hebt dat dat even duur is. Ik zei eens tegen mn vader hoeveel stalgeld ik voor mijn haf betaal, en toen rekenden we uit dat hij voor datzelfde bedrag ong. 6 van zijn kwpn-ers kon onderhouden :+

@ajesca123: dat scheelt al, als je 2 inkomens hebt. Met 1 inkomen is het niet te doen.

hr1 schreef:
wij hebben de paarden ook aan huis,en ja het scheelt best wel veel per maand.
maar het kost ook een hoop tijd ,je moet uiteraard je paard en de stal onderhouden,maar wat dacht je van het land,spuiten/maaien/ploegen/inzaaien/slepen.
de afrastering heel houden ,je bak slepen scheppen en goed houden.
voor mij zijn er nog steeds meer positieve punten dan negatieve.
maar soms vergeten mensen wel wat erbij komt kijken als je ze thuis houdt!

Het is zeker veel werk, maar dat kan ook leuk zijn natuurlijk. Anders zit je toch maar binnen.

@mebianca: dank je ik ga die links even lezen:)

@kjoetie: daar heb ik ook over nagedacht om in duitsland te wonen, maar dan zit je toch met het probleem van werk vinden. Wat voor werk kan je daar krijgen?

@margje: ja ik heb een vriend :) En daarnaast wil ik niet van een vriend afhankelijk zijn :+ Als het uit gaat moet je al je paarden verkopen! Maar het is idd wel een voordeel, als je zo'n vriend hebt. Heb je wel geluk mee gehad!

Leuk om al die reacties te lezen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:42

Wij werken gewoon allebei in Nederland :) Mijn vriend in de ict in Margraten en ik bij het UWV in Roermond. Reizen met de auto allebei zo'n 3 kwartier tot 50 minuten (hoewel ik nu nog met het ov ga en dus langer onderweg ben, maar dat is een tijdelijke situatie en ik werk parttime). In de zorg kun je in vergrijzend limburg altijd aan de slag en er is hier ook redelijk veel laag opgeleid werk. In welke sector zou jij zoeken dan?

Overigens vind ik de hoeveelheid werk van 2 paarden aan huis meevallen hoor. Ik ben er iedere dag een uurtje zoet mee qua verzorging en in het weekend wat langer (dan doe ik ook grotere voorkomende werkzaamheden zoals weideonderhoud). Ik ben niet zo'n fanatieke ruiter en ik geniet enorm van de omgang en aanwezigheid van de dieren hier. Ik mest altijd direct als ik thuiskom van het werk en dat is heerlijk om af te schakelen. Voelt ook erg lekker en voldaan als de dieren dan weer fijn verzorgd staan-en er kan voor mij geen nadeel op tegen het voordeel dat ik precies bepaal wat en hoeveel ze wanneer eten, dat ik kan uitmesten en opstrooien hoe ik maar wil en alles kan doen zonder gezeur of gedoe. En leuk bijkomend voordeel: door het vele heen en weergewandel en het fysieke werk ben ik op 3kwart jaar meer dan 10 kg afgevallen (hang toch echt minder op de bank) :D en het vele buitenzijn is ook goed voor mijn algehele wellbeing :D

Ook weggaan of een keertje uitslapen is geen probleem, mijn broertje (die bij ons inwoont in 1 van de 2 appartementen die in onze boerderij zit naast ons eigen woongedeelte) of mijn moeder, en anders nog de buurvrouw en de verzorgmeisjes die de paardjes met alle liefde willen verzorgen. Ga ik langer weg is er altijd wel een paardenvriendin die hier lekker op de boerderie vakantie wil komen vieren :D Is met een beetje geregel prima te doen. Tis meer dat ik het zelf niet graag uit handen geef en daarom is mijn favoriete bestemming van iedere reis uiteindelijk gewoon thuis op de boerderie :+ :D Ben vorig jaar twee weken op vakantie geweest en ik vond het echt vreselijk om mijn paard zolang te missen, en toen stond ze ook nog gewoon in pension :=.

