Wat doen jullie met nieuwjaar?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nikia

Re: Wat doen jullie met nieuwjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:35

mijn veulen en merrie staan dicht bij het centrum en daar breekt om 12 uur de hel los. Ze hebben een schuilstal die ik alleen dicht kan maken met 2 buizen. Ik ga er wel heen, maar ik weet niet of ik ze op stal moet pakken met de radio of niet. Ben bang dat het veulen door de omheining heen gaat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:40

Ai! zou ik ook bang voor zyn! :P
Als ik jou was zou ik vragen aan iemand die een stal heeft of je merrie en veulen daar 1 nachtje mog overnachten. Als hij of zij er geld voor wilt weet ik niet meer of ik het zou doen :+

nikia schreef:
mijn veulen en merrie staan dicht bij het centrum en daar breekt om 12 uur de hel los. Ze hebben een schuilstal die ik alleen dicht kan maken met 2 buizen. Ik ga er wel heen, maar ik weet niet of ik ze op stal moet pakken met de radio of niet. Ben bang dat het veulen door de omheining heen gaat.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:54

Ik erger me altijd dood aan het geknal voor oud op nieuw, maar eigenlijk is het maar goed, is er toch een soort van gewenning.

nikia: heb je geen mogelijkheid om veulen en merrie 1 nachtje ergens anders te stallen?

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:57

ik zou even zo snel niet weten waar, dat is het probleem.
ken wel mensen met stallen, maar die zijn al bezet

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 08:57

Ik weet er bij ons in de buurt nog wel een!
Ik weet niet of die al vol is. Het is wel in ammerzoden in de bommelerwaard

nikia schreef:
ik zou even zo snel niet weten waar, dat is het probleem.
ken wel mensen met stallen, maar die zijn al bezet

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:36

Mijn paard werd altijd gek van het vuurwerk toen hij op een pensionstal stond, daar ging alles potdicht, lichten aan, radio aan en sommigen zelfs een verdoving.

Nu staan ze bij huis in uitloopstallen, ze staan in de rijbaan / de stal en kunnen zelf weten wat ze doen. Vorig jaar stonden ze gewoon te kijken naar het vuurwerk, stelletje gekken...

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:47

Mijn ervaring is als je juist afwijkt van je normale doen en laten, dat dan juist de paarden gaan reageren.
Ik heb nooit een radio aan op stal en het zou afwijkend zijn om dat ineens wel te doen. Ze gaan bij mij op normale tijd naar binnen (rond 18:00 uur), afhankelijk van het carbidschieten hier. Als het te gortig wordt, haal ik ze eerder naar binnen.
Als het de hele dag regent, blijven ze op stal. Zoals altijd. Vorig jaar was zelfs het carbidschieten rustig, er kwam niet veel volk op af en de lui gingen weer snel naar huis. Wat vuurwerk betreft is het hier gelukkig ook redelijk rustig.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je andere maatregelen wilt/gaat treffen indien je een veulen hebt en alleen de beschikking hebt over een schuilstal, dan zou ik toch proberen om ze tijdelijk op een of andere stal te zetten.

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:23

Bij ons hebben we ze gewoon binnen gezet met het bovenste luikje open .. Toen het bijna middernacht was is mijn vader ze een beetje hooi gaan geven en gaan kijken hoe ze reageerde .. Het was immers de eerste keer dat ze (voor zover we weten) vuurwerk op deze manier zouden zien (en bovendien is er vlakbij een restaurant waar het nogal uitbundig wordt gevierd) ..

De paarden reageerde helemaal niet op de knallen - Wat wel te verklaren valt aan het feit dat ze het gewoon zijn van de jacht (die trekt namelijk door de weide zo'n 5 keer per jaar) en ze keken enkel een beetje naar de kleuren .. Volgens mijn papa zou het zelfs niet nodig zijn volgende keer om te gaan kijken omdat ze zo rustig waren!

hr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:57

ze staan hier aan huis,maar ze gaan op tijd naar binnen met lekker veel hooi en vlak voor 12 krijgen ze nog wat extra hooi.ik laat het licht aan en wij blijven altijd thuis tot het buiten weer rustig is.
en de deuren dicht houden van de hooischuur voor brandgevaar!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:02

hier net als anders,enige verschil is dat ik er zo laat nog ben :-)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:06

ik denk dat ik met oud en nieuw remie bij mijn twee dames ben, helaas.
ben er liever meteen bij als er iets mis gaat dan de dag erna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:06

Niets anders dan op andere dagen. Ga alleen de dag er voor en de dag er na niet naar buiten aangezien er gerust vuurwerk wordt gegooid naar de paarden.

Paarden blijven gewoon in de stal waar ze op dat moment staan. Ligt af gelegen dus overdag gaan ze gewoon naar buiten. s'nachts op stal en niks bijzonders. Gaat altijd goed.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:07

Ik weet niet hoe dat op mijn nieuwe stal gedaan word, maar ik doe sowieso zijn luiken dicht en veel hooi zodat hij lekker wat te knabbelen heeft.
Mijn paardje is best een coole kikker, als ik overdag met oud&nieuw ga rijden in de bak reageert hij ook niet op knallen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:55

Ik ben dus ook bang voor brandgevaar :?

hr1 schreef:
ze staan hier aan huis,maar ze gaan op tijd naar binnen met lekker veel hooi en vlak voor 12 krijgen ze nog wat extra hooi.ik laat het licht aan en wij blijven altijd thuis tot het buiten weer rustig is.
en de deuren dicht houden van de hooischuur voor brandgevaar!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:48

Ze staat op stal en geen idee welke maatregelen er verder nog genomen worden eigenlijk :o Maar de volgende dag vind ik nooit een gigantische rommelige stal, en gewoon een chill paard terug, dus dat loopt wel los :)