Trouwens er werd hier een toezichtargument genoemd, dat je bijna niet kunt werken met paarden aan huis of dat je geen boodschappen kunt doen want stel er gebeurt wat: dat geldt ook voor álle mensen die hun paard op een weitje hebben staan en 2/3 keer per dag gaan kijken of mensen die hun paard 24/7 buiten hebben staan ergens (want snachts is er helemaal geen toezicht). Ik werk 3 a 4 dagen per week, en als ik er niet ben houdt de gepensioneerde buurvrouw de paarden in het oog. Bij slecht weer opeens zet mijn moeder de dieren binnen als ik dat niet kan doen. Fulltime werken zou ik echter niet trekken met de dieren aan huis, dat wordt teveel en dan zou ik idd wel het gevoel hebben dat ik er te weinig tijd in kan steken. In het begin durfde ik trouwens ook nauwelijks thuis weg te gaan haha, stond de hele dag voor t raam de paarden in de gaten te houden := maar das gelukkig beter nu, ze staan toch rustig te vreten de hele dag.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:52

@hinke, je leest me verhaal denk niet goed het paard thuis kost niet veel ongeveer 150 euro p/m kwa voer/water/en mestafvoer, maar al de dingen die er bij komen kijken zoals nieuwe bodem van een bak omheining Enzo. en als je dan nog een tractor moet met een sleep is ook niet goedkoop.
Voor je bak moet je toch al gauw 12.000 euro neerleggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:20

XxXchaXxX schreef:
@hinke, je leest me verhaal denk niet goed het paard thuis kost niet veel ongeveer 150 euro p/m kwa voer/water/en mestafvoer, maar al de dingen die er bij komen kijken zoals nieuwe bodem van een bak omheining Enzo. en als je dan nog een tractor moet met een sleep is ook niet goedkoop.

Nou, ik heb 2 jaar een paar offertes voor de bodem laten doen en die 12000 was echt het minimale met geen garanties dat ie droog zou blijven... Bij 22000 wel, maar dat vond ik wel wat teveel..... :o
S'winters is hij dus behoorlijk nat nog, maar zomers is hij goed te rijden. Als ik weer fanatiek ga rijden, gaan we wel naar een binnenbak met de trailer.
Onderhoud aan de trekker is ook nog zoiets... :x

Maar goed, ik heb het er wel voor over, maar vind de voor en nadelen wel even groot.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:30

kjoetie schreef:
Trouwens er werd hier een toezichtargument genoemd, dat je bijna niet kunt werken met paarden aan huis of dat je geen boodschappen kunt doen want stel er gebeurt wat: dat geldt ook voor álle mensen die hun paard op een weitje hebben staan en 2/3 keer per dag gaan kijken of mensen die hun paard 24/7 buiten hebben staan ergens (want snachts is er helemaal geen toezicht). Ik werk 3 a 4 dagen per week, en als ik er niet ben houdt de gepensioneerde buurvrouw de paarden in het oog. Bij slecht weer opeens zet mijn moeder de dieren binnen als ik dat niet kan doen. Fulltime werken zou ik echter niet trekken met de dieren aan huis, dat wordt teveel en dan zou ik idd wel het gevoel hebben dat ik er te weinig tijd in kan steken. In het begin durfde ik trouwens ook nauwelijks thuis weg te gaan haha, stond de hele dag voor t raam de paarden in de gaten te houden := maar das gelukkig beter nu, ze staan toch rustig te vreten de hele dag.

Nou ja ik heb liever mijn paard ook niet in een achteraf weitje staan zonder toezicht. Het kan tegenwoordig ook niet meer. Als mijn paard op de weide staat is er toezicht en als hij ontspant moet hij door meerdere hekken heen hij zal dan toch voor zijn stal met voer kiezen.

Op een pension stal is het vaak toch beter geregeld er is toezicht, controle en de hond houdt ongewenste mensen van het terrein :D.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:53

Die hond kan aan huis ook hoor, en ik heb dan op een pensionstal vaak weer het gevoel (gehad) dat het niet zo geregeld was als ik het wilde of dat mensen alsnog niet goed opletten, omdat ze er vanuit gaan dat andere mensen dat wel doen :D of jouw paard ook maar een nummer in het rijtje is. Maargoed, iedereen moet natuurlijk ook zelf kijken wat hij/zij fijn vind, hangt denk ik ook er vanaf wat je doelen met je knol zijn... Een achterafweitje zou ook niks voor mij zijn hoor, dan idd liever op pension. Maar ook qua kosten, een bak van tienduizenden euro's is hier bv niet nodig en zo kun je het idd zo duur maken als je zelf wil. Ieder moet dat toch zelf bekijken. Zolang jij en je paard zich er maar fijn bij voelen toch?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:57

tuurlijk zijn er ook nadelen van paarden aan huis.Zoals ik al eerder zei : op vakantie gaan of gewoon een paar dagen weg.
Zou nog heel veel van Noorwegen willen zien,maar kan eigenlijk alleen maar dagtochtjes maken.
En wat anderen al zeiden : de gezelligheid van andere mensen op stal.Nu heb ik dat nooit gekent,want in NL stonden m'n paarden bij m'n ouders op de boerderij.Maar ik mis het samen met iemand anders rijden wel.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:03

XxXchaXxX schreef:

Precies best nog wel duur.
Ik betaal nu per maand allin 215 euro.
Is het mij die 65 euro dan waard, al dat extra werk van de omheiningen ect??
(begrijp me niet verkeerd ook ik zal mijn paard graag bij huis willen hebben)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:04

we zouden het eigenlijk eens op een rijtje moeten zetten de voordelen/nadelen van aan huis vs pensionstal

ook de kosten voor een dierenarts/hoefsmid/inentingen/wormenkuren etc. zijn duurder als je ze thuis hebt want op een pensionstal kun je dit heel voordelig over iedereen verdelen.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:22

Toch weet ik zeker dat ik nu goedkoper uit ben dan toen mijn pony's nog in pension stonden, en dan stond ik niet op een dure stal. Ik betaalde aan stalhuur 85 per box, voer etc. kwam daar bovenop. Voer etc. heb ik nu natuurlijk nog nodig, maar is niet duurder (vooral omdat we zelf grasland en dus eigen hooi hebben). Die 2x85 euro kan ik nu in principe in mijn zak houden, en bovendien de benzinekosten: ik reed toch elke dag ruim 20 km extra, dus 140 km in de week. Het scheelt in mijn geval natuurlijk dat de grond en stal er al waren, dus ik heb alleen de omheining en de boxen (koopje) hoeven aanschaffen. Aanleggen van water en licht etc. doet mijn vriend zelf, trekker is er ook en dat scheelt wel veel. Het ligt er natuurlijk aan wat je thuis moet aanschaffen/aanleggen en hoe luxe je het wil hebben. Ooit wil ik een bak aanleggen, dan ben je natuurlijk weer een hele smak kwijt waarvoor je best een tijdje in pension kunt staan. Toch is besparing voor mij niet de belangrijkste reden om ze aan huis te zetten. Ik kan me helemaal in het verhala van Kjoetje vinden: heerlijk om lekker om huis met de beestjes en alles wat er bij komt kijken bezig te zijn. Dat is mij meer waard dan een luxe bak! Gezelligheid heb ik weer wel door een leuke bijrijder.

@TS: Dat ik van mijn vriend afhankelijk ben voor de paardenstal is voor mij geen reden om ze toch in pension te zetten hoor! Als het uit zou gaan zijn er wel meer drama's en als het zo zou zijn dat ik mijn paardjes dan zou moeten verkopen betekent dat dus dat ik pensionstalling toch niet kan betalen... Dan had ik ze anders dus ook niet gehad! Ik zie het niet zo dat ik afhankelijker van hem ben dan in een andere relatie, het is natuurlijk ook niet zo dat ik hem echt op de boerderij heb uitgezocht. Dat is een leuke bijkomstigheid. Bovendien heb ik mijn pony's als langer dan ik hem heb ;